Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Jag är snart i 30 år fyllda. Snart klar med min utbildning och nu börjar allvaret. Under senare tid har jag haft praktik till 100% under perioder inför kommande yrke. Jag vet att jag måste vara vaken och klar på mina kommande arbetsplatser därför ställs det krav utanför mitt yrke på mig, hur jag lever.
Jag har i alla fall under dessa perioder ofta stigit upp klockan 06.00 på morgonen, trött som bara den. Jobbar på under dagen till 16:00. Kommer hem och däckar i soffan minst 1 timme, sedan är det dags för middag. Klockan blir 19.30 och läser lite mail och annat, tittar på tv till klockan 22. Sedan väntar sängen igen.
Jag börjar inse att det är ingen idè leva om allt ska gå ut på arbeta. Den enda avkoppling jag får är 2 timmars tv-tittande, och då har jag ingen familj. Jag vill tillbaka till mitt tidigare liv där jag kunde åka till Paris ett par dagar, spontant åka och fiska i ngn sjö, eller ta tåget till göteborg och till ngn ölbar på avenyn. Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb, men jag älskar livet också.
Hur orkar ni som enbart lever för jobbet och låter åren gå, vad är det då för mening om man inte vågar ha tid över?
Trivs kanon på mitt jobb, jag är hemma halv 7 på kvällarna. Då lagas det middag och ibland hittar jag på något tillsammans med min sambo. Det hör inte till ovanligheten att vi möts upp i stan och äter middag ute/går på bio, om jag orkar så händer det att jag ger mig ut och fiskar/golfar på kvällarna.
Känner du att du vill jobba mindre och hitta på mer saker så sök en deltidstjänst, det kommer både kännas och synas i lönekuvertet och då kommer du inte kunna hitta på de där sakerna eller ta en weekend till Paris. Man kan inte både behålla kakan och äta upp den.