2013-10-10, 20:45
Medlem
Kände så också ofta förut, men nu är det lite lite bättre. Men jag hade gärna jobbat 75% om jag hade haft möjlighet.

Jag har nuförtiden försökt bli mer effektiv på min fritid, hur tråkigt det än låter. Direkt när jag kommer hem så duschar jag. Jag lullar inte runt i 10 minuter innan jag duschar. Slumra till gör jag inte för det kan jag göra på natten. Jag kollar på färre serier på TV och jag behöver inte läsa så många (egentligen oviktiga) artiklar i tidningen. Jag prioriterar bort det. Storkok så jag inte behöver laga allt varje dag från scratch.
Det jag prioriterar är att istället för att vara ensam (fast jag är lite av en ensamvarg) så umgås jag med nära och kära och går promenader och småpratar eller hälsar på dem (och slöar som jag tidigare gjorde ensam hemma). Jag mår i alla fall bättre av att umgås med vänner, de man känner sig bekväm och riktigt nära med. Inte slösa tid på andra. Detta som sagt fast jag till stor del är en ensamvarg. Men om man hittar rätt personer att umgås med så känns det skönt.
Men fortfarande så lever jag ibland som du beskriver för jag behöver det ibland.
Citera
2013-10-10, 20:50
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vad är det du inte fattar ? Jag sover 1 timme när jag kommer hem för att jag är trött. Ngn form av avkoppling vill jag väl ha under dygnets 24 timmar, ska jag inte få unna mig det heller? Är du dum i huvudet?

Hade samma problem som dig, jobbade 6-15, 7-16 osv kom hem helt slut, sov, åt, kolla tv, sov. Det som funkar för mig är att tvinga sig själv att träna istället för sova, du blir mycket piggare kanske inte i mukklerna men huvudet känns nästan som efter en natts sömn.

Så efter jobbet tränar jag nästan direkt, äter en snabb middag och så är jag pigg och ledig från 18,19 tiden och har gott om tid att hitta på något med polarna. Värt att nämna är att det räcker med 5-6 timmar sömn för mig.
Citera
2013-10-10, 20:57
Medlem
Prodelins avatar
Det som suger med att jobba heltid är att när man är ledig så är alla andra företag stängda när man är ledig pga dom ruttna tiderna man jobbar 8-17 så ha kul utanför arbetstid för mig är lika med noll.

Ska jag fixa med båten så är det stängt dom stänger båtfirmorna oftast 17 eller om man ska fixa med annat så är det stängt efter 17 oftast....
Citera
2013-10-10, 20:58
Medlem
Citat:
Jag är snart i 30 år fyllda. Snart klar med min utbildning och nu börjar allvaret. Under senare tid har jag haft praktik till 100% under perioder inför kommande yrke. Jag vet att jag måste vara vaken och klar på mina kommande arbetsplatser därför ställs det krav utanför mitt yrke på mig, hur jag lever.

Jag har i alla fall under dessa perioder ofta stigit upp klockan 06.00 på morgonen, trött som bara den. Jobbar på under dagen till 16:00. Kommer hem och däckar i soffan minst 1 timme, sedan är det dags för middag. Klockan blir 19.30 och läser lite mail och annat, tittar på tv till klockan 22. Sedan väntar sängen igen.

Jag börjar inse att det är ingen idè leva om allt ska gå ut på arbeta. Den enda avkoppling jag får är 2 timmars tv-tittande, och då har jag ingen familj. Jag vill tillbaka till mitt tidigare liv där jag kunde åka till Paris ett par dagar, spontant åka och fiska i ngn sjö, eller ta tåget till göteborg och till ngn ölbar på avenyn. Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb, men jag älskar livet också.

Hur orkar ni som enbart lever för jobbet och låter åren gå, vad är det då för mening om man inte vågar ha tid över?

Kommer själv gå ner till 80% vid rätt tillfälle så man kan vara ledig 3 dagar och jobba 4 dagar / v. Ser ingen mening med att slita ut sig. Skulle klara mig väldigt bra på 80% lön. Nackdelen är att motsatsen uppmuntras inom mitt yrke så det här ligger några år fram i tiden. Men håller med dig TS.
Citera
2013-10-10, 21:08
Medlem
Daineas avatar
Citat:

Hur orkar ni som enbart lever för jobbet och låter åren gå, vad är det då för mening om man inte vågar ha tid över?

Mening? Det finns ingen mening alls. Överhuvudtaget! Livet är en prövoperiod som mest går ut på att lida sig igenom skiten tills det äntligen tar slut. Jobb gör åtminstone att den tiden går lite fortare och förhoppningsvis har man ett yrke där man kan göra andras liv lika miserabelt som ens eget är. Du och jag är lyckligt lottade; vi är snart halvvägs!
Citera
2013-10-10, 21:09
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Vill du inte jobba 100%, då gör du inte det.
Alternativt skaffa ett jobb som är mer som en fritid för dig.
Jag brukade jobba 7 till 4 100%, med skit jobb. Tråkigt som fan, och på kvällen hade man ingen ork att göra någonting.
Nu jobbar jag hemifrån och har mycket fritid. Då och då jobbar jag borta, men bara när jag känner för det.
Det kan dock hända att jag jobbar ifrån hemmet under flera månader 100%, för att sen inte jobba något alls.
Dock så har jag ingen familj att tänka på. Men det har inte du heller om jag inte såg fel? Så jag tycker du ska passa på att göra roliga saker i livet när du väl kan. Man lever bara 1 gång lixom.

Alla människor är inte lika. Vi har inte heller samma prioriteringar i livet.
Vissa tycker det är helt ok att jobba hela dagarna, andra tycker det inte men gör det ändå. Sen har vi dom som avskyr det och helt och hållet inte orkar med det.
Törs du skriva exakt vad du jobbar med?
Citera
2013-10-10, 21:38
Bannlyst
Eller kan du jobba längre dagar. Så behöver du inte jobba lika ofta.
Citera
2013-10-10, 21:40
Medlem
ArchJews avatar
Personligen ser jag det på ett helt annat sätt; mina rutiner är "lite" annorlunda.

Så här ser en genomsnittlig dag ut för mig:
  • 05:30 Upp, träning en timme, sedan frukost och göra sig redo för att arbeta
  • 08:00-20:00 Arbete (ibland kan det bli ända till 02:00, men det är bara några gånger per kvartal)
  • 23:00 läggdags (jag brukar sikta på 23:00, även om det blir senare ibland)

Helger består utav socialt umgänge, arbete om det behövs (i varje fall några timmar per helg), eller resor, ibland besöker jag vänner i Zürich (fyra timmar med TGV), har en hel del vänner i Bryssel också (cirka en timme dit) och självklart ganska många i Paris.

Jag gillar mitt liv, eller rättare sagt jag älskar mitt liv. Visst, vissa kvällar är ibland lite trista då min flickvän är värre än mig när det gäller arbete (hon har inte kommit hem ännu och det är därför jag är här just nu).

Så om du frågar mig varför man arbetar så mycket, så är min motfråga hur kan man inte vilja arbeta mycket? Hur kan man inte vilja sträva efter att bli så framgångsrik som möjligt? Jag har fortfarande tid att resa om jag vill (ska till New York i fem dagar om två veckor), sedan till Kalifornien i december, man får ju trots allt 30 dagar ledigt per år! Det är faktiskt mer än vad jag känner mig komfortabel med..
Citera
2013-10-10, 21:46
Medlem
oskar_ericsons avatar
Skaffa ett jobb du trivs med annars?
Citera
2013-10-10, 21:50
Medlem
Kalevalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Jag har hört samma grej bara det att det mest åtkommande skulle vara att människor inte satsat på att göra saker de vill göra eller drömmer om.

Skulle vara kul om någon visste var det kom ifrån så man kunde få veta hur det var egentligen...
http://nanok.com/rod/
Ta da! Mycket tänkvärt innehåll.

Själv jobbar jag sen någon månad tillbaka på heltid med något jag inte alls gillar - men det är okej, för det motiverar mig att fundera över vad det verkligen är jag vill göra.
Jag tror även det kommer göra att jag uppskatta friheten när jag väl slutar om ett halvår eller så. Blir nog till att resa då
Citera
2013-10-10, 22:07
Medlem
AlanGreens avatar
Jag måste säga att ni har sköna arbets tider. Jag själv har eget och jobbar från 10.00 till 22.00. Ledig någon dag i veckan. Under sommaren så är det skönt att bara vara ledig överhuvudtaget, men jobbar gärna under vintern.

Kan lova att man blir deprimerad, självmordsbenägen och psyko när man jobbar ständigt och inte tar ledigt.
Citera
2013-10-10, 22:14
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdontAgree
Kommer själv gå ner till 80% vid rätt tillfälle så man kan vara ledig 3 dagar och jobba 4 dagar / v. Ser ingen mening med att slita ut sig. Skulle klara mig väldigt bra på 80% lön. Nackdelen är att motsatsen uppmuntras inom mitt yrke så det här ligger några år fram i tiden. Men håller med dig TS.

Det blir säkert en fin framtid om man dör innan pension vill säga. Efter ett helt arbetsamt liv är det normal med 13.000/ i månaden om man pensionerar sig vid 62. För var år efter det, om man jobbar vidare heltid ökar pensionen med 700/mån.
Om man så flyttar till Pluto och aldrig återvänder tar staten 25% i SINK-skatt.
Så det vill till en bra beskattningsbar lön eller en stor privat pensionsförsäkring om man inte vill ha som nöje mata duvor och livnära sig på blodpudding.
"Freedom is another word for nothing left to lose"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in