2013-10-14, 12:08
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragsforyou
Vilka är era senaste köp?

Eau d'Italie - Bois d'Ombrie
Etat Libre d'Orange - Tom of Finland
Frapin - 1270
Citera
2013-10-14, 15:05
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3rd
Har du testat Duro och/el Black Afgano?
Nej ingen av dem, men varit sugen på att testa BA .
Citera
2013-10-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Blindköpte även Tom Ford - Black Orchid till tjejen så ni som var intresserade av den kan få liten review senare.

Ja, återkom gärna med en liten recension sedan av den och säg vad du anser ur ett manligt perspektiv, om den kan bäras som kille eller om den helt enkelt är för kvinnlig.
Citera
2013-10-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreppMode
Hejsan gott folk!

Nu är det så att jag inte brytt mig så mycket om vilken parfym jag använt tidigare. Kan väl börja med att säga att jag är en ung man på 18-25 år som studerar. Klädsel tycker jag är mycket intressant och kul och jag försöker följa den klassiska stilen med inslag av preppy/ivy-league.

Jag har använt de parfymer som jag kommit över, tex presenter osv. Då det inte är jag själv som ska känna doften av parfymen så tänkte jag höra med er vad ni har att rekommendera.

Gjorde en liten snabbsökning och vissa rekommenderar att man har 4-5 olika parfymer för olika tillfällen/tidpunkter på dygnet, dock låter detta lite väl overkill enligt mig. Kan tänka mig att investera i 2 olika sorter.

Tackar så mycket på förhand för svar!

Mvh

Det beror till stor del på hur mycket du kan tänka dig att lägga på parfymer? Lite som med klockor - vissa är nöjda sålänge den visar tiden; vissa vill bara lukta något eller någorlunda gott. Men se det som en klassisk regel som verkligen inte behöver följas slaviskt - I know I dont - och det är att ha en något lättare doft dagtid (tänk fräscht, eller klassisk cologne. Citrus är något att leta efter) och en något tyngre kvällstid (tänk lite mer mysk, lite kryddigare - utan att låta som en parfymexpert: mer sensuellt?). Så, beroende på pris och var du bor (dvs utbud om du vill lukta dig fram), så finns det en del att välja på! På cologne-fronten kan jag rekommendera Acqua di Parma - suveräna dofter.

Så - pris?
Citera
2013-10-14, 23:00
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nic78
Iris och läder låter väldigt trevligt, men jag blir lite skeptisk när jag läser på Fragrantica att detta är Victoria Beckhams favoritparfym.

Den var faktiskt helt okej, oväntat rökig inledning. Mjuk och behaglig läderdoft med lätt blommig och frisk bakgrund. Ganska unisex, helt klart värd att prova. Känns som en riktigt schysst doft nu till vintern. Blir helt klart bara bättre och bättre ju längre jag bär den

Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Ja, återkom gärna med en liten recension sedan av den och säg vad du anser ur ett manligt perspektiv, om den kan bäras som kille eller om den helt enkelt är för kvinnlig.

Testade lite snabbt och den skulle nog gå att använda som man. Den är absolut inte überfeminin, vissa unisex från Kilian känns nästan minst lika feminina. Den är ganska blommig, fruktig och söt så givetvis går den åt det feminina hållet men den är långt ifrån lika söt som t.ex TM's Angel.
Helt klart värd att testa för den luktade riktigt gott men jag tycker den passade på tjejen bättre än på mig.

Måste åter igen ge cred till Essenza Nobile för deras oerhört generösa prover som man får medskickade. Enda jag inte fick med som jag hade på min önskelista var Amouage - Beloved Man men fick istället tillverkarnas officiella samples av James Heeley - Esprit du Tigre, Creed - Original Vetiver och Frederic Malle - En Passant. Samt att jag råkade få med en extra Tom Ford - For Men Extreme.
Riktigt trevligt att beställa parfymer från. Återkommer med lite recensioner om de proverna jag fick när jag testat lite mer.
Citera
2013-10-14, 23:12
Medlem
Bultmans avatar
Finns det någon som har erfarenhet av English Fern och kan ge en recension?
Citera
2013-10-15, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tswift
Det beror till stor del på hur mycket du kan tänka dig att lägga på parfymer? Lite som med klockor - vissa är nöjda sålänge den visar tiden; vissa vill bara lukta något eller någorlunda gott. Men se det som en klassisk regel som verkligen inte behöver följas slaviskt - I know I dont - och det är att ha en något lättare doft dagtid (tänk fräscht, eller klassisk cologne. Citrus är något att leta efter) och en något tyngre kvällstid (tänk lite mer mysk, lite kryddigare - utan att låta som en parfymexpert: mer sensuellt?). Så, beroende på pris och var du bor (dvs utbud om du vill lukta dig fram), så finns det en del att välja på! På cologne-fronten kan jag rekommendera Acqua di Parma - suveräna dofter.

Så - pris?

Ignorera pris så länge det inte handlar om tusenlappar. Gärna fler rekommendationer!
Citera
2013-10-15, 10:05
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreppMode
Ignorera pris så länge det inte handlar om tusenlappar. Gärna fler rekommendationer!

Ett tips kan ju vara att söka igenom tråden lite. Folk har emellanåt skrivit lite topplistor vilka kan vara värda att spana igenom. Annars, gå in på luckyscent och titta efter top picks eller olika doftnoter du tycker kan verka intressanta. Sen beställ prover och testa själv
Citera
2013-10-15, 14:46
Medlem
Hur brukar ni spraya på er parfym? Vart på kroppen och hur många sprayar?
Citera
2013-10-15, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Den var faktiskt helt okej, oväntat rökig inledning. Mjuk och behaglig läderdoft med lätt blommig och frisk bakgrund. Ganska unisex, helt klart värd att prova. Känns som en riktigt schysst doft nu till vintern. Blir helt klart bara bättre och bättre ju längre jag bär den

Testade lite snabbt och den skulle nog gå att använda som man. Den är absolut inte überfeminin, vissa unisex från Kilian känns nästan minst lika feminina. Den är ganska blommig, fruktig och söt så givetvis går den åt det feminina hållet men den är långt ifrån lika söt som t.ex TM's Angel.
Helt klart värd att testa för den luktade riktigt gott men jag tycker den passade på tjejen bättre än på mig.

Måste åter igen ge cred till Essenza Nobile för deras oerhört generösa prover som man får medskickade. Enda jag inte fick med som jag hade på min önskelista var Amouage - Beloved Man men fick istället tillverkarnas officiella samples av James Heeley - Esprit du Tigre, Creed - Original Vetiver och Frederic Malle - En Passant. Samt att jag råkade få med en extra Tom Ford - For Men Extreme.
Riktigt trevligt att beställa parfymer från. Återkommer med lite recensioner om de proverna jag fick när jag testat lite mer.

Vad tyckte du om Tom Ford Extreme och TF Noir? Vilken var bäst enligt dig?
Citera
2013-10-15, 17:38
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alti
Hur brukar ni spraya på er parfym? Vart på kroppen och hur många sprayar?
Bröst, hals, bakom öronen, handleder
Citera
2013-10-15, 20:53
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Vad tyckte du om Tom Ford Extreme och TF Noir? Vilken var bäst enligt dig?

Jag snabbtestade lite bara och kan inte ge en full bild över dofterna. TF FME verkade riktigt bra, ganska okomplex och maskulin doft. Känns som den var riktigt allround. Ska klart testa denna mer och se om enkelheten motsvarar det ganska höga priset. Luktade iaf förbannat gott.
Noir var initialt ganska annorlunda, mörkare, lite skarpare inledning med massa viol. Jag duschade av mig denna efter bara en stund så jag kan tyvärr inte säga så mycket mer.

Testar TF Grey Vetiver och vanliga TF For Men nu. Grey Vetiver är riktigt trevlig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in