• 1
  • 2
2013-10-11, 19:27
Medlem
CoopColas avatar
Jag är sjukskriven och FK samt läkare har bedömt att jag inte kommer kunna arbeta på ett tag (psykiska problem). I år har jag tjänat ihop ca 40 000 under den tiden jag kunde jobba. Mina tidigare årsinkomster har legat på 80-100k i ca två-tre år.

Jag levde ganska destruktivt förut och blev lurad, orkar inte dra hela storyn, men jag är nu betalningsskylldig på minst 120k till kronofogden. Pengar som jag förövirgt aldrig såg röken av.

Jag kommer inte ha någon möjlighet att betala av dessa pengar på minst 10år pga mitt sjukdomstillstånd.

Finns det någon möjlighet att jag kan bli skuldsanerad? Jag är förövrigt 24 år.

Uppskattar all hjälp jag kan få, ska ringa kronofogden på måndag men är enormt stressad över denna situation och det får mig att må väldigt dåligt.

Hoppas på hjälp och seriösa svar och undviker gärna inlägg där folk ska berätta för mig hur klantig jag har varit.

Vill tillägga att jag är 24 år och har mått psykiskt dåligt under hela mitt liv, tidigare drogbruk bakom mig som jag har slutat med helt.. Om det spelar någon roll.
Senast redigerad av CoopCola 2013-10-11 kl. 19:34.
Citera
2013-10-12, 02:50
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Är ingen expert men jag har svårt att se att du kan få skuldsanering för en sån liten skuld.

Om du i framtiden får jobb så betalar du av skulden på 3-4 år.
Citera
2013-10-12, 08:16
Medlem
.................vart fel
Senast redigerad av The-Wiking 2013-10-12 kl. 08:42.
Citera
2013-10-12, 12:35
Medlem
Är väl 5 år som man måste leva på existensminimum innan skuldsanering ens kommer på tal?

Det blir nog några kämpigt år för dig. Du kanske kan arbeta lite svart för att dryga ut inkomsten? Verkar som att du varit i drogträsket med tanke på din bild? Högsta prio lär vara att komma ut ur den skiten i så fall antar jag?
Citera
2013-10-12, 15:09
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Finns det någon möjlighet att jag kan bli skuldsanerad? ...

Som andra också skrivit är skulden relativt "liten" för att du ska vara aktuell för skuldsanering.

Jag är lite nyfiken... Vad är det för typ av skulder? Är det flera små eller ett par större? Du kanske kan ringa och tala med fordringsägarna och försöka komma överens om en betalningsplan? Förklara din situation och att du väldigt gärna vill lösa allt, även om det kommer gå långsamt med tanke på din låga inkomst. Ibland kommer man långt med att visa att man vill lösa skulderna.
Citera
2013-10-12, 19:44
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regina.Spektor
Som andra också skrivit är skulden relativt "liten" för att du ska vara aktuell för skuldsanering.

Jag är lite nyfiken... Vad är det för typ av skulder? Är det flera små eller ett par större? Du kanske kan ringa och tala med fordringsägarna och försöka komma överens om en betalningsplan? Förklara din situation och att du väldigt gärna vill lösa allt, även om det kommer gå långsamt med tanke på din låga inkomst. Ibland kommer man långt med att visa att man vill lösa skulderna.
Ska ta och ringa kronofogden på måndag direkt.

Spelar det ingen roll att jag faktiskt blev utsatt för ett brott där jag tvingades skriva på en låneansökan i mitt namn till en större bank åt "fel" folk? Samt att jag har mått psykiskt dåligt sen jag var 9-10 år? Jag har svårt att klara min ekonomi själv, allt ifrån att betala räkningar till impulsköp av jackor på flera tusen tex.

Ska göra utredningar för bla asperger autism och adhd.
Citera
2013-10-12, 19:52
Medlem
Fantomsmaertas avatar
120K later saklart mycket men du sager att du inte kommer kunna betala av det pa minst 10 ar. Varfor tror du det?
Citera
2013-10-12, 20:32
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
120K later saklart mycket men du sager att du inte kommer kunna betala av det pa minst 10 ar. Varfor tror du det?
Varken jag eller mina läkare/FK tror att det kommer vara svårt för mig att komma tillbaka till arbetsmarknanden och de kommande åren pga mitt psyksiskt tillstånd (som jag får hjälp med av bra läkare och äter mediciner etc.

Jag vill inte bli nån looser som går på bidrag eller så.. Men nu är jag i en sits där jag inte klarar mig själv
Citera
2013-10-12, 20:37
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Varken jag eller mina läkare/FK tror att det kommer vara svårt för mig att komma tillbaka till arbetsmarknanden och de kommande åren pga mitt psyksiskt tillstånd (som jag får hjälp med av bra läkare och äter mediciner etc.

Jag vill inte bli nån looser som går på bidrag eller så.. Men nu är jag i en sits där jag inte klarar mig själv

forstar att det ar kampigt just nu, men det behover ju inte ta tio ar som du tror, om du kommer igang med jobb igen om sag tva ar eller sa.
Citera
2013-10-12, 20:38
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ska ta och ringa kronofogden på måndag direkt.

Bra!

Tala också med dem om skuldsanering, de kan nog ge dig ett bättre svar gällande just din situation än vad du kan få här.

Citat:
Spelar det ingen roll att jag faktiskt blev utsatt för ett brott där jag tvingades skriva på en låneansökan i mitt namn till en större bank åt "fel" folk? Samt att jag har mått psykiskt dåligt sen jag var 9-10 år? Jag har svårt att klara min ekonomi själv, allt ifrån att betala räkningar till impulsköp av jackor på flera tusen tex.

Ska göra utredningar för bla asperger autism och adhd.

Ärligt talat vet jag inte, det är allvarliga saker du listar upp och det känns som att du behöver mer hjälp än bara skuldsanering. T.ex. en god man som hjälper dig förvalta dina pengar: http://sv.wikipedia.org/wiki/God_man

Håll ut och kämpa på, du kan ta dig ur detta med lite tålamod bara du börjar ta tag i det!
Citera
2013-10-12, 21:50
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Är väl 5 år som man måste leva på existensminimum innan skuldsanering ens kommer på tal?

Det blir nog några kämpigt år för dig. Du kanske kan arbeta lite svart för att dryga ut inkomsten? Verkar som att du varit i drogträsket med tanke på din bild? Högsta prio lär vara att komma ut ur den skiten i så fall antar jag?
Jo jag har varkit rätt illa ute och mitt hjärta har stannat ett par gånger och massa andra dumheter. Men nu är jag mer eller mindre nykter och krigar på med det. Varje dag i nykterhet är som ett helvete, har man inte varit där är det omöjligt att beskriva.

Men jag har lägenhet och flickvän, och min tjej är värd så mycket mer än droger, så jag kommer kriga på.

Tack för allt stöd. Kan informera i tråden om hur det har gått på måndag om intresse finns!

Trevlig kväll
Citera
2013-10-13, 11:42
Medlem
Citat:
Jo jag har varkit rätt illa ute och mitt hjärta har stannat ett par gånger och massa andra dumheter. Men nu är jag mer eller mindre nykter och krigar på med det. Varje dag i nykterhet är som ett helvete, har man inte varit där är det omöjligt att beskriva.

Men jag har lägenhet och flickvän, och min tjej är värd så mycket mer än droger, så jag kommer kriga på.

Tack för allt stöd. Kan informera i tråden om hur det har gått på måndag om intresse finns!

Trevlig kväll

Gör gärna det. Skriv ner alla utgifter etc so. Du har här så är vi nog många som hjälper till med att skapa en budget så att du kommer ur skuldträsket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in