2013-10-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Efter att ha sett hur JV har hanterat texterna hittills är förtroendet för deras översättningar = 0
Konstigt förresten att det ska behövas så många revideringar.
Gud påstås ju leda arbetet varje gång.
Vet han inte hur han vill ha texten?

Ja eller så kan det ju vara så att språket förändras och därför måste bibeln moderniseras för att människor idag ska förstå den.
Sedan har man bytt ut ord som hades till graven och lagt hades i fotnoten utav det skälet att många inte vet vad hades betyder. Helt enkelt gjort den lite enklare att förstå.
Dessutom i appen som man kan ladda ner med bibeln kan man jämföra den här översättningen mot fem andra översättningar vers för vers.
Citera
2013-10-10, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
De vill fånga upp vad de ser som "fallna änglar" ett synnerligen underligt språkbruk, när de skriver, om jag har rätt för mig, så behöver de komplettera med citat.. men ur sin hemliga bank, något som stärker min övertygelse om att de har så många lik begravna att jag nog måste öka på med nollor, det är mer än tusentals, så är jag mild.

Fallna änglar, vad pratar du om?
Citera
2013-10-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
En nyfiken fråga på detta. När anses nyrevideringen vara klar och när kommer den svenska nyrevideringen? Finns det något sagt om detta?

Nej inte vad jag vet.
Citera
2013-10-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
En nyfiken fråga på detta. När anses nyrevideringen vara klar och när kommer den svenska nyrevideringen? Finns det något sagt om detta?

Den engelska är klar och finns att ladda ned( http://www.jw.org/en/ ) men den Svenska är inte det. Dock så brukar man lägga upp saker flera veckor/månader innan gemene man har det så jag vet inte om den finns tillgänglig i bokformat än.
Citera
2013-10-10, 23:20
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Den engelska är klar och finns att ladda ned( ) men den Svenska är inte det. Dock så brukar man lägga upp saker flera veckor/månader innan gemene man har det så jag vet inte om den finns tillgänglig i bokformat än.
Tackar så mycket för svaret!
Citera
2013-10-11, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Förändringarna som har gjorts är på grund av att.

1:Språken har förändrats sedan 80 talet och en ny version som håller jämna steg behövs. I NWT engelska från 80 talets revidering så står det " ass " istället för " donkey " tex. Idag så kommer ju unga personer att skratta när dom ser " you should not covet your neighbours ass "..Det lägger in förvirring och humorik där det inte är passande.

2:Vissa uttryck så som " själ " för att översätta Nephesh passar inte då ordet " själ " eller " Soul " har fått en betydelse som inte passar med vad det hebreiska ordet Nephesh betydde (Google Nephesh så får du mera information) så numera så översätter dom Nephesh till vad som är mest logisk på engelska medans dom har en fotnot som säger *Or soul.

3:Många oöversatta ord såsom Sheol/Hades och Gehenna har nu blivit översatta till vad som passar bäst in medans en fotnot anger att det var översatt från Sheol/Hades/Gehenna. Detta kanske även gäller andra ord som " Tartarus ".

4om har gjort den reviderade versionen mycket mera lätt tillgänglig för dom som bara har den utan att ha någon att studera med. Dom har lagt till frågor och visat vad bibeln lär innan Genesis.

5et är mycket mera advancerat för dom som är mera bibel vana...I slutet hittar du bilder på gamla skriftrullar plus förklaringar till varför " jehova " används..Varför Jehova används i NT eller greiska testamentet och andra vanliga frågor.

Jag tycker att den reviderade versionen är superb..Fantastisk..Men det går bra med vilken som helst ^^

Finns väl snart inte mycket kvar av originalskrifterna i bibeln! Den håller på att redigeras och tillrättaläggas sönder och samman. I vissa fall för att förmildra den rent groteska människosyn man hade när böckerna ursprungligen skrevs.

Alla sekter har väl snart en egen bibel man kan slå i skallen på andra sekterister!

Känns mer som att muslimerna i den här frågan är mer ärliga då man vägrar ändra innehåll och mening i koranen för ett aptitligare budskap.
Citera
2013-10-11, 10:40
Medlem
Det kanske behövs en påminnelse om vad Jehovas vittnen tro på angående vilka som överlever harmageddon:

Citat:
*** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

*** w96 15/9 sid. 15 § 20 Alla måste avlägga räkenskap inför Gud ***

Bibeln visar tydligt att nationer och individer måste avlägga räkenskap inför den suveräne Herren Jehova. (Sefanja 1:7) Om vi är överlämnade åt Gud, kan vi därför fråga oss själva: ”Hur betraktar jag mina gudagivna privilegier och plikter? Hur är den räkenskap som jag avlägger för mig själv inför Jehova Gud och Jesus Kristus?”

*** w07 15/7 sid. 16 § 3 Har du syndat mot den heliga anden? ***

Jehova är den som slutgiltigt dömer dem som handlat orätt. Vi måste alla avlägga räkenskap inför honom,

*** w07 1/7 sid. 13 Viktiga detaljer från Hesekiels bok – I ***

Att vinna räddning är något vi själva måste ta ansvar för. Det kan ingen annan göra åt oss. (Romarna 14:12)

*** w94 1/9 sid. 12 § 17 Låt oss beslutsamt gå framåt, trots att vi är danade av stoft! ***

17 Även om Jehova handlar med sitt folk som en organiserad grupp, dömer han ändå dess medlemmar individuellt i överensstämmelse med den här principen. I*Romarna 14:12 heter det: ”Var och en av oss [skall] avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.” Jehova känner väl till den genetiska beskaffenheten hos var och en av sina tjänare. Han vet vilken fysisk och mental läggning de har, vilka förmågor de har, vilka nedärvda svagheter och starka sidor de har och vilka möjligheter de har, och han vet också i vilken utsträckning de utnyttjar sina möjligheter till att frambringa kristen frukt.

Nu är det 4-5 Jehovas vittnen som har förklarat detta, inklusive Julistaja, hur kan motståndare vara så blinda?

Man förvränger och ljuger citat från litteratur bara får att man ska få Jehovas vittnen se ut som onda.

Detta citat t.ex.

Citat:
“Det är endast Jehovas vittnen, de som tillhör den smorda kvarlevan och de som tillhör den ”stora skaran”, som har något på bibeln grundat hopp om att som en förenad organisation under den högste organisatörens beskydd få överleva det annalkande slutet för denna dömda ordning, som behärskas av Satan, djävulen.” - Vakttornet 1989 1/9 sid.19§7

Här talas det tydligt om Jehovas vittnen som grupp, som organisation, inte alla individer i gruppen.
Citera
2013-10-11, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Finns väl snart inte mycket kvar av originalskrifterna i bibeln! Den håller på att redigeras och tillrättaläggas sönder och samman. I vissa fall för att förmildra den rent groteska människosyn man hade när böckerna ursprungligen skrevs.

Alla sekter har väl snart en egen bibel man kan slå i skallen på andra sekterister!

Känns mer som att muslimerna i den här frågan är mer ärliga då man vägrar ändra innehåll och mening i koranen för ett aptitligare budskap.

Eller så är det precis tvärtom.
Ju fler handskrifter som finns och studeras, ju mer forskning som görs på hur ord i forntiden gör att vi kan idag få en bibel som är ännu närmare originalet än någonsin tidigare.
Citera
2013-10-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Bra att du ställer frågor. Det ger också mig rätten att ställa frågor. Och eftersom jag svarar på dina frågor bör du svara på mina om du inte vill förlora ansiktet inför läsarna här. Nu till dina frågor:

1) Finns tetragrammet JHWH på 6828 ställen i de hebreiska skrifterna? Svar: Det exakta antalet är svårt att precisera, men det förekommer mellan 6000 och 7000 gånger i GTs grundtext.

2) Är Guds namn i de hebreiska skrifterna Jehova eller Jahve? Svar: Det är JHWH, och både formen Jehova och formen Jahve är korrekta uttal på moderna västerländska språk. Motståndet till formen Jehova beror på att denna tillkommit genom en otillbörlig sammanblandning av konsonanterna från tetragrammaton och vokalerna från ersättningsordet Adonai, som fördes in i den hebreiska texten på medeltiden för att läsarna skulle uttala Adonai i stället för tetragrammaton. Invändningen kan ha sin tyngd när det gäller hebreiska språket, men inte när det gäller moderna västerländska språk, där bibliska namn ofta har en helt annan form än i hebreiskan. Jag tycker därför det är njuggt att kassera formen Jehova t ex. i engelskan och svenskan. Men formen Jahve är på frammarsch på bekostnad av formen Jehova.

3) namnet JHWH finns i de hebreiska skrifterna (som jag för enkelhetens skull kallar GT=Gamla Testamentat, en etablerad fras). Det tillkommer inte mig eller någon annan att säga att det skall finnas i den hebreiska texten eller inte. Det finns där och det kan inte bortresoneras. Kanske du i verkligheten frågar om det skall finnas i moderna översättningar. Svaret på det är att det åtminstone bör återges med bokstäverna JHWH eller det hebreiska tetragrammet. Det sistnämnda bör Jv inte kunna invända emot eftersom Vakttornssällskapet säger att det grekiska NT använde det hebreiska tetragrammet i stället för att skriva namnet på grekiska. Redan för flera hundra år sedan argumenterade man på sina håll att NTs ersättning av Namnet med "Herren" borde vara vägledande också när det gäller GT. Därför blev det ofta "Herren" även där. Man löste saken genom att i GT skriva "Herren" med versaler, alltså "HERREN". Det är särskiljande för ögat.

4) Namnet i GT är tillräckligt viktigt för att det skall återges på ett särskiljande sätt i moderna översättningar. Det är däremot inte viktigt att uttala, eftersom vi med ledning av NT kan fastställa att man uttalade Namnet som "Gud" och "Herren" bland de kristna, förutom alla andra ersättningsord som kom till användning enligt NT.

5) Kan det faktum att Namnet används oftare i GT än något annat namn tyda på att vi skall använda det? Svar: Nej. Uppenbarelsen når sin höjdpunkt i NT, och där uttalas Namnet inte. Det som var gott nog åt Jesus och apostlarna är gott nog åt oss.

6) Att Namnet förknippas med Jv är inte ett tillräckligt skäl för att kassera namnformen Jehova. I Sverige har det dock nog bidragit till detta fast man också tagit fasta på frånvaron av Namnet i NT. I Spanien och Sydamerika används Reina-Valera-översättningen som har formen Jehova överallt i GT, men självfallet inte i NT. Detta är den traditionella protestantiska översättningen som 1995 kom ut i en reviderad upplaga utgiven av United Bible Societies. Den bibehåller "Jehova" överallt i GT.

----

Mina frågor till dig:

1a) Uttalade Jesus Namnet i någon av sina många böner enligt texten som återges i NT? 1b) Finns själva Namnet i någon av Jesu många böner enligt Nya Världens översättning?

2a) Har Jvs ledning rätt när den framhåller att vi trots avskrivningarna har ett fullsändigt intakt NT utan förfalskningar? 2b) Har Gud vakat över avskrivningen så att vi kan lita på den bevarade texten? 2c) Finns Namnet någonstans i den bevarade reservoaren av grekiska handskrifter till NT?

Kan hålla med om det mesta du skriver dock så har vi inte samma syn i allt och konstigt vore väl det.
Jag för min personliga del tror att det faktum att namnet nämns så många gånger i bibeln är ett bevis i sig på att vi ska använda namnet både i ord och skrift.
dessutom särskiljer det Jehova från andra gudar (1 Korinthierna 8:5, 6) 5*Ty även om det finns de som kallas ”gudar”, det må vara i himlen eller på jorden, alldeles som det finns många ”gudar” och många ”herrar”, 6*så finns det i alla fall för oss bara en Gud, Fadern, från vilken allting är, och till honom är vi; och det finns bara en Herre, Jesus Kristus, genom vilken allting är, och genom honom är vi.
Idag så har människor svårt att särskilja Herren dvs Jehova och herren Jesus i NT eftersom det enda som skiljer i många översättningar är den stora bokstaven i Herren. Jag kan se olika orsaker till det men en kan vara att det blir lättare att ge stöd åt treenighetsläran när inte Gud och Jesus särskiljs annat än genom en stor bokstav i Herren.
Citera
2013-10-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Bra att du ställer frågor. Det ger också mig rätten att ställa frågor. Och eftersom jag svarar på dina frågor bör du svara på mina om du inte vill förlora ansiktet inför läsarna här. Nu till dina frågor:

1) Finns tetragrammet JHWH på 6828 ställen i de hebreiska skrifterna? Svar: Det exakta antalet är svårt att precisera, men det förekommer mellan 6000 och 7000 gånger i GTs grundtext.

2) Är Guds namn i de hebreiska skrifterna Jehova eller Jahve? Svar: Det är JHWH, och både formen Jehova och formen Jahve är korrekta uttal på moderna västerländska språk. Motståndet till formen Jehova beror på att denna tillkommit genom en otillbörlig sammanblandning av konsonanterna från tetragrammaton och vokalerna från ersättningsordet Adonai, som fördes in i den hebreiska texten på medeltiden för att läsarna skulle uttala Adonai i stället för tetragrammaton. Invändningen kan ha sin tyngd när det gäller hebreiska språket, men inte när det gäller moderna västerländska språk, där bibliska namn ofta har en helt annan form än i hebreiskan. Jag tycker därför det är njuggt att kassera formen Jehova t ex. i engelskan och svenskan. Men formen Jahve är på frammarsch på bekostnad av formen Jehova.

3) namnet JHWH finns i de hebreiska skrifterna (som jag för enkelhetens skull kallar GT=Gamla Testamentat, en etablerad fras). Det tillkommer inte mig eller någon annan att säga att det skall finnas i den hebreiska texten eller inte. Det finns där och det kan inte bortresoneras. Kanske du i verkligheten frågar om det skall finnas i moderna översättningar. Svaret på det är att det åtminstone bör återges med bokstäverna JHWH eller det hebreiska tetragrammet. Det sistnämnda bör Jv inte kunna invända emot eftersom Vakttornssällskapet säger att det grekiska NT använde det hebreiska tetragrammet i stället för att skriva namnet på grekiska. Redan för flera hundra år sedan argumenterade man på sina håll att NTs ersättning av Namnet med "Herren" borde vara vägledande också när det gäller GT. Därför blev det ofta "Herren" även där. Man löste saken genom att i GT skriva "Herren" med versaler, alltså "HERREN". Det är särskiljande för ögat.

4) Namnet i GT är tillräckligt viktigt för att det skall återges på ett särskiljande sätt i moderna översättningar. Det är däremot inte viktigt att uttala, eftersom vi med ledning av NT kan fastställa att man uttalade Namnet som "Gud" och "Herren" bland de kristna, förutom alla andra ersättningsord som kom till användning enligt NT.

5) Kan det faktum att Namnet används oftare i GT än något annat namn tyda på att vi skall använda det? Svar: Nej. Uppenbarelsen når sin höjdpunkt i NT, och där uttalas Namnet inte. Det som var gott nog åt Jesus och apostlarna är gott nog åt oss.

6) Att Namnet förknippas med Jv är inte ett tillräckligt skäl för att kassera namnformen Jehova. I Sverige har det dock nog bidragit till detta fast man också tagit fasta på frånvaron av Namnet i NT. I Spanien och Sydamerika används Reina-Valera-översättningen som har formen Jehova överallt i GT, men självfallet inte i NT. Detta är den traditionella protestantiska översättningen som 1995 kom ut i en reviderad upplaga utgiven av United Bible Societies. Den bibehåller "Jehova" överallt i GT.

----

Mina frågor till dig:

1a) Uttalade Jesus Namnet i någon av sina många böner enligt texten som återges i NT? 1b) Finns själva Namnet i någon av Jesu många böner enligt Nya Världens översättning?

2a) Har Jvs ledning rätt när den framhåller att vi trots avskrivningarna har ett fullsändigt intakt NT utan förfalskningar? 2b) Har Gud vakat över avskrivningen så att vi kan lita på den bevarade texten? 2c) Finns Namnet någonstans i den bevarade reservoaren av grekiska handskrifter till NT?

1a Svaret är nej. Vad kan detta bero på?
Om jag vill tala med ni käre jordiske far som vi kan kalla Gustav, Skulle jag i ett förtroligt och innerligt samtal kalla honom Gustav? Troligtvis inte utan jag skulle kalla honom käre far och sedan dua honom. På samma sätt är det ju när jag ber till Gud jag använder sällan namnet Jehova då utan kallar honom min fader i himmelen t ex.
2a Ja till den grad att vi har en bibel som tjänar sitt syfte och räcker för att förstå sanningens budskap som finns i den.
2b Ja så att vi idag har en bibel idag som räcker för att vi ska förstå bibelns budskap.
2c Nej inte i den bevarade reservoaren. Men inga original finns kvar och mycket tyder på att vidskepligheten när det gällde namnet Jehova kom efter Jesu död och det skulle förklara varför namnet togs bort och därför inte finns i det handskrifter som man hittat fram till dags datum.

Använde Jesus namnet?
Jesus sade i bön till sin Fader: ”Jag har gjort ditt namn känt ... och skall göra det känt.” (Johannes 17:26) Alltså måste Jesus ha uttalat Guds namn många gånger när han läste, citerade eller förklarade avsnitt ur de hebreiska skrifterna som innehöll det här viktiga namnet. Jesus använde med andra ord Guds namn lika fritt och öppet som alla profeterna hade gjort före honom. Om vissa judar redan på Jesu tid undvek att använda Guds namn, skulle han säkert inte ha följt deras tradition. Han kritiserade de religiösa ledarna starkt och sade till dem: ”Ni [har] gjort Guds ord ogiltigt på grund av er tradition.” (Matteus 15:6)

”Var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad.” (Apostlagärningarna 2:21; Joel 2:32)

: ”Gud ... vände sin uppmärksamhet till nationerna för att från dem ta ut ett folk för sitt namn.” (Apostlagärningarna 15:14)
Citera
2013-10-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det kanske behövs en påminnelse om vad Jehovas vittnen tro på angående vilka som överlever harmageddon:

Nu är det 4-5 Jehovas vittnen som har förklarat detta, inklusive Julistaja, hur kan motståndare vara så blinda?

Man förvränger och ljuger citat från litteratur bara får att man ska få Jehovas vittnen se ut som onda.

Detta citat t.ex.

Här talas det tydligt om Jehovas vittnen som grupp, som organisation, inte alla individer i gruppen.

Det vanliga oärliga Jv-fusket igen. Det står i en av texterna som ttsp anför: "Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare."

Detta innebär att man måste acceptera vakttornsledningens budskap och anspråk! Att bli en "Jehovas tjänare" innebär enligt Jv-vokabulären att bli ett Jv. Så visst krävs det enligt Jv-ledningen att man måste bli ett Jv för att överleva. Det innebär att alla som inte är Jv kommer att dödas i Harmageddon. Vem som till sist blir Jv kan Jv inte veta nu, men att inga icke-Jv skall överleva är ändå solklart. Ledningen har ADRIG sagt att icke-Jv kan överleva. Det är faktum.

Så sent som i Vakttornet 15 juli 2008 pytsas den gamla läran om "tecknet på pannan" enligt Hes. 9_4-6 ut igen på sid. 5 och 6. Det sägs: "När arbetet med att sätta ett märke på pannan är färdigt får de sex männen med vapen befallningen att döda alla som inte har märket." (s. 5, par. 10)

"Märket" på pannan ges enligt texten av Jv och innebär att man omfattar Jvs förkunnelse. Inga icke-Jv överlever alltså enligt läran, men Jv vet idag inte vilka som till sist tar emot deras undervisning. Att av detta sluta sig till att man inte måste acceptera Jvs förkunnelse för att överleva är ohederligt. De som inte har märket på pannan - de som inte har tagit emot Jvs förkunnelse - skall enligt Jvs uttryckliga lära dödas.
Citera
2013-10-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Kan hålla med om det mesta du skriver dock så har vi inte samma syn i allt och konstigt vore väl det.
Jag för min personliga del tror att det faktum att namnet nämns så många gånger i bibeln är ett bevis i sig på att vi ska använda namnet både i ord och skrift.
dessutom särskiljer det Jehova från andra gudar (1 Korinthierna 8:5, 6) 5*Ty även om det finns de som kallas ”gudar”, det må vara i himlen eller på jorden, alldeles som det finns många ”gudar” och många ”herrar”, 6*så finns det i alla fall för oss bara en Gud, Fadern, från vilken allting är, och till honom är vi; och det finns bara en Herre, Jesus Kristus, genom vilken allting är, och genom honom är vi.
Idag så har människor svårt att särskilja Herren dvs Jehova och herren Jesus i NT eftersom det enda som skiljer i många översättningar är den stora bokstaven i Herren. Jag kan se olika orsaker till det men en kan vara att det blir lättare att ge stöd åt treenighetsläran när inte Gud och Jesus särskiljs annat än genom en stor bokstav i Herren.

Lägg märke till att Paulus inte alls använde Namnet när han skilde på den sanne Guden och de falska gudarna. Han använde i stället ordet "Fadern" när han gjorde jämförelsen i 1 Kor. 8:6. Det räcker för oss också. Det finns uppenbarligen en stor skillnad i synsätt mellan Paulus och Jv, och jag tror att Paulus hade rätt. Ville han närmare precisera saken skrev han "vår Herres, Jesu Kristi, Gud och Fader" (2 Kor. 1:3, 1917 m fl), ett uttryckssätt som aldrig används av Jv. Just uttrycket "vår Herres Jesu Kristi Gud och Fader" var enligt teologen Walter Lowrie Guds namn enligt Paulus. Läs om detta i Anglican Theological Review, oktober 1959. Jvs ledning citerade Lowrie i sin "namnbroshyr" på sid. 29 men antydde genom sammanhanget att Lowrie syftade på Namnet JHWH, vilket han alls inte gjorde. Jag hinner inte skriva mer just nu men återkommer till ämnet senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in