Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Brand i elektrisk utrustning startar i huvudsak genom glappkontakt, verhettning, verbelastning (hgre strmstyrka i en ledning n vad den r anpassad fr), verledning (strmmen gr ej avsedd vg i kretsen, t.ex. klmskadad kabel) och verspnning (t.ex. vid sknedslag).
De direkta orsakerna till elbrnder r ofta slarv vid installation. Det finns fortfarande fr mnga hemmapulare som pillar med fel saker. Felen kan ocks bero p slitage eller rena fabrikationsfel p den aktuella utrustningen.
Allright, som exempel har vi laddare till Radioapparater, det r 12st som str konstant p laddning nr de inte anvnds. Under utbildningen insg jag vilken brandfara de egentligen kan vara, d personal ibland glmmer stnga av sjlva radion s den kan st igng frn sndag morgon (04:00) till fredag runt 21:00 nr de skall anvndas igen.
Citat:
Nr det gller mobilladdare och dylikt som sitter kvar i vgguttagen nr de inte anvnds, s kan jag inte dra mig till minnes att det har varit speciellt mnga brnder som orsakats av detta. Jag tror inte ens att det finns med i statistiken. Dremot frekommer det att sjlva apparaten fattar eld nr den str p laddning. Drfr r det av yttersta vikt att tillse att apparaten r vlventilerad och att lttantndligt material hlls p avstnd. Lgg t.ex. inte datorn/mobilen i sngen eller soffan nr den laddas.
Tack fr bra inlgg, bda tv.