2013-02-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vad menar du men ompositionering? Inget av alliansparterna kan plötsligt bli rödgröna och egna utspel har de redan prövat. De har inte burit frukt, för tamt och otillräckligt, eller som för centern helt bort i tok.

Kd tror jag tynar bort i det tysta de sätter sitt hopp till gud hellre än bombastiska utspel. Centern kan försöka på nytt, men vad ska de hitta på? Det ultraliberala utspelet fungerade inte och dessa raka motsats skulle de knappast vinna någon trovärdighet med.

Fp har möjlighet till utspel i invandrarfrågan som är den enda som kan skörda väljare i % klass. Men det skulle bli inre gruff, Fp har några extremt politiskt korrekta representanter som också vill ha totalt fri invandring.

Manöverutrymmet är mycket begränsat de får acceptera väljarnas dom den 14 september 2014.

Vad jag menar är att Kd och C är på väg att lämna riksdagen. Kd låter det passivt ske, medan C bejakar processen med det ena svårbegripliga utspelet efter det andra. Lögnarpartiet Fp har förmodligen inga fler kort att spela ut som väljarna skulle låta sig luras av och har dessutom misslyckats med sitt inmutade område skolpolitiken. De får alltså nöja sig med att ligga kvar och skvalpa runt fem-sex procent.

Den intressanta frågan är vilken fot M bestämmer sig för att stå på. Å ena sidan har de en intern opinion som vill att de ska närma sig SD, å andra sidan riskerar de invandraröster om de går den vägen. Jag tror inte det händer något på kort sikt, men på lång sikt måste de bestämma sig för om de ska avsäga sig alla möjligheter att påverka politiken eller om de ska ta i de smutsiga högerpopulisterna.
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-02-28 kl. 22:34.
2013-02-28, 22:36
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
De här siffrorna ger de rödgröna majoritet i riksdagen. Det är dock inte särskilt troligt att både korvgrillare Lööf och verklighetens man Hägglund snubblar på tröskeln när det väl är dags för val. Det är iofs inte särskilt troligt att y-barnen får så mycket som 10.2% heller.

Det är därmed fullt möjligt att Löfvén kan bilda regering med MP och stöda sig på ett utfryst vänstern som inte kan fälla annat än i få undantag.
Nej SD hamnar närmare 15 % än 10 %, moderaterna gör sjukt dåligt ifrån sig i fråga efter fråga för tillfället och när valet börjar närma sig tror jag att Cirkusnegern kommer vara hyfsat obalanserad vilket inte kommer öka deras väljarandel.
Om inte C och/eller KD åker ned genom golvet och ser ut att vara hjälplöst förlorade då kommer de tappa sina stödröster.
2013-03-01, 15:07
Medlem
Hur tror ni dagens opinion hade sett ut för C om de valt Eskil Erlandsson som partiledare? Annie Lööf kanske ser bättre ut på valaffischer, men jag skyller Cs sammanbrott på hennes svaga ledarskap.
2013-03-01, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard
Hur tror ni dagens opinion hade sett ut för C om de valt Eskil Erlandsson som partiledare? Annie Lööf kanske ser bättre ut på valaffischer, men jag skyller Cs sammanbrott på hennes svaga ledarskap.

Problemet är mycket större än bara Lööf, det är hela partitoppen som måste bort. Det stora misstaget för C kom ju redan på stämman 87 egetligen, när Sven-Olles motioner röstades ner. Tänk om man lyssnat på honom samt sagt nej till EU - man hade varit landets största parti.

Och vad blev det istället? En idiot i kvinnokläder som gråter på beställning...
Senast redigerad av LATMH74 2013-03-01 kl. 15:16.
2013-03-01, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
KD har fallit nu 4 val i rad (2014 inräknat), även Fp går tillbaka 4 val i rad, om det håller i sig på samma nedgående kurva så åker de ur 2022 med lite tur/otur redan 2018.

En liten räddningsplanka finns faktiskt för KD, i EU-valet. SKulle vi få en Adakusson-effekt några månader innan valet så kanske kanske. Jag tror inte det men det känns som att C är mer illa ute än KD.
2013-03-01, 16:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LATMH74
En liten räddningsplanka finns faktiskt för KD, i EU-valet. SKulle vi få en Adakusson-effekt några månader innan valet så kanske kanske. Jag tror inte det men det känns som att C är mer illa ute än KD.

Jag tror att KD kommer få merparten av alla ev. stödröster. Dom uppfattas som rätt oförargliga.

C tror jag faktiskt inte så många moderater är beredda att hjälpa. Dom är en belastning för Alliansen.

Stödröster lär få mindre betydelse i detta val...Dels då deras värde kan ifrågasättas då två partier behöver räddas, och när fler avstår..ja, då blir det ju färre stödröster än tidigare..som ska fördelas på två partier...Merparten av dessa kommer nog gå till KD.
2013-03-01, 16:36
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard

Eskil har inte den skarpaste kniven i lådan heller...faktiskt. Lyssna noga när han snackar..Mest floskler..och väldigt lite innehåll.

Anna-Karin Hatt hade varit det logiska partiledarvalet.
2013-03-01, 17:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Nej SD hamnar närmare 15 % än 10 %, moderaterna gör sjukt dåligt ifrån sig i fråga efter fråga för tillfället och när valet börjar närma sig tror jag att Cirkusnegern kommer vara hyfsat obalanserad vilket inte kommer öka deras väljarandel.
Om inte C och/eller KD åker ned genom golvet och ser ut att vara hjälplöst förlorade då kommer de tappa sina stödröster.
Nej, det är inte rimligt. SD fick 5.7% valet 2010. Den ökning du föreslår är mycket osannolik. Betänk att i mitten av en mandatperiod så brukar folk uttrycka andra åsikter än de sedan röstar på. Vidare har både M, C och S låtit sin politik påverkas av SD. Så SD kommer inte öka så mycket du tror - däremot är deras inflytande redan ett faktum.

EDIT.
Fp -> S. (Vet inte varför jag skrev Fp förut)
Senast redigerad av Madagascar 2013-03-01 kl. 18:00.
2013-03-01, 17:47
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej, det är inte rimligt. SD fick 5.7% valet 2010. Den ökning du föreslår är mycket osannolik. Betänk att i mitten av en mandatperiod så brukar folk uttrycka andra åsikter än de de sedan röstar på. Vidare har både M, C och Fp låtit sin politik påverkas av SD. Så SD kommer inte öka så mycket du tror - däremot är deras inflytande redan ett faktum.

Jag tycker det är lite intressant att jämföra M och FPs resultat 1998-2002-2006

1998: M 22,7 FP 4,7 totalt 27,4
2002: M 15,3 FP 13,4 totalt 29,7
2006: M 26,2 FP 7,5 totalt 33,7

Så jag tror inte alls det är omöjligt att SD kan nå 15%. Det handlar nog mycket om VAR eventuella missnöjda moderater flyr.

FP gick ifrån 4,7 till 13,4 när Lejonkungen gjorde invandrarkritiska utspel...
2013-03-01, 17:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Eskil har inte den skarpaste kniven i lådan heller...faktiskt. Lyssna noga när han snackar..Mest floskler..och väldigt lite innehåll.

Anna-Karin Hatt hade varit det logiska partiledarvalet.

Centern har inga bra kandidater, det är något de saknar var och en. Annie var en chansning som inte gick hem. Enligt uppgift reste hon runt i distrikten för att göra reklam för sig och för att försöka framstå som mycket bättre än Maud. Men med Maud Olofsson hade de legat över 4% i dag, men inte så mycket mer.
Det är för trångt i mitten och moderaterna har bra grepp om sin 30% -ga andel och inga går till de andra små i alliansen. De borde bry sig mer om vad det är som gör att alliansblocket tappar till de rödgröna och Sd.
2013-03-01, 18:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag tycker det är lite intressant att jämföra M och FPs resultat 1998-2002-2006

1998: M 22,7 FP 4,7 totalt 27,4
2002: M 15,3 FP 13,4 totalt 29,7
2006: M 26,2 FP 7,5 totalt 33,7

Så jag tror inte alls det är omöjligt att SD kan nå 15%. Det handlar nog mycket om VAR eventuella missnöjda moderater flyr.

Men folkpartiet hade redan mer än 10% på Bengans tid. Att Fp då kan gå från 4.7 till 13.4 är inte så konstigt, oavsett utspel, jämfört med att nykomlingarna Y-barnen skulle gå från 5.7 till nära 15.
Senast redigerad av Madagascar 2013-03-01 kl. 19:02.
2013-03-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Ja, därav partiets schizofrena framtoning.

Först gjorde de succé med att gå till val på generös flyktingpolitik. Sen gjorde de succé genom invandringskritiska utspel. Vilken väg de än väljer åker förtroendet ner i toaletten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in