2013-10-11, 17:21
Medlem
MrFolds avatar
Jag tvivlar på att det ens är lönt att öppna en diskussion med någon som inte förstår att transparens i rättsprocesser är en helt omistlig del av en rättsstat. Det man får göra för att skydda oskyldiga är att utnyttja möjligheten att maska bort personuppgifter och liknande i protokoll.

Sen har man ju som enskild person i någon mening ett moraliskt ansvar när man laddar upp saker som lätt kan spridas vidare och läsas av personer som kanske inte borde läsa det. När det gäller yngre människor är det dock i första hand upp till deras föräldrar att hålla koll på vad de läser. Och jodå: Jag har själv ungar i den åldern att det börjar bli aktuellt i allra högsta grad.
Citera
2013-10-11, 18:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Cinnabar, vad säger att journalist är en yrkesgrupp som t.ex. skulle vara genom utbildning bättre skickad att läsa/bedöma/tycka om FUP.

Då bör du läsa på ordentligt gällande TQ där det blev totalhaveri och i princip alla journalister utom ett fåtal skrev spaltmil om denna massmördare utan att ens göra en kritisk granskning/tanke av det material de skrev om. Några var kritiska och de var ju faktiskt de som bl.a. till slut stoppade rättsskandalen som är av MEGA typ.

I en rättsstat går det inte att begränsa vilka som skall få ta del av FUP etc, om det skall vara ett öppet samhälle även om det skulle trampa någon på tårna.

Dock kan jag hålla med om att det är inte lämplig lektyr för barn och ungdomar och personer som kan påverkas av innehållet i negativ riktning, men vem skall dra den gränsen, det går inte i dagens media samhälle där en nyhet landar i ett media t.o.m. sekunder efter det händer.

Håller med i det mesta. I det här fallet kan det såklart finnas t ex bilder som är av ohygglig karaktär, men det spelar väl ingen roll vem som tar del av det? Barn och ungdomar eller känsliga personer kan surfa så mycket annat osmakligt som de kan ta skada av, så varför skulle VB styckade kropp vara värre att se än något annat? Det handlar om att allmänheten skall kunna granska vad rättskiparen grundar sitt agerande på tycker jag.
Citera
2013-10-12, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Håller med i det mesta. I det här fallet kan det såklart finnas t ex bilder som är av ohygglig karaktär, men det spelar väl ingen roll vem som tar del av det? Barn och ungdomar eller känsliga personer kan surfa så mycket annat osmakligt som de kan ta skada av, så varför skulle VB styckade kropp vara värre att se än något annat? Det handlar om att allmänheten skall kunna granska vad rättskiparen grundar sitt agerande på tycker jag.

Det handlar inte enbart om barn och känsliga personer utan främst om hänsyn till anhöriga.
Citera
2013-10-12, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tvivlar på att det ens är lönt att öppna en diskussion med någon som inte förstår att transparens i rättsprocesser är en helt omistlig del av en rättsstat. .

Instämmer. Det är helt självklart.
Citera
2013-10-12, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar

Jag tycker att vanligt folk inte ska grotta i sådant här, med utbildning följer en viss förmåga att hantera sådant här material

Vilket skitsnack. Och vem ska godtyckligt avgöra vem som är lämplig att ta del av hemskheter i livet?
Citera
2013-10-12, 04:02
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Vilket skitsnack. Och vem ska godtyckligt avgöra vem som är lämplig att ta del av hemskheter i livet?

Myndigheterna avgör det. Och det blir precis så godtyckligt som man kan tro - jag vet. Men jag vet inte annars hur det skulle gå till, det skulle vara om det satt en enda gubbe i hela Sverige och tog beslut om sekretess om alla allmänna handlingar i hela Sverige... då torde det bli en jämn bedömning!

Som offentlighets- och sekretesslagen används nu har den som forskar (skriver uppsats) en klart fördel när det gäller att få ut lite sekretess/halv-sekretess-prylar. För att inte tala om journalist-pack som också ges material som en normal flashbackare bara kan drömma om. Allmänheten som består av Nicke Nyfiken kommer på sista plats i rankningen. Tyvärr, men så ser verkligheten ut.

Förmodligen vill skribenten Minimoi påstå att alla i landet är lika inför alla lagar, men det säger väl i så fall en del om vederbörandes verklighetsförankring.

EDIT: Om jag minns rätt så kom Carolin Stenvall-FUP ut ett par dagar innan åtalet väcktes på den hyper-desperata Cecilila Beckeroths blogg. Gissar att hon fått den av någon journalist (ännu en gång, fördel packet).

Att FUP i det här ärendet skulle dyka upp tidigare vill jag inte tro, det verkar som att bevisningen är lite småklen i kanten.

Att det kommer vara sekretess på fyndplats- och obduktionsbilder ser jag som självklart.
Senast redigerad av Quoter 2013-10-12 kl. 04:07.
Citera
2013-10-12, 07:58
Medlem
Quarrels avatar
NSD: De har lösningen på styckmordet
Citat:
Hur många spår har ni följt?

– Det går jag inte ut med. Det är flera spår än det som berör den här mannen som är häktad. Vi försöker hela tiden titta på vilka andra möjliga gärningsmän som kan ha haft motiv att vara inblandade i brottet eller medgärningsmän. Vi har försökt att jobba på ett brett och objektivt sätt.
Citera
2013-10-12, 08:21
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean

Det ska inte läggas på enskilda, utan förhållningssättet att enskilda inte ska läsa sådant här ska baseras på ett tydligt regelverk. Precis som idag, fast anpassat efter det nya it-landskapet som gör att det bara krävs ett knappklick för att ta del av information som inte gynnar enskilda överhuvudtaget.

"Styckmordet på Vatchareya Bangsuan innehåller en hel del otäcka ingredienser.

– Jag lider inte speciellt av makabra detaljer som man kan utsättas för i arbetet, utan oftast räcker det med att vi pratar igenom upplevelsen inom arbetsgruppen, säger Lars-Göran Johansson."

Just precis, Johansson är utbildad för det här, och han kan öga mot öga prata igenom det han ser och hör med sina kollegor. Det kan inte ensamma knapptryckare som nu ligger och snusar med fuppen på näthinnan. Om någon säger "bläddra inte förbi sidan 7-175 kommer obönhörligen flashbackaren att läsa just de här sidorna. Sedan kommer ångesten. Å, tänk om Bangsuanmordet kommer att drabba någon jag känner, tänk om det döljer sig en mördare bakom varje pannben. Flashbackaren utvecklar en spekulationskänsla som bottnar i att "vem som helst" kan mörda, men så är det inte, och det spelar ingen roll hur många gånger medelläsaren scrollar igenom fuppen, mängder med feltolkningar kommer att göras.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-12 kl. 08:37.
Citera
2013-10-12, 08:25
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tvivlar på att det ens är lönt att öppna en diskussion med någon som inte förstår att transparens i rättsprocesser är en helt omistlig del av en rättsstat. Det man får göra för att skydda oskyldiga är att utnyttja möjligheten att maska bort personuppgifter och liknande i protokoll.

Sen har man ju som enskild person i någon mening ett moraliskt ansvar när man laddar upp saker som lätt kan spridas vidare och läsas av personer som kanske inte borde läsa det. När det gäller yngre människor är det dock i första hand upp till deras föräldrar att hålla koll på vad de läser. Och jodå: Jag har själv ungar i den åldern att det börjar bli aktuellt i allra högsta grad.

Vi vet alla att du är arrogant och dryg, men jag talar med alla, även dryga som du!
Som du förstår är "transparensen" (märkvärdigt ska det vara, även för arbetsslöa tjänstemän) redan tillgodosedd och anpassad efter ett samhälle utan snabba knappklick. Det går inte att genomföra antidemokratisk censur, däremot är det fullt möjligt att styra informationsflödet så att det gynnar alla, såväl brottsoffer med anhöriga som skvallertokiga forumister. Rättshaveristiska skvallermöten på Flashback är ett relativt nytt fenomen, och det begriper inte riktigt ansvariga. Ett tag gick det att ladda ned snabbinfo om människors inkomster på ratsit, det är stoppat nu. Ytterligare en tid gick det att med ett knappklick se vem som får lönen utmätt med mera.

Jag vill åt de snabba knappklickens informationsstup, och även du, arbetsslö, borde inse att denna frågan är av betydelse, fråga kan lyftas och kan man inte det, för att du är dryg, då representerar du inte demokratiska värderingar (men det visste vi redan).

Det finns inga ljushuvuden här i tråden som sprängt någon informationsbomb i tråden kring Bangsuan, som utredarna inte själva kunde lista ut. Det finns ingen som kommer att ha någon praktisk nytta av fuppen, om de inte är forskare, journalist, polis eller eventuellt läkare med rättsintresse. Hulda med kaffekoppen eller arbetsslö behöver inte handlingarna, men det är lätt att intala sig att jodå, jag har behov. Nej, utan nätet hade Hulda och övriga aldrig fått tag på fuppen, och levt ett mycket bättre liv. Vissa vet inte hur man får ut den, andra hade inte ens vågat fråga efter den, ytterligare andra hade ägnat sin kraft åt annat. Tiden är begränsad. Jag lovar.

Drömmarna om berömmelse, detektivstatus, avslöjanden med mera är drömmar. Lev i verkligheten... lev ditt liv. Skaffa intressen du kan hantera. Jag kan garantera att minst några stycken i denna tråd kommer att få betydande problem efter att ha tagit del av fuppen. Det saknas rätt stöd, utbildning, erfarenhet, sammanhang för att ta del av sådant här, men det kommer personen att förstå först efteråt.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-12 kl. 08:41.
Citera
2013-10-12, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD: De har lösningen på styckmordet

"De fyras gäng" delar med sig i en artikel om hur man vänt på alla stenar och hur
intensivt man arbetat på arbetsplatsen men man har också tagit med sig jobbet hem.
Avslutningsvis får vi veta att detta varit en lärorik utmaning och att man nu hoppas på
att bevisningen skall räcka till i norrbottens största brottsutredning hittills, sammanställt
på 400 sidor i ett FUP.

Att dom är nervösa/oroliga nu det förstår man verkligen men nsd:s artikeln om "de fyras gäng"
känns bara så onödig och spaningsgruppen framställs som ett gäng ungar som undrar ifall
dom skall få en guldstjärna eller inte för att dom har varit duktiga.

En barnslig artikel, annat kan man inte säga.
Citera
2013-10-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Det ska inte läggas på enskilda, utan förhållningssättet att enskilda inte ska läsa sådant här ska baseras på ett tydligt regelverk. Precis som idag, fast anpassat efter det nya it-landskapet som gör att det bara krävs ett knappklick för att ta del av information som inte gynnar enskilda överhuvudtaget.

"Styckmordet på Vatchareya Bangsuan innehåller en hel del otäcka ingredienser.

– Jag lider inte speciellt av makabra detaljer som man kan utsättas för i arbetet, utan oftast räcker det med att vi pratar igenom upplevelsen inom arbetsgruppen, säger Lars-Göran Johansson."

Just precis, Johansson är utbildad för det här, och han kan öga mot öga prata igenom det han ser och hör med sina kollegor. Det kan inte ensamma knapptryckare som nu ligger och snusar med fuppen på näthinnan. Om någon säger "bläddra inte förbi sidan 7-175 kommer obönhörligen flashbackaren att läsa just de här sidorna. Sedan kommer ångesten. Å, tänk om Bangsuanmordet kommer att drabba någon jag känner, tänk om det döljer sig en mördare bakom varje pannben. Flashbackaren utvecklar en spekulationskänsla som bottnar i att "vem som helst" kan mörda, men så är det inte, och det spelar ingen roll hur många gånger medelläsaren scrollar igenom fuppen, mängder med feltolkningar kommer att göras.

I det här makabra fallet har verkligheten överträffat dikten och vare sig du läser en offentlig handling eller ej, så har det ju hänt! Som förälder och boende i Boden var det en ganska jobbig tid fram till att MGM greps. Ingen visste om det var en random händelse eller något större. Som sagt: det tryckta ordet och bilder kan bara i viss mån återge det inträffade.
Citera
2013-10-12, 10:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
"De fyras gäng" delar med sig i en artikel om hur man vänt på alla stenar och hur
intensivt man arbetat på arbetsplatsen men man har också tagit med sig jobbet hem.
Avslutningsvis får vi veta att detta varit en lärorik utmaning och att man nu hoppas på
att bevisningen skall räcka till i norrbottens största brottsutredning hittills, sammanställt
på 400 sidor i ett FUP.

Att dom är nervösa/oroliga nu det förstår man verkligen men nsd:s artikeln om "de fyras gäng"
känns bara så onödig och spaningsgruppen framställs som ett gäng ungar som undrar ifall
dom skall få en guldstjärna eller inte för att dom har varit duktiga.

En barnslig artikel, annat kan man inte säga.

Mmm, Norrbottens största utredning som skalats ned till 400 sidor i en FUP. Består då slasken av 10 000 tals sidor kan man undra.

De har följt upp alla andra spår, misstänkta gärningsmän och motiv och de anser att det är upp till domstolen att bedöma om utredningen räcker till en fällande dom.

Det är sällan jag hört någon uttala sig så ödmjukt inför ett åtal, oavsett bevisning brukar åklagaren vara tvärsäker på skuld när denna lämnar in stämningen.

Bevisningen är nog inte så svag i de delar där den finns men den är förmodligen långt ifrån sammanhängande.

Vi har inte nått ända fram på alla fronter, säger de, och man kan tänka sig att brottsplats, mordvapen och motiv inte har kunnats fastställas.

Det får det att verka som ett erkännande inte betyder så mycket, men det gör det. Ett erkännande innehåller dels information som stöds av teknisk bevisning men ofta även information som leder utredningen framåt, som exempelvis vart brottet begåtts, var mordvapnet är och vad motivet är.

Jag är säker på att det är rätt person som sitter häktad, men idag tvekar på att bevisningen, som nu verkar se tunn ut, håller för en fällande dom.

Jag undrar om denna utredning verkligen varit så effektiv som man borde kunna förvänta sig, trots artikelns hyllningar av de fyra uthålliga och tålmodiga utredarna som sakta har funnit lösningen på styckmordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in