2013-10-12, 04:26
Medlem
Kan ta ett par frågor. Man lär sig ju bara om vad som finns mellan solen och till pluto. men vad finns efter detta sedan mer än ett par dvärgplaneter? Är det bara ett tomt inte med massa småskit som kometer och asteroider? Närmaste stjärna ligger ju "hela" 4 ljusår bort vilket är ett avstånd inte att leka med. Vad finns mellan denna stjärna och vårt solsystem?

Om jag räknat rätt är avståndet mellan Solen och Pluto ca 400 gånger kortare än till närmsta stjärna. Borde ju finnas lite mellan där kan man ju tycka.

Finns det även någon risk att det finns andra planeter i vårt solsystem som är lika stora som de åtta som finns, men vi inte upptäckt de ännu?

En sista fråga, finns det någon måne i solsystemet som är större än någon av de åtta planeterna?
Senast redigerad av 400Ben 2013-10-12 kl. 04:50.
Citera
2013-10-12, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Tack! Nu har jag lärt mig nåt nytt Hade aldrig hört talas om detta tidigare.

Det är lätt att komma ihåg bokstäverna om man tänker

Oh be a fine girl, kiss me.

(eller guy, om astronomen i fråga föredrar det)
Citera
2013-10-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Kan ta ett par frågor. Man lär sig ju bara om vad som finns mellan solen och till pluto. men vad finns efter detta sedan mer än ett par dvärgplaneter? Är det bara ett tomt inte med massa småskit som kometer och asteroider? Närmaste stjärna ligger ju "hela" 4 ljusår bort vilket är ett avstånd inte att leka med. Vad finns mellan denna stjärna och vårt solsystem?

Om jag räknat rätt är avståndet mellan Solen och Pluto ca 400 gånger kortare än till närmsta stjärna. Borde ju finnas lite mellan där kan man ju tycka.

Andra kan svara mycket bättre än jag men jag slänger ut två saker jag kommer på på rak arm.

Interstellära mediet (tunn gas och damm, bl a)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Interstell%C3%A4ra_mediet

Oortmolnet (ett stort och mcyket vidsträckt "moln" av dammiga isklumpar och isiga dammklumpar som omger solsystemet långt utanför neptunus/plutos banor (kanske upp till ≈1.5 ljusår bort från solen eller mer än en tredjedel av vägen till närmaste grannstjärna)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oortmolnet

Det är inte alls så att det bara är tomt mellan stjärnorna. Hela galaxen är som en tunn vätska eller sörja med virvlar, flöden och andra strukterer som hänger ihop och påverkar varandra.

Citat:
Finns det även någon risk att det finns andra planeter i vårt solsystem som är lika stora som de åtta som finns, men vi inte upptäckt de ännu?

Lägger till min nybörjarspekulation till denna fråga i väntan på experterna. Jag tror inte det eftersom deras gravitation hade märkts på övriga planeters banor.

Citat:
En sista fråga, finns det någon måne i solsystemet som är större än någon av de åtta planeterna?

Jupiters måne Ganymede, och Saturnus måne Titan är större än planeten Merkurius.
Senast redigerad av ka kui 2013-10-12 kl. 10:27.
Citera
2013-10-12, 10:24
Medlem
Fris avatar
Citat:
Vad finns mellan denna stjärna och vårt solsystem?
Local Bubble, eller just här Local Fluff. Det är tunna, färre än 1 jon per liter rymdvolym, vindar från stjärnor som består av 99% joniserad gas och 1% damm. De blåses ut främst av stjärnor som håller på att formas och stjärnor som exploderar. Där de stöter samman bromsas de in och förtätas. Solsystemet är nu inuti en rest av en sådan förtätning "Fluff" (tiotals ljusår stort tror jag) inuti ett ovanligt tunt område "Bubble". Därtill finns en "Local Chimney" där aktiva stjärnor blåser ut sin gas utanför Vintergatans skiva, men den faller tillbaka och blir inte intergalaktisk.

Citat:
Det kan ännu inte uteslutas. Med rymdteleskopet Gaia som ska skickas upp i mitten av november lär de kunna avgöra det.

Citat:
2 månar är större än Merkurius, 5 till är större än Pluto:
http://www.solarviews.com/browse/misc/plntmoon.jpg
Senast redigerad av Fri 2013-10-12 kl. 10:28.
Citera
2013-10-12, 10:34
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:

Sista frågan.
Både Ganymede (Jupiters största) samt Titan (Saturnus största) är större än både Merkurius och Pluto (numera dvärgplanet). Callisto (Jupiters näst största) är nästan exakt lika stor som Merkurius.
Citera
2013-10-13, 03:09
Medlem
Sainsburyss avatar
För att dra lite på populärkolturens gränser...
Ingenting kan just nu vad vi vet färdas snabbare än ljuset..

Men OM någonting nu skulle kunna tänkas färda snabbare än ljuset, vad skulle det kunna vara?
Denna fråga är väl då riktad till dom som kan ämnet, jag har absolut ingen aning.

Vi bollar alltså med tanken.
Finns det någonting vi vet som färdas otroligt nära ljusets hastighet? Skulle detta, om det nu finns, kunna tänkas färda snabbare än ljuset?

En annan fråga jag undrar är om det finns något som kan färdas snabbare än ljuset i speciella omständigheter, tex i vatten?
Citera
2013-10-13, 09:38
Medlem
Vet ej om det passar här, men here goes:

Tips på bra sidor om astronomi med nyheter etc?

Tack på förhand.
Citera
2013-10-13, 09:56
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Tack! Nu har jag lärt mig nåt nytt Hade aldrig hört talas om detta tidigare.
Ja och när man vet det blir låten lite roligare.
Citera
2013-10-13, 10:01
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ainstain
Vet ej om det passar här, men here goes:

Tips på bra sidor om astronomi med nyheter etc?

Tack på förhand.
www.space.com
www.universetoday.com
www.popast.nu <--Svensk

Börja med dessa
Citera
2013-10-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
www.space.com
www.universetoday.com
www.popast.nu <--Svensk

Börja med dessa

Tack!
Citera
2013-10-13, 11:01
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Finns det någonting vi vet som färdas otroligt nära ljusets hastighet? Skulle detta, om det nu finns, kunna tänkas färda snabbare än ljuset?
Nej, det är uteslutet av grundläggande teoretiska skäl. Som att dividera med noll, gör man det så kan man bevisa vad som helst matematiskt, så det är ogiltigt.

Citat:
En annan fråga jag undrar är om det finns något som kan färdas snabbare än ljuset i speciella omständigheter, tex i vatten?
Ljus (fotoner) rör sig påtagligt långsammare genom olika genomskinliga material. T.ex. 25% långsammare i vatten, 33% långsammare i glas. Där kan andra partiklar, t.ex. elektroner, röra sig fortare än ljuset i samma material, men aldrig snabbare än ljusets fart i vakuum. Det kallas Cherenkov-strålning.
Senast redigerad av Fri 2013-10-13 kl. 11:07.
Citera
2013-10-13, 18:28
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beden
Jag har redan räknat ut dessa frågor, men jag behöver hjälp för att bekräfta att mina svar är korrekta. Så kan ni vara vänliga och försöka svara på dessa fem frågor.

1. "Stjärna 1 har luminositeten 9,2 * 10^28 W och stjärna nummer två har luminositeten 2,3 * 10^30 W.

Avståndet till stjärna 2 är fyra gånger så långt som till stjärna 1. Vilken stjärna lyser starkast på himlen?

Visa också hur stjärnornas intensitet förhåller sig till varandra."

2. Vilken parallaxvinkel får man då man observerar en stjärna på avståndet 45 lj (Ljusår)

3. Hur långt bort befinner du dig från solen om du mäter dess intensitet til 1,0 W/m^2 ?

4. Arctus är den starkaste lysande stjärnan i stjärnbilden Bootes. Den har 170ggr större luminositet än solen och ligger på avståndet 37 ljusår. Beräkna intensiteten av ljuset från Arctus.

5. Vad upptäckte Galileo med Venus som ledde till att man övergav Ptolemaios modell av universum? Förklara utförligt och rita bild också
Redigera in dina svar. Hur ska nån annars kunna bekräfta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in