2013-10-15, 00:17
Medlem
KarlDenMindres avatar
En stressad och måttligt road GW på väg till sitt jaktlag i full utstyrsel råkar på en lokal jounalist med noll koll på honom på Östersunds flygplats.
Citat:
– Är du en rutinerad jägare? ...Jag har i alla fall hållit på i 60 år...

Östersundspostens web-tv (med en kort reklamsnutt först): http://op.se/optv#kV5cJzJEMNktoMHD5P7drw
Citera
2013-10-15, 10:54
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Det är en personlighetsstörd man som talar. Varför imponerad. känner du dig så j-a underlägsen?

GW är ett svin, djupt överskattad, f-n vad lätt alla svenskar imponeras av lite konfliktbenägna dysfunktionella personligheter. För mig är GW samma typ av fenomen som Paolo Roberto, man kramar ut maximalt med pengar och kapitaliserar på sin minimala talang. Gubben är och har alltid varit tokig.
Så kan det vara. GW har ett idiom som inte liknar många andras och det kanske helt enkelt är så att hans retorik med udda ordval och satsbyggnad lurar många att tro att han är någon form av orakel. Rent substantiellt innehåller hans prat egentligen inte något särskilt häpnadsväckande. Däremot får han väl godkänt som romanförfattare om man sätter honom i en svensk, samtida deckarkontext.
Citera
2013-10-15, 11:32
Medlem
keysters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Det är en personlighetsstörd man som talar. Varför imponerad. känner du dig så j-a underlägsen?

GW är ett svin, djupt överskattad, f-n vad lätt alla svenskar imponeras av lite konfliktbenägna dysfunktionella personligheter. För mig är GW samma typ av fenomen som Paolo Roberto, man kramar ut maximalt med pengar och kapitaliserar på sin minimala talang. Gubben är och har alltid varit tokig.

Om du beskriver han som ett "svin" så räknar jag med att du känner honom privat och kan rabbla exempel där han gått gränsen mot sin omgivning? Likheten med Paolo Roberto ser jag inte alls nånstans så den får du gärna utveckla. Ere den "konfliktbenägna" grejen du menar kan du väl slänga in Alexander Bard, Katrin Zytomierska, Janne Josefsson, Robert Aschberg osv osv in i den beräkningen också.

GW må vara väldigt svår att tycka om men om man ser till enbart fakta över hur han beskriver tex polisens fall kontra lösta fall så har han ju 100% rätt om deras ineffektivitet. Siffrorna finns där i svart och vitt, det är bara läsa. Han räknar upp flertalet fall i "veckans brott" där han ger konkreta potentiella lösningar på brott. Ta det stora mysteriet med dom 69 försvunna korna i Stjärnhov. Fallet lades ner av inkompetent lat polis, GW går ut och kritiserar polisen högt i direktsänd tv och ger dom flertalet sätt att lösa gåtan bla genom att kolla av mobilmasterna för stöldtillfället. Polisen tar jätteilla vid sig av kritiken. Simsalabim, helt plötsligt öppnas fallet och det tar ca två dagar tills dom anhåller ägaren för bedrägeri. Hade det inte vart för GW så hade över en mille av våra skattepengar gått ut till bonden. Han ensam löser fall som inte tusentals och åter tusentals poliser inte orkar eller är kapabla till att lösa då det är roligare att åka till fotbollsderbyn och misshandla supportrar med batong.
Citera
2013-10-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyster
Om du beskriver han som ett "svin" så räknar jag med att du känner honom privat och kan rabbla exempel där han gått gränsen mot sin omgivning? Likheten med Paolo Roberto ser jag inte alls nånstans så den får du gärna utveckla. Ere den "konfliktbenägna" grejen du menar kan du väl slänga in Alexander Bard, Katrin Zytomierska, Janne Josefsson, Robert Aschberg osv osv in i den beräkningen också.

GW må vara väldigt svår att tycka om men om man ser till enbart fakta över hur han beskriver tex polisens fall kontra lösta fall så har han ju 100% rätt om deras ineffektivitet. Siffrorna finns där i svart och vitt, det är bara läsa. Han räknar upp flertalet fall i "veckans brott" där han ger konkreta potentiella lösningar på brott. Ta det stora mysteriet med dom 69 försvunna korna i Stjärnhov. Fallet lades ner av inkompetent lat polis, GW går ut och kritiserar polisen högt i direktsänd tv och ger dom flertalet sätt att lösa gåtan bla genom att kolla av mobilmasterna för stöldtillfället. Polisen tar jätteilla vid sig av kritiken. Simsalabim, helt plötsligt öppnas fallet och det tar ca två dagar tills dom anhåller ägaren för bedrägeri. Hade det inte vart för GW så hade över en mille av våra skattepengar gått ut till bonden. Han ensam löser fall som inte tusentals och åter tusentals poliser inte orkar eller är kapabla till att lösa då det är roligare att åka till fotbollsderbyn och misshandla supportrar med batong.
Ja jag känner flera personer som av olika anledningar haft med honom att göra, i yrkesutövning och privat. Maktlysten översittare som så många klassvandrare besatta av personlig framgång som bevis på ett lyckat liv. Att kliva fram och sätta en snorkråka på skjortan på en person som GW upplever som ett hot är inget främmande. Detta med andra människor närvarande. Viktigt att visa vem som bestämmer så att säga. Han hade väl privat chaufför när han jobbade på BRÅ, många resor till systemet blev det.

Att kritisera svensk polis och få rätt i efterhand är väl inget märkligt? Att han har rätt om svensk polis ineffektivitet och felaktiga utbildning är ju knappast genialt. Det är att slå in öppna dörrar.

Ja jag menade likheten med Paolo just med den aggressiva retoriken och att förkovra sig på den. I Sverige är det lätt att bli populär med en aggressiv stil tydligen, svenskar är så j-a kuvade att dem nog lever ut något för Sven Svensson. En svårt överskattad man med den grandiosa omnipotensen man ser hos personlighetsstörda individer.
Citera
2013-10-15, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Så kan det vara. GW har ett idiom som inte liknar många andras och det kanske helt enkelt är så att hans retorik med udda ordval och satsbyggnad lurar många att tro att han är någon form av orakel. Rent substantiellt innehåller hans prat egentligen inte något särskilt häpnadsväckande. Däremot får han väl godkänt som romanförfattare om man sätter honom i en svensk, samtida deckarkontext.
Precis. Bakom det aparta alkohologmumlet och den bohemiska "charmen" döljer sig inget märkvärdigt. Substanslös som sagt. För mig är det en tydlig intelligensmätare, människor som är impade av GW är oftast ganska korkade individer.
Citera
2013-10-15, 13:51
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Knappast, första gången han kom i kontakt med Guillou var väl i samband med Geijeraffären.

Citat:
Ursprungligen postat av catami
Absolut inte Guillou. Det tror jag inte. De levde skilda världar på den tiden. Cigg och sprit smugglingen i Stockholms skärgård var extremt stor på 60-70 talet. Var och varannan människa jag talat med från den tiden nämner sin ev. medverkan med ett snett leende. Varför inte "vemsomhelst" författare också? Det fanns många sådana förr.

Vem tror ni det var?
Citera
2013-10-15, 14:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ser man Mälaren från Solna?
Om Mälaren är Ulvsundasjön och Solna är Huvudsta, så absolut.
Citera
2013-10-15, 19:50
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Vem tror ni det var?
Nu kan det hända att minnet sviker mig, men var det inte fråga om en professor, alltså inte i första hand en författare?
Citera
2013-10-15, 21:48
Medlem
Racooons avatar
Va fan? Sitter han med blodiga fingrar i kvällens program?
Citera
2013-10-16, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyster

Att du finner GW svår att tycka om visar bara hur du befinner dig på marginalen. Går inte att hitta en mer omtyckt person i TV-rutan.

GW saknar belägg för polisens ineffektivitet, givet att uppklaringsprocenten är sämre och sämre för varje år. GW är ingen akademiker. Han raljerar lite i rutan och alla lyssnar.

GW kan inte ta åt sig någon ära för bedrägeriet med kossorna. Kossorna försvann inte samma natt, de var under lång tid som bonden skickade kossorna till slakt. Mobilmastning hade inte gett något.

GW är känd för att inte lösa ett enda fall han ger sig in i. Det har han själv skrivit i en krönika. Han borde ta sig en seriös funderare om det är så smart att idiotförklara polisen gång på gång när han inte klarar av att lösa något själv.
Citera
2013-10-16, 14:09
Medlem
Det går dock inte att förneka att Leif GW är en mycket kunnig man inom kriminologin, och därtill en duktig författare med ett bra språk. Jag har träffat honom en gång och han var trevlig och humoristisk. Men han har ju onekligen sin egen stil, om man så säger.
Citera
2013-10-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
nu har jag väl inte så mycket till över för AS, men däremot så tror jag faktiskt att Leffe kan bli riktigt jävla odräglig att umgås med, och spriten hjälper nog inte till. Han har alltid rätt och alla andra är förmodligen idioter i hans ögon.

detta till trots att jag gillar leffe både som person och som författare

det är ett under att inte janne och leffe har skjutit ihjäl varandra på den tiden de umgicks.

Det kan inte varit långt ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in