2013-10-14, 19:16
  #3457
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Borde man inte klara sig med ett rättstavningsprogram i datorn...?

Journalister är ju ofta tvungna att skriva relativt fort och det kan nog bli en hel del fel på vägen men man kan väl gå tillbaka och rätta det som är rödmarkerat.
Det ligger betydligt mer i korrekturläsning än vad ett rättstavningsprogram klarar av idag, det är inte bara gramatik och stavning som skall stämma utan även användandet av orden och meningsbyggnaden/följden.
Citera
2013-10-14, 19:18
  #3458
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Finns syftesfel och annat som kan bli fel också. Det må vara hänt att ett ord är stavat rätt, men det ska vara rätt ord också.

Det är sant.

Hänger väl en del på journalistens kompetens. Lite större risk att Frida, 19 år och nyanställd kolumnist på nöjessidorna gör fel än Nathan Schachar, 56, som skrivit professionellt sedan 60 talet...
Citera
2013-10-14, 19:22
  #3459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Glädjande nyheter! DN fimpar sin korrekturläsningsavdelning:

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3778148.ece

Härligt! Hädanefter kan vi alltså räkna med att det agendasättande ljugandet kommer att vara fullt med stavfel också.
Ännu ett tecken på den sjunkande kvaliteten inom tidningsjournalistiken. Motivationen att betala för en tidning blir allt lägre. DN är ett sjunkande skepp.
Citera
2013-10-14, 22:20
  #3460
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Finns syftesfel och annat som kan bli fel också. Det må vara hänt att ett ord är stavat rätt, men det ska vara rätt ord också.
Grönköpings Veckoblad gnuggar händerna.
(http://www.gronkoping.nu/index.php?action=las_text&id=1381252668)
__________________
Senast redigerad av Jumalauta 2013-10-14 kl. 22:26.
Citera
2013-10-15, 18:51
  #3461
Medlem
lastpasss avatar
Judiska Göteborgsposten sparkar 400 PK idioter

http://www.friatider.se/mediehuset-stampen-sparkar-400
Citera
2013-10-16, 12:11
  #3462
Bannlyst
"Jobbade på DN i 33 år - nu förödmjukas hon av Peter Wolodarski"
Nu börjar några journalister prata ut..
http://www.journalisten.se/nyheter/det-kandes-som-att-vi-var-offerlamm

Citat:
"Det kändes som att vi var offerlamm"

Som den värsta Robinsontävling. Vuxenmobbning. En kafkalik upplevelse. Det är några reaktioner på att tolv av Dagens Nyheters medarbetare uppmanats arbeta med ett projekt som är förlagt i lokaler utanför tidningen.

De tolv medarbetarna har valts ut att jobba med DNs 150-årsjubileum och ska tagga gamla DN-artiklar som filmrecensioner och recept så att de blir sökbara i arkivet. För att kunna göra detta ska de gå en kurs som började i måndags. Under två veckor var de arbetsbefriade med lön.
Ingen av dem har fått en förklaring varför just de blivit utsedda att jobba med projektet, trots att de bett om det. De har fått några vaga förklaringar om att de inte har valts bort, utan att DN valt andra då redaktionen ska bantas och endast ha 189 anställda. Några fick förklarat för sig att i framtiden måste journalister jobba snabbare, men utan att det sades att medarbetaren arbetade långsamt eller att ledningen var missnöjd med vad de gjort. Det tydligaste svaret de fått är att ledningen aldrig kommer att förklara varför just de blev utvalda.


Att arbetet med projektet ska ske i en lokal utanför redaktionen gör att de tolv känner sig utsorterade, avstängda från redaktionen. De uppfattar det som om hela konstruktionen med projektet går ut på att bli av med dem, att de frivilligt ska säga upp sig eftersom arbetet känns meningslöst. Ledningens motivering till att hyra en lokal är att det inte finns plats för dem på redaktionen. Den inofficiella är att DN vill bygga upp ett nytt team och att det skulle sänka moralen att ha de tvångsförflyttade i samma lokaler. Få vågar gå ut och offentligt berätta om hur de blivit behandlade. De Journalisten varit i kontakt med säger att det kändes som att vara med i ett avsnitt av Expedition Robinson och bli utröstad till en öde ö. Andra talar om att det var en kafkaistisk upplevelse att bli omplacerad utan att få en motivering. Vissa anser att ledningen sysslar med vuxenmobbning, att peka ut några som de ogillar och sedan förflytta dem.
De säger att de aldrig i sitt liv har blivit så illa behandlade och att ”redaktionsledningen har fått oss att skämmas när det är de som borde skämmas”.

Tidningens skyddsombud har varnat för att separera de medarbetare som ska jobba med projektet från redaktionen, eftersom det kan leda till både psykisk och fysisk ohälsa. Och det är vad som redan skett. Oron inför framtiden, över att eventuellt förlora jobbet efter flera decennier på DN, har tagit på hälsan. Några känner sig sönderstressade och har blivit sjuka.
Även medarbetare som är kvar på redaktionen har påverkats av att kolleger fått lämna redaktionen. Det vill inte uttala sig offentligt eftersom de är oroliga för att få problem i framtiden. Nästa gång kanske det blir deras tur att hamna i ett ”projekt”.

Peter Wolodarski, DNs chefredaktör och ansvarig utgivare, säger att det är illa om medarbetare känner rädsla att framföra sin mening.

En av de få som vågar ställa upp med sitt namn är Anita Bengtsson. Hon har fått ett stipendium att studera litteratur så hon kommer inte att jobba med projektet under hösten.
Det är för jävligt att bli behandlad på det här sättet av sin arbetsgivare efter att ha jobbat på tidningen i 33 år, säger Anita Bengtsson.
Hon känner sig förödmjukad av det sätt hon fick beskedet att hon skulle jobba med projektet. Under ett arbetspass kallades hon till personalchefen. Ett dokument lades framför henne där det stod att hon erbjöds en omplacering och att hennes nuvarande jobb upphört på grund av arbetsbrist. Tre dagar fick hon på sig att skriva under, vägrade hon skulle hon bli uppsagd. Därefter fördes hon till ett angränsande rum där några andra som fått ett liknande dokument att skriva under satt.
Det kändes som vi var offerlamm som var på väg till slaktbänken. DN har inte uppfört sig anständigt mot oss. Vi har förtjänat ett bättre öde efter så många års hårt jobb, tycker Anita Bengtsson.

Medarbetarnas kritik riktas även mot den gamla ledningen och Gunilla Herlitz som i dag är VD. Under hennes period gjordes inga offensiva satsningar. Ledningen tar inte ansvar för felaktiga beslut, utan det blir medarbetarna som får ta smällen, menar medarbetare på DN.

Kommer bli många liknande artiklar framöver..

Intressant att Wolodarski har skapat rädda medarbetare på DN i bästa DDR-anda. Han menar att det är illa om personalen är rädda men det är enbart en som vågar framföra kritik i eget namn.. pga rädsla.. Så behandlar Wolodarski medarbetare efter 33 års lojalt arbete på tidningen..
Citera
2013-10-16, 12:32
  #3463
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
"Jobbade på DN i 33 år - nu förödmjukas hon av Peter Wolodarski"
Nu börjar några journalister prata ut..
http://www.journalisten.se/nyheter/det-kandes-som-att-vi-var-offerlamm

...

Kommer bli många liknande artiklar framöver..

Intressant att Wolodarski har skapat rädda medarbetare på DN i bästa DDR-anda. Han menar att det är illa om personalen är rädda men det är enbart en som vågar framföra kritik i eget namn.. pga rädsla.. Så behandlar Wolodarski medarbetare efter 33 års lojalt arbete på tidningen..
Ingen tyckerom en legosoldat, de är användbara i krig men man vill inte ha någon i sin närhet som säljer sig själv för det kan komma någon med en större kista. De här tomtarna som myst på DN's redaktion i ett par decenium får nu betalt för sin trohet, en trohet de redan fått bra betalt för så de har ingen rätt att klaga. De har utgjort infanteriet och nu när slaget är över och kriget går in i en annan fas frigörs dessa från sin tjänst. Inget konstigt med detta och fullt naturligt för dem som fattar vad som sker just nu.

Hur legosoldater tas emot av dem de slagits mot behöver jag nog inte nämna.
Citera
2013-10-16, 12:47
  #3464
Medlem
Economicums avatar
Inlägg efter inlägg, sida upp och sida ner; allt om sparkade journalister och varsel. Underbart

Hur går det för Metro och liknande gratismedia? Får intrycket att de går rätt okej? Samtidigt ser jag när jag åker tunnelbana (flera ggr/dag) sitter idag alla med sina smartphone, nästan ingen bläddrar i en tidning? Förr satt ju alla med en tidning menar jag.
Citera
2013-10-16, 12:51
  #3465
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Inlägg efter inlägg, sida upp och sida ner; allt om sparkade journalister och varsel. Underbart

Hur går det för Metro och liknande gratismedia? Får intrycket att de går rätt okej? Samtidigt ser jag när jag åker tunnelbana (flera ggr/dag) sitter idag alla med sina smartphone, nästan ingen bläddrar i en tidning? Förr satt ju alla med en tidning menar jag.
Gratistidningarna går inte så bra i alla städer runt om i världen. Frågan är hur man mäter antalet konsumenter av en produkt de inte måste betala för, senast jag var i Sverige såg jag att det var halvfullt vid en pendeltågsstation i Stockholm mitt på dagen.
Citera
2013-10-16, 13:19
  #3466
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Gratistidningarna går inte så bra i alla städer runt om i världen. Frågan är hur man mäter antalet konsumenter av en produkt de inte måste betala för, senast jag var i Sverige såg jag att det var halvfullt vid en pendeltågsstation i Stockholm mitt på dagen.

Ja okej. På tal om utländsk media, det har tydligen gått katastrof bland media i staterna. Har inga siffror atm dock.
Citera
2013-10-16, 13:20
  #3467
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Ingen tyckerom en legosoldat, de är användbara i krig men man vill inte ha någon i sin närhet som säljer sig själv för det kan komma någon med en större kista. De här tomtarna som myst på DN's redaktion i ett par decenium får nu betalt för sin trohet, en trohet de redan fått bra betalt för så de har ingen rätt att klaga. De har utgjort infanteriet och nu när slaget är över och kriget går in i en annan fas frigörs dessa från sin tjänst. Inget konstigt med detta och fullt naturligt för dem som fattar vad som sker just nu.

Hur legosoldater tas emot av dem de slagits mot behöver jag nog inte nämna.


I en lång rad sedelärande historier framgår det att den som säljer sin själ till djävulen alltid får betala dyrt för det i slutändan. Kul att det händer i verkligheten också!
Citera
2013-10-16, 13:27
  #3468
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Ja okej. På tal om utländsk media, det har tydligen gått katastrof bland media i staterna. Har inga siffror atm dock.

Det är ganska naturligt att tidningar skrivna i världsomspännande språk drabbas snabbare av den globalisering som sker. För några decennier sedan fanns det en naturlig marknad för många tusentals tidningar som bevakar händelser runtom i världen. Idag finns det i princip (lite förenklat) ingen anledning för någon i New Delhi att välja den lokala dagstidningen före en tidning i New York, och vice versa.

Tidningar i språk med mer begränsat utrymme drabbas inte lika snabbt av den globala konkurrensen. Den har istället att förhålla sig till den inhemska marknaden, vilket kan vara nog så hårt, som vi kan se. Stora mediehus i USA har gått under på grund av denna utveckling, och samma sak är nu på väg att hända i Sverige och andra marknader av liknande storlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in