2013-10-11, 12:47
Medlem
Spenneths avatar
Om den stämmer på oktaven så blir det nog inte bättre än så.

Annars finns det nog bara ett sätt att få den att stämma perfekt över hela greppbrädan:

http://www.fuzz.se/artikel/true-temperament-guitar-necks
Citera
2013-10-11, 13:39
Medlem
Intoneringsproblem kan även inträffa om sadeln är för hög eller om banden börjar bli slitna och platta på toppen. Gitarr är ju ett otempererat instrument som helt enkelt inte alltid stämmer perfekt över hela greppbrädan, därav en del moderna "uppfinningar" som True Temperament som Epic-Failip länkade till.
Jag vet att man vid inspelningar ibland stämmer varje ackord för sig för att få optimal intonering. Det funkar ju om man mest sitter hemma och plinkar. Annars får du nog satsa på TT eller lida i det tysta som vi andra
Citera
2013-10-11, 15:09
Medlem
*Spenneth menade jag så klart
Citera
2013-10-11, 20:02
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epic-Failip
Tjena!
Intonerade igår min les paul men märkte att när jag "tröck" på olika positioner längre ner på halsen så stämde den inte riktigt utan var alltid lite "flat eller sharp, på alla strängar olika mycket... har försökt att leta någon video för detta men vad kan jag göra för att fixa detta?

Dessutom vad är vanligaste problemet vid sträng"fuzz" som jag aldrig blir av med?

Tack / Fille

Beror också på hur hårt du trycker. Kolla in stämapparaten/stroboskopet när du trycker olika hårt och hur mycket du kan variera pitchen med bara fingret.

Om du känner att det är viktigt att du har bra intonering på de lägre banden kan du intonera för det och skita i att du ligger lite fel på oktaven. Tjocka strängar är mindre känsliga för intoneringsfel än tunna.

Om det är en fin gitarr, ta den till verkstaden och få en tekniker att titta på den.

Du kanske gör fel vid intoneringen?

Buzz från stränarna kan vara fel halsböj, fel stränghöjd, dåliga band och en jävla massa andra saker. För djupt skuren sadel. Det kanske inte är skrammel från banden, det kanske är stallet? Finns en del mekaniska delar som kan skramla i stallet, framför allt på billiga gitarrer.
Citera
2013-10-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epic-Failip
Tjena!
Intonerade igår min les paul men märkte att när jag "tröck" på olika positioner längre ner på halsen så stämde den inte riktigt utan var alltid lite "flat eller sharp, på alla strängar olika mycket... har försökt att leta någon video för detta men vad kan jag göra för att fixa detta?

Dessutom vad är vanligaste problemet vid sträng"fuzz" som jag aldrig blir av med?

Tack / Fille
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Beror också på hur hårt du trycker. Kolla in stämapparaten/stroboskopet när du trycker olika hårt och hur mycket du kan variera pitchen med bara fingret
Ikaros är nog inne på rätt spår. När du intonerar så tryck precis så hårt på strängarna som du vanligtvis gör när du lirar. Bara aningen lättare/hårdare tryck sänker/höjer tonen väldigt lätt. Och kom ihåg att det tar år att lära sig ha ett jämt tryck på gitarren med fingrarna, det händer inte över en natt. Jag spelar med tunna strängar på elgura, 0.9, men över åren funkar det bäst för mig att stämma på tolfte bandet för blandat spel. Även om jag spelar in och har tid att stämma om för ackordspel behöver jag inte det, det låter tillräckligt bra. Glöm inte heller bort, att det går inte att stämma en gitarr 100%, det är en omöjlighet. Det man gör när man intonerar är att stämma den så bra som möjligt för sin egen spelstil, men 100% finns ingen gitarr som stämmer. Om du inte vet varför så googla lite om det så du får det teoretiska då kommer du förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av bla40
IGitarr är ju ett otempererat instrument
jag hoppas jag inte har fel när jag säger att en gitarr är ett tempererat instrument, inte ett otempererat.

Citat:
Ursprungligen postat av Spenneth
Om den stämmer på oktaven så blir det nog inte bättre än så.

Annars finns det nog bara ett sätt att få den att stämma perfekt över hela greppbrädan:

http://www.fuzz.se/artikel/true-temperament-guitar-necks

Jag ska läsa på din länk vad true temper är, men oavsett vad den säger, så helt perfekt över greppbrädan kommer ingen gitarr att nånsin låta.
Som sagt, jag stämmer min efter 12:bandet oavsett vad/hur jag lirar, och jo, några småsura toner hör jag, men det är inte mer än vad jag hör på CD-skivor.
Citera
2013-10-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood

jag hoppas jag inte har fel när jag säger att en gitarr är ett tempererat instrument, inte ett otempererat.
Nej, du har rätt i att gitarren teoretiskt sett ska vara tempererad men som alla vet låter det skit om man stämmer den så. Om man istället kompromissar och stämmer tills det låter acceptabelt över hela halsen är det ju i princip otempererad stämning då alla intervaller inte är helt korrekta.
Citera
2013-10-13, 00:22
Medlem
Hej!
Jag har en sketen gitarr ståendes. Men jag har ingen förstärkare eller liknande tillbehör. Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag behöver införskaffa för att kunna spela black metal (mörk sådan). Helst så billiga alternativ som möjligt, är under en begränsad budget.

Jag skulle gärna vilja veta hur går man tillväga för att få sin gitarr att låta såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=E9CTlsDwlao
eller såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=7UZ6KsXO5_I

Krävs det gitarrer av väldigt hög kvalitet? Min är väl någon slags nybörjargrej.

MVh TNH
Citera
2013-10-18, 20:23
Medlem
TomJonass avatar
Crossroads Marshall DSL15H

Har en ny förstärkare Marshall DSL15H och en Stratocaster och tänker ta upp gitarrspelandet efter 30 år, Den första låt jag tänker lära mej är Claptons Crossroads. Tyvärr får man inte mycket tips hur man bäst ställer in reglagen för olika sound på förstärkaren. Liksom gitarren?
Hur ska man tänka när det gäller Crossroads?

Dessutom riffet i Brothers in Arms, mest slutet av låten. Den låter ju helt annorlunda.
Citera
2013-10-20, 15:46
Medlem
IgorTks avatar
Gamla stränger eller något annat fel kan inte längre ha standart tuning(Elgitarr)

Hej jag har en elektriskt gitarr och när jag försöker tuna med en korg GA-40 så är 6E egentligen 5A eller 7B
5A är 4D eller 6E osv någon som vet vad som är felet? Ja tänkte att man kanske ska byta ut strängar. Jag är inte så erfaren så de vore bra med hjälp. KORG ska ju kunna tuna en 7 strängdad gitarr, men jag har ju inte 7 strängar jag vill tuna standart 6 strängar.
Verkar som att de 3 tjockaste strängarna är fel åt helvete medan de andra 3 är rätt.
Här är PDF till min tuner http://www.korg.com/uploads/Support/GA40_EFG1_633661472559800000.pdf
Senast redigerad av IgorTk 2013-10-20 kl. 16:05.
Citera
2013-10-20, 16:08
Medlem
Jag är inte så jäkla bevandrad inom musik. Men som jag förstått ditt inlägg så verkar det som att du får dra åt stämskruvar några varv till. Alltså öka frekvensen på tonerna. Du har för tillfället tonerna en oktav för "låg". Men jag kan också ha missförstått situationen.
Citera
2013-10-20, 17:59
Medlem
OggeOJs avatar
Googla fram en stämapparat med ton på internet, grovstäm upp till önskad ton, finstäm med Korgen.
Citera
2013-10-20, 19:05
Medlem
IgorTks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Jag är inte så jäkla bevandrad inom musik. Men som jag förstått ditt inlägg så verkar det som att du får dra åt stämskruvar några varv till. Alltså öka frekvensen på tonerna. Du har för tillfället tonerna en oktav för "låg". Men jag kan också ha missförstått situationen.

Joo det var de ja misstänkte så ligger det nog till. De känns som att man kommer ta sönder strängarna om jag försöker dra upp stämskruvar. Hmm får pilla med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in