Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Jag tänker främst på mina egna släktingar typ, mor och farföräldrar. Mina egna föräldrar var unga då det någon gång på 70-talet vad jag förstått började uppstå ett nytt sorts inredningsintresse. Spånskivan intog våra hem och man snickrade själv spånskivemöbler eller återanvände gula plastbackar för glasflaskor osv.
Jo, jag kommer ihåg det där. Farsan snickrade till en soffa till vardagsrummet på 70-talet. I spånskiva. Egentligen var det väl en sorts säng, eller soffsäng, eller divan. Ungefär som en stor dubbelsäng fast med kuddar runt om. Man kunde ligga raklång i den. Han sydde till kuddarna själv också, eller så var det nåt sorts gör det själv-kit han fått från Konsum. I brun plysch. Hemmasnickrade spånskivemöbler var the shit på 70-talet...
Citat:
Jag minns att mina föräldrar köpte tidningen hus och hem, och den har väl vad jag förstått påverkat synen på inredning ganska markant. Vad jag hittar när jag snabbgooglar så utkom första nr. 1987. Jag är lite nyfiken på hur den äldre generationen hittade sin inspiration till hur de inredde sina hem. Gick man in på närmsta möbelaffär och bara "tog det som fanns"?
Lena Larsson var ju en stor inredningsguru på 60/70-talet. Om det var tidskriften
Vi eller
Allt i Hemmet hon skrev i.
Sköna Hem var en lite flådigare tidning, för dom som ville lyxa till det lite. Dåtidens
Residence. Annars var det ju ganska mycket basic gör det själv inredningar i både
Vi och
Ica-Kuriren. Det var ju på den tiden det nästan var lite syndigt med lyx...
I dom övre klasserna var det nog NK och Svenskt Tenn som gällde. Och dom danska möblerna och dansk inredningsdesign från 50-talet och framåt. Men jag vet inte var dom fick sin inspiration nånstans ifrån, eller vilka tidningar dom läste. Eftersom mina föräldrar var kommunister, så var det ju KF som gällde, och deras möbelvaruhus OBS! Interiör. Ikea funkade också, men på den tiden fanns det ju inte så många ikeavaruhus, och då fick man åka en bra bit för att hitta ett.
Citat:
Några av mina släktingar hade (vilket jag förstått när jag blev äldre) möbler och lampor som idag räknas som klassiker och säkerligen sved det ordentligt i plånboken, därför byts det inte heller ut, det var dyrt och även hållbara möbler. Ikea på gott och ont, men vi har idag råd att byta oftare och ibland håller det heller inte och måste bytas ut.
Morsan köpte sällan några designprylar, men hon var rätt intresserad av bra kvalitet. Var det nåt som var riktigt bra så kunde hon lägga en del pengar på det. Ergonomiska fåtöljer och fotriktiga Birkenstocksandaler. Och sen så var det rätt mycket arvegods och annat som dom samlat på sig genom åren, så dom hade inte så stort behov av att köpa nytt. Annars var hon mer inriktad på det praktiska och funktionella. Inga inbyggda tv-bänkar här inte. Däremot den klassiska Lundquisthyllan till alla boksamlingarna. Hundratals hyllmeter genom åren...