2013-10-17, 07:50
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det låter rättsosäkert att mål avgörs mer på åklagarens kompetens än på bevis.

Inte alls, bevis är viktigt men det handlar om att åklagaren kan presentera en trovärdig historia där dessa bevis naturligt faller in och får ett värde.

Exempelvis så får blod i en bil ett högre värde om man kan få in bilen i ett trovärdigt sammanhang kring gärningen. Indicien att han var den sista som såg henne får ett högre värde om man kan påvisa på ett övertygande sätt att man inom rimliga gränser har uteslutit att hon lämnade lägenheten.

Vi har i färskt minne hur åklagaren i ett annat känt mål svamlade, fick inte ihop sina scenarier och lämnade motsägande information.

Så visst är åklagarens kompetens lika viktig som advokatens kompetens är för den tilltalade. Men det är på bevisen som rätten dömer och det är helt upp till åklagaren att kunna påvisa hur pass starkt beviset i sig är i indiciemål som detta och då krävs det att åklagaren är skarp och inte öppnar upp massa luckor.
Citera
2013-10-17, 07:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NK har iaf något att komma med.

Ja, det var nyheter, han var alltså inte bara vid huset utan även inne i huset.

Citat:
Ett mindre blodfynd har också gjorts i hans lägenhet på en tejprulle som hittades i toaletten.

Samma tejpsort fanns även på plastpåsen i bagaget där blodfynden gjordes.
Citat:
Ett stort antal knivstick har genomborrat Vatchareeya Bangsuans lungor vilket i förlängningen har inneburit en massiv blödning och en oundviklig död.

Citat:
Förundersökningen omfattar hela 2.000 sidor. Uppemot 300 av dem innehåller förhör med 22-åringen
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-10-17 kl. 07:58.
Citera
2013-10-17, 08:01
Medlem
Quarrels avatar
SVT Nordnytt direktsänder på webben från presskonferensen kl 15.

Tillägg: Det verkar som om media väntar på jultomten. NSD och NK direktsänder också från presskonferensen. Och Sven Erik Alhem kan inte avhålla sig från att kommentera.
Citat:
– I det här målet kan blodfläckar bli enormt avgörande. Teknisk bevisning brukar jag säga är oomkullrunkerlig. Den står pall i alla väder. Den låter sig inte skrämmas. Den låter sig inte påverkas otillbörligt. Man blir fashinerad av teknisk bevisning och jag brukar säga att jag älskar polisens tekniker. De är så oerhört skickliga, säger Sven-Erik Alhem till Kuriren.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-17 kl. 08:16.
Citera
2013-10-17, 08:20
Medlem
highfives avatar
När det gäller frågan om vad som ska skrivas i tråden och vilka vinklingar som görs så är det så att vi är olika vi människor, och rimligtvis bidrar vi på olika sätt till en helhetsbild av någon form. Vissa är rätt duktiga inom juridik och rättskunskap, vissa har erfarenheter från att jobba med människor med psykiska sjukdomar och störningar. Sen har vi de som har god lokalkännedom och bidragit med både bilder, beskrivningar och till och med själva ägnat sin fritid åt att söka både via MPS, men även på eget bevåg.

Sen kan jag väl också uppleva att vissa bidrar med något slags brus som ibland kan upplevas störande. Har även märkt att vissa försöker använda ett språk som de inte riktigt behärskar, men vill gärna hävda sig på detta vis. Har även märkt att vissa som skriver själva är interner och avtjänar sina straff på olika inrättningar. Andra har anhöriga som råkat illa ut och har därefter fått ett intresse av detta ämne.

Nåväl. Något jag iaf vill påminna om är att det är en fördel att man läser de skrivna inläggen innan man själv skriver. Det är vissa i tråden som hela tiden som bara skriver, men inte läser vilket är himla jobbigt.

Snart får vi kanske någon form av facit i fallet. Själv ser jag fram emot om det är så att de pm jag fått under resans gång har varit verklighetsförankrade eller bara påhitt. Blir även intressant att läsa hur pass störd mt gm har varit under förloppet 28/4 till dags dato. Avslutningsvis ska det bli intressant att veta hur han resonerat när han var vid ödehuset strax innan fynden gjordes och om han var den som indirekt skickade dit MPS den 20/5. Erkännande, motiv, mordplats och styckningsplats lär nog aldrig bli redovisat och kommer därmed kvar i var och ens fantasi.
Citera
2013-10-17, 08:22
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
När det gäller frågan om vad som ska skrivas i tråden och vilka vinklingar som görs så är det så att vi är olika vi människor, och rimligtvis bidrar vi på olika sätt till en helhetsbild av någon form. Vissa är rätt duktiga inom juridik och rättskunskap, vissa har erfarenheter från att jobba med människor med psykiska sjukdomar och störningar. Sen har vi de som har god lokalkännedom och bidragit med både bilder, beskrivningar och till och med själva ägnat sin fritid åt att söka både via MPS, men även på eget bevåg.

Sen kan jag väl också uppleva att vissa bidrar med något slags brus som ibland kan upplevas störande. Har även märkt att vissa försöker använda ett språk som de inte riktigt behärskar, men vill gärna hävda sig på detta vis. Har även märkt att vissa som skriver själva är interner och avtjänar sina straff på olika inrättningar. Andra har anhöriga som råkat illa ut och har därefter fått ett intresse av detta ämne.

Nåväl. Något jag iaf vill påminna om är att det är en fördel att man läser de skrivna inläggen innan man själv skriver. Det är vissa i tråden som hela tiden som bara skriver, men inte läser vilket är himla jobbigt.

Snart får vi kanske någon form av facit i fallet. Själv ser jag fram emot om det är så att de pm jag fått under resans gång har varit verklighetsförankrade eller bara påhitt. Blir även intressant att läsa hur pass störd mt gm har varit under förloppet 28/4 till dags dato. Avslutningsvis ska det bli intressant att veta hur han resonerat när han var vid ödehuset strax innan fynden gjordes och om han var den som indirekt skickade dit MPS den 20/5. Erkännande, motiv, mordplats och styckningsplats lär nog aldrig bli redovisat och kommer därmed kvar i var och ens fantasi.

Man vet aldrig, KJ kanske överraskar och erkänner i rätten.
Citera
2013-10-17, 08:47
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Klart att hon kan haft en skadad en tå -- Men en intressant fråga är ju hur ofta hon brukar vara i KJ lägenhet.
Bodde de ihop? Var där var14e dag, eller var hon där en gång senaste året? Ju mer sällan ju mer konstigt är det att hon skulle (frivilligt) plocka av sig ett blodigt plåster i just i denna lägenhet.
Intressant är också VAR man fann plåstret. Miss av mGM i städningen av lägenheten?
Bilen var uppenbarligen dåligt städad.

Var vänlig och se till att du klarar av att citera korrekt. I ditt inlägg finns text där jag är citerad men ej har skrivit allt.
Citera
2013-10-17, 08:50
Medlem
Tyckte väl att 400 sidor var lite. Nu har man något att göra i helgen iaf
Citera
2013-10-17, 09:00
Medlem
Quarrels avatar
Media har diarré. NK: Han gjorde skräckfyndet
Citat:
– Jag är alldeles bakom honom när han skriker: "Jag har hittat nåt", säger Magnus.

Han tittar in genom fönstret.

Kamraten står som fastfrusen med ficklampan riktad mot golvet. Där till höger om fönstret några meter bort längs väggen ligger kroppsdelar utplacerade.

Magnus första tanke är att de har hittat en skyltdocka.
Citera
2013-10-17, 09:11
Medlem
Bland alla övriga tusen frågor kommer vi äntligen även att få svaret på MPS insats den 20/5.Vad eller vem skickade dom till Gammelängsberget?
Citera
2013-10-17, 09:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Det var bra skrivet. Jag vill inte bidra till fortsatt tjafsande, även om jag tycker att kritiken mot mig från ett par personer är både löjlig och ovederhäftig. Nu fokuserar vi på dagens spännande händelser. Men låt oss inte glömma bort att den här spänningen (som det vore löjligt att förneka att många av oss känner) är på bekostnad av en ung och totalt oskyldig människas liv och de anhöriga till henne som jag innerligt hoppas ska få ett avslut i och med den rättsprocess som nu kommer (under förutsättning att den åtalade är skyldig förstås). Vatchareeya. Hon borde ha varit levande och kämpat vidare med sin skola, sin karateträning och sina försök att bygga sig ett meningsfullt liv. Det blev inte så. Den skyldiges moraliska ansvar för det kan aldrig fullt ut suddas ut och hans skuld aldrig helt sonas.
Citera
2013-10-17, 09:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrb1421
Bland alla övriga tusen frågor kommer vi äntligen även att få svaret på MPS insats den 20/5.Vad eller vem skickade dom till Gammelängsberget?

I intervjun hänvisar de ju igen till en "känsla" hos deras spaningsledare. Om det hela nu var inspirerat av Oy så lär vi nog tyvärr aldrig få det fullt ut bekräftat.
Citera
2013-10-17, 10:35
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Men hon tycks vara den enda med motiv. Vi får läsa fupen och se om de rett ut förhållandet MB-VB-AN ordentligt.
Du ska nog inte räkna med att FUP kommer ge dig några svar på dessa frågor. FUP kommer att inrikta sig på att bevisa att KJ är mördaren, inte på att visa allmänheten vilka som inte är det och varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in