2013-10-16, 19:35
Medlem
Disasterbators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han behöver inte ha gått tillbaka till DB. Ingen har sagt att han var kvar när DB vaknade och gick till jobbet. Inte heller att FH var kvar.
Om de inte gick till DB så gick de ju iallafall förbi när de skulle elda upp lite kläder. Eller eldades kläderna upp innan de flyttade kroppen? Verkar inte så begåvat.
Jaja, jag vet, det är antagligen inte fastställt att det är deras kläder. Om det är deras kläder så har det säkerligen inget samband med brottet. Vem brukar inte gå ut och elda upp sina kläder ibland? Hur normalt som helst.

Någon som vet om DB dök upp full som ett ägg i bara strumplästen på jobbet under söndagen?
Citera
2013-10-16, 19:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Hypotesen är givetvis korrekt, men jag vill påpeka att det var en stor sak att det efter häktningen gick att styrka att DB och FH varit på brottsplatsen. Om de från början erkänt detta så hade det inte varit något anmärkningsvärt att deras närvaro gick att styrka.
Jag har läst igenom TTELA:s artiklar från häktningen och en vecka framåt och inte hittat någon stor sak. Kan du hjälpa mig?
Citera
2013-10-16, 19:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator
Om de inte gick till DB så gick de ju iallafall förbi när de skulle elda upp lite kläder. Eller eldades kläderna upp innan de flyttade kroppen? Verkar inte så begåvat.
Jaja, jag vet, det är antagligen inte fastställt att det är deras kläder. Om det är deras kläder så har det säkerligen inget samband med brottet. Vem brukar inte gå ut och elda upp sina kläder ibland? Hur normalt som helst.

Någon som vet om DB dök upp full som ett ägg i bara strumplästen på jobbet under söndagen?
Kan inte AJ ha eldat efter att ha dumpat Idas kropp, tillsammans med vem som helst? DB och FH kan fortfarande ha sovit. DB kan ha gått till jobbet, för det behövde han ingen bil.
Citera
2013-10-16, 20:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Det var därför jag skrev att då blir utsagorna och tidsfönstretna intressantare.
DB nämner inte detta scenario för pressen, att AJ var borta ihop med bilen på morgonen.
tror du det finns samtal eller SMS från DB till AJ på morgonen där han söker di?
Han nämner inte heller att AJ fanns kvar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17325954.ab
Vilka skulle DB ha sökt, och varför? Han gick väl till jobbet, bara.
Citera
2013-10-16, 20:09
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag har läst igenom TTELA:s artiklar från häktningen och en vecka framåt och inte hittat någon stor sak. Kan du hjälpa mig?

Jag tänker närmast på åklagarens ord om att "de har kommit till platsen" som presenteras som ett framsteg i utredningen i andra halvan av juli: http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2266930--de-har-varit-pa-platsen-

Men visst, det finns utrymme för tolkningar och det är en tolkning av journalistens tolkning...
Citera
2013-10-16, 20:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag tänker närmast på åklagarens ord om att "de har kommit till platsen" som presenteras som ett framsteg i utredningen i andra halvan av juli: http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2266930--de-har-varit-pa-platsen-

Men visst, det finns utrymme för tolkningar och det är en tolkning av journalistens tolkning...
Visst, den uppgiften behöver inte alls ha varit ny när åklagaren presenterade den. Den kan ha kommit vid första förhör med DB och FH innan de anhölls. DB berättade samma sak för Aftonbladet, även om han inte preciserade att det var vid Ida han hämtade AJ. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17325954.ab
Citera
2013-10-16, 20:21
Bannlyst
V
Citat:
Han nämner inte heller att AJ fanns kvar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17325954.ab
Vilka skulle DB ha sökt, och varför? Han gick väl till jobbet, bara.

Om jag har polare hemma och sover över så lägger man märke till om di är kvar på morgonen.
DB må vara annorlunda och tatuerad men tror inte för ett ögonblick att han skulle missat att både polare och bil var borta dagen efter en hotbild mot dito.

vi får se när FUP kommer vad Knoll har sagt.
Citera
2013-10-16, 20:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
V

Om jag har polare hemma och sover över så lägger man märke till om di är kvar på morgonen.
DB må vara annorlunda och tatuerad men tror inte för ett ögonblick att han skulle missat att både polare och bil var borta dagen efter en hotbild mot dito.

vi får se när FUP kommer vad Knoll har sagt.
Han kan ha märkt utan att berätta det för AB. Ja, vi får se.
Citera
2013-10-16, 20:29
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Visst, den uppgiften behöver inte alls ha varit ny när åklagaren presenterade den. Den kan ha kommit vid första förhör med DB och FH innan de anhölls. DB berättade samma sak för Aftonbladet, även om han inte preciserade att det var vid Ida han hämtade AJ. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17325954.ab

Givetvis kan uppgiften vara gammal. Men polisen har vallat DB och FH om var de kört kring Grästorp och där har uppgifterna gått isär. Att valla DB och FH just i Grästorp tolkar jag som att de hävdat sig ha kört där och inte till Dannebacken. Min tolkning är att polisen fick någon form av belägg för att de kommit till platsen och att de då ändrat berättelse.

Om AJ däremot stulit bilen så borde han ha insett att DB eller FH skulle komma att berätta sanningen om ankomsten till Trollhättan och i så fall sagt samma sak vid förhör. Att han lämnat brottsplatsen tillsammans med dem skulle inte ha kastat misstanke på någon. Om de nu berättar sanningen från början (enligt din teori) så är det märkligt att deras bekännelse inte blir AJs lögn.

Hur som helst så gör du helt rätt som ifrågasätter vad vi känner till.
Citera
2013-10-16, 20:38
Medlem
Disasterbators avatar
Citat:
Kan inte AJ ha eldat efter att ha dumpat Idas kropp, tillsammans med vem som helst? DB och FH kan fortfarande ha sovit. DB kan ha gått till jobbet, för det behövde han ingen bil.
Absolut. Men varför göra sig besväret att gå/åka till DB och elda? Det brinner minst lika bra på andra ställen. Samma med kroppen. Varför Grästorp?
Det känns inte särskilt sannolikt att han försöker skylla allt på DB. DB har inget motiv och har dessutom alibi (FH).

Det som har gnagt i mig är att folk troligen har gått förbi och känt lukten av kroppen under en längre tid. Folk som inte läst tidningarna, sett nyheterna, använt internet eller lyssnat till byskvallret. Folk som trott att ett jättestort djur troligen dött. Hade de bara haft lite nyfikenhet eller onda aningar hade kroppen garanterat hittats tidigare. Det irriterar mig. Frågan är hur mycket tiden har spelat in i bevisföringen.

RDY:s fynd. Polisen väntar flera dagar innan de kollar tipset.

Brandplatsen. De påstår att de tagit med sig allt av intresse, missing people säger att de har städat skogarna på allt av intresse. Ändå dräller det av bildelar och skräp runt brandplatsen. Jag tror att man lagt alldeles för stort fokus på att hitta kroppen och därför missat detaljer som kan knyta misstänkta gärningsmän till platserna. Nu lär det vara hopplöst att hitta något med dna eller fingeravtryck på.
Citera
2013-10-16, 20:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator
Absolut. Men varför göra sig besväret att gå/åka till DB och elda? Det brinner minst lika bra på andra ställen. Samma med kroppen. Varför Grästorp?
Det känns inte särskilt sannolikt att han försöker skylla allt på DB. DB har inget motiv och har dessutom alibi (FH).

Det som har gnagt i mig är att folk troligen har gått förbi och känt lukten av kroppen under en längre tid. Folk som inte läst tidningarna, sett nyheterna, använt internet eller lyssnat till byskvallret. Folk som trott att ett jättestort djur troligen dött. Hade de bara haft lite nyfikenhet eller onda aningar hade kroppen garanterat hittats tidigare. Det irriterar mig. Frågan är hur mycket tiden har spelat in i bevisföringen.

RDY:s fynd. Polisen väntar flera dagar innan de kollar tipset.

Brandplatsen. De påstår att de tagit med sig allt av intresse, missing people säger att de har städat skogarna på allt av intresse. Ändå dräller det av bildelar och skräp runt brandplatsen. Jag tror att man lagt alldeles för stort fokus på att hitta kroppen och därför missat detaljer som kan knyta misstänkta gärningsmän till platserna. Nu lär det vara hopplöst att hitta något med dna eller fingeravtryck på.
Försöker han skylla på DB? Kan det inte vara så enkelt att AJ:s medhjälpare bor i Grästorp. Precis som jag har argumenterat för tidigare kan AJ och medhjälparen (DB, FH eller någon annan) ha kört Kabelvägen (fyllevägen) och kommit fram till Grästorp och gjort sig av med allt. Kanske hämtat medhjälparens bil, så AJ kunde bli skjutsad från bilbrandplatsen.

Vägen vid FP ser inte ut att ha gåtts mycket. Det finns inga trottoarer och den är smal.
Citera
2013-10-16, 20:51
Bannlyst
Citat:
Han kan ha märkt utan att berätta det för AB. Ja, vi får se.

Eller Polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in