Du påminner om en kille jag diskuterade med tidigare. Han satt och hävde ur sig tokigheter efter tokigheter om repor, räntor och liknande. Han, precis som du, verkade inte ens försöka tänka efter innan han uttalade sig...
Citat:
Ursprungligen postat av
hugelak90
De amerikanska raffinaderierna kommer garanterat få lån om de helt plötsligt inte skulle ha råd att köpa in råolja.
Ett antal raffinaderier i USA har fått stänga eller blivit uppköpta på grund av lönsamhetsproblem vid ökade råoljepriser de senaste åren. De får varken lån eller direktinjektioner av dollar från Fed att köpa olja för, vare sig inhemsk eller import.
Citat:
Det är gratis för USA att hämta in råolja. Eller vad är det som "kostar" för USA som land när man köper in råolja i samma valuta som man själva skapar?
Det är inte USA som land som köper råolja.
Citat:
Men nu räknar vi ju med skatter, och då är bensinen mycket dyrare för konsumenter i Sverige än i USA.
Det är sant, men att bensinen är billigare på grund av beskattning är inte på något som helst sätt relevant för det du hävdar, att bensinen är billigare för att raffinaderierna får pengar från Fed, på senatens order, att köpa olja för.
Citat:
Ökar efterfrågan på bensin i hela världen kommer bensinpriset i dollar att öka.
Tur att det inte finns några problem med att handla olja i yuan då.
Citat:
Men "storföretaget USA" kommer fortfarande kunna importera samma mängd bensin som tidigare. Man trycker ju bara ut lite mer USD.
Fed trycker inte USD för att ge till raffinaderier så de kan köpa olja. Jag har upprepat det några gånger nu, jag hoppas att det sitter. Och bara för att ge dig lite huvudbry: varför exporterar amerikanska företag råolja till utländska raffinaderier som bjuder mer än inhemska? Du säger ju att de får betalt i dollar, och att storföretaget USA helt enkelt trycker dollar och ger till raffinaderierna när det behövs, så det finns ju - om din tes ska ha någon bäring - ingen som helst anledning till att exportera olja. Tvärtom skulle ju amerikanska raffinaderier kunna sköta i princip hela världens produktion av diesel, bensin med mera då de inte (enligt dig) har några omkostnader för olja.
Läs och begrunda. Kanske vill du till och med skicka ett mail till CNN och berätta att raffinaderierna inte berörs av oljepriser?
http://money.cnn.com/2012/04/10/news/economy/refineries-gas-prices/index.htm