Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-17, 23:32
  #169
Medlem
Walker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du har fel igen.
Bevisprovokation är lagligt i Sverige.

Jag erkänner att jag har fel när jag ser den paragrafen i lagboken som klart och tydligt säger att bevisprovokation är lagligt i Sverige.
Så var har du den paragrafen?
__________________
Senast redigerad av Walker84 2013-10-17 kl. 23:35.
Citera
2013-10-17, 23:41
  #170
Medlem
LloydHopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Okej. Men då bekräftar du ju precis det jag skrev?
Okej!
Men kanske låt denne mannen vara i fred och NI, du och din familj, välja era strider?
Tror fortf. att ni så länge ni lämnar denna grannfamiljen i fred så får ni också, som detta grannar, vara helt i fred. Gräv ned eran stridsyxa så finnes där ingen strid.
Men ni verkar VILJA bråka, du och din ursprungsfamilj? Och genom din post här vilja och behöva finna stridsmedel? Jaa?? Du har väl som redan övervakat din grannfamilj här, detta i sådana fall?!?!

Du har alltså fortfarande inte förstått problemet. TS vill att grannen slutar filma henne och hennes familj samt deras hus. Du får gärna förklara vad det är för stridsyxa du menar att hon ska gräva ned så att grannen slutar med att filma dem.

Är det möjligen du som är grannen?
Citera
2013-10-18, 08:31
  #171
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84
Jag erkänner att jag har fel när jag ser den paragrafen i lagboken som klart och tydligt säger att bevisprovokation är lagligt i Sverige.
Så var har du den paragrafen?

Du har aldrig pluggat juridik gissar jag?

Man stöder sig på polislagens 8:e paragraf, som i princip säger att en polis i sitt tjänsteutövande skall "försvarligt med hänsyn till åtgärdens syfte och övriga omständigheter"

Vidare så finns det ett antal prejudikat som visar att det uppenbarligen inte är olagligt att syssla med bevisprovokation. NJA 1985 s 544, NJA 1988 s 665, 1997/98:JO10

Dessa nämns även i polisens utbildningsmaterial gällande detta, du kan läsa en version av detta här: http://umu.diva-portal.org/smash/get...298/FULLTEXT01

Eller så kan du söka på "bevisprovokation" här på FB, du kommer att få väldigt många träffar.

Kort sagt, du behöver inte erkänna att du har fel. Jag vet att du har fel, det räcker för mig
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2013-10-18 kl. 08:37.
Citera
2013-10-18, 10:35
  #172
Medlem
Walker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du har aldrig pluggat juridik gissar jag?

Man stöder sig på polislagens 8:e paragraf, som i princip säger att en polis i sitt tjänsteutövande skall "försvarligt med hänsyn till åtgärdens syfte och övriga omständigheter"

Vidare så finns det ett antal prejudikat som visar att det uppenbarligen inte är olagligt att syssla med bevisprovokation. NJA 1985 s 544, NJA 1988 s 665, 1997/98:JO10

Dessa nämns även i polisens utbildningsmaterial gällande detta, du kan läsa en version av detta här: http://umu.diva-portal.org/smash/get...298/FULLTEXT01

Eller så kan du söka på "bevisprovokation" här på FB, du kommer att få väldigt många träffar.

Kort sagt, du behöver inte erkänna att du har fel. Jag vet att du har fel, det räcker för mig

Nope, har aldrig läst juridik, och hoppas slippa också, bara att försöka lära sig detta ämne lär förkorta livet med minst 20år.

Om man säger så här då,
eftersom de skulle gå hem till honom och provocera honom att begå ett brott framför deras kamera, alltså säga något/ hota dom, så kan man också/istället säga att de har utfört en BROTTSPROVOKATION, hur lagligt är det då?
Citera
2013-10-18, 12:30
  #173
Medlem
alcoholicsuniteds avatar
Jag skulle flytta. förmodligen det lättaste alternativet.
Citera
2013-10-18, 13:53
  #174
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84
Nope, har aldrig läst juridik, och hoppas slippa också, bara att försöka lära sig detta ämne lär förkorta livet med minst 20år.

Om man säger så här då,
eftersom de skulle gå hem till honom och provocera honom att begå ett brott framför deras kamera, alltså säga något/ hota dom, så kan man också/istället säga att de har utfört en BROTTSPROVOKATION, hur lagligt är det då?

Det skulle inte spela någon roll om man gjorde så. Inspelningen skulle fortfarande vara giltig som bevis.

Det här med "inadmissible evidence" och "fruit of the poisonous tree" är en amerikansk grej, det funkar inte så i Sverige.
Citera
2013-10-18, 13:54
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84
Nope, har aldrig läst juridik, och hoppas slippa också, bara att försöka lära sig detta ämne lär förkorta livet med minst 20år.

Om man säger så här då,
eftersom de skulle gå hem till honom och provocera honom att begå ett brott framför deras kamera, alltså säga något/ hota dom, så kan man också/istället säga att de har utfört en BROTTSPROVOKATION, hur lagligt är det då?

Brottet är ju redan begånget i och med att han filmar dem på deras mark.

Men de är civila medborgare och kan ju provocera fram vad de vill, men det kommer ju behandlas i ev. rättegång vad de själva gör sig skyldiga till och vad GM har rätt till.
Det är svårt att få igenom att man blev provocerad att slå någon på käften t ex.
Befinner de sig på hans gård så har han ju rätt att med våld köra ut dem. Det ska dock vara försvarligt våld.
Citera
2013-10-18, 14:18
  #176
Medlem
Worgxors avatar
Jag skulle gjort som du nu har gjort och anmält dom med fällande bevis.
Om nu polisen inte gjort något och han fortsätter med sina trakasserier skulle jag förstört kamerorna eller kopplat ner dom.
Annars får man fan visa för honom vart gränsen går.
Citera
2013-11-26, 19:50
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84
Jag erkänner att jag har fel när jag ser den paragrafen i lagboken som klart och tydligt säger att bevisprovokation är lagligt i Sverige.
Så var har du den paragrafen?
Du kan ju börja med att lägga bevisbördan på rätt ställe. Det är du som ska hitta bevis på att något är olagligt och inte tvärtom. Du förstår ju att man t.ex inte kan bevisa att gurka är lagligt genom hänvisning till lagboken?

Och du kommer inte hitta någonting om varken brottsprovokation eller bevisprovokation, då de inte är lagreglerade.
Citera
2013-11-26, 20:19
  #178
Medlem
mohamad977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhanna
Vad ska man göra?

VAD SKA VI GÖRA?! :-(

Ta kort på kamerorna och använd det som bevis. Eller helt enkelt gå fram och prata med mannen. Ifall dessa två inte går igenom så kan din sista utväg vara att anmäla till polisen.

Vilket du verkar göra. Ta han på bargärning, ring polisen bara och låt det bli en överraskning.
Citera
2013-11-26, 23:38
  #179
Medlem
Köp ett par laserpekare och tejpa upp så att de går rakt in i linsen på hans kameror. Fortsätt så tills vederbörande ger sig eller själv anmäler det hela. Då kommer det att dras tills in spets rent juridiskt.
Citera
2014-01-01, 22:12
  #180
Medlem
Rammsees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Köp ett par laserpekare och tejpa upp så att de går rakt in i linsen på hans kameror. Fortsätt så tills vederbörande ger sig eller själv anmäler det hela. Då kommer det att dras tills in spets rent juridiskt.


Jag skulle nog påstå att med lite hyfsad laser så går kamerans sensor åt skogen.
Case closed
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback