2013-10-11, 07:16
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Tror inte mördarbögen kommer att klassas som psykiskt sjuk i lagens mening.
Psyopatiska drag, narcissistisk störning. Ångesten nu kommer bara av att han åkt fast, inte av vad han gjort.

Life without parole!
Jag tror på en överklagan till hovrätten och en dom för dråp till 7-9 års fängelse, det är det scenariot jag skulle satsa mina slantar på.
Undrar hur han kommer bli bemött på Kumla med tanke på att han är bög, de killarna kommer säkert inte gilla att ha någon som går och spanar in deras häckar och ligger och drömmer om dem på kvällarna och drar i tasken
Citera
2013-10-11, 13:59
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanAndersson
Jättesorgligt att en så ung person fick sätta livet till. Jag lider dessutom oerhört mycket med brottsoffrets familj (mamman samt hans syskon). Jag hoppas verkligen att de kommer finna frid i sina liv.

Ja verkligen, när det kom fram att det funnits behandlingshem med i bilden, och att det bara går att "checka ut", kan man lika gärna lägga ned alla behandlingshem. Sådant ska inte ske på frivillig basis. Ändra, ändra, ändra. Vi betalar behandling med skattemedel, beslut fattas med skattemedel, precis som vilken annan vård som helst måste detta vara förknippat med "examen", har ingen lust att betala för lekstuga, men värst är lekstugan indirekt gjorde att en person fick sätta livet till. Jag ser det så, och jag förstår om anhöriga gör det med. Ändra på systemet!
Citera
2013-10-11, 14:07
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja verkligen, när det kom fram att det funnits behandlingshem med i bilden, och att det bara går att "checka ut", kan man lika gärna lägga ned alla behandlingshem. Sådant ska inte ske på frivillig basis. Ändra, ändra, ändra. Vi betalar behandling med skattemedel, beslut fattas med skattemedel, precis som vilken annan vård som helst måste detta vara förknippat med "examen", har ingen lust att betala för lekstuga, men värst är lekstugan indirekt gjorde att en person fick sätta livet till. Jag ser det så, och jag förstår om anhöriga gör det med. Ändra på systemet!

Vi inför tvång för gymnasieutbildningar och universitet också! Polishämtning och inlåsning i salarna. Annars är det lika bra att lägga ner all utbildning, och kollektivt bestraffa de som seriöst vill plugga. För att kunna hjälpas på ett bra sätt behöver du ha insikt i din problematik och själv vilja göra förändringar. Precis som det är betydligt lättare att studera om du har motivation.

Anhöriga diskuterar om behandlingshemmet kan hållas juridiskt ansvarigt för vållande till annans död. Det är ännu mer långsökt än att Englas mamma stämde staten.
Citera
2013-10-11, 15:36
Medlem
piratkattens avatar
Ärligt talat blir jag rätt förvirrad när det kommer till hur rätten dömer gällande fängelse/rättspsyk. Enligt rådande definitioner borde väl fler ha dömts till rättspsyk genom åren?

Grunden är alltså att GM vid tiden för brottet (och fortfarande?) anses lida av "allvarlig psykisk störning" i juridisk mening. Kriterierna för "allvarlig psykisk störning" i juridisk mening delas ju upp i 3 punkter: psykotisk, svårt depressiv och suicidal (utan psykos), allvarliga personlighetsstörningar med psykotiska genombrott ELLER starkt tvångsmässigt beteende.

Om man spånar lite kring SN så känns det ju som han uppfyller flera av dessa, däremot är hans agerande dagarna kring mordet förvirrande med alla dessa sexuella kontakter och någon slags "verklighetsflykt". Svårt att bedöma när han ljuger, vilket han bevisligen gör ofta (och som jag anser mer eller mindre tvångsmässigt). Svårt depressiv och suicidal är han uppenbarligen och har varit även tidigare. Vad som räknas in som "allvarlig personlighetsstörning" tycker jag är otydligt. Vilka PS räknas som allvarliga? Antisocial PS känns ju spontant som en allvarlig PS men verkar inte per definition leda till rättspsyk.

SN, (rätt likt Mijailo Mijailović som ju dömdes till fängelse) påstår att "det blixtrar till" och att han inte minns hur tankarna gick i samband med mordet och efteråt. Samtidigt är det ju ändå rätt många detaljer som han faktiskt minns. Efteråt anstränger han sig bevisligen för att det som hänt inte ska uppdagas genom alla sms/facebookuppdateringar. Jag anser för övrigt att det hade varit bättre om Mijailo Mijailović fått rättspsyk.

Det känns som SN vill att bedömningen ska bli att han var psykotisk för att därmed undvika en fängelsedom. Men generellt, när en GM varit så beräknande att hen med stora ansträngningar försökt sopa igen spår och vinna tid är det svårt att tro på psykos. I så fall har han väl i princip varit psykotisk från tiden innan mordet till det att han anmäler sig själv. Då kommer verkligheten ifatt.

Men med tanke på alla kontakter med andra män både före och efter mordet är det ju svårt, som förhörledarna också nämner, att bortse från att han helt enkelt tröttnat på Jens och att han velat få bort honom, samt agerat kraftigt i desperation då Jens upptäckt många av hans lögner.

Jag tror hur som helst att det bästa vore rättpsyk med särskild utskrivningsprövning. Då kan de hålla honom inlåst väldigt länge om ingen idiotläkare bedömer att han är "frisk" och att risken för återfall inte längre är hög.

Kan fortfarande inte bestämma mig för om han är extremt korkad eller extremt beräknande och manipulativ. I klippet med rekonstruktionen ser hans skakande händer när han står utanför förrådet väldigt krystade ut... Att han bölar sig igenom alla förhör betyder inte heller att han känner skuld för vad han gjort utan att han helt enkelt tycker förbannat synd om sig själv för de sits han försatt sig i.

Vad tror ni, psykopat eller inte? Andra tänkbara diagnoser?
Tror ni han var trött på Jens?
Är det bevisat att han blev våldtagen? Blev detta anmält? Har läst hela fuppen, men missat om detta framgått.
Citera
2013-10-11, 17:31
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För att vara fyndplatsbilder och obduktionsbilder är de faktiskt rätt snälla.

Måhända, men nu påtalade jag inte någon subjektiv värdering av bilderna. Utan mer varför de fortfarande fanns kvar i protokollet efter utlämnandet.
De brukar ju lämnas censurerade.
Citera
2013-10-11, 17:36
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkatten
Ärligt talat blir jag rätt förvirrad när det kommer till hur rätten dömer gällande fängelse/rättspsyk. Enligt rådande definitioner borde väl fler ha dömts till rättspsyk genom åren?

Grunden är alltså att GM vid tiden för brottet (och fortfarande?) anses lida av "allvarlig psykisk störning" i juridisk mening. Kriterierna för "allvarlig psykisk störning" i juridisk mening delas ju upp i 3 punkter: psykotisk, svårt depressiv och suicidal (utan psykos), allvarliga personlighetsstörningar med psykotiska genombrott ELLER starkt tvångsmässigt beteende.

Om man spånar lite kring SN så känns det ju som han uppfyller flera av dessa, däremot är hans agerande dagarna kring mordet förvirrande med alla dessa sexuella kontakter och någon slags "verklighetsflykt". Svårt att bedöma när han ljuger, vilket han bevisligen gör ofta (och som jag anser mer eller mindre tvångsmässigt). Svårt depressiv och suicidal är han uppenbarligen och har varit även tidigare. Vad som räknas in som "allvarlig personlighetsstörning" tycker jag är otydligt. Vilka PS räknas som allvarliga? Antisocial PS känns ju spontant som en allvarlig PS men verkar inte per definition leda till rättspsyk.

SN, (rätt likt Mijailo Mijailović som ju dömdes till fängelse) påstår att "det blixtrar till" och att han inte minns hur tankarna gick i samband med mordet och efteråt. Samtidigt är det ju ändå rätt många detaljer som han faktiskt minns. Efteråt anstränger han sig bevisligen för att det som hänt inte ska uppdagas genom alla sms/facebookuppdateringar. Jag anser för övrigt att det hade varit bättre om Mijailo Mijailović fått rättspsyk.

Det känns som SN vill att bedömningen ska bli att han var psykotisk för att därmed undvika en fängelsedom. Men generellt, när en GM varit så beräknande att hen med stora ansträngningar försökt sopa igen spår och vinna tid är det svårt att tro på psykos. I så fall har han väl i princip varit psykotisk från tiden innan mordet till det att han anmäler sig själv. Då kommer verkligheten ifatt.

Men med tanke på alla kontakter med andra män både före och efter mordet är det ju svårt, som förhörledarna också nämner, att bortse från att han helt enkelt tröttnat på Jens och att han velat få bort honom, samt agerat kraftigt i desperation då Jens upptäckt många av hans lögner.

Jag tror hur som helst att det bästa vore rättpsyk med särskild utskrivningsprövning. Då kan de hålla honom inlåst väldigt länge om ingen idiotläkare bedömer att han är "frisk" och att risken för återfall inte längre är hög.

Kan fortfarande inte bestämma mig för om han är extremt korkad eller extremt beräknande och manipulativ. I klippet med rekonstruktionen ser hans skakande händer när han står utanför förrådet väldigt krystade ut... Att han bölar sig igenom alla förhör betyder inte heller att han känner skuld för vad han gjort utan att han helt enkelt tycker förbannat synd om sig själv för de sits han försatt sig i.

Är det bevisat att han blev våldtagen? Blev detta anmält? Har läst hela fuppen, men missat om detta framgått.

Grunden just nu är att man misstänker att han kan lida av en allvarlig psykisk störning, och jag håller med om att SN är förvirrande ur ett rättsperspektiv.
Jag är faktiskt inte helt övertygad om att han är såå sjuk som han vill ge sken av.
Hur allvarligt var egentligen suicidförsöket på sjukhuset?
Citera
2013-10-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piratkatten

Har gått i samma tankebanor som dig. Våldtäkten är inte anmäld, det framgår i intervjun med en sjuksköterska som hade honom efter han försökte ta livet av sig vid Hudiksvall sjukhus. Vad jag förstod det som var det inte heller en normal våldtäkt utan att de hade gjort något mot hans anal. Hur som haver, det kan ha hänt, det kan eventuellt inte ha hänt. Vad jag tolkade det som är att OM det har hänt så var motivet att han blåst folk och de hämnades.

Så många gånger den här killen har försökt ta livet av sig och misslyckats så känns det snarare som tonårsskrik på uppmärksamhet snarare än riktiga självmordsförsök. Det var ju heller ingen slump att han blev funnen på sjukhuset som det står eftersom han hört av sig till en vän (M*cke tror jag det var, och berättat var han var och vad han gjorde) som sedan kontaktade sjukhuset om att han försökte ta sitt liv på en av toaletterna, så oavsett så hade väl någon kommit och funnit honom om inte vakten kommit just när han kom. Efter 3, 4 ,5 (?) självmordsförsök så hade man väl lyckats tillslut om man verkligen försökte...
Citera
2013-10-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar

Man kan inte tvångsinskriva folk hur länge som helst, han var uppenbarligen inte suicidal längre när han var på det behandlingshemmet som han sedan lämnade fastän de önskade att han skulle gå där i ett år. Alltså var han inte en fara för sig själv, att han sedan blev en fara för någon annan fanns det ju inga som helst tecken på när han var på behandlingshem (vilket även sjuksköterska m.fl vittnar om).
Citera
2013-10-11, 21:02
Medlem
Guardian Angels avatar
Det är ganska enformig läsning - förhören med SN. Han /förnekarförskönar alla sina negativa handlingar och skyller alltid på "någon annan". Och, han erkänner knappt när de kan bevisa vad som hänt. Enligt honom var det Jens som ville resa till Cypern, Jens som ville köpa hus...
Men, när de åkte och tittade på en Volvo var det enligt säljaren SN som var den drivande...
Han förnekar att han bott hos Micke men har svårt att förklara varför han skulle ge honom pengar och säger att han skulle hjälpa honom.
Han är ju en mytoman.

Det är inte många minuter efter att han gömt Jens som han första gången besöker bankomaten, vad trodde han? Att pengarna från lägenhetsförsäljningen skulle finnas där?
Citera
2013-10-11, 21:19
Medlem
piratkattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Måhända, men nu påtalade jag inte någon subjektiv värdering av bilderna. Utan mer varför de fortfarande fanns kvar i protokollet efter utlämnandet.
De brukar ju lämnas censurerade.

Jag tycker själv det är intressant med alla bilder. Samtidigt undrar jag egentligen också varför man inte censurerar dessa i vissa fall. Senaste åren har det blivit färre fuppar med starka bilder på BO, med undantag som det här fallet och exempelvis Christian Larsson i Bollnäs. Vad är det som gör att man gör så olika från fall till fall?

Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Grunden just nu är att man misstänker att han kan lida av en allvarlig psykisk störning, och jag håller med om att SN är förvirrande ur ett rättsperspektiv.
Jag är faktiskt inte helt övertygad om att han är såå sjuk som han vill ge sken av.
Hur allvarligt var egentligen suicidförsöket på sjukhuset?

Precis... Varför skicka det där sms:et till kompisen egentligen? Lät mer som ett rop på hjälp än ett avsked. Samtidigt så kom han ju väldigt nära att lyckas. Förvirrande.

Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Har gått i samma tankebanor som dig. Våldtäkten är inte anmäld, det framgår i intervjun med en sjuksköterska som hade honom efter han försökte ta livet av sig vid Hudiksvall sjukhus. Vad jag förstod det som var det inte heller en normal våldtäkt utan att de hade gjort något mot hans anal. Hur som haver, det kan ha hänt, det kan eventuellt inte ha hänt. Vad jag tolkade det som är att OM det har hänt så var motivet att han blåst folk och de hämnades.

Så många gånger den här killen har försökt ta livet av sig och misslyckats så känns det snarare som tonårsskrik på uppmärksamhet snarare än riktiga självmordsförsök. Det var ju heller ingen slump att han blev funnen på sjukhuset som det står eftersom han hört av sig till en vän (M*cke tror jag det var, och berättat var han var och vad han gjorde) som sedan kontaktade sjukhuset om att han försökte ta sitt liv på en av toaletterna, så oavsett så hade väl någon kommit och funnit honom om inte vakten kommit just när han kom. Efter 3, 4 ,5 (?) självmordsförsök så hade man väl lyckats tillslut om man verkligen försökte...

Ja jag vet att han nämnde att han haft problem att hålla tätt efter den påstådda våldtäkten. Samtidigt verkar han vilja ha väldigt hårt sex där han själv är undergiven. Borde det inte göra ont om han nu skadat analen? Nu minns jag inte om detta undersöktes i kroppsbesiktningen av honom?

Huruvida våldtäkten är falsk eller sann är ju ganska centralt när man kommer till motivet, vilket ju ska vara tilt i skallen pga Jens anklagande att våldtäkten var falsk. Så det vore intressant att veta hur de går vidare med detta. Om de gör det.
Citera
2013-10-11, 21:44
Medlem
Guardian Angels avatar
Det finns inte en chans att SN varit djupt deprimerad vid gärningen, han är verkligen aktiv efter mordet och enbart i eget intresse;

09:08 samtal till H (1.30 min) (Jens mobil, utgående, till H ang Huset) Sista livstecknet från Jens-

Tiden här emellan måste väl vara då Jens mördas?

09:17 (07:17) SMS till H om huset, som SN skrivit och låtsas vara Jens.
Har kollat stefans konto och det fanns pengar.

09:27 (07:27) Nytt påhittat SMS av SN som låtsas vara jens;
Men det fanns över 20 milj så det räcker och blir över

09:37 Facebookinlägg av SN: (i närheten av Skoghall via mobil)
"Nu blir det Sthlm i eftermiddag och bo på hotell, o sen Cypern på måndag med älsklingen"

09:58 Swedbank – Uttag 100:-

En stund senare är han i färd med att fixa sig sällskap/sovplats...

10:27 (08:27) "Hej söt! Blev lite strul här… Har gått ifrån killen.. Förlåt jag inte hörde av mig" (Stefans mobil, sending failed, till S)

10:31 (08:31) "Får du mina mess?" (Stefans mobil, utgående chatt, S)

10:32 (08:32) "Hmm… Har varit strul, gått ifrån killen. Så tog ledigt från jobb, men sugen på att åka till sthlm i eftermiddag.." (Stefans mob, utgående chatt, S)

10:32 (08:32)"Jag bryr mig om dig. Puss" (Stefans mob, utgående chatt, M)

10:33 (08:33) "Hur mår du då?" (Stefan mob, ink chatt, till S)

10:35 (08:35) "Mår bra. Vill iväg bara.. Synd ja inte kan sova hos dig" (Stefans mob, utgående chatt, till S)
10:36 (08:36) "kan ja slagga där då?" (Stefans mob, utgående chatt, till S)

10:38 (08:38) "Hört något, när kommer du? Puss " (Stefans mob, ink chatt, till M)
10:46

Han har t o m gjort en smiley...

s.35 tilläggsprot. FUP
Citera
2013-10-11, 23:36
Medlem
Alltså nu när jag läst tilläggsprotokollet också börjar jag ärligt tvivla på om SN är psykiskt sjuk på riktigt! Det där förhöret var bara iskallt och stört från hans sida...

Jag vet att han mått psykiskt dåligt en längre stund även innan jag lärde känna honom... Men det här är bara stört!

Usch lås in och kasta nyckeln!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in