2013-10-14, 22:21
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, det största problemet för alliansen är ju att SD har växt så jäkla mycket och det kan de ju inte riktigt bemöta inför valet såvida de inte försöker skruva politiken åt mer invandringsrestriktiv riktning, men det är det väl inget som tyder på. Tveklöst är det ju alliansen och då främst moderaterna som har tappat till SD och därmed så ser läget rätt kört ut. Reinfeldt kan gå på Löfven och skrämma med skattehöjningar men han kan inte göra nåt alla de som gått till SD pga missnöje med invandringspolitiken. Det är ju liksom inte sossarnas och Löfvens förträfflighet som gör att Reinfeldt lär få avgå utan det kommer att bero på Åkesson eller rättare sagt hans uppgörelser med Miljöpartiet.

Även om det säkert kommer att jämnas ut lite mellan rödgrönt och allians så kommer SD ligga där som en rejält buffert och säkerligen bli vågmästare igen.
Mmmmmm.... Möjligt det blir så, men SD har ju liksom inte hittills försökt utnyttja sin tungan-på-vågen position. Om de skulle öka till säg en 8, 9% så skulle de bli styvare i korken, men jag skulle tro att Reinfeldt kan sitta kvar ändå, och regera vidare. Nej skall det bli någon förändring måste socialdemokraterna bli starkare än vad de är hittills i opinionen, men det går märkligt trögt för Löfven, även om han kan glädjas åt en viss uppgång i de senaste undersökningarna.
2013-10-14, 22:22
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, det största problemet för alliansen är ju att SD har växt så jäkla mycket och det kan de ju inte riktigt bemöta inför valet såvida de inte försöker skruva politiken åt mer invandringsrestriktiv riktning, men det är det väl inget som tyder på. Tveklöst är det ju alliansen och då främst moderaterna som har tappat till SD och därmed så ser läget rätt kört ut. Reinfeldt kan gå på Löfven och skrämma med skattehöjningar men han kan inte göra nåt alla de som gått till SD pga missnöje med invandringspolitiken. Det är ju liksom inte sossarnas och Löfvens förträfflighet som gör att Reinfeldt lär få avgå utan det kommer att bero på Åkesson eller rättare sagt hans uppgörelser med Miljöpartiet.

Även om det säkert kommer att jämnas ut lite mellan rödgrönt och allians så kommer SD ligga där som en rejält buffert och säkerligen bli vågmästare igen.
Ja, jag ser det mer som en fråga om de kan bli en partner med Sossarna eftersom jag ser det som uteslutet att de kan samarbeta med Alliansen som så tydligt visat, både i handling och ord, att de inte har samma åsikter när det gäller, det för SD absolut viktigaste, immigrationsfrågorna.

Kanske kan man se en koalition mellan S och SD i framtiden? S har ju inte stängt dörren och jag tror att om de kan komma överens i immigrationsfrågan så kan SD vara med på resten av S politik.
2013-10-14, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mmmmmm.... Möjligt det blir så, men SD har ju liksom inte hittills försökt utnyttja sin tungan-på-vågen position. Om de skulle öka till säg en 8, 9% så skulle de bli styvare i korken, men jag skulle tro att Reinfeldt kan sitta kvar ändå, och regera vidare. Nej skall det bli någon förändring måste socialdemokraterna bli starkare än vad de är hittills i opinionen, men det går märkligt trögt för Löfven, även om han kan glädjas åt en viss uppgång i de senaste undersökningarna.

Vad pratar du om? De rödgröna har ju tagit ledningen med mil, inte ens med SD kan Reinfeldt räddas - och han är den som tycks hata Åkesson mest i världen.
2013-10-14, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ja, jag ser det mer som en fråga om de kan bli en partner med Sossarna eftersom jag ser det som uteslutet att de kan samarbeta med Alliansen som så tydligt visat, både i handling och ord, att de inte har samma åsikter när det gäller, det för SD absolut viktigaste, immigrationsfrågorna.

Kanske kan man se en koalition mellan S och SD i framtiden? S har ju inte stängt dörren och jag tror att om de kan komma överens i immigrationsfrågan så kan SD vara med på resten av S politik.

Jag hade gillat S + SD, men det är borgarna som behöver SD i framtiden för att återfå regeringsposten.
2013-10-14, 22:29
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.
Jag hade gillat S + SD, men det är borgarna som behöver SD i framtiden för att återfå regeringsposten.
Kom ihåg att MP kan se sig som ett vågmästarparti också.
2013-10-14, 22:43
Bannlyst
Citat:
Kom ihåg att MP kan se sig som ett vågmästarparti också.

Större risk att de hamnar i nästa regering med SAP (och utan V) nästa år.
2013-10-14, 22:54
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
men jag skulle tro att Reinfeldt kan sitta kvar ändå, och regera vidare. Nej skall det bli någon förändring måste socialdemokraterna bli starkare än vad de är hittills i opinionen, men det går märkligt trögt för Löfven, även om han kan glädjas åt en viss uppgång i de senaste undersökningarna.

Men driver du eller? Alliansen ligger 11% bakom vänstern, inte ens en hingst som Freddan kan inte ens drömma om att stå kvar i hagen vid ett sådant valresultat.
2013-10-15, 03:42
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Vilket ju är helt unikt för hela Europa. När den typen av partier som SD tillhör har växt sig stora, så har det alltid varit högern som anpassat politiken och också gjort sig beroende av dem. Och numera tom låtit dem ingå i regeringar. I Sverige så känns det faktiskt som alliansen har bränt alla skepp istället för att acceptera det parlamentariska underlaget. Efter valet nästa år kommer SD vara ett stort parti, så det är ju väldigt märkligt agerande. Det spelar ingen roll vad man tycker om SD, agerandet är fortfarande konstigt.

Ja vem fan vet? Det ligger kanske närmare till hands att SD kommer att ingå uppgörelser med en s-ledd regering framöver. Det är ju inte som så att de kommer att minska i kommande val framöver genom att de aldrig får nåt inflytande. Tvärtom.
2013-10-15, 06:26
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Men driver du eller? Alliansen ligger 11% bakom vänstern, inte ens en hingst som Freddan kan inte ens drömma om att stå kvar i hagen vid ett sådant valresultat.
Går SD ihop mer regeringen skiljer det bara några procentenheter. Det är på intet sätt kört för Reinfeldt, och sedan vet man inte vad MP kan hitta på....
2013-10-15, 06:37
Moderator
v50s avatar
Citat:
Går SD ihop mer regeringen skiljer det bara några procentenheter. Det är på intet sätt kört för Reinfeldt, och sedan vet man inte vad MP kan hitta på....

Nu har i och för sig MP sagt att de inte har för avsikt att regera med alliansen men de har som bekant gjort upp med dem om migrationspolitiken och arbetskraftsinvandringen så vem vet de kanske ingår i deras allians ändå när det väl gäller. Reinfeldt har även flörtat med MP i alla fall tidvis så skulle MP få för sig att samarbeta med alliansen så kan det sluta med att de sitter kvar efter nästa val.
2013-10-15, 07:06
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Nu har i och för sig MP sagt att de inte har för avsikt att regera med alliansen men de har som bekant gjort upp med dem om migrationspolitiken och arbetskraftsinvandringen så vem vet de kanske ingår i deras allians ändå när det väl gäller. Reinfeldt har även flörtat med MP i alla fall tidvis så skulle MP få för sig att samarbeta med alliansen så kan det sluta med att de sitter kvar efter nästa val.
Känns som ett mer sannolikt utfall, även om jag har svårt att se hur MP ska få igenom några av sina skattehöjningar.

Tror trots allt det är rätt av alliansen att inte sammanblanda sig med något av de fyra oppositionspartierna, det lär bli en ny regering denna gång och det är rätt naturligt eftersom det är svårt att vinna tre val på raken. Frågan är mer hur den kommer att se ut, att S kommer i regeringsställning ser jag som givet och v lär få finna sig i att bli passivt stödparti. Den stora frågan är hur S kommer samarbeta med de två övriga, SD och MP.
2013-10-15, 07:21
Moderator
v50s avatar
Citat:
Känns som ett mer sannolikt utfall, även om jag har svårt att se hur MP ska få igenom några av sina skattehöjningar.

Tror trots allt det är rätt av alliansen att inte sammanblanda sig med något av de fyra oppositionspartierna, det lär bli en ny regering denna gång och det är rätt naturligt eftersom det är svårt att vinna tre val på raken. Frågan är mer hur den kommer att se ut, att S kommer i regeringsställning ser jag som givet och v lär få finna sig i att bli passivt stödparti. Den stora frågan är hur S kommer samarbeta med de två övriga, SD och MP.

Förhandstipset är att S+MP kan tänkas regera som en mindre allians och V agerar stödparti. Jonas Sjöstedt gjorde ett uttalande i förra veckan att V inte kommer sitta i regeringen / gå till val i en allians med S+MP även om han drömmer om att få sitta i regeringen så skulle det stämma så agerar de passivt stödparti vid sidan om och går till val helt på egen hand.

Skulle det bli så här att V inte går till val som en allians med S och möjligen MP så förlorar Alliansen ett av sina skrämselvapen till väljarna, alltså att ett kommunistiskt parti ska sitta med i en regering och inneha ministerposter, det argumentet använde man flitigt i förra valet.

Nu har inte Löfven stängt dörren till att samarbeta med SD även om det känns långsökt, skulle det bli så skulle det skapa en hel del rabalder i media och väcka missnöje bland i alla fall vissa grupper inom partiet.

Det kan även bli så att S gå till val helt på egen hand liksom MP, Löfven har hela tiden sagt att man ska invänta valresultatet innan man spikar ett samarbete då man ska ta hänsyn och respektera väljarnas val, en sund inställning enligt mig till skillnad mot Alliansen som vill cementera blockpolitiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in