Citat:
Ursprungligen postat av
Epic-Failip
Tjena!
Intonerade igår min les paul men märkte att när jag "tröck" på olika positioner längre ner på halsen så stämde den inte riktigt utan var alltid lite "flat eller sharp, på alla strängar olika mycket... har försökt att leta någon video för detta men vad kan jag göra för att fixa detta?
Dessutom vad är vanligaste problemet vid sträng"fuzz" som jag aldrig blir av med?
Tack / Fille
Citat:
Ursprungligen postat av
ikaros2008
Beror också på hur hårt du trycker. Kolla in stämapparaten/stroboskopet när du trycker olika hårt och hur mycket du kan variera pitchen med bara fingret
Ikaros är nog inne på rätt spår. När du intonerar så tryck precis så hårt på strängarna som du vanligtvis gör när du lirar. Bara aningen lättare/hårdare tryck sänker/höjer tonen väldigt lätt. Och kom ihåg att det tar år att lära sig ha ett jämt tryck på gitarren med fingrarna, det händer inte över en natt. Jag spelar med tunna strängar på elgura, 0.9, men över åren funkar det bäst för mig att stämma på tolfte bandet för blandat spel. Även om jag spelar in och har tid att stämma om för ackordspel behöver jag inte det, det låter tillräckligt bra. Glöm inte heller bort, att det går inte att stämma en gitarr 100%, det är en omöjlighet. Det man gör när man intonerar är att stämma den så bra som möjligt för sin egen spelstil, men 100% finns ingen gitarr som stämmer. Om du inte vet varför så googla lite om det så du får det teoretiska då kommer du förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
bla40
IGitarr är ju ett otempererat instrument
jag hoppas jag inte har fel när jag säger att en gitarr är ett tempererat instrument, inte ett otempererat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Spenneth
Om den stämmer på oktaven så blir det nog inte bättre än så.
Annars finns det nog bara ett sätt att få den att stämma perfekt över hela greppbrädan:
http://www.fuzz.se/artikel/true-temperament-guitar-necks
Jag ska läsa på din länk vad true temper är, men oavsett vad den säger, så helt perfekt över greppbrädan kommer ingen gitarr att nånsin låta.
Som sagt, jag stämmer min efter 12:bandet oavsett vad/hur jag lirar, och jo, några småsura toner hör jag, men det är inte mer än vad jag hör på CD-skivor.