2013-10-13, 11:44
Medlem
Jag gick ut gymnasiet med goda betyg, möjlighet att bli ingenjör eller läkare, men hade inte bråttom. Strax efter gymnasiet fick jag ett skiftjobb inom industrin som jag stormtrivdes med. Hade mycket tid att göra annat och det var en fröjd att gå till jobbet under ett par år. Jag tjänade bra och kunde lägga pengar på mina fritidsintressen - ett hade alltid varit att flyga. Så jag tog mitt PPL (privatflygcertifikat) och njöt av att kunna leva livet. Flyga när jag var ledig och jobba med något som inte överhuvudtaget var stressigt.

Tiden gick dock och snart började det skrikas att jag bör ta nästa steg, familj och flickvän tyckte jag skulle börja plugga. "Du kan ju inte jobba i industrin hela livet". Nej, nej tänkte väl jag. Man måste väl växa upp och ta tag i livet någon gång. Jag funderade länge på att bli trafikpilot, men med tanke på att de flesta utbildningarna var egenfinansierade (grovt räknat, beroende på VAR och HUR 500 000- 1 000 000 kr) så släppte jag den drömmen ganska fort. Istället tänkte jag bli något betydligt mindre attraktivt, jurist. Jag kom in, men samtidigt sökte jag en statligt finansierad pilotutbildning som jag också kom in på. Full av glädje meddelade jag min familj och vänner över detta. Vissa var jätteglada, andra tyckte jag inte visste vad jag gav mig in på...

Jag flyttade och tillbringade tre år med flickvännen på annan ort, och det var väl helt okej. Stundtals stressigt men min vilja att bli pilot var större. Jag klarade mig genom utbildningen och lyckades som en av VÄLDIGT få trycka in mig på ett mindre attraktivt flygbolag efter att ha kämpat mig till intervju och flygtimmar på de mest absurda visen BARA för att få ett jobb.

När jag väl fick det var jag fantastiskt glad, men också tom. Jag flyttades till en hemmabas i ett land jag inte förstår ett ord. Min flickvän flyttade med men gav upp efter någon månad då jag knappt var hemma och hon inte hittade något kvalificerat jobb i landet - så det tog slut. Jag jobbar på tider som omöjliggör ett normalt socialt liv och min kontakt med familjen är mycket begränsad (jul, påsk och nyår kan man ju glömma att fira).

Jag har inte ens fyllt 30 eller skaffat familj och är inte i närheten av det heller. Jag har få vänner utanför jobbet. Min lön är kass fortfarande även om det är på bättringsvägen efter att de betalat av min type rating. Visst, jag gör det jag älskar, men sanningen är att kärleken dog ut någonstans på vägen. Visst är det oerhört befriande att få flyga, men det är också allt. Jag gav upp allt för det.

Fick jag välja nu hade jag velat vara kvar på mitt skiftjobb, flyga på min fritid (som är mycket roligare i småplan) och skaffa familj. Leva ett lyckligt liv, som jag gjorde.

Jag vill inte hindra NÅGON från att bli pilot, om det är det ni vill så tycker jag att man ska satsa allt på det. MEN, sitt inte som jag och ångra att du inte visste vad det innebar. SPECIELLT om du måste pröjsa din egen utbildning i miljonklassen utan att vara garanterad jobb, för tro mig, det är inte brist på piloter.

Men har man en dröm hittar man alltid vägar fram till att uppnå den.
Citera
2013-10-13, 11:58
Medlem
Berätta mer - statligt finansierad pilotutbildning - vad är det (militära?)

Hur mycket tjänar du - vet själv de som tjänar 800 kkr resp typ 1.5 Mkr per år.

Vad är botten som man kan tjäna som trafikpilot?

I det land du bor i - hur sätter du prisnivån för att leva/köpa bostad
jfrt med AnkDammen?

Det finns väl damer även i "nya" hemland?

Tyvärr är pilotyrket inte lika bra längre beroende på nedgången i
ekonomin o utslagningen av en massa flygbolag + kanske ökningen
av egenfinansierade (trafik)pilotutbildningar.

Det finns överskott på piloter vilket innebär att det finns ett stort
antal "GatuPiloter" som vill ha jobb o vill göra typ vad som helst
för att komma in på de riktigt bra flygbolagen.
Citera
2013-10-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii

I det land du bor i - hur sätter du prisnivån för att leva/köpa bostad
jfrt med AnkDammen?

Det finns väl damer även i "nya" hemland?

Tyvärr är pilotyrket inte lika bra längre beroende på nedgången i
ekonomin o utslagningen av en massa flygbolag + kanske ökningen
av egenfinansierade (trafik)pilotutbildningar.

Det finns överskott på piloter vilket innebär att det finns ett stort
antal "GatuPiloter" som vill ha jobb o vill göra typ vad som helst
för att komma in på de riktigt bra flygbolagen.

Jag är styrman, närmare 24 000 kr.

Utbildningen var en trafikflygarutbildning i ett nordiskt land.

Vad man kan tjäna som minst är svårt att säga. För mig handlar det inte bara om exakt vilken lön en har, utan mycket kring det också. TR ska oftast betalas (av en själv!) och förutsättningar att leva ett drägligt liv bör också beaktas. Oftast är dock lönen oväsentlig för de flesta som letar sitt första jobb, det viktiga är att få ett jobb i ett flygbolag som inte innebär turboproppflygning.

Självklart finns det möjligheter till att skaffa ett liv även i ett annat land, men av allt att döma så blir det en flytt till annat land innan jag haft möjlighet att ens tala språket.

Jag har talat med flera rutinerade piloter som skulle ge upp sina kaptenslöner på välrenommerade bolag bara för att få hemmabas i sitt hemland.
Citera
2013-10-13, 12:43
Medlem
Finns det statlig trafikflygarutbildning som är gratis?
If so hur stor är konkurrensen om platserna?

De piloter ink löner jag nämnt jobbar i ankdammen -
en för flygbolag o en för (global?) resebyrå med egna plan
Citera
2013-10-13, 12:50
Medlem
Redan efter att ha läst första stycket i din text förstod jag hur det skulle sluta.

Sanningen är den att det är såhär det oftast blir när man ska upp i något yrke, göra karriär mm.

Okey nu är det lite extra extra medtanke på just detta yrke men dock. Oftast ger man upp en massa längs vägen och sedan står man där med det man allra helst velat, utan att ha något annat kvar. Och dessutom, som du själv skrev, tappar man passionen, viljan för det man eftersträvat och trott på.

Faktum är, att du borde ha hållt dig kvar inom industrin, kanske jobbat dig uppåt där men hållt dig "nere på marknivå" (ha-ha) och bara nöjt dig med livet som det är.

Jag känner några som valt att köra på karriären. Idag har de följande gemensamt; ett ensamt liv i 30-40 års åldern. Utan några större förhoppningar om barn, några större fritidsintressen eller ens någon egentlig passion till sina yrken. Sorligt kan tyckas men det är så det valt det. Och det märks att de ångrar sig, fast de skulle aldrig erkänna det själva, kanske inte ens för sig själva.

Så som jag ser det är det inte värt det. Man måste leva livet, innan livet springer iväg. Och att skaffa barn när man är kring 35-40 måste vara jävligt tungt. Jag är mellan 25-30 och tycker det är drygt nog (för att inte tala om energikrävande) men jag är nöjd med hur saker blivit fastän jag egentligen saknar någon utbildning. (Och slipper betala av något csn lån)
Citera
2013-10-13, 12:52
Avslutad
Citat:

Allt från 12 000 som instruktör till över 100 efter skatt som kapten men det är väldigt få piloter som tjänar så mycket. Då har man varit med väldigt länge.
Citera
2013-10-13, 12:57
Medlem
Citat:
Finns det statlig trafikflygarutbildning som är gratis?
If so hur stor är konkurrensen om platserna?

De piloter ink löner jag nämnt jobbar i ankdammen -
en för flygbolag o en för (global?) resebyrå med egna plan
TFHS i Ljungbyhed är väl gratis (förutom medicinska intyg och liknande)? Många tester innan antagning och många som söker men kommer man in och har lite tur kan man gå därifrån med type-rating på 737-800. http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram

Jag har en bekant som efter flyggymnasium och diverse annat fick jobb på ett irländskt lågprisbolag och knegade för dem i ett antal år innan han tackade för sig och flyttade till ett arabemirat. Han flyger nu styrman på interkontinentala flygningar och trivs som fisken i vattnet, liksom hans fru och barn som följt med.
Citera
2013-10-13, 18:01
Medlem
Jag jobbar själv som trafikflygare och kan instämma med trådskaparen. Han har även lyckan att ha fått både stora delen av utbildningen betald och även hittat ett flygjobb där han kan försörja sig genom att flyga. Det sistnämnda är det enbart en bråkdel som kan åtnjuta sig numera längre tyvärr.

Marknaden är fullständigt översköljd av folk med en miljon i skuld som är villig att betala för att få jobba. Ja ni läste rätt.

Inom flyget så finns en stor barriär för nybörjarna. För att få ett jobb så måste man ha en större erfarenhet på jobbet man söker innan man ens får sin ansökan läst. Ett moment 22. Detta leder till att det nu är en enorm kö för att köpa timmar i bl.a. Asien på svartlistade flygbolag som Lion Air. Kostnaden utöver typutbildningen är ca €40.000. För något år sedan bara låg denna kostnad på $15000-20000. Denna stegring i pris visar på vart branschen är påväg.

En rimlig kalkyl är:

Grundutbildning : 600-1000k
Typutbildning: 250k
Timebuildning: 300-400k
Levnadskostnad under 2-3 år: ett par hundra tusen till

Detta är priserna idag men med den hastighet som utbildningskostnaderna och kravet på timmar hela tiden ökar så kommer detta om några år vara ännu värre.

Detta vet flygbolagen om och det är bara att följa vad som händer. Norwegian som förr betalade sina fastanställda bra håller på att starta om i ett bolag för att kontraktanställa alla som Ryanair, inga rättigheter, inte ens de som lagen erfordrar då du genom skumraskupplägg inte är anställd på pappre toch därmed inte heller har några rättigheter.

SAS, där alla drömde om att få arbeta har sänkt sina löner kraftigt när det nalkades konkurs och flera sänkningar väntar då de inte har råd att förnya sin flygplansflotta, pensioner, räntor etc. En styrman där tjänar idag ca 28 tusen kronor brutto om han har flera års erfarenhet samt typutbildning på Boeing 737. Detta är för en 47,5h arbetsvecka med nästan två veckor på hotell i Polen, Skellefteå, Ronneby etc per månad. Man får heller inget OB och man jobbar i princip närsomhelst på dygnet. Lönestegringen är på ca en tusenlapp i månaden per år. Svårt att betala tillbaka ett lån på 500-1500 tusen kronor på detta.

När man i andra branscher löneförhandlar höjning av löner, så förhandlar man numera för piloterna hur lite man ska sänka lönerna med.

Sedan finns turboproppoperatörer som Nextjet, Braathens och Direktflyg men dessa går i konkurs alt blir av med linjer hela tiden och säger upp folk jämt och ständigt. Även här måste du betala typutbildning (förutom på golden/braathens) som dock är billigare och går på ca 150 tusen kronor. Dock för flygplan som inte tillverkats på 15-25 år och snart inte heller finns kvar på marknaden.

Branschen är genomrutten men det kommer fortsätta neråt ett bra tag till. Av de 20-30 personer jag skolade med så är det såhär ett gäng år senare enbart fem av oss som har fått ett flygande jobb.

Två köpte typeratings utan garanti och lyckades fixa ett jobb
Två drog till Ryanair
En till Braathens
Jag hade enbart en jävla tur.

15-20 st kör taxi, jobbar på lager, blandar groggar. Flera har köpt typeratings och fortfarande inget jobb. Det är ingen munter tillvaro när man har 500k blancolånat med 7% ränta och ytterligare en halv mille på päronens hus...

Att åka utomlands och göra sina "hundår" funkar inte för en nybakad då man nästan uteslutande anställer lokala förmågor för att göra dessa. Det enda sättet att få göra dessa hundår är att betala några årslöner för att få flyga några hundra timmar. Det enda sättet att få jobb utomlands är som erfaren kapten. Men även då blir man utsparkad så fort det finns någon annan redo att fylla ens skor.

Jobba hårt och försök ta er in på gratisutbildningarna och se till att spara mycket pengar. Kommer ni inte in på gratisutbildningarna så skaffa er mer livserfarenhet, plugga inför proven och sammla mer pengar. Var annars beredd på att skaffa en ingenjörsexamen och flyg på fritiden istället... Efter tusentalet timmar på tung jet så försvinner pirret.

Det är som med en riktigt snygg tjej. När man har gjort det roliga till rubbet och det nu bara tär på en så önskar man att man inte var fast. Fast är man dock om man har en miljon kvar i skuld och inte kan något annat jobb
Citera
2013-10-13, 18:38
Medlem
Zarkov - vad tjänar emiratkillen?

Slat - vad händer om man tar sitt cert o flyger gods
istället för people (gratis) eller är arbetslös - då får
man väl flygtimmar - men vad tjänar man på att flyga
gods o hur svårt är det att få dessa jobb - t ex om man
är flyttbar?

Frågeställning - har antalet piloter ökat kraftigt?

Vet en som är pilot på filippinerna - vad tjänar han
gissningsvis (han säger själv att det är dåligt mot
vad han hade här - trodde dock själv 45 - 50 k mån
men det kanske han inte har). han är influgen på
737 (tror jag eller 747) o flyger bl a till Thailand.
Han är inte stationerad i manila (vad jag förstått)
Citera
2013-10-13, 21:10
Medlem
Citat:
Zarkov - vad tjänar emiratkillen?
Inte en susning, vi umgås inte och allt jag vet om honom har jag läst på Facebook. Han flyger stora Airbus från emiraten till bl.a. Tokyo, Paris och Houston.
Citera
2013-10-14, 04:53
Medlem
Jävla konstigt alltså, jag känner flera piloter på Cathay Pacific här i Hongkong där jag bor (flera av dom svenskar). Visst de har berättat att de fick göra hund-år på Ryan Air och liknande i början, men nu lever de verkligen loppan. De har housing-allowances här som är större än för stekare i finansbranschen (70 000 HKD i månaden bara till bostaden) och därtill riktigt bra lön. De verkar inte jobba så många dagar i månaden heller och flyger till massa exotiska platser.
Citera
2013-10-14, 09:07
Medlem
Whey - hur mycket tjänar man som pilot på Ryan?

Min pilotvän hade uppfattningen att de tjänar bra
men har NOLL benefits och att det är övrig perspal
som får ta stryk - men det kan ha varit lönesänkningar i o f s.

Hur är det med Virgin - betalar dom bra - Branson vill ju verka
så juste och GEER Bort pengar - då borde han ju kunna betala
sina piloter bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in