Citat:
Ursprungligen postat av
Lalajlaj
Undrar om det inte vore bättre att vänta med åtalet,släppa han på fri fot och sedan avlyssna honom och hans närmaste för att försöka få ut mer information. Kanske ha span på honom och hoppas att han leder polisen till något eller berättar för någon som sedan förhoppningsvis berättar för polisen.
Det där är faktiskt ingen dum idé! Man - läs jag - tänker så lätt i invanda banor att det ska följa det vanliga förloppet: misstanke-anhållande-häktning-åtal.
Men, som sagt, vad skulle hända om KJ släpptes nu och åtal inte väcktes (givet att han är skyldig)?
Antagligen är den kritiska perioden då han skulle kunna påverka viktiga delar av utredningen redan förbi (han hade tidigt möjlighet att göra sig av med bevis, påverka vittnen och sätta samman en historia.)
Polisen skulle kunna ha span på honom under tiden.
HRA och övervakning av kommunikationen är tillåten.
Bevisprovokation är tillåten.
Man skulle helt enkelt kunna häva häktningen och se vad som händer. Vad han gör, vem han träffar, vad han säger, vart han rör sig, hur han reagerar på omgivningen, hur omgivningen reagerar på honom.
Framförallt skulle man vinna tid, och detta utan riskera att han påverkar utredningen och utan möjligheterna att väcka åtal överhuvudtaget påverkas negativt.
Jag tror också att tid är det som behövs för att få fram vad som saknas.
Jag får intrycket (från det som är känt) är att vad polisen behöver - och vid det här laget kanske är fortfarande möjligt att skaffa fram - är en tidsmässig och geografisk inramning av händelsen.
Som det är nu tycks den väldigt diffus.
* VB mördades någon mellan kl 16 (sista observationen) eller kl 21 (sista mobilkontakten) den 4/5 och tidpunkten X (fastställd med begränsad precision utifrån den rättsmedicinska och kriminaltekniska bedömningen) eller tidpunkten Y (fastställd från den punkt då KJ hade span på sig).
* VB mördades på en okänd plats, som
kan sammanfalla med styckningsplatsen.
* Styckningsplatsen är dock okänd.
* Styckningsplatsen är inte KJ:s lägenhet eller fyndplatsen.
* Vid en okänd tidpunkt - någon gång under tidperioden ovan - har dock kroppen flyttats, från brottsplats, eventuellt via styckningsplats, till fyndplats.
Konturerna är ganska suddiga.
Jag menar
inte att en tydligare bild av händelseförloppet är absolut nödvändigt för en fällande dom. Däremot är skulle det underlätta betydligt.
Som det är nu verkar åklagaren inte ens kunna säga: "KJ befann sig på eller i anslutning till mordplatsen vid den tidpunkt då brottet begicks." Av förståeliga skäl.