2013-10-01, 18:29
Medlem
bratemos avatar
Tjenare!

Hade brandövning häromveckan med företaget, och de berättade blandannat att elfel kan uppstå om tex. mobilladdare sitter i för länge och dyl.

Hur fungerar det egentligen? Vi har en hel del elapparater som sitter i 365 dagar om året, varför uppstår felen?
Citera
2013-10-01, 18:44
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Komponenterna i adaptern slits med tiden. Till sist kan den lägga av o i värsta fall orsaka en kortslutning som i sin tur innebär att den blir varm o tar eld. Inte säkert att kortslutningen innebär att proppen går.
Citera
2013-10-01, 20:36
Medlem
Brand i elektrisk utrustning startar i huvudsak genom glappkontakt, överhettning, överbelastning (högre strömstyrka i en ledning än vad den är anpassad för), överledning (strömmen går ej avsedd väg i kretsen, t.ex. klämskadad kabel) och överspänning (t.ex. vid åsknedslag).

De direkta orsakerna till elbränder är ofta slarv vid installation. Det finns fortfarande för många hemmapulare som pillar med fel saker. Felen kan också bero på slitage eller rena fabrikationsfel på den aktuella utrustningen.

När det gäller mobilladdare och dylikt som sitter kvar i vägguttagen när de inte används, så kan jag inte dra mig till minnes att det har varit speciellt många bränder som orsakats av detta. Jag tror inte ens att det finns med i statistiken. Däremot förekommer det att själva apparaten fattar eld när den står på laddning. Därför är det av yttersta vikt att tillse att apparaten är välventilerad och att lättantändligt material hålls på avstånd. Lägg t.ex. inte datorn/mobilen i sängen eller soffan när den laddas.
Senast redigerad av pf10 2013-10-01 kl. 21:10.
Citera
2013-10-01, 22:13
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Brand i elektrisk utrustning startar i huvudsak genom glappkontakt, överhettning, överbelastning (högre strömstyrka i en ledning än vad den är anpassad för), överledning (strömmen går ej avsedd väg i kretsen, t.ex. klämskadad kabel) och överspänning (t.ex. vid åsknedslag).

De direkta orsakerna till elbränder är ofta slarv vid installation. Det finns fortfarande för många hemmapulare som pillar med fel saker. Felen kan också bero på slitage eller rena fabrikationsfel på den aktuella utrustningen.

Allright, som exempel har vi laddare till Radioapparater, det är 12st som står konstant på laddning när de inte används. Under utbildningen insåg jag vilken brandfara de egentligen kan vara, då personal ibland glömmer stänga av själva radion så den kan stå igång från söndag morgon (04:00) till fredag runt 21:00 när de skall användas igen.

Citat:
När det gäller mobilladdare och dylikt som sitter kvar i vägguttagen när de inte används, så kan jag inte dra mig till minnes att det har varit speciellt många bränder som orsakats av detta. Jag tror inte ens att det finns med i statistiken. Däremot förekommer det att själva apparaten fattar eld när den står på laddning. Därför är det av yttersta vikt att tillse att apparaten är välventilerad och att lättantändligt material hålls på avstånd. Lägg t.ex. inte datorn/mobilen i sängen eller soffan när den laddas.

Tack för bra inlägg, båda två.
Citera
2013-10-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Allright, som exempel har vi laddare till Radioapparater, det är 12st som står konstant på laddning när de inte används. Under utbildningen insåg jag vilken brandfara de egentligen kan vara, då personal ibland glömmer stänga av själva radion så den kan stå igång från söndag morgon (04:00) till fredag runt 21:00 när de skall användas igen.

Se till så att det inte är stora sladdhärvor och att förgreningsdosor används sparsamt. Det blir dessutom en hel del värmeutveckling när så pass många apparater laddas, så se som sagt till att utrymmet är välventilerat och att det inte ligger en massa papper och annat lättantändligt i närheten.

Det kan också vara en bra rutin att gå över radioapparaterna med jämna mellanrum så att de inte verkar skadade och att batteriet sitter väl fast. I övrigt tror jag inte man behöver noja så mycket för detta.
Citera
2013-10-12, 11:38
Avstängd
Takpapps avatar
Batterierna torde vara en större brandrisk än laddaren. Vid normal laddning blir de ofarligt varma, men om nåt blir fel i dem (feltillverkade, åldrade, skadade) kan värmeutvecklingen bli farlig. Eftersom de dessutom innehåller kemikalier behöver de inte nödvändigtvis något ytterligare bränsle för att skapa en låga.

Det absolut vanligaste som händer vid fel i elektriska prylar, t ex kortslutning i laddare, är att de bara slutar fungera. Även en rejäl blixt i en apparat behöver inte betyda brand, bara en säkring som löser ut.
Citera
2013-10-12, 14:24
Medlem
Folk slår ibland spikar igenom elrör, och skapar små fina kortslutningar som kan antända hus efter ett tag.

Små laddare av bra kvalitet är sällan något problem, men viss av de där billiga strömadaptrarna med många kontakter och inställningar(från t ex Clas Ohlson) som förr(?) var vanliga brinner friskt i många fall. Det verkar som om plasten är vald för sina fina pyrotekniska egenskaper...
Citera
2013-10-12, 15:00
Medlem
Inte helt ovanligt med överhettade kablar, kabeln ska ha en viss minimiarea koppar för angivna strömstyrkor, annars kan ledningarna snabbt få högre temperatur än flampunkten för många vanliga textilier. Transformatorer som ska omvandla 220v till ex 5 volt är rätt farliga om de inte är av bra kvalitet, exempelvis kinaladdare...
Citera
2013-10-12, 15:26
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Inte helt ovanligt med överhettade kablar, kabeln ska ha en viss minimiarea koppar för angivna strömstyrkor, annars kan ledningarna snabbt få högre temperatur än flampunkten för många vanliga textilier. Transformatorer som ska omvandla 220v till ex 5 volt är rätt farliga om de inte är av bra kvalitet, exempelvis kinaladdare...

Bara en kommentar av en amatör som råkar ha civ.ing-examen (inte el-tele, utan teknisk fysik): Linda inte ihop en lång förlängningskabel i en rulle med liten diameter. Det brukar finnas varnings-dekaler, som de flesta river bort direkt, efter köpet på Rusta eller Claes Ohlsson eller liknande. De (dekalerna) finns där av en anledning! Om man köper en kabelvinda med 25 meter sladd, och lindar ut 2-3 meter till en effektkrävande maskin - då kan man få problem. Då passar det bättre med en (tillräckligt lång) rak kabel.

PS: Det har inget med Maxwells exkvationer eller exotiska magnetfält att göra, bara för mycket energiutveckling i ett för litet utrymme. Inget konstigt alls.
Senast redigerad av theodor.busse 2013-10-12 kl. 15:55.
Citera
2013-10-12, 19:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det fetade: sådana problem uppstår inte sällan i äldre hus där det finns rester av mycket gamla elsystem som en gång i tiden dimensionerades för betydligt mindre elkonsumtion än vad vi har idag.

Jag kan rekommendera alla som köper ett gammalt hus eller har någon form av tekniskt ansvar för ett äldre hus att anlita en erfaren elektriker som gör en besiktning och test av elsystemet.

Det kostar några tusenlappar men kan hjälpa till att förebygga bränder.
Citera
2013-10-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det fetade: sådana problem uppstår inte sällan i äldre hus där det finns rester av mycket gamla elsystem som en gång i tiden dimensionerades för betydligt mindre elkonsumtion än vad vi har idag.

Jag kan rekommendera alla som köper ett gammalt hus eller har någon form av tekniskt ansvar för ett äldre hus att anlita en erfaren elektriker som gör en besiktning och test av elsystemet.

Dessutom kan det nog ha viss effekt på giltighet av försäkringar vid brand kan jag tänka...
Citera
2013-10-13, 15:36
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

När jag & min pappa renoverade hans föräldrahem så hittade vi i väggarna en typ av el-ledning som han (och definitivt inte jag!) inte kände igen. Orkar inte rita en tafflig bild, men tänk er en ledad "ryggrad" av keramiska "kotor" där nervstammen som löper mitt i består av en en-ledare med tvärsnitt ungefär 2-3 kvadratmillimeter koppar. "Kotorna" hade väl en diameter om c:a 5mm, och samma längd. Ena ändan var "urskålad" och den andra ändan konisk så att de passade in i varandra. Och materialet var keramik (som jag sa). Vad kallas en sådan ledning? Höljet var uppenbarligen prima - keramik brinner inte och avger inte giftiga gaser vid upphettning.

Vad heter kabeltypen, och hur gammal är den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in