Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Jag tvivlar på att det ens är lönt att öppna en diskussion med någon som inte förstår att transparens i rättsprocesser är en helt omistlig del av en rättsstat. Det man får göra för att skydda oskyldiga är att utnyttja möjligheten att maska bort personuppgifter och liknande i protokoll.
Sen har man ju som enskild person i någon mening ett moraliskt ansvar när man laddar upp saker som lätt kan spridas vidare och läsas av personer som kanske inte borde läsa det. När det gäller yngre människor är det dock i första hand upp till deras föräldrar att hålla koll på vad de läser. Och jodå: Jag har själv ungar i den åldern att det börjar bli aktuellt i allra högsta grad.
Vi vet alla att du är arrogant och dryg, men jag talar med alla, även dryga som du!
Som du förstår är "transparensen" (märkvärdigt ska det vara, även för arbetsslöa tjänstemän) redan tillgodosedd och anpassad efter ett samhälle utan snabba knappklick. Det går inte att genomföra antidemokratisk censur, däremot är det fullt möjligt att styra informationsflödet så att det gynnar alla, såväl brottsoffer med anhöriga som skvallertokiga forumister. Rättshaveristiska skvallermöten på Flashback är ett relativt nytt fenomen, och det begriper inte riktigt ansvariga. Ett tag gick det att ladda ned snabbinfo om människors inkomster på ratsit, det är stoppat nu. Ytterligare en tid gick det att med ett knappklick se vem som får lönen utmätt med mera.
Jag vill åt de snabba knappklickens informationsstup, och även du, arbetsslö, borde inse att denna frågan är av betydelse, fråga kan lyftas och kan man inte det, för att du är dryg, då representerar du inte demokratiska värderingar (men det visste vi redan).
Det finns inga ljushuvuden här i tråden som sprängt någon informationsbomb i tråden kring Bangsuan, som utredarna inte själva kunde lista ut. Det finns ingen som kommer att ha någon praktisk nytta av fuppen, om de inte är forskare, journalist, polis eller eventuellt läkare med rättsintresse. Hulda med kaffekoppen eller arbetsslö behöver inte handlingarna, men det är lätt att intala sig att jodå, jag har
behov. Nej, utan nätet hade Hulda och övriga aldrig fått tag på fuppen, och levt ett mycket bättre liv. Vissa vet inte hur man får ut den, andra hade inte ens vågat fråga efter den, ytterligare andra hade ägnat sin kraft åt annat. Tiden är begränsad. Jag lovar.
Drömmarna om berömmelse, detektivstatus, avslöjanden med mera är drömmar. Lev i verkligheten... lev
ditt liv. Skaffa intressen du kan hantera. Jag kan garantera att minst några stycken i denna tråd kommer att få betydande problem efter att ha tagit del av fuppen. Det saknas rätt stöd, utbildning, erfarenhet, sammanhang för att ta del av sådant här, men det kommer personen att förstå först efteråt.