Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-26, 14:49
  #1
Medlem
Finns det ingen stor tråd om detta? Tänkte att vi kunde samla upp flera diskussioner i denna annars.

Jag tänkte först av allt på det här med sms-betalning av bussbiljetter. Eftersom aktörerna har valt olika lösningar nu när de nya reglerna införs 1 februari så är det t.ex. så att Skånetrafiken har WyWallet, Västtrafik har Seamless tjänst SEQR och hos SL är det Samtrafiken som står för framtagandet av en tjänst.

WyWallet är de fyra mobiloperatörernas tjänst, sedan finns även Swish som är de fyra bankernas tjänst - här spår ju många en kommande konflikt mellan banker och mobiloperatörer. Lägg sedan Google Wallet till detta och kaoset är totalt. Detta är spännande, men jag hade ju sett det som en fördel om man byggt gemensamma tjänster? Lite som mellan Blueray och HD-DVD och mellan Betamax och VHS, vi får se vem som vinner..

Jag tycker det är underligt att man har UPPHANDLAT dessa tjänster, borde det inte vara upp till aktörerna själva att bekosta att ta fram stöd för att kunna hantera sms-biljetter? Jag tänker mig något liknande öppen API, att västtrafik är nöjda så länge de får pengarna, men hur de skickas/vartifrån de tas är upp till mig som kund beroende på vilken tjänst jag valt. Tar WyWallet, Swish osv inte fram stöd så får man helt enkelt skylla sig själva, eftersom tjänsten blir ointressant för kunden. Vad tycker ni? Finns det något gemensamt man skulle kunna bygga en sån här tjänst för, har exempelvis Google tagit fram någon "standard"/API-grej som man är duktiga på att göra annars?

Vidare så kommer det ju gå att betala med mobilen genom en app när man står i butiken, vilket Axfood har prövat i några butiker i Stockholm (Willys och Hemköp) sedan förra sommaren. Två tjänster prövades samtidigt, dels Swedbanks egna tjänst som heter Bart, dels Seqr från Seamless (samma som Västtrafik). De tre möjliga lösningarna jag känner till är
-mobilens kamera läser av en så kallad QR-kod som är placerad i kassan,
-Near Field Communication (NFC) vilket bygger på att det sitter en RFID-tag i mobilen, samma som busskort,
-en manuell lösning, där en slumpmässigt genererad kod överförs muntligt mellan kassör och kund.

Skillnaden är ofta också VARTIFRÅN pengarna tas, Swish tar direkt från bankkontot, Bart är anslutet till ett kort, WyWallet och Google Wallet är i sig "egna konton" dit man måste överföra pengar på annat sätt. Mobiloperatörernas tjänst WyWallet verkar också ha byggt samman överföringen med mobilfakturan.
__________________
Senast redigerad av diskhanduk 2013-01-26 kl. 15:20.
Citera
2013-01-26, 14:52
  #2
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
Nyttiga artiklar:
http://www.metro.se/nyheter/expert-m...t!MBCB6cVACjI/
http://www.idg.se/2.1085/1.471287/de...mobilbetalning
http://www.svd.se/naringsliv/storban...ng_7202708.svd
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...cle3473419.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...cle3550788.ece

SL's nya betalningssystem:
http://sl.se/resenar/valja-biljett/b...a-sms-biljett/

Mastercard Paypass
Om ett par år, när det här blir vanligare så kommer Paypass vara störst.
https://paypass.com/online/index.html


Payair
http://www.payair.com/sv/

Swish
https://www.getswish.se/

Bart:
http://www.swedbank.se/privat/intern...bart/index.htm

SEQR:
https://www.seqr.com/se/

WyWallet
http://wywallet.se/

iZettle
https://www.izettle.com/se/

Citat:
Från SVD

WyWallet
Citat:
Vem: 4T, ett samarbete mellan operatörerna Telia, Tele2, Telenor och 3.
Vad: Biljettköp via sms, överföring mellan privatpersoner och näthandel. Hoppas kunna dra i gång pilotprojekt i butik under 2013.
Hur: Installera appen och skapa ett WyWallet-konto kopplat till bankkonto, faktura, kort eller via mobilräkningen.
Teknik: Stöder QR-koder och NFC-teknik.

SEQR
Citat:
Vem: Seamles.
Vad: Pilotprojekt i utvalda Hemköpsbutiker (i samarbete med SBAB och Axfood), överföring mellan privatpersoner.
Hur: Installera appen och skapa ett SEQR-konto kopplat till bankkonto eller faktura.
Teknik: Stöder QR-koder.

Bart
Citat:
Vem: Swedbank.
Vad: Pilotprojekt i utvalda Hemköpsbutiker (i samarbete med Axfood).
Hur: Ladda ned appen, och koppla den till ditt bankkort (endast för Swedbankkunder, öppnar för fler bankers kunder under 2013).
Teknik: Stöder QR-koder.

Izettle
Citat:
Vem: Izettle.
Vad: Kortöverföring mellan privatpersoner och småföretagare.
Hur: Ladda ned app och betala/ta betalt med ditt bankkort.
Teknik: En extern dosa som kopplas till din smartphone.

Payair
Citat:
Vem: Payair Technologies.
Vad: Näthandel, samt Webbhallen och Siba, Eventim biljetthandel.
Hur: Ladda ned appen och koppla den till ditt bankkort. Säkerhetslösningen är bankernas egna (dosa eller PIN-kod).
Teknik: Stöder QR-koder och NFC-teknik.

MasterCard PayPass
Citat:
Vem: Mastercard.
Vad: En digital plånbok där man kan lägga in sina befintliga betalkort, näthandel, siktar på fysisk handel i framtiden.
Hur: Erbjudande om digital plånbok kommer normalt sett från din bank.
Teknik: stöder NFC-teknik.

Swish
Citat:
Vem: Ett samarbete mellan Nordea, SEB, Swedbank, Handelbanken, Danske Bank och Länsförsäkringar.
Vad: Överföring mellan privatpersoner i realtid.
Hur: Installera appen, anslut ditt konto till ditt telefonnummer och överför pengar till valfritt konto i någon av de anslutna bankerna, säkerhet bygger på Mobilt BankID.
Teknik: BIR-betalningar i realtid.

Jag har som sagt väldigt stark tro på MasterCards lösning. De är störst och kommer behålla den positionen. iZettle kommer klara sig då det inte riktigt fungerar på samma sätt som de andra.
__________________
Senast redigerad av AbdullahSvensson 2013-01-26 kl. 15:13.
Citera
2013-01-26, 15:31
  #3
Medlem
Tack, ska läsa in mig på dina länkar. Hade missat några detaljer om hur QR-koden blir avläst så jag ändrade i mitt startinlägg.

Finns alltså ganska många tjänster på ingång. Jag är för en gemensam standard över världen (vilken jag hoppas bygger på NFC, eventuellt med fortsatt stöd för QR då det är rätt behändigt också) men tycker ändå inte att man bör centralisera till en enda tjänst. Därför gillar jag inte Google och Mastercards lösningar. Med tanke på säkerhetsaspekter hade jag hellre sett en tjänst som fungerar enbart i Sverige och inte i något annat land. Möjligtvis att Europa tog fram en egen, men njaee... även om det är en intressant utveckling som jag absolut vill ska fortsätta så håller jag med vad de skrev i kommentarerna till någon av artiklarna, att det samtidigt blir ett enormt säkerhetsproblem.

Så, ytterligare en diskussion:
Hur höjer man säkerheten? Maxbelopp per dag, fotoidentifering i kassan så att mobilens ägare och den som står med den i handen överensstämmer, spärrtjänst så att tjänsten stängs av om man byter SIM-kort osv osv...
Legitimationskrav i butiken, fingeravtrycksavläsning i kassan. Risk att appen hackas?
Beroende på om man överför genom att fysiskt stå i en butik eller överför till en kompis eller Blocket-köpare så passar dessa "förslag" olika bra.

En tanke vore att, trots att vissa skulle skrika "övervakningssamhälle", införa lag på att varje sådant konto måste vara kopplat till ett personnummer och att en god kontroll sker. Så att, i motsats till kontantkorten, inga kriminella kan hålla på med oregistrerade konton. Vissa diskussioner om vart pengarna tagit vägen skulle då kunna undvikas, likaså huruvida en person varit i god tro eller inte.

Bör man koppla samman tjänsten med en persons bankkonto eller ska man behöva överföra löpande till en separat "plånbok", vilket hämmar tjänsten och inte gör den likvärdig betalkorten vilket absolut jag vill?
__________________
Senast redigerad av diskhanduk 2013-01-26 kl. 15:42.
Citera
2013-02-02, 02:08
  #4
Medlem
Skriv lite nu, gott folk...!

Såg att min lokala Hemköp-butik hade börjat med SEQR.... Innebär det att den tjänsten vann före Swedbanks Bart i Axfoods utprövning eller har man ännu inte bestämd sig?
Citera
2013-03-06, 00:23
  #5
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Skriv lite nu, gott folk...!

Såg att min lokala Hemköp-butik hade börjat med SEQR.... Innebär det att den tjänsten vann före Swedbanks Bart i Axfoods utprövning eller har man ännu inte bestämd sig?

Troligvist, Bart var nog lite för begränsat, då det krävs att man är har kort hos Swedbank eller de oberoende sparbankerna.
Citera
2013-06-23, 20:55
  #6
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Skriv lite nu, gott folk...!

Såg att min lokala Hemköp-butik hade börjat med SEQR.... Innebär det att den tjänsten vann före Swedbanks Bart i Axfoods utprövning eller har man ännu inte bestämd sig?

-Antagligen bestämt sig.


Ja visst är det komiskt? Nästan varenda svensk kommer snart använda tjänsterna men ämnet har just nu minst tråd på hela flashback...


Jag funderar på att skaffa SEQR:

-men vad är haken? det måste ju finnas , är det gratis? fakturaavgift?
det enda jag vet är att dem kommer skräddarsy reklam riktad åt dig med din kvittohistorik som grund.

Förfarandet:
-1 man skannar butikens (kassans ) permanenta qr-kod ungefär när hela köpet är klart och summerat och då 2 skickas totalsumma+kvittot till mig varvid man 3 godkänner köpet med pinkod ?

(fördelen verkar ju vara transaktionstiden /Hälften av tid som kortköp och man slipper knappra på en terminal där alla andra äcklen har varit)
Citera
2013-06-24, 00:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
-Antagligen bestämt sig.


Ja visst är det komiskt? Nästan varenda svensk kommer snart använda tjänsterna men ämnet har just nu minst tråd på hela flashback...


Jag funderar på att skaffa SEQR:

-men vad är haken? det måste ju finnas , är det gratis? fakturaavgift?
det enda jag vet är att dem kommer skräddarsy reklam riktad åt dig med din kvittohistorik som grund.

Förfarandet:
-1 man skannar butikens (kassans ) permanenta qr-kod ungefär när hela köpet är klart och summerat och då 2 skickas totalsumma+kvittot till mig varvid man 3 godkänner köpet med pinkod ?

(fördelen verkar ju vara transaktionstiden /Hälften av tid som kortköp och man slipper knappra på en terminal där alla andra äcklen har varit)
Kanske är svenska folket inte redo ännu? Jag personligen ser möjligheten till kortbetalning som ett underverk, alldeles underbart att slippa kontanter och tjock plånbok. En plåga att många uteställen vägrar kortbetalning under ett visst belopp eller ibland inte godtar det alls, borde lagstiftas på området...

Men när Benny Andersson (tror jag det var) skrev debattartikel om det kontantlösa samhället skrek idioterna i kommentarsfältet om att han var dum i huvudet, "massövervakning" och sådant tjafs.
Hittar inte artikeln nu men hittade denna delvis relevanta artikel, se bara på eländet: http://www.24unt.se/osthammar/debatt...e-2283724.aspx

Som jag ser det är enda nackdelen med NFC/RFID-betalning att mobilen ibland har laddat ur. Har haft vissa funderingar på om det inte vore möjligt att använda en RFID-tagg som inte kräver strömförsöjning eller en aktiv enhet; t.ex. om batteriluckan kunde plockas bort och användas separat (lite så som ett busskort). Då kanske en ev. rånare som tar mobilen är snäll och lämnar kvar batteriluckan så att man inte blir utan pengar, eftersom den ändå är värdelös för honom? Idag måste man logga in med en kod men eftersom den koden enkelt kan missbrukas av någon obehörig som fått tillgång till den så ser jag inte att det skulle bli sämre säkerhet om man t.ex. visade legitimation eller gav sitt fingeravtryck som en alternativ identifieringsmetod. Eller varför inte bli avfotad om man betalar, för att ytterligare förhindra obehöriga betalningar?

Här inom området händer mycket, men jag som vill helt och hållet slippa att släpa på plånboken hade gärna sett att alla bonus- och rabattkort och liknande också kunde försvinna in i en app-lösning. Att t.ex. Mecenat ger möjlighet att använda kortet genom en app är totalt värdelöst eftersom det måste konfiguereras om och om igen varje gång jag byter telefon, och dessutom var för sig för varje tjänst. Det ska vara en tjänt man loggar in i, så finns ALLA mina kort där; SF-bio, lånekort till det kommunala biblioteket, Åhlens, HM, SJ och vad man nu använder. Även busskort och gymkort tycker jag.
__________________
Senast redigerad av diskhanduk 2013-06-24 kl. 00:08.
Citera
2013-09-11, 09:55
  #8
Medlem
Skrev ett inlägg i tråden Android vs iOS [Tråden där vi diskuterar vilken plattform som är bäst] som jag kan kopiera in här:
https://www.flashback.org/sp45186190

Citat:
Jag tycker det här är riktigt spännande; vill du diskutera mer är du välkommen in i min tråd som tyvärr inte har mycket aktivitet för tillfället: https://www.flashback.org/t2066816

Idag har vi en handfull olika lösningar och de tre konkurrenterna som verkar på ungefär samma område är kortföretag , mobiloperatörer och banker. Här lär det bli konflikter i framtiden; jag skulle hellre se samarbete. Även om det kan vara positivt med valfrihet bland många tjänster så krävs EN gemensam standard som alla anpassar sig efter. Hur skulle det se ut om vissa butiker tog VISA-kort, sedan har Mastercard ett annat kort som är tre cm längre och fungerar i andra butiker? Ungefär där är vi idag, med en salig blandning mellan NFC, QR-koder och engångskoder. WyWallet har väl även någon separat RFID-tag som ska stoppas innanför batteriluckan? Heldumt. Jag hoppas att NFC/RFID är den teknik som vinner i slutändan, men idag är den inte optimal. Att använda sig av aktiv RFID fungerar inte; du måste kunna göra en betalning eller stämpla ditt busskort även om telefonen är urladdad. Det skulle innebära att du bara håller upp din telefon, även om den är avstängd, och att ev. verifiering (lösenord) sker nån annanstans än på telefonens display; så är inte fallet idag såvitt jag förstår.

Gällande säkerhet så har det talats om att använda mobiloperatörerna och SIM-korten genom att operatören "garanterar" att allt är okej. Tjänsterna ska bara fungera om ett SIM-kort med rätt telefonnummer används, det får heller inte finnas några andra (falska) SIM-kort vilket operatören alltså har till uppgift att kontrollera, och om man stöldanmäler SIM-kortet ska tjänsterna genast sluta fungera. På så sätt knyts tjänsterna till en viss enhet. Är detta en bra lösning eller är det dumt att knuta ihop det hela med SIM-kortet/abonnemanget, något som vi annars strävar efter att undvika (SMS flyttas upp till internet, ens kontakter sparas på molnet istället osv)? I vilket fall måste det vara enkelt att byta telefon/tappa telefonen och komma igång på nytt, det är nackdelen med systemet ovan.
Ge gärna era tankar, men i tråden länkad ovan!

Idag är det totalt värdelöst att använda sig av mobilbetalningar. Men jag vill gärna skynda på utvecklingen och därför är det synd att Apple inte inför NFC. Om tio år har vi förhoppningsvis avskaffat "plånboken" (och kanske även "hemnycklarna") som institut, det är något jag gärna skulle se hända redan imorgon. Något annat är att alla de "bonuskort" och liknande vi har idag måste integreras; det är ytterligare en anledning till att använda en gemensam lösning eller åtminstone en öppen standard. Så Apples vanliga tänk om att "låsa in" användarna lär inte fungera på det här området
Citera
2013-09-23, 17:02
  #9
Medlem
Jag tror jag skaffar Bart senare ikväll, när jag har tid över...
Såg att Hemköp här i Göteborg har både Bart och Seqr nu, till och med på samma skylt. Så det verkar fortfarande oavgjort.

Nu fungerar Bart för alla VISA- och Mastercard-kunder, inte bara Swedbank som var fallet tidigare. Dock måste man ha Verified by Visa eller Mastercard Securecode (som hos SEB går under samlingsnamnet Lösenord e-handel).

Några länkar:
http://www.mobil.se/nyheter/bart-til...-1.521932.html
http://www.mobil.se/stort-test-mobil...?articlePage=5

Någon som har några invändningar? Att jag funderar på Bart är därför att ens vanliga bankkortskonto används, du slipper fylla på en mobil plånbok eller liknande. Och jag vill inte börja använda en mobil plånbok och lägga över pengar dit förrän det är spikat att det är en lösning jag kommer att använda frekvent, vilket lär vara fallet om först några år..
Citera
2013-10-12, 23:28
  #10
Medlem
Jag har testat SEQR ett tag nu och fått min första faktura och allt stämde och det har funkat smidigt, med undantag från ett tillfälle då det var en gammal tank bakom kassan som inte tycktes kunna hantera SEQR.
Det bästa med det tycker jag är att det är jävligt värdefullt när man har glömt sin plånbok, vilket kanske inte händer så många men mig händer det ibland, men jag tycks aldrig glömma mobilen så jag kommer undan problemet med betalning.

Idag dök det dock upp en speciell situation. Jag skulle köpa en grej i en butik som inte tar emot mobila betalningar och insåg att jag hade glömt plånboken. Så vad jag gjorde då var att gå till Hemköp som fanns i närheten. Jag frågade om jag kunde köpa något litet och betala samt ta ut extra kontanter med SEQR. "Ja det borde gå" fick jag som svar. Så vi testade. Kassörskan scannade min vara och knappade in lite skit varpå det var dags för mig att scanna med mobilen. Medan jag scannade med mobilen så hade kassörskan öppnat sin kassa och redan tagit ut kontanterna i händerna, förberedd att ge dem till mig.
När jag scannat så står det på min mobil "15,92 kr". Vid detta tillfälle hade jag antagligen kunnat trycka på "Bekräfta", få kontanterna och min vara och gå iväg. Men, dum (eller snäll) som jag var så visade jag min mobil och sa att det inte kunde stämma eftersom det bara stod summan på min vara. Så vi började om på ruta ett, samma sak då, stod bara 15,92, jag tryckte bekräfta och det verkar som bara 15,92 spänn drogs, kassörskan drog slutsatsen att det inte går att ta ut kontanter med SEQR.

Men det är ett intressant scenario, jag är säker på att jag hade kunnat trycka "Bekräfta" och få kontanterna om jag inte hade berättat något, hon hade de ju redan i handen helt packat och klart.
Frågan är om man ska testa detta igen nån annanstans? Det kanske var min kassörska som var ovanligt icke-observant dock. Helt sjukt hur jag bara hade kunnat få kontanter helt gratis.

I vilket fall, så tycker jag det är dåligt att man inte kan ta ut kontanter med SEQR. Vad är anledningen till det, de borde införa den möjligheten, då hade min dag räddats.
Citera
2013-10-14, 16:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drulife
Jag har testat SEQR ett tag nu och fått min första faktura och allt stämde och det har funkat smidigt, med undantag från ett tillfälle då det var en gammal tank bakom kassan som inte tycktes kunna hantera SEQR.
Det bästa med det tycker jag är att det är jävligt värdefullt när man har glömt sin plånbok, vilket kanske inte händer så många men mig händer det ibland, men jag tycks aldrig glömma mobilen så jag kommer undan problemet med betalning.

Idag dök det dock upp en speciell situation. Jag skulle köpa en grej i en butik som inte tar emot mobila betalningar och insåg att jag hade glömt plånboken. Så vad jag gjorde då var att gå till Hemköp som fanns i närheten. Jag frågade om jag kunde köpa något litet och betala samt ta ut extra kontanter med SEQR. "Ja det borde gå" fick jag som svar. Så vi testade. Kassörskan scannade min vara och knappade in lite skit varpå det var dags för mig att scanna med mobilen. Medan jag scannade med mobilen så hade kassörskan öppnat sin kassa och redan tagit ut kontanterna i händerna, förberedd att ge dem till mig.
När jag scannat så står det på min mobil "15,92 kr". Vid detta tillfälle hade jag antagligen kunnat trycka på "Bekräfta", få kontanterna och min vara och gå iväg. Men, dum (eller snäll) som jag var så visade jag min mobil och sa att det inte kunde stämma eftersom det bara stod summan på min vara. Så vi började om på ruta ett, samma sak då, stod bara 15,92, jag tryckte bekräfta och det verkar som bara 15,92 spänn drogs, kassörskan drog slutsatsen att det inte går att ta ut kontanter med SEQR.

Men det är ett intressant scenario, jag är säker på att jag hade kunnat trycka "Bekräfta" och få kontanterna om jag inte hade berättat något, hon hade de ju redan i handen helt packat och klart.
Frågan är om man ska testa detta igen nån annanstans? Det kanske var min kassörska som var ovanligt icke-observant dock. Helt sjukt hur jag bara hade kunnat få kontanter helt gratis.

I vilket fall, så tycker jag det är dåligt att man inte kan ta ut kontanter med SEQR. Vad är anledningen till det, de borde införa den möjligheten, då hade min dag räddats.

Hej hej! Tekniken bakom SEQR stödjer kontanta uttag, Axfood har dock valt att man inte ska kunna ta ut kontanter. Vet inte riktigt vad det beror på men som sagt, tekniken stödjer det. Huruvida du funderar på att göra samma sak på andra ställen för att "lura" till dig kontanter tycker jag är en dålig idé. Någon gång kanske det kan ses som ett oskyldigt misstag men butikerna har övervakningssystem och de som undersöker bedrägeri kan lägga ihop ett och ett. De kan dessutom spåra din transaktion och hitta ditt personnummer via SEQR. Hoppas det var svar på din fråga.
Citera
2013-10-14, 17:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abb7
Hej hej! Tekniken bakom SEQR stödjer kontanta uttag, Axfood har dock valt att man inte ska kunna ta ut kontanter. Vet inte riktigt vad det beror på men som sagt, tekniken stödjer det. Huruvida du funderar på att göra samma sak på andra ställen för att "lura" till dig kontanter tycker jag är en dålig idé. Någon gång kanske det kan ses som ett oskyldigt misstag men butikerna har övervakningssystem och de som undersöker bedrägeri kan lägga ihop ett och ett. De kan dessutom spåra din transaktion och hitta ditt personnummer via SEQR. Hoppas det var svar på din fråga.

Jo jag misstänkte att det är något som lär märkas rätt fort om det händer (upprepade gånger), men som du säger, hade inte jag varit uppmärksam så hade jag gått från kassan med två hundralappar extra i handen utan att ha betalat för dem, svårt att bevisa att man gjort det med flit. Men jag tror att de flesta kassörer är eller snabbt blir medvetna att man inte kan ta ut med SEQR och gör inte det misstaget som den kassörskan jag stötte på.

Vad synd att Axfood har valt bort det när tekniken finns, speciellt eftersom det endast verkar vara på Axfood som SEQR finns.
Får väl hoppas att möljligheten till mobila betalningar utökas, tycker det har funkat smidigt än så länge!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback