Citat:
Ursprungligen postat av
eternussermo
Känns som ett mer sannolikt utfall, även om jag har svårt att se hur MP ska få igenom några av sina skattehöjningar.
Tror trots allt det är rätt av alliansen att inte sammanblanda sig med något av de fyra oppositionspartierna, det lär bli en ny regering denna gång och det är rätt naturligt eftersom det är svårt att vinna tre val på raken. Frågan är mer hur den kommer att se ut, att S kommer i regeringsställning ser jag som givet och v lär få finna sig i att bli passivt stödparti. Den stora frågan är hur S kommer samarbeta med de två övriga, SD och MP.
Förhandstipset är att S+MP kan tänkas regera som en mindre allians och V agerar stödparti. Jonas Sjöstedt gjorde ett uttalande i förra veckan att V inte kommer sitta i regeringen / gå till val i en allians med S+MP även om han drömmer om att få sitta i regeringen så skulle det stämma så agerar de passivt stödparti vid sidan om och går till val helt på egen hand.
Skulle det bli så här att V inte går till val som en allians med S och möjligen MP så förlorar Alliansen ett av sina skrämselvapen till väljarna, alltså att ett kommunistiskt parti ska sitta med i en regering och inneha ministerposter, det argumentet använde man flitigt i förra valet.
Nu har inte Löfven stängt dörren till att samarbeta med SD även om det känns långsökt, skulle det bli så skulle det skapa en hel del rabalder i media och väcka missnöje bland i alla fall vissa grupper inom partiet.
Det kan även bli så att S gå till val helt på egen hand liksom MP, Löfven har hela tiden sagt att man ska invänta valresultatet innan man spikar ett samarbete då man ska ta hänsyn och respektera väljarnas val, en sund inställning enligt mig till skillnad mot Alliansen som vill cementera blockpolitiken.