Citat:
Ursprungligen postat av
Independent-
Hur lång tid brukar det ta från att Apple presenterar en ny produkt tills att den finns att köpa? Säg att de presenterar ipad 5 och ipad mini 2 den 22 oktober. När bör de finnas i butik? Samt hur mkt borde priset på de gamla enheterna sjunka? "Behöver" en iPad ganska omgående men känns dumt att köpa en imorgon t.ex. om jag kan få samma billigare om en månad eller bättre till samma pris.
Generellt sett så brukar Sverige tillhöra second tier av länder som får prylar som oftast brukar ligga 2-3 veckor efter första vågen som innehåller USA, England o.s.v. Nu när det släppte senaste telefonen så inkluderade de Kina i first tier, det tillsamans med att det verkar vara extra tight tillgång från produktionen har gjort att vi antagligen fått vänta längre än vi brukar, och släpps ju här i Sverige den 25 Oktober nu.
Om vi förutsätter att Appe följer sin vanliga tradition bör det se ut såhär tror jag:
Tisdag 22/10 Apple presenterar iPad 5 samt Mini 2
Fredag 1/11 Produkterna släppa till tier 1
Fredag 15 eller 22/11 kan ett eventuellt släpp till Tier 2 länder ske, Sverige bör ingå i dem.
Sen kan det säkert diffa endel. Lägg till olika parametrar som ifall det är tight tillgång från produktionen, Kina i tier 1?. Förra året när de presenterade minin och iPad 4 har jag för mig att minin med 3/4G i var lite extra försenad ett par veckor men att den släpptes här 2 veckor efter vad den gjordes i staterna.
Angående priserna så brukar oftast de nya enheterna ta över samma pris från förra generationen, så man kan nog få tag på en utgående modell lite billigare om man vill.
Vänta ett par dagar och se ifall Apple bjuder in till något event under nästa vecka, då vet vi mer