2013-10-12, 14:47
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Jo, men då har det ju skett en deflation som dragit ner priset till hälften av vad det kostade innan. Det du hävdade var ju tvärtom, om pengarna ökar med 100% så kommer inflationen öka med 100%, dvs vi kommer behålla samma köpkraft varje gång penningmängden ökar, och det stämmer inte. Penningmängden kan öka utan att inflationen rör på sig. Att öka pengarna dubbelt så mycket gör INTE så att priserna ökar dubbelt så mycket.

Förstår du utbud och efterfrågan? Om det hade kommit en asteroid som var gjord av lika mycket guld som vi har på planeten just nu. Hade inte detta gjort så att priset på guld hade ungefär halvterats? (det kan vara vad som helst istället för guld)

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Poängen som du inte tog hänsyn till i ditt tidigare resonemang är att det finns ett marknadspris för statsskulder och så länge Fed växlar pengar mot skulder till marknadspris så skapas inte inflation (mer än marginellt).

Säger du att fed inte kan skapa hyperinflation om de ville? Om de köpt grejer för 99999 triljoner dollar idag. Hade inte dollarn varit värd lika mycket som toalettpapper imorrn då?
Citera
2013-10-12, 14:57
Medlem
Du påminner om en kille jag diskuterade med tidigare. Han satt och hävde ur sig tokigheter efter tokigheter om repor, räntor och liknande. Han, precis som du, verkade inte ens försöka tänka efter innan han uttalade sig...

Citat:
De amerikanska raffinaderierna kommer garanterat få lån om de helt plötsligt inte skulle ha råd att köpa in råolja.
Ett antal raffinaderier i USA har fått stänga eller blivit uppköpta på grund av lönsamhetsproblem vid ökade råoljepriser de senaste åren. De får varken lån eller direktinjektioner av dollar från Fed att köpa olja för, vare sig inhemsk eller import.

Citat:
Det är gratis för USA att hämta in råolja. Eller vad är det som "kostar" för USA som land när man köper in råolja i samma valuta som man själva skapar?
Det är inte USA som land som köper råolja.

Citat:
Men nu räknar vi ju med skatter, och då är bensinen mycket dyrare för konsumenter i Sverige än i USA.
Det är sant, men att bensinen är billigare på grund av beskattning är inte på något som helst sätt relevant för det du hävdar, att bensinen är billigare för att raffinaderierna får pengar från Fed, på senatens order, att köpa olja för.

Citat:
Ökar efterfrågan på bensin i hela världen kommer bensinpriset i dollar att öka.
Tur att det inte finns några problem med att handla olja i yuan då.

Citat:
Men "storföretaget USA" kommer fortfarande kunna importera samma mängd bensin som tidigare. Man trycker ju bara ut lite mer USD.
Fed trycker inte USD för att ge till raffinaderier så de kan köpa olja. Jag har upprepat det några gånger nu, jag hoppas att det sitter. Och bara för att ge dig lite huvudbry: varför exporterar amerikanska företag råolja till utländska raffinaderier som bjuder mer än inhemska? Du säger ju att de får betalt i dollar, och att storföretaget USA helt enkelt trycker dollar och ger till raffinaderierna när det behövs, så det finns ju - om din tes ska ha någon bäring - ingen som helst anledning till att exportera olja. Tvärtom skulle ju amerikanska raffinaderier kunna sköta i princip hela världens produktion av diesel, bensin med mera då de inte (enligt dig) har några omkostnader för olja.

Läs och begrunda. Kanske vill du till och med skicka ett mail till CNN och berätta att raffinaderierna inte berörs av oljepriser? http://money.cnn.com/2012/04/10/news/economy/refineries-gas-prices/index.htm
Citera
2013-10-12, 15:07
Medlem
Citat:
Jag anser att det inte finns några belägg för att mer pengar ökar inflationen.
Vad anser du om korrelationen mellan M1 och inflation, där diskrepanser går att pricka in till förändrade tillgångspriser?

Citat:
Du förstår heller inte hur en nyemission kan se ut. Man ökar aktiekapitalet genom tillförsel av nytt kapital. Det kommer inte göra så att aktiepriset sjunker.
Nu var det väl rätt uppenbart att han beskrev en split, inte en nyemisson...
Citera
2013-10-12, 15:23
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forren1
Förstår du utbud och efterfrågan? Om det hade kommit en asteroid som var gjord av lika mycket guld som vi har på planeten just nu. Hade inte detta gjort så att priset på guld hade ungefär halvterats? (det kan vara vad som helst istället för guld)

Säger du att fed inte kan skapa hyperinflation om de ville? Om de köpt grejer för 99999 triljoner dollar idag. Hade inte dollarn varit värd lika mycket som toalettpapper imorrn då?

Oj, det var en stor summa. Jag försöker bara förklara att det är inte främst mängden som avgör hur mycket inflationen blir utan hur köpen görs. Om köpen görs till marknadspris skapas det inte inflation. Nu var summan du drog till med så stor att det är svårt att tänka sig att Fed skulle kunna hitta tillgångar att köpa till marknadspris för detta pris. Då skulle det bli hyperinflation. För 85 biljoner dollar i månaden blir det inte det. Om de däremot hade delat ut 85 biljoner dollar i månaden utan motkrav, utan att köpa värdepapper av den privata sektorn för motsvarande summa, då hade inflationen stigit kraftigt. Förstår du skillnaden?

Edit: Sorry miljarder ska det vara. Tänkte på engelskans billions.
Senast redigerad av rrpiper 2013-10-12 kl. 15:27.
Citera
2013-10-12, 15:39
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Oj, det var en stor summa. Jag försöker bara förklara att det är inte främst mängden som avgör hur mycket inflationen blir utan hur köpen görs. Om köpen görs till marknadspris skapas det inte inflation. Nu var summan du drog till med så stor att det är svårt att tänka sig att Fed skulle kunna hitta tillgångar att köpa till marknadspris för detta pris. Då skulle det bli hyperinflation. För 85 biljoner dollar i månaden blir det inte det. Om de däremot hade delat ut 85 biljoner dollar i månaden utan motkrav, utan att köpa värdepapper av den privata sektorn för motsvarande summa, då hade inflationen stigit kraftigt. Förstår du skillnaden?

Edit: Sorry miljarder ska det vara. Tänkte på engelskans billions.

Nej, jag förstår inte skillnaden. Det spelar väl ingen roll om en förfalskare trycker upp en miljard dollar och sedan köper obligationer för det, eller om han trycker upp en miljard dollar och sedan ger dessa pengar till en grupp människor som sedan går och köper obligationer för det. Kan du förklara skillnaden?
Citera
2013-10-12, 16:35
Medlem
Citat:
Nej, jag förstår inte skillnaden. Det spelar väl ingen roll om en förfalskare trycker upp en miljard dollar och sedan köper obligationer för det, eller om han trycker upp en miljard dollar och sedan ger dessa pengar till en grupp människor som sedan går och köper obligationer för det. Kan du förklara skillnaden?
Vet du vad en tillgångs likviditet innebär?
Citera
2013-10-12, 18:24
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Vad är det som är en förfalskning? Det är Feds skulder som används som pengar i banksystemet. En skapad dollar är Feds skuld. En skulds värde avgörs av utgivarens återbetalningsförmåga. Om Fed blir ägare till obligationer värda en miljard dollar så är deras återbetalningsförmåga en miljard dollar större än annars.
Citera
2013-10-12, 18:44
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Du påminner om en kille jag diskuterade med tidigare. Han satt och hävde ur sig tokigheter efter tokigheter om repor, räntor och liknande. Han, precis som du, verkade inte ens försöka tänka efter innan han uttalade sig...

Ett antal raffinaderier i USA har fått stänga eller blivit uppköpta på grund av lönsamhetsproblem vid ökade råoljepriser de senaste åren. De får varken lån eller direktinjektioner av dollar från Fed att köpa olja för, vare sig inhemsk eller import.

Det är inte USA som land som köper råolja.

Det är sant, men att bensinen är billigare på grund av beskattning är inte på något som helst sätt relevant för det du hävdar, att bensinen är billigare för att raffinaderierna får pengar från Fed, på senatens order, att köpa olja för.

Tur att det inte finns några problem med att handla olja i yuan då.

Fed trycker inte USD för att ge till raffinaderier så de kan köpa olja. Jag har upprepat det några gånger nu, jag hoppas att det sitter. Och bara för att ge dig lite huvudbry: varför exporterar amerikanska företag råolja till utländska raffinaderier som bjuder mer än inhemska? Du säger ju att de får betalt i dollar, och att storföretaget USA helt enkelt trycker dollar och ger till raffinaderierna när det behövs, så det finns ju - om din tes ska ha någon bäring - ingen som helst anledning till att exportera olja. Tvärtom skulle ju amerikanska raffinaderier kunna sköta i princip hela världens produktion av diesel, bensin med mera då de inte (enligt dig) har några omkostnader för olja.

Läs och begrunda. Kanske vill du till och med skicka ett mail till CNN och berätta att raffinaderierna inte berörs av oljepriser? http://money.cnn.com/2012/04/10/news/economy/refineries-gas-prices/index.htm

Nej det är väl klart att Fed inte trycker USD så att raffinaderierna kan köpa olja. Men förklara gärna för mig vad kostnaden är för USA att importera råolja.

USA står väl för 40-45% av all bensinkonsumtion i världen. Den amerikanska marknaden behöver tillgång till råolja, och den amerikanska marknaden kommer alltid få tillgång till råolja. Just för att det är gratis för USA att importera råolja. Sen vilka raffinaderier det är som konkurrerar ut varandra och står för importen är ointressant. I grund och botten är det gratis.

Det kommer aldrig bli brist på bensin i USA till förmån för andra länder. Och om det går att handla råolja med yuan, och om yuanen blir den nya hårdvalutan för råolja och priserna sätts i förhållande till yuanen och inte i förhållande till dollarn. Då har Kina tagit över som världens supermakt och det är inte längre gratis för USA att köpa råolja.
Citera
2013-10-12, 18:48
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:

Nu kan ju vi skapa guld i laboratorium Men jag förstår din poäng. Det är mycket möjligt.

Jag tror också det blir inflation om du bara ger ut massa pengar på måfå till folk. Men att öka penningmängden på andra sätt (som tex att köpa upp huslån) skapar inte inflation. Har du några bra exempel som visar motsatsen?
Citera
2013-10-12, 18:53
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Vad anser du om korrelationen mellan M1 och inflation, där diskrepanser går att pricka in till förändrade tillgångspriser?

Är ju inte bara M1 som kan påverka inflationen, och vad för korrelation mellan M1 och inflation menar du? Där det ska uppstå diskrepanser? Utveckla gärna detta.. Ge mig också gärna ett tydligt exempel där en utökad penningmängd lätt till ökad inflation.
Citera
2013-10-13, 07:56
Medlem
Citat:
Men förklara gärna för mig vad kostnaden är för USA att importera råolja.

11 hangarsfartygsgrupper och 170,000 soldater stationerade på militärbaser utomlands.
Citera
2013-10-13, 11:07
Medlem
Citat:
Jag tror det beror på att när Fed köper MBSer så ges pengar till mortgage-lenders som sedan lägger in pengarna hos Fed. Reserverna har ökat men mängden kontanter ökar inte lika mycket eftersom de ligger då hos Fed.
FED köper inte av mortgage-lenders. Mortgage-lenders befattar sig aldrig med MBS:er. Du har missförstått det där.
FED köper på öppna marknaden och då är det sådana som ligger på obligationer som säljer. Pimco förekommer en hel del i listan på säljare.
Eftersom FED inte betalar så åker säljarens bank på en fordran på FED. En dålig affär då FED inte betalar någon nämnvärd ränta på sina skulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in