2013-10-11, 08:31
Medlem
"If you're going to be successful, you have got to be willing to give up sleep."

Börja sov ca 6 timmar per natt, du kommer vänja dig, sen vilar du upp dig på helgerna. Då får du lika många timmar fritid fast du delar upp det ganska jämnt över alla dagar i veckan.
Citera
2013-10-11, 08:36
Medlem
lulz123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindstroem
Jag tror att du sover för mycket. Först och främst på natten, 8 timmars nattsömn är för mycket för en ung person. Pröva 5-6 timmar. Och naturligtvis - gör något annat istället för att däcka när du kommer hem. Tvinga dig själv på en löprunda eller något. När du väl kommit in i det så är det livskvalitet.

Men i det stora hela håller jag med dig.
Men hoppa från en bro eller något?

8 timmars sömn är ett jävla minimum för en ung person.
Citera
2013-10-11, 08:45
Medlem
Många verkar glömma det faktum att det är vanligt att bilda familj också.

Då kan man glömma att vila efter jobbet, eller i helgerna. Det är väl bara att inse att glidarlivet man haft i ungdomen och under studierna tar slut samtidigt som vuxenlivet är givande på ett annat sätt.
Citera
2013-10-11, 08:51
Medlem
Fattar inte hur man kan klaga på fritid, tycker man har mängder med fritid trots heltid. Fattar dock inte hur du kan vara så slö så du måste sova en timme varje kväll! vore jag dig skulle jag kolla upp mig om du lider brist på något (vitamin,testosteron eller dyl) för sover man mellan 22-06 ska man fan inte behöva slösa bort en timma varje dag på att sova när man kommer hem så till vida man inte arbetar med skogsavverkning för hand eller dyl vilket jag verkligen inte tror du gör TS.
Citera
2013-10-11, 08:53
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag är snart i 30 år fyllda. Snart klar med min utbildning och nu börjar allvaret. Under senare tid har jag haft praktik till 100% under perioder inför kommande yrke. Jag vet att jag måste vara vaken och klar på mina kommande arbetsplatser därför ställs det krav utanför mitt yrke på mig, hur jag lever.

Jag har i alla fall under dessa perioder ofta stigit upp klockan 06.00 på morgonen, trött som bara den. Jobbar på under dagen till 16:00. Kommer hem och däckar i soffan minst 1 timme, sedan är det dags för middag. Klockan blir 19.30 och läser lite mail och annat, tittar på tv till klockan 22. Sedan väntar sängen igen.

Jag börjar inse att det är ingen idè leva om allt ska gå ut på arbeta. Den enda avkoppling jag får är 2 timmars tv-tittande, och då har jag ingen familj. Jag vill tillbaka till mitt tidigare liv där jag kunde åka till Paris ett par dagar, spontant åka och fiska i ngn sjö, eller ta tåget till göteborg och till ngn ölbar på avenyn. Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb, men jag älskar livet också.

Hur orkar ni som enbart lever för jobbet och låter åren gå, vad är det då för mening om man inte vågar ha tid över?

Trivs kanon på mitt jobb, jag är hemma halv 7 på kvällarna. Då lagas det middag och ibland hittar jag på något tillsammans med min sambo. Det hör inte till ovanligheten att vi möts upp i stan och äter middag ute/går på bio, om jag orkar så händer det att jag ger mig ut och fiskar/golfar på kvällarna.

Känner du att du vill jobba mindre och hitta på mer saker så sök en deltidstjänst, det kommer både kännas och synas i lönekuvertet och då kommer du inte kunna hitta på de där sakerna eller ta en weekend till Paris. Man kan inte både behålla kakan och äta upp den.
Citera
2013-10-11, 09:40
Medlem
Finns möjligheten inom ditt yrke för deltidsjobb?

Har en hel del personal hos mig som jobbar deltid och klarar sig fint på de pengarna.
Detta för att de vill ägna mer tid åt just fritid.
Citera
2013-10-11, 10:20
Medlem
Jag jobbar vart annan vecka. Jobbar måndag kväll till måndag morgon, sedan är jag ledig måndag morgon till måndag kväll. När jag är ledig är jag med min son och bara njuter av livet. Fattar inte att folk pallar jobba så mycket?

PS: Får betalt för fulltid fast jag jobbar på detta sättet :P
Citera
2013-10-11, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Jag jobbar vart annan vecka. Jobbar måndag kväll till måndag morgon, sedan är jag ledig måndag morgon till måndag kväll. När jag är ledig är jag med min son och bara njuter av livet. Fattar inte att folk pallar jobba så mycket?

PS: Får betalt för fulltid fast jag jobbar på detta sättet :P

Hur många timmar jobbar du jobbveckan?
Citera
2013-10-11, 10:56
Medlem
Bli musiker min gode vän, jag gör nått månads gig och massa små session grejer året runt och jag lever gött som fan fri att göra vad jag vill när fan jag vill inga absurt tidiga morgonar!!

Finns en hake dock har jobbat fulltid som musiker sen jag var 19 är 25 nu så de tar tid att bygga up bra kontakt nät !! + du måste va jävligt bra på vad du gör .
Citera
2013-10-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Hur många timmar jobbar du jobbveckan?

63,5 timmar, får betalt från det jag börjar mitt pass till det att jag slutar (dvs alla raster m,m är betalda)
Citera
2013-10-11, 11:21
Medlem
denvarfins avatar
jag tror fan inte riktigt på att skala av och skala av en minut här och en minut där på vardagliga sysselsättningar. typ "borsta bara tänderna en minut istället för två" eller "läs dina mail -på jobbet-"

jag tror bara man blir mer stressad av att tidsoptimera.

jag lyssnar på podden crazy town varje dag (där kan man ju också fråga sig vad jag gör med min tid), och i ett avsnitt berättar kringlan svensson om när han började stressa så mycket så han började kombinera cykling med massa andra grejer han ändå skulle göra. till slut ville han så gärna bara sitta ner, koppla av, och ta en öl. men det hann han inte, han hade inte tid att sitta ner och koppla av, så han fick göra det på cykeln. dricka öl och tokcykla genom att slå sig själv på knäna för att hinna "varva ner" men ändå vara vidare med dagen.

så blir det ju tillslut om man ska dra ner och slå ihop sin vardag för att få en ledig halvtimme framåt kvällen.

jag har två jobb, deltid, och rätt mycket ledigt, och nu ska jag fan sluta kasta bort den lediga tiden jag har, för den kanske jag inte har så länge.

förlåt för ett rörigt inlägg, och tack för en fin trådstart ts, du fick mig att tänka till
Citera
2013-10-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
63,5 timmar, får betalt från det jag börjar mitt pass till det att jag slutar (dvs alla raster m,m är betalda)

Ok så det man kan säga är att du jobbar ca: 40h mindre/månad. Sen är det ju inte direkt så att det är lätt att få jobb där man jobbar en vecka mindre men får fullt betalt så känner att det är ganska orelevant.

Gissningsvis skulle de flesta jobba 40h mindre i månaden om de ändå fick samma ersättning men i regel gäller det ju att man får väga mindre arbete med mindre ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in