2013-10-16, 00:21
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Här på religions-forumet finns det ett par muslimer/kristna osv, men det domineras tycker/tror jag, av ateister.
Tror du inte en del av ateisterna kan sin beskärda del av bibel-sagan? alla drar inte fram verser, men är duktigheten i att klicka in verser, själva insikten i VAD tro och fabuleringar är?

I gablernas värld, är noaks ark inte småpotatis, fråga själv fostrarna av bastanta regelverket, de rör sig i herrens hage, dock utmed skärpa som sällan ser metaforerna man kastar fram i citat-ivern att nita till, för den som skulle.. våga sig på att "leka tro sig vara gud"

Konformism, är kanske denna tråds ambition, men så är också söndagsskolan rätt långt ifrån vuxen-forum och diskussuion i meningen diskussion - ändå kommer anmälningar om "hån och mobbing" in som om det är lekskola.. åldersgränsen är 18, iofs har inte alla 18-åringar gjort färdigt sitt gymnasium att förmå "tolka".

så viss r det vågligt att våga skriva...... j'ättefarligt. Man kn ju bli anmäld och listad som en fara för samhällets helgd. Iaf den helgd man drömmer om, för eget vidkommande, och JV drar EGEN mannual remember vad fakta är och vad tolkning av fakta är, sedn... bibel är alltså ej faktum, det är fortf. en antologi, litterär sådan..

Strindberg är också känd, vbar han korrekt och värd att efterföljas så nogsamt som möjligt? Apropå litterära verk med den antika patos, som åberopar sådant värde att ingen till slut är värd något mer än den som läser med anda i halsgrop.
Citera
2013-10-16, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
En fråga bara.

johannes 5 v 28-29.

28Var inte förvånade över detta. Den stund kommer då alla som ligger i sina gravar skall höra hans röst
29och gå ut ur dem;

(skall det vara 1000 år emellan)?

de som har gjort det goda skall uppstå till livet, och de som har gjort det onda skall uppstå till domen.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Detta skriftställe har även med detta skriftställe att göra:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

Både onda och goda kommer att få leva i den nya ordning som Gud genom Jesus skapar på jorden, en ny ordning där styret över jorden inte längre sköts av människor, utan av Jesus och hans himmelska regering.

Under denna tid återuppbyggs mänskligheten mot fullkomlighet, för att efter 1000 år hamna i samma fullkomliga situation som Adam och Eva var i. Vid den tidpunkten kommer det att finnas människor som likt Adam och Eva inte vill vara med om det Gud skapat, utan vill gå egna onda vägar. Det är dessa som Jesus talar om, dessa onda, orättfärdiga kommer i den slutgiltiga domen att hamna i den eviga elden, alltså en evig tillintetgörelse som dom aldrig vaknar upp ifrån.

"var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön."(Upp 20:11-15 Bibel2000)

Så på det sättet uppstår dom onda för domen, och dom goda för evigt liv. Jag hoppas att jag förstod dig och att jag förklarade så att du förstod.
Citera
2013-10-16, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Trams!

Haha...ja den riktiga sanningen svider! Hur man bara kan tro att ett gäng vilsegångna boktryckare på 1800-talet, från sekternas förlovade land USA skulle häcka på sanningen är ju infantilt!

Bara att sekten grundades i USA borde ju få varningsklockorna att ringa på max..

Alla som är Jv eller tänker bli Jv borde verkligen läsa deras historia så man får klart för sig vilka figurer som ligger bakom denna sekt! I vilket fall som helst är det stor komik med storhetsvansinniga sociopater och alkoholiserade ledare som ingredienser.
Citera
2013-10-16, 07:08
Medlem
Citat:
Jag kan försäkra dig om att du har fel.
Hur vet du vad som sägs på våra interna utbildningar etc?

Det läcker präktigt från de interna utbildningarna och jag har Jv-kontakter där du minst anar. Så att du försäkrar att jag har fel tar jag lätt.
Citera
2013-10-16, 07:42
Medlem
Mer om Jehovas vittnens syn på vilka som överlever Harmageddon:

Citat:
*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.

Citat:
Tror ni att ni är de enda som blir frälsta?

Nej. Miljoner människor som har levt tidigare och som inte var Jehovas vittnen kommer att få möjlighet till räddning. Bibeln förklarar att i Guds utlovade nya värld kommer det att bli ”"en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga"”. (Apostlagärningarna 24:15) Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade. I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)
http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/vilka-blir-fr%C3%A4lsta/
Citera
2013-10-16, 08:01
Medlem
Citat:

: ”Gud ... vände sin uppmärksamhet till nationerna för att från dem ta ut ett folk för sitt namn.” (Apostlagärningarna 15:14)

Det här betyder inte att de kristna skulle bli kända för att använda namnet JHWH eller bli kända som "Jehovas vittnen".

Det namn man fick var "kristna" och enligt Jvs egen bibelöversättning skedde detta "genom gudomlig skickelse". (Apg. 11:26) Detta namn framhöll inte namnet JHWH på något sätt.

I Jer. 25:29 sägs att Jerusalem är den stad "som är uppkallad efter" Guds namn. (1917) Samma sak sägs i Dan. 9:18,19. Men namnet Jerusalem har inte ett dugg med själva namnet JHWH att göra. "Namn" måste här förstås på ett annat sätt.

Ser vi på sammanhanget runt Apg. 15:14 är det också uppenbart att Jakob, som yttrade de aktuella orden, själv undvek att uttala Namnet i Apg. 15:14,19 där han i stället sade "Gud". Detta ord är i själva verket den dominerande benämningen i hela kapitlet där det förekommer hela sju gånger. (Apg. 15:4,7,8, 10,12,14,19)

Inte ens i Jvs översättning av NT kallas de kristna för "Jehovas församling" eller "Jehovas folk". I stället används orden "Guds församling" (Apg. 20:28; 1 Kor. 1:2; 10:32; 11:22; 15:9; Gal. 1:13; 1 Tim. 3:5) och "Guds folk" (Hebr. 4:9; 11:25; 1 Petr. 2:10).

När Stefanus enligt Apg. 7:2-53 återberättade gudsfolkets historia inför Sanhedrin ersatte han konsekvent Namnet med ordet "Gud", som han enligt texten använde inte mindre än 12 gånger, också i Jvs bibelöversättning. I GTs text som han återberättade användes Namnet JHWH. I Apg. 7:23 ändrade han Namnet i 1 Mos. 12:1 till "härlighetens Gud". I Apg. 7:6,7,17 ersatte han Namnet i 1 Mos. 15:7 med "Gud" hela 3 gånger. Och så är det hela vägen i hans berättelse! Vilken skillnad på denne andefyllde förkunnare och Jv!

I 1 Johannes, 2 Johannes och 3 Johannes saknas Namnet helt i Jvs bibelöversättning. Orden "Fadern" och "Gud" används i stället i enlighet med grundtexten, och det omkring 60 gånger!

Detta kan jämföras med alla brev och skrivelser som Jvs ledning sätter i händerna på sina anhängare. Ordet "Fadern" som benämning används i princip aldrig, och ordet "Gud" används mycket sparsamt. "Jehova" är i sådana skrivelser den helt dominerande benämningen. I Jvs senaste årsbok (2013) finns ett kort "brev" på ett par sidor från den styrande kretsen. Ordet Gud används 1 ynka gång och namnet "Jehova" används 10 gånger.

Alla kan alltså se att apostlarna och deras medhjälpare inte alls puffade för Namnet JHWH utan använde andra ord. Alla kan se den stora skillnaden mellan apostlarna och Jv. Naturligtvis är det inte apostlarna som har fel.

Flera bibelöversättningar har insett att ordet "namn" ibland betecknar personen själv och har därför översatt Apg. 15:14 med "ett folk åt sig själv" eller "ett folk som tillhör honom". Hela sammanhanget och hela NT ger belägg för att det är den rätta förståelsen.
Citera
2013-10-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Ja du kan posta hur många inlägg du vill med Jv:s officiella hållning i frågan...det hjälper liksom inte när det finns folk som vet hur man egentligen tycker och tänker inom sekten.

Påminner om när VPK bytte namn till vänsterpartiet för att göra budskapet man egentligen har mer aptitligt för väljarna! Man tonade ner kommunismen i agendan men för kärnan i partiet så finns den kvar...
Citera
2013-10-16, 11:15
Medlem
BlackJewels avatar
Så diagnosivern övergår nu till belastings-genetiken... väldigt vetenskapligt.... Isf.. vilka är alkoholiserade lite mer stringent.. Frankrike, Italien, Spanien,Portugal, sydamerikanska narkosyndikalisterna med LO som frälsarna som hämtar in hämtar upp och plockar ner.. Mer då? Nordamerika ok, kkk kan varenda högstadieelev väl år 2000? Sedan då, ja romarna bär skulden för din personliga miss att nå orgasm igår... Och mer, islänningar.. dom är reko? rejält folk som vet hur en tröja ska träs på? Nä det är kanske brittiska frontarna som vet hur en fotboll ska liras med va? Då har vi säkerligen ett vaket folk därmed och med det en vaken religiositet som kan frambjuda en sjutusans ateism, då ju retarerade monarkifalangerna är väldigt, väldigt belästa... oh indeed... Mer? Afrika, det kan du kanske mörka när alla de uttalandena kom ur fyllan eller linorna.. golddigger-branches... alltid lukrativt, då "negern" ju ställer sig sist i den vetenskapliga saligheten, med prästerna som beskyddare, för nä'r spriten inte kommer då gråter man så tårarna skimrar så fint i spotlightsen. Är det teologi, ja nationell nominell medmänsklighet, som stavas sprit linor och xxxx, en orgasm för snart 38 000, för så gör ju ledarna, då måste det prrrr se, be right, dom räddar ju folk i tid och otid? Jag visste icke att JV hade alkoholiserade spiritister i toppskiktet samt mellanskikt, att scientologerna har dorgertna vet jag, men att också de fromma lammen slavar för att gnida republikaner? En liten nyhet för mig! Tack. Annars är det så det går till där LO dansar tango med ... ja, med medlemmarna? såcida de öppnar upp och börjar korrumpera lite, då kommer smöret, inte förr. Så då är väl en lite kvinnlig svikare sett i sådant träsk ändå något hoppingivande, helst om hon har lite piska också. Så hon får till lite avtryck, tycker jag!!
Citera
2013-10-16, 11:17
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Jo det stämmer, i mitt inlägg tänkte jag mer bara på denna tråd.
I see.
Citera
2013-10-16, 11:20
Medlem
Citat:
Nej. Miljoner människor som har levt tidigare och som inte var Jehovas vittnen kommer att få möjlighet till räddning. Bibeln förklarar att i Guds utlovade nya värld kommer det att bli ”"en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga"”. (Apostlagärningarna 24:15) Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade. I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)
http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen...-fr%C3%A4lsta/

Svaret är alltså, precis som hela tiden har sagts här, att de som har dött får en ny möjlighet iom uppståndelsen, och de som lever nu kan ev börja tjäna Gud (alltså bli JV) senare!
Tack för klargörandet!

Glöm inte heller att man hävdar att Organisationen är den nutida Arken, som man måste befinna sig inom för att överleva?
Citera
2013-10-16, 12:27
Medlem
Citat:
Jag hoppas att jag förstod dig och att jag förklarade så att du förstod.

Precis. Tack!!
Citera
2013-10-16, 19:51
Medlem
En sak som förbryllar mig är Jehovas vittnens ständiga hävdande att förhållandena i världen är värre än någonsin. Detta skulle föranleda Gud att inom en nära framtid ingripa och släppa lös förintelsen av alla otrogna. Problemet är bara att inget av detta är sant. Det vi ser på område efter område är klara förbättringar och framsteg.

När jag använder dessa invändningar i samtal med de delar av släkten som tillhör rörelsen kontrar de glatt med allt möjligt som inte är bra, krig i Syrien, jordbävning i Filippinerna, smältande glaciärer osv. Det verkar nästan som att de anstränger sig för att inte se det positiva och koncentrerar sig på att hitta något negativt, ibland löjligt litet.

Frågan är alltså; varför blundar Jehovas vittnen för verklighetens framsteg och hävdar något som forskningen lätt motbevisar? Vad finns att vinna på det?
Senast redigerad av Pan73 2013-10-16 kl. 19:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in