Ironin får orwellska proportioner när Aftonbladets Petter Larsson tar de islamistiska extremisterna med terrorkopplingar vid Södertörns högskola på orden och skriver om Södertörns val av Gadban till Alumnipriset under rubriken "Främlingshets får pris av högskola".
Citat:
Icke-muslimska kvinnor ska ge tusan i att visa sin solidaritet med muslimska systrar genom att ta på sig slöja, som i slöjuppropet (Aftonbladet 19 aug). Men inte heller ska de, som Femen, klä av sig för att protestera mot kvinnoförtrycket (SVT 1 juli).
Ja, säg den aktion som finner nåd i den feministiska muslimen - så kallar hon sig - Hanna Gadbans ögon.
Längst går Gadban i hedersvåldsfrågan, där hon vill beröva personer som begår hedersbrott deras svenska medborgarskap och utvisa dem (SvD 2 aug).
Nu har man legitimerat en debattör som propagerar för särlagstiftning och rör sig i främlingsfientlighetens gränsland. Det får högskolan stå för, utan att gömma sig bakom en förment åsiktsneutralitet.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article17595190.ab
SUM-ordföranden Mustafa al Sayed Issa, bror till Fidaalin som skapade och driver den jihadisthyllande facebooksidan Syrian revolution 2011 och Yasir Issa som själv anslöt till rebellerna i Syrien, gillar förstås Petter Larssons påhopp mot Gadban och rekommenderar triumferande inlägget på Facebook.
Gadban står på sig och svarar Larsson i debattinlägget ”Jag är utan tvekan en förebild för studenterna” där hon liknar debattklimatet i Sverige med diktaturen i hemlandet.
Citat:
Södertörns högskolas Alumnpris är en seger för det fria ordet! I Aftonbladet (4/10) kritiserar Petter Larsson att Södertörns högskola hyllar debattörer för sin orädsla utan att ta ställning till deras politiska åsikter. Petter Larsson fick mitt minne att vandra tillbaka till mitt hemland där diktatorn dömer människor utifrån deras politiska värderingar och där lärosäten styrs av en enda kollektiv politisk åsikthegemoni.
Beklagligt att utläsa den förminskande, hånande tonen i Larssons text: ”den feministiska muslimen, så kallar hon sig,”!
Förmodligen är jag inte tillräckligt mycket muslim i hans ögon eftersom jag inte passar in i den kollektiva mallen som han och hans likasinnade vänsterantirasister och islamister anser att muslimska kvinnor ingår i, helst med huvudduk.
I hans världsbild finns det inga nyanser, varken av tron, tänkandet eller individens värderingar. Vad liknar Larssons världsbild då om inte ett sadistiskt samhälle liksom det samhälle som jag en gång lämnade bakom mig?
Inte konstigt att vi med en sådan inställning inom journalistiken som Larsson uppvisar inte lyckas föra en debatt kring migration och integration utan att associeras med nazister, och inte konstigt att segregation och utanförskap är ett faktum som kvarstår i våra förorter.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article17612639.ab
Återigen fascineras man av hur den svenska mediala vänstereliten ställer sig på det religiösa förtrycket och de islamistiska extremisternas sida mot en muslimsk kvinna som vill belysa det patriarkala förtrycket inom den egna gruppen och debattera värderingsfrågor i det s.k. mångkulturella Sverige.
Larssons inlägg är ett tydligt exempel på hur svenska vänsterjournalister tar sig tolkningsföreträdet i definitionen av vem som är muslim och vilka som får representera muslimer som grupp.
Cherin Awad som svävar på målet om stening av kvinnor, gillar den mest extrema hatpredikanten i Sverige Anas Khalifa, Cherin vars vänner lägger upp bilder av automatvapen och koranverser i sina tidslinjer med texter av typen "Allah commands and we obey" och som tillhör moskén i Uppsala som pryder sina demonstrationer med jihadfanor, är en av media godkänd muslimsk företrädare medan Gadban som kämpar för det fria ordet och står på utsatta kvinnor och barns sida utmålas som rasist, islamofob och främlingshetsare.
Hur blev svensk media så sjuk?
Man vet inte om man ska skratta eller gråta när Petter Larsson i ett annat inlägg med rubriken "Extremister utnyttjar dåligt pålästa reportrar" konstaterar:
Citat:
Är man inte påläst, blir man ofrivillig bärare av extremisternas budskap.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article16710622.ab
Så hur påläst är Larsson själv om bröderna al Sayed, hijabupproperskorna, hijabens politiska innebörd/historia, Södertörns muslimska studenters terrorkopplingar och föreläsningar med våldsbejakande extremister? Vad vet han egentligen om de självpåtagna muslimska företrädare vars ärenden han väljer att gå mot en kvinna som försöker upprätthålla de värderingar svensk vänster borde stå på barrikaderna för?