2013-10-01, 18:29
Medlem
bratemos avatar
Tjenare!

Hade brandvning hromveckan med fretaget, och de berttade blandannat att elfel kan uppst om tex. mobilladdare sitter i fr lnge och dyl.

Hur fungerar det egentligen? Vi har en hel del elapparater som sitter i 365 dagar om ret, varfr uppstr felen?
Citera
2013-10-01, 18:44
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Komponenterna i adaptern slits med tiden. Till sist kan den lgga av o i vrsta fall orsaka en kortslutning som i sin tur innebr att den blir varm o tar eld. Inte skert att kortslutningen innebr att proppen gr.
Citera
2013-10-01, 20:36
Medlem
Brand i elektrisk utrustning startar i huvudsak genom glappkontakt, verhettning, verbelastning (hgre strmstyrka i en ledning n vad den r anpassad fr), verledning (strmmen gr ej avsedd vg i kretsen, t.ex. klmskadad kabel) och verspnning (t.ex. vid sknedslag).

De direkta orsakerna till elbrnder r ofta slarv vid installation. Det finns fortfarande fr mnga hemmapulare som pillar med fel saker. Felen kan ocks bero p slitage eller rena fabrikationsfel p den aktuella utrustningen.

Nr det gller mobilladdare och dylikt som sitter kvar i vgguttagen nr de inte anvnds, s kan jag inte dra mig till minnes att det har varit speciellt mnga brnder som orsakats av detta. Jag tror inte ens att det finns med i statistiken. Dremot frekommer det att sjlva apparaten fattar eld nr den str p laddning. Drfr r det av yttersta vikt att tillse att apparaten r vlventilerad och att lttantndligt material hlls p avstnd. Lgg t.ex. inte datorn/mobilen i sngen eller soffan nr den laddas.
Senast redigerad av pf10 2013-10-01 kl. 21:10.
Citera
2013-10-01, 22:13
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Brand i elektrisk utrustning startar i huvudsak genom glappkontakt, verhettning, verbelastning (hgre strmstyrka i en ledning n vad den r anpassad fr), verledning (strmmen gr ej avsedd vg i kretsen, t.ex. klmskadad kabel) och verspnning (t.ex. vid sknedslag).

De direkta orsakerna till elbrnder r ofta slarv vid installation. Det finns fortfarande fr mnga hemmapulare som pillar med fel saker. Felen kan ocks bero p slitage eller rena fabrikationsfel p den aktuella utrustningen.

Allright, som exempel har vi laddare till Radioapparater, det r 12st som str konstant p laddning nr de inte anvnds. Under utbildningen insg jag vilken brandfara de egentligen kan vara, d personal ibland glmmer stnga av sjlva radion s den kan st igng frn sndag morgon (04:00) till fredag runt 21:00 nr de skall anvndas igen.

Citat:
Nr det gller mobilladdare och dylikt som sitter kvar i vgguttagen nr de inte anvnds, s kan jag inte dra mig till minnes att det har varit speciellt mnga brnder som orsakats av detta. Jag tror inte ens att det finns med i statistiken. Dremot frekommer det att sjlva apparaten fattar eld nr den str p laddning. Drfr r det av yttersta vikt att tillse att apparaten r vlventilerad och att lttantndligt material hlls p avstnd. Lgg t.ex. inte datorn/mobilen i sngen eller soffan nr den laddas.

Tack fr bra inlgg, bda tv.
Citera
2013-10-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Allright, som exempel har vi laddare till Radioapparater, det r 12st som str konstant p laddning nr de inte anvnds. Under utbildningen insg jag vilken brandfara de egentligen kan vara, d personal ibland glmmer stnga av sjlva radion s den kan st igng frn sndag morgon (04:00) till fredag runt 21:00 nr de skall anvndas igen.

Se till s att det inte r stora sladdhrvor och att frgreningsdosor anvnds sparsamt. Det blir dessutom en hel del vrmeutveckling nr s pass mnga apparater laddas, s se som sagt till att utrymmet r vlventilerat och att det inte ligger en massa papper och annat lttantndligt i nrheten.

Det kan ocks vara en bra rutin att g ver radioapparaterna med jmna mellanrum s att de inte verkar skadade och att batteriet sitter vl fast. I vrigt tror jag inte man behver noja s mycket fr detta.
Citera
2013-10-12, 11:38
Medlem
Takpapps avatar
Batterierna torde vara en strre brandrisk n laddaren. Vid normal laddning blir de ofarligt varma, men om nt blir fel i dem (feltillverkade, ldrade, skadade) kan vrmeutvecklingen bli farlig. Eftersom de dessutom innehller kemikalier behver de inte ndvndigtvis ngot ytterligare brnsle fr att skapa en lga.

Det absolut vanligaste som hnder vid fel i elektriska prylar, t ex kortslutning i laddare, r att de bara slutar fungera. ven en rejl blixt i en apparat behver inte betyda brand, bara en skring som lser ut.
Citera
2013-10-12, 14:24
Medlem
Folk slr ibland spikar igenom elrr, och skapar sm fina kortslutningar som kan antnda hus efter ett tag.

Sm laddare av bra kvalitet r sllan ngot problem, men viss av de dr billiga strmadaptrarna med mnga kontakter och instllningar(frn t ex Clas Ohlson) som frr(?) var vanliga brinner friskt i mnga fall. Det verkar som om plasten r vald fr sina fina pyrotekniska egenskaper...
Citera
2013-10-12, 15:00
Medlem
Inte helt ovanligt med verhettade kablar, kabeln ska ha en viss minimiarea koppar fr angivna strmstyrkor, annars kan ledningarna snabbt f hgre temperatur n flampunkten fr mnga vanliga textilier. Transformatorer som ska omvandla 220v till ex 5 volt r rtt farliga om de inte r av bra kvalitet, exempelvis kinaladdare...
Citera
2013-10-12, 15:26
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Inte helt ovanligt med verhettade kablar, kabeln ska ha en viss minimiarea koppar fr angivna strmstyrkor, annars kan ledningarna snabbt f hgre temperatur n flampunkten fr mnga vanliga textilier. Transformatorer som ska omvandla 220v till ex 5 volt r rtt farliga om de inte r av bra kvalitet, exempelvis kinaladdare...

Bara en kommentar av en amatr som rkar ha civ.ing-examen (inte el-tele, utan teknisk fysik): Linda inte ihop en lng frlngningskabel i en rulle med liten diameter. Det brukar finnas varnings-dekaler, som de flesta river bort direkt, efter kpet p Rusta eller Claes Ohlsson eller liknande. De (dekalerna) finns dr av en anledning! Om man kper en kabelvinda med 25 meter sladd, och lindar ut 2-3 meter till en effektkrvande maskin - d kan man f problem. D passar det bttre med en (tillrckligt lng) rak kabel.

PS: Det har inget med Maxwells exkvationer eller exotiska magnetflt att gra, bara fr mycket energiutveckling i ett fr litet utrymme. Inget konstigt alls.
Senast redigerad av theodor.busse 2013-10-12 kl. 15:55.
Citera
2013-10-12, 19:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det fetade: sdana problem uppstr inte sllan i ldre hus dr det finns rester av mycket gamla elsystem som en gng i tiden dimensionerades fr betydligt mindre elkonsumtion n vad vi har idag.

Jag kan rekommendera alla som kper ett gammalt hus eller har ngon form av tekniskt ansvar fr ett ldre hus att anlita en erfaren elektriker som gr en besiktning och test av elsystemet.

Det kostar ngra tusenlappar men kan hjlpa till att frebygga brnder.
Citera
2013-10-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det fetade: sdana problem uppstr inte sllan i ldre hus dr det finns rester av mycket gamla elsystem som en gng i tiden dimensionerades fr betydligt mindre elkonsumtion n vad vi har idag.

Jag kan rekommendera alla som kper ett gammalt hus eller har ngon form av tekniskt ansvar fr ett ldre hus att anlita en erfaren elektriker som gr en besiktning och test av elsystemet.

Dessutom kan det nog ha viss effekt p giltighet av frskringar vid brand kan jag tnka...
Citera
2013-10-13, 15:36
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Nr jag & min pappa renoverade hans frldrahem s hittade vi i vggarna en typ av el-ledning som han (och definitivt inte jag!) inte knde igen. Orkar inte rita en tafflig bild, men tnk er en ledad "ryggrad" av keramiska "kotor" dr nervstammen som lper mitt i bestr av en en-ledare med tvrsnitt ungefr 2-3 kvadratmillimeter koppar. "Kotorna" hade vl en diameter om c:a 5mm, och samma lngd. Ena ndan var "ursklad" och den andra ndan konisk s att de passade in i varandra. Och materialet var keramik (som jag sa). Vad kallas en sdan ledning? Hljet var uppenbarligen prima - keramik brinner inte och avger inte giftiga gaser vid upphettning.

Vad heter kabeltypen, och hur gammal r den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in