Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Brand i elektrisk utrustning startar i huvudsak genom glappkontakt, överhettning, överbelastning (högre strömstyrka i en ledning än vad den är anpassad för), överledning (strömmen går ej avsedd väg i kretsen, t.ex. klämskadad kabel) och överspänning (t.ex. vid åsknedslag).
De direkta orsakerna till elbränder är ofta slarv vid installation. Det finns fortfarande för många hemmapulare som pillar med fel saker. Felen kan också bero på slitage eller rena fabrikationsfel på den aktuella utrustningen.
Allright, som exempel har vi laddare till Radioapparater, det är 12st som står konstant på laddning när de inte används. Under utbildningen insåg jag vilken brandfara de egentligen kan vara, då personal ibland glömmer stänga av själva radion så den kan stå igång från söndag morgon (04:00) till fredag runt 21:00 när de skall användas igen.
Citat:
När det gäller mobilladdare och dylikt som sitter kvar i vägguttagen när de inte används, så kan jag inte dra mig till minnes att det har varit speciellt många bränder som orsakats av detta. Jag tror inte ens att det finns med i statistiken. Däremot förekommer det att själva apparaten fattar eld när den står på laddning. Därför är det av yttersta vikt att tillse att apparaten är välventilerad och att lättantändligt material hålls på avstånd. Lägg t.ex. inte datorn/mobilen i sängen eller soffan när den laddas.
Tack för bra inlägg, båda två.