2013-10-12, 10:52
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Fick just in svaret på min förfrågan, och FUP kommer även denna gång i form av ettor och nollor:

"Jag fick din fråga skickad till mig från Åklagarmyndigheten då Polismyndigheten i Norrbotten bistår dem med hanteringen av förundersökningsprotokollet.
Svaret på din fråga är ja, förundersökningen kommer att finnas i digital form på CD-skiva.

Vänliga hälsningar"

CD-skiva? Känns jävligt 90-tal. Kan dem inte maila ut den som pdf??
Citera
2013-10-12, 10:52
Medlem
Quoters avatar

Det var en saftig rubrik må jag säga, av Lena Tegström. De har lösningen på styckmordet.

Om åtalet ogillas så skulle jag inte bli förvånad om artikeln togs bort, alternativt att de döper om den till "De hade inte lösningen på styckmordet".

Eventuellt kan det bli ett uttalande från polisen om åtalet gillas som låter ungefär så här: vill inte uttala mig om fallet, men jag var säker på den åtalades skuld - nästa fråga!

All-in kan vara farligt.
Citera
2013-10-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Håller med i det mesta. I det här fallet kan det såklart finnas t ex bilder som är av ohygglig karaktär, men det spelar väl ingen roll vem som tar del av det? Barn och ungdomar eller känsliga personer kan surfa så mycket annat osmakligt som de kan ta skada av, så varför skulle VB styckade kropp vara värre att se än något annat? Det handlar om att allmänheten skall kunna granska vad rättskiparen grundar sitt agerande på tycker jag.

Jag har läst ett ganska stort antal FUP'ar av intresse för de olika fallen och jag har hoppat över bilder på offret, där går iaf min gräns, läser dock övrigt material men brukar bara skumma obduktionsprotokoll och liknande, det blir lite för avancerat och olustigt.

Det lär jag även göra i VB's fall, hoppa över eventuella bilder och hålla mig till övrigt material.
FUP'en är ju grundunderlaget inför rättegången och därför ett viktigt dokument om man vill följa rättegången.

Kommer osökt in på To*as Qu*ck och Appoja*re, utifrån den FUP'en och rättegången i "Fasans hus" Piteå så är det en fullständig gåta att han blev fälld enbart på sitt erkännande som hade massor av fullständigt osannolika förklaringar av honom. Det var f-n i mig inte en siffra rätt i det fallet.

Nu är det iaf idag så känt att mtGM i VB fallet nekar i sten så det blir ju väldigt intressant vad FUP'en innehåller.
Citera
2013-10-12, 11:36
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Kommer osökt in på To*as Qu*ck och Appoja*re, utifrån den FUP'en och rättegången i "Fasans hus" Piteå så är det en fullständig gåta att han blev fälld enbart på sitt erkännande som hade massor av fullständigt osannolika förklaringar av honom. Det var f-n i mig inte en siffra rätt i det fallet.

Tror knappast du läst den FU. Det är ingen gåta för övrigt, det är mycket enkelt: Sture-gubben erkänner, allt han säger får stöd av materialet som läggs fram i rättssalen. Ingenting som läggs fram talar emot honom - alltså döms han. (Tror dock inte gemene flashbackare förstår att en domstol bara kan gå på det som åberopas).
Citera
2013-10-12, 11:47
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
CD-skiva? Känns jävligt 90-tal. Kan dem inte maila ut den som pdf??

De sade att de skulle börja med pdf-er, men först år 2023...
Citera
2013-10-12, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Tror knappast du läst den FU. Det är ingen gåta för övrigt, det är mycket enkelt: Sture-gubben erkänner, allt han säger får stöd av materialet som läggs fram i rättssalen. Ingenting som läggs fram talar emot honom - alltså döms han. (Tror dock inte gemene flashbackare förstår att en domstol bara kan gå på det som åberopas).
Q har rätt. tror många misskött sig i TQ-målet, men domstolarna har skött sitt jobb.
Tror f ö inte det är relevant i detta fall.
Citera
2013-10-12, 12:24
Medlem
FUP-12s avatar
Återigen - 400 sidor???

Om man utgår från det (lilla) vi känner till här i tråden om polisens undersökningar, bevisning och fallets utveckling och ser till vad som måste finnas med i FUP utifrån detta, så kommer åtminstone jag fram till följande:

* Ingångsanmälan

* Kartläggning av BO
* Förhör om BO:s förehavanden dagen då hon försvann

* Rapport om fynd i ödehus
* Rättsmedicinskt utlåtande över död kropp
* Protokoll över fyndplatsundersökning
* Protokoll över husrannsakan i lägenhet
* Protokoll över husrannsakan i bil
* Beslagsprotokoll från ovanstående undersökningar
* SKL:s utlåtanden över fynd på fyndplats
* SKL:s utlåtande över fynd i lägenheten
* SKL:s utlåtande över fynd i bilen

* IT-forsensisk sammanställning

* Något enskilt dörrknacksförhör av intresse
* Något enskilt annat vittnesförhör av intresse

* Kartläggning av Mt
* Rapporter från övervakning Mt under perioden ca 10-22/5
* Förhör med Mt:s omgivning
* Förhör med KJ som ”annan”, där han talar
* Förhör med KJ som ”misstänkt”, där han mest håller käften
* Personalia

Och detta på totalt 400 sidor. Hur är det möjligt?

Kikade just på Stenwall-FUP:en igen, som kan fungera som ett hyfsat jämförelseobjekt (samma polismyndighet, förundersökningsledare och ett likartat fall) och den är på 1600 sidor. Av dessa är dock 950 sidor förhör med Alldén.

Kan det vara så att de har lyckats pressa ihop en total utredning till 400 sidor och att KJ har hållit käften i förhören?
Citera
2013-10-12, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Återigen - 400 sidor???

Om man utgår från det (lilla) vi känner till här i tråden om polisens undersökningar, bevisning och fallets utveckling och ser till vad som måste finnas med i FUP utifrån detta, så kommer åtminstone jag fram till följande:

* Ingångsanmälan

* Kartläggning av BO
* Förhör om BO:s förehavanden dagen då hon försvann

* Något enskilt dörrknacksförhör av intresse
* Något enskilt annat vittnesförhör av intresse

* Kartläggning av Mt
* Rapporter från övervakning Mt under perioden ca 10-22/5
* Förhör med Mt:s omgivning
* Förhör med KJ som ”annan”, där han talar
* Förhör med KJ som ”misstänkt”, där han mest håller käften
* Personalia

Och detta på totalt 400 sidor. Hur är det möjligt?

Kikade just på Stenwall-FUP:en igen, som kan fungera som ett hyfsat jämförelseobjekt (samma polismyndighet, förundersökningsledare och ett likartat fall) och den är på 1600 sidor. Av dessa är dock 950 sidor förhör med Alldén.

Kan det vara så att de har lyckats pressa ihop en total utredning till 400 sidor och att KJ har hållit käften i förhören?
Eller att Kuriren och åklagaren talat förbi varandra och att det är 400 sidor huvudprotokoll.
Detta skulle då kunna ingå i olika tilläggsprotokoll:
Citera
2013-10-12, 12:36
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Eller att Kuriren och åklagaren talat förbi varandra och att det är 400 sidor huvudprotokoll.
Detta skulle då kunna ingå i olika tilläggsprotokoll:

Det är ju alternativet.

Själv hoppas jag att det är så.

Jag kan inte låta bli att känna att om man som förundersökningsledare har ett spaningsmord på halsen, där det inte finns brutalt stark teknisk bevisning, där vissa delar av gärningen inte är klarlagda (brottsplats, mordvapen, motiv) och där vittnen till händelsen saknas, så är man fan skyldig att låta förundersökningen ta lite mer utrymme än 400 sidor - även om man själv skulle råka omfatta ett mer anorektiskt ideal vad gäller FUP.
Citera
2013-10-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter

Nu har jag gjort det..läst..Appojaure utredningen både en och flera gånger men det var inte den egentliga frågan utan FUP till allmänhet eller inte och den skall vara offentlig i sin helhet och inte inskränkt till någon form av elit som får ta del av den.

Sen om TQ är/var mytoman eller skyldig finns andra trådar som avhandlar det eller annan litteratur.
Citera
2013-10-12, 16:45
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD: De har lösningen på styckmordet
Citat:
Jag är mycket nöjd med det arbete som alla inblandade gjort i mordutredningen. Ett enormt arbete har lagts ner och nu är det upp till domstolen att pröva den bevisning som framläggs, säger Lars-Göran Johansson.
Han verkar hellre vilja tala om arbetet som är nedlagt istället för resultatet som är uppnått. Får känslan av att den här förundersökningen är en ganska tunn soppa och att han är väl medveten om det.
Citera
2013-10-12, 20:23
Medlem
Vad är det senaste som hänt i utredningen eller står allt still sedan i somras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in