2013-10-15, 23:04
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzzan
Fast nu har du helt missuppfattat. I de fall 10 markörer räcker så gör de det pga att testet endast fick fram just 10 markörer och inga andra. Finns fler markörer (som inte matchar) så betyder det att testet innehåller DNA från flera personer.

I Sverige görs en avvägning från fall till fall om hur sannolikt det är. Dessutom brukar sällan DNA vara ända punkten som får någon fälld.
http://www.skl.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-analyser/

Och ja, testet i England fick fram 15 av 19 markörer. Men hela testet innehöll 37 markörer och kommer alltså från minst tre personer enl den som utförde testet. Om tex två av dessa var maddies föräldrar så skulle det ju faktisk kunna bli så att de kunde ha hittat 19 av 19 (då hon ärvt sitt DNA från dem).

I detta fall menar du alltså att Maddies föräldrar borde kunna bli fällda bara på 10 markörer. Men då är det så att de skulle kunna bli fällda på sitt eget DNA.

Men Herrejösses! Du verkar ha väldigt svårt att ta till dig skriven information. Det du skriver ovan är totalt FEL! Det vet jag trots att jag inte är någon expert på DNA.

Men eftersom jag nu skrivit så många inlägg om just dessa DNA-test, och alla utom du verkar ha förstått, tänker jag lämna det därhän.
Citera
2013-10-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Men Herrejösses! Du verkar ha väldigt svårt att ta till dig skriven information. Det du skriver ovan är totalt FEL! Det vet jag trots att jag inte är någon expert på DNA.

Men eftersom jag nu skrivit så många inlägg om just dessa DNA-test, och alla utom du verkar ha förstått, tänker jag lämna det därhän.
Vad exakt är fel?
Jag har bara skrivit det som experten sagt och som finns att läsa i FUPen
Citera
2013-10-15, 23:27
Medlem
Ghostfaces avatar
http://www.cwporter.com/mccann.htm

Punkt 4
Citera
2013-10-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostface

Punkt 4
Men åter igen, använd gärna trovärdiga källor. Som tex förundersökningsmaterialet:
http://www.mccannpjfiles.co.uk/PJ/MADELEINES_DNA.htm
Citera
2013-10-15, 23:37
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Ärendet är väl sk. polisiärt avklarat, dvs päronen är skyldiga?

Svar ja.
Citera
2013-10-15, 23:38
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Men åter igen, använd gärna trovärdiga källor. Som tex förundersökningsmaterialet:
http://www.mccannpjfiles.co.uk/PJ/MADELEINES_DNA.htm

Haha, du är ju för skön:-) Duger inte "Madeleinemythsexposed" och liknande källor längre?
Citera
2013-10-15, 23:39
Medlem
Citat:

Punkt 4

Hon skulle inte kunna blöda ner bilen om hon har varit ute i naturen och ruttnat i 3 veckor.

Man blöder inte om man dör av en överdos av lugnande.

Mer sannolikt att barn ramlar, skär sig, whatever när de är ute mycket som man brukar vara på semestern. Knäna är ju alltid upprivna. Sjöborrar har jag peronligen råkat sticka mig på när jag var liten. Råkade trampa på en spik i havet på semestern en gång.
Citera
2013-10-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Svar ja.

Svar nej. Utreds fortfarande.
Citera
2013-10-15, 23:40
Medlem
Citat:
Haha, du är ju för skön:-) Duger inte "Madeleinemythsexposed" och liknande källor längre?
Inte när de inte stämmer med fupen...

Såhär resonerar den som analyserade DNAt:

"Is there DNA from Madeline on the swab "

It would be very simple to say "yes" simply because of the number of components within the result that are also in her reference sample.

What we need to consider, as scientists, is whether the match is genuine and legitimate; because Madeline has deposited DNA as a result of being in the car or whether Madeline merely appears to match the result by chance. The individual components in Madeline's profile are not unique to her, it is the specific combination of 19 components that makes her profile unique above all others. Elements of Madeline's profile are also present within the the profiles of many of the scientists here in Birmingham, myself included. it's important to stress that 50% of Madeline's profile will be shared with each parent. It is not possible in a mixture of more than two people, to determine or evaluate which specific DNA components pair with each other. Namely, we cannot separate the components out into 3 individual DNA profiles.

Therefore, we cannot answer the question: is the match genuine or is it a chance match.

The same applies to any result that is quoted as being too complex for meaningful inclusion/interpretation

What questions will we never be able to answer with LCN DNA profiling -

When was the DNA deposited -
How was the DNA deposited -
What body fluid(s) does the DIVA originate from -
Was a crime committed -

These, along with all other results, will be formalised in a final report
Citera
2013-10-15, 23:48
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Inte när de inte stämmer med fupen...

Såhär resonerar den som analyserade DNAt:

"Is there DNA from Madeline on the swab "

It would be very simple to say "yes" simply because of the number of components within the result that are also in her reference sample.

What we need to consider, as scientists, is whether the match is genuine and legitimate; because Madeline has deposited DNA as a result of being in the car or whether Madeline merely appears to match the result by chance. The individual components in Madeline's profile are not unique to her, it is the specific combination of 19 components that makes her profile unique above all others. Elements of Madeline's profile are also present within the the profiles of many of the scientists here in Birmingham, myself included. it's important to stress that 50% of Madeline's profile will be shared with each parent. It is not possible in a mixture of more than two people, to determine or evaluate which specific DNA components pair with each other. Namely, we cannot separate the components out into 3 individual DNA profiles.

Therefore, we cannot answer the question: is the match genuine or is it a chance match.

The same applies to any result that is quoted as being too complex for meaningful inclusion/interpretation

What questions will we never be able to answer with LCN DNA profiling -

When was the DNA deposited -
How was the DNA deposited -
What body fluid(s) does the DIVA originate from -
Was a crime committed -

These, along with all other results, will be formalised in a final report

Nu är jag trött så orkade bara skumma men det länkade dokumentet verkar behandla det kontaminerade dnat från lägenheten? Det intressanta är ju dnat från hyrbilen. Vänligen länka till det dokumentet om du har möjlighet. Sen tycker jag du skall skriva ner vad en kollega har på sig på jobbet en random dag i veckan i en månads tid. Fråga honom sedan vad han hade på sig de aktuella dagarna. Angående att man kommer ihåg vad man hade på sig en random dag för sex år sedan:-)
Citera
2013-10-15, 23:50
Medlem
Citat:
Nu är jag trött så orkade bara skumma men det länkade dokumentet verkar behandla det kontaminerade dnat från lägenheten? Det intressanta är ju dnat från hyrbilen. Vänligen länka till det dokumentet om du har möjlighet. Sen tycker jag du skall skriva ner vad en kollega har på sig på jobbet en random dag i veckan i en månads tid. Fråga honom sedan vad han hade på sig de aktuella dagarna. Angående att man kommer ihåg vad man hade på sig en random dag för sex år sedan:-)
Nej, det gäller alla tre prover.

Om du inte orkar läsa länken kan du ju iaf läsa det du citerar...
Senast redigerad av Mizzzan 2013-10-15 kl. 23:53.
Citera
2013-10-15, 23:52
Medlem
Citat:
Och ang kläderna kanske det inte var en "random dag". Det kan ju ha varit en viktig dag för honom, bröllop, födelsedag eller liknande. Vad vet vi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in