2013-10-11, 01:40
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
DU är dum i huvudet som inte fattar att du inte kan klaga på tiden när du prioriterar fel!

Han HAR ju knappt någon tid åt att prioritera din jävla åsna!
Han får väl hitta ett annat jobb då..!
Citera
2013-10-11, 02:10
Medlem
Jo, tack, jag håller med dig. De flesta lever ett fullständigt själlöst liv idag. Folk verkar liksom inte ens orka konfrontera och fråga sig själva varför de ens jobbar så mycket de gör. Man har ingen fritid och hur mycket man än tjänar lyckas man ändå göra slut på nästan allting innan nästa lön. Arbetar gör man för att titta på TV ett par timmar varje kväll. Själv är jag inte en del av denna livsstil, som jag tror i längden är skadlig för folkhälsan då den bryter ner människor och försätter dem i ett tillstånd av icke-tänkande likgiltighet inför allting.
Citera
2013-10-11, 02:37
Medlem
Hebrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ok, så vad ska jag göra de två timmar som jag har till förfogande som ger mig någon form av avkoppling. Svara på det?

Jävla pajas. Det finns gott om människor som jobbar betydligt fler timmar än dig varje dag, och samtidigt tar hand om en familj - utan att sova i två jävla timmar varje dag efter 16:00.
Citera
2013-10-11, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Såg precis Brottskod på TV3. Yrkesrånare är nog ett jobb för dig. Kort arbetstid och mycket pengar till resor. Åker du fast så kan du se på hur mycket TV som helst i några år utan att du behöver betala TV-licens.

Lycka till!

Jag var lite tveksam till ditt inlägg först, men när du nämnde att man slipper TV-licensen så kände jag genast att det här var något för mig. Rånare ska jag bli.
Citera
2013-10-11, 02:46
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Jag är snart i 30 år fyllda. Snart klar med min utbildning och nu börjar allvaret. Under senare tid har jag haft praktik till 100% under perioder inför kommande yrke. Jag vet att jag måste vara vaken och klar på mina kommande arbetsplatser därför ställs det krav utanför mitt yrke på mig, hur jag lever.

Jag har i alla fall under dessa perioder ofta stigit upp klockan 06.00 på morgonen, trött som bara den. Jobbar på under dagen till 16:00. Kommer hem och däckar i soffan minst 1 timme, sedan är det dags för middag. Klockan blir 19.30 och läser lite mail och annat, tittar på tv till klockan 22. Sedan väntar sängen igen.

Jag börjar inse att det är ingen idè leva om allt ska gå ut på arbeta. Den enda avkoppling jag får är 2 timmars tv-tittande, och då har jag ingen familj. Jag vill tillbaka till mitt tidigare liv där jag kunde åka till Paris ett par dagar, spontant åka och fiska i ngn sjö, eller ta tåget till göteborg och till ngn ölbar på avenyn. Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb, men jag älskar livet också.

Hur orkar ni som enbart lever för jobbet och låter åren gå, vad är det då för mening om man inte vågar ha tid över?
Håller med dig till 100%. Det finns en lösning som jag ser det, det är att jobba lite mindre och anpassa livsstilen efter det. Mer tid över för att leva, men mindre pengar. Den ekonomiska förlusten är dock värt det.
Citera
2013-10-11, 06:32
Medlem
Lindstroems avatar
Jag tror att du sover för mycket. Först och främst på natten, 8 timmars nattsömn är för mycket för en ung person. Pröva 5-6 timmar. Och naturligtvis - gör något annat istället för att däcka när du kommer hem. Tvinga dig själv på en löprunda eller något. När du väl kommit in i det så är det livskvalitet.

Men i det stora hela håller jag med dig.
Citera
2013-10-11, 07:16
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Jag är snart i 30 år fyllda. Snart klar med min utbildning och nu börjar allvaret. Under senare tid har jag haft praktik till 100% under perioder inför kommande yrke. Jag vet att jag måste vara vaken och klar på mina kommande arbetsplatser därför ställs det krav utanför mitt yrke på mig, hur jag lever.

Jag har i alla fall under dessa perioder ofta stigit upp klockan 06.00 på morgonen, trött som bara den. Jobbar på under dagen till 16:00. Kommer hem och däckar i soffan minst 1 timme, sedan är det dags för middag. Klockan blir 19.30 och läser lite mail och annat, tittar på tv till klockan 22. Sedan väntar sängen igen.

Jag börjar inse att det är ingen idè leva om allt ska gå ut på arbeta. Den enda avkoppling jag får är 2 timmars tv-tittande, och då har jag ingen familj. Jag vill tillbaka till mitt tidigare liv där jag kunde åka till Paris ett par dagar, spontant åka och fiska i ngn sjö, eller ta tåget till göteborg och till ngn ölbar på avenyn. Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb, men jag älskar livet också.

Hur orkar ni som enbart lever för jobbet och låter åren gå, vad är det då för mening om man inte vågar ha tid över?

Jag jobbar så lite jag kan, och jag är INTE på soc/bidrag/a-kassa alls.

Men jag tager dom jobbs jag gillar, och kräver en ganska stor lön, annars tar jag inte jobbet (du ska se hur dom ser ut i ansikten när jag säger nej till jobben...det händer bara inte i Sverige )

Och hitta det rätta jobb kan ta 6-12 mån. Och jag skiter i A-kassa. Mina grannar och nära är helvetes avundsjuka på mej. Jag har blivit anmäld till Soc. för socialt bedrag flera gånger då tom faktisk tror (gissar) att jag är ledig på A-kassa/soc etc. men blir så in i helvetet besvikna när dom får besked på att jag är 100% oberoende av Svensk system.

Njuter mitt betalda hus, dricker 100 tals importerat öl, experimenterar med elektronik och projekten som jag vill - inte som andra vill... he he he..

...spelar GTA 5, odlar i mitt växthus, njuter mitt liv. Lev med det ni avundsjuka stackare.
Citera
2013-10-11, 07:44
Medlem
mhns avatar
Se det så här:

Du har 168 timmar till ditt förfogande varje vecka.

Jobbar du heltid så försvinner 40: 168 - 40 = 128

Sover du åtta timmar per natt så försvinner 56: 128 - 56 = 72

Två timmars resväg tur och tur till jobbet, 10: 72 - 10 = 62

Så du har 62 timmars fritid varje vecka! Räcker inte det?

Visst, nu inkluderar jag inte matlagning, tvätt och städning, men om du ser till att effektivisera dessa sysslor så tar de inte många timmar i anspråk.
Citera
2013-10-11, 07:46
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskar_ericson
Skaffa ett jobb du trivs med annars?
Lättare sagt än gjort. Skulle alla ha jobb de trivs med skulle inte mycket bli gjort.
Citera
2013-10-11, 08:05
Medlem
jagyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArchJew
Personligen ser jag det på ett helt annat sätt; mina rutiner är "lite" annorlunda.

Så här ser en genomsnittlig dag ut för mig:
  • 05:30 Upp, träning en timme, sedan frukost och göra sig redo för att arbeta
  • 08:00-20:00 Arbete (ibland kan det bli ända till 02:00, men det är bara några gånger per kvartal)
  • 23:00 läggdags (jag brukar sikta på 23:00, även om det blir senare ibland)

Helger består utav socialt umgänge, arbete om det behövs (i varje fall några timmar per helg), eller resor, ibland besöker jag vänner i Zürich (fyra timmar med TGV), har en hel del vänner i Bryssel också (cirka en timme dit) och självklart ganska många i Paris.

Jag gillar mitt liv, eller rättare sagt jag älskar mitt liv. Visst, vissa kvällar är ibland lite trista då min flickvän är värre än mig när det gäller arbete (hon har inte kommit hem ännu och det är därför jag är här just nu).

Så om du frågar mig varför man arbetar så mycket, så är min motfråga hur kan man inte vilja arbeta mycket? Hur kan man inte vilja sträva efter att bli så framgångsrik som möjligt? Jag har fortfarande tid att resa om jag vill (ska till New York i fem dagar om två veckor), sedan till Kalifornien i december, man får ju trots allt 30 dagar ledigt per år! Det är faktiskt mer än vad jag känner mig komfortabel med..

Låter jättekul, hörrudu.
Tippar att du jobbar på BCG eller liknande företag. Får man hoppas i alla fall, så du kan se fram emot att bli senior partner någon dag. Annars är du ju bara grundlurad.

Själv värdesätter jag att styra över min egen tid. "Lönejobbar" väl lite drygt 40h i veckan. Det räcker gott tycker jag. Har lagt upp det så att jag till ganska stor grad själv kan välja lite vad jag vill pyssla med, men inte helt och hållet. Fast jag avskyr att känna mig tvingad att göra saker, så måste jag ibland. Så är det bara. Gillar inte "springa" som en skållad råtta, på kommndo. Frihet är bäst!
Citera
2013-10-11, 08:17
Medlem
Eight08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Se det så här:

Du har 168 timmar till ditt förfogande varje vecka.

Jobbar du heltid så försvinner 40: 168 - 40 = 128

Sover du åtta timmar per natt så försvinner 56: 128 - 56 = 72

Två timmars resväg tur och tur till jobbet, 10: 72 - 10 = 62

Så du har 62 timmars fritid varje vecka! Räcker inte det?

Visst, nu inkluderar jag inte matlagning, tvätt och städning, men om du ser till att effektivisera dessa sysslor så tar de inte många timmar i anspråk.

Resan till och från jobbet då? Min resa tar t.ex 45 min. Det blir 1 och en halv timme varje dag, 7,5 i veckan.
Citera
2013-10-11, 08:20
Medlem
Skall man jobba mycket och ha massa fritid får man se till att korta ner lite saker. Jag har sett till att bo 10 minuters promenad från nuvarande jobb, visst det kostar eftersom jobbet ligger mitt i Stockholm men jag sparar mycket restid varje dag. Ser även till att sova 6-7 timmar per natt i veckorna och jag tycker inte jag är död när jag kommer hem.

En normal dag är jag på jobbet strax efter 8 och brukar ofta ta en kortare lunch för att gå vid 17-18, ibland längre men som standard vill jag inte jobba för länge. Några gånger i veckan tränar jag efter jobbet och vänder bara hemma i dörren innan jag går dit i princip. Eter träningen äter jag oftast rester eller takeout.

Jag brukar lägga mig vid 12-1 någon gång så jag har oftast 5 timmar fritid även efter träning och matlagning (vissa dagar 8 timmar om jag kommit i äg i tid från jobbet), räcker gott och väl till datorspelande/ut och träffa vänner med mera. Visst ibland får jag jobba på kvällar men det är inget som stör mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in