2013-10-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArchJew
Personligen ser jag det på ett helt annat sätt; mina rutiner är "lite" annorlunda.

Så här ser en genomsnittlig dag ut för mig:
  • 05:30 Upp, träning en timme, sedan frukost och göra sig redo för att arbeta
  • 08:00-20:00 Arbete (ibland kan det bli ända till 02:00, men det är bara några gånger per kvartal)
  • 23:00 läggdags (jag brukar sikta på 23:00, även om det blir senare ibland)

Helger består utav socialt umgänge, arbete om det behövs (i varje fall några timmar per helg), eller resor, ibland besöker jag vänner i Zürich (fyra timmar med TGV), har en hel del vänner i Bryssel också (cirka en timme dit) och självklart ganska många i Paris.

Jag gillar mitt liv, eller rättare sagt jag älskar mitt liv. Visst, vissa kvällar är ibland lite trista då min flickvän är värre än mig när det gäller arbete (hon har inte kommit hem ännu och det är därför jag är här just nu).

Så om du frågar mig varför man arbetar så mycket, så är min motfråga hur kan man inte vilja arbeta mycket? Hur kan man inte vilja sträva efter att bli så framgångsrik som möjligt? Jag har fortfarande tid att resa om jag vill (ska till New York i fem dagar om två veckor), sedan till Kalifornien i december, man får ju trots allt 30 dagar ledigt per år! Det är faktiskt mer än vad jag känner mig komfortabel med..

Jag tror en hejdundrande medelålderskris väntar bakom hörnet för din del...

OnT: Jag förstår inte heller hur det är tänkt att man ska orka jobba bort sitt liv, jag kommer då inte göra det i varje fall.
Citera
2013-10-10, 22:19
Medlem
fattonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGreen
Jag måste säga att ni har sköna arbets tider. Jag själv har eget och jobbar från 10.00 till 22.00. Ledig någon dag i veckan. Under sommaren så är det skönt att bara vara ledig överhuvudtaget, men jobbar gärna under vintern.

Kan lova att man blir deprimerad, självmordsbenägen och psyko när man jobbar ständigt och inte tar ledigt.

När jag jobbade ensam på nätterna 6 dagar i veckan började jag prata med mig själv väldigt mycket. Kände mig ganska så knäckt efter något år.
Citera
2013-10-10, 22:27
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Hur orkar ni som enbart lever för jobbet och låter åren gå, vad är det då för mening om man inte vågar ha tid över?

Tänk tvärtom. Vill du inte resa mycket, bo på lyxhotell och pensionera dig tidigt med mycket pengar att spendera? Eller vill du hellre pensionera dig sent med en rutten pension och utan tillgångar? Idioter som inte jobbar hårt medan dom är unga blir desperata pensionärer som gamla. Jojo, luta dig tillbaka och njut av livet och dö utfattig. Det är ditt val.
Citera
2013-10-10, 22:37
Bannlyst
Bättre att leva livet medans man är ung,vacker och har hälsan.
Citera
2013-10-10, 22:39
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Jag är snart i 30 år fyllda. Snart klar med min utbildning och nu börjar allvaret. Under senare tid har jag haft praktik till 100% under perioder inför kommande yrke. Jag vet att jag måste vara vaken och klar på mina kommande arbetsplatser därför ställs det krav utanför mitt yrke på mig, hur jag lever.

Jag har i alla fall under dessa perioder ofta stigit upp klockan 06.00 på morgonen, trött som bara den. Jobbar på under dagen till 16:00. Kommer hem och däckar i soffan minst 1 timme, sedan är det dags för middag. Klockan blir 19.30 och läser lite mail och annat, tittar på tv till klockan 22. Sedan väntar sängen igen.

Jag börjar inse att det är ingen idè leva om allt ska gå ut på arbeta. Den enda avkoppling jag får är 2 timmars tv-tittande, och då har jag ingen familj. Jag vill tillbaka till mitt tidigare liv där jag kunde åka till Paris ett par dagar, spontant åka och fiska i ngn sjö, eller ta tåget till göteborg och till ngn ölbar på avenyn. Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb, men jag älskar livet också.

Hur orkar ni som enbart lever för jobbet och låter åren gå, vad är det då för mening om man inte vågar ha tid över?
Såsom du beskriver din dygnsrytm kan man tro att du närmar dig 65....och du är inte ens 30?
Citera
2013-10-10, 22:41
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Jag är snart i 30 år fyllda. Snart klar med min utbildning och nu börjar allvaret. Under senare tid har jag haft praktik till 100% under perioder inför kommande yrke. Jag vet att jag måste vara vaken och klar på mina kommande arbetsplatser därför ställs det krav utanför mitt yrke på mig, hur jag lever.

Jag har i alla fall under dessa perioder ofta stigit upp klockan 06.00 på morgonen, trött som bara den. Jobbar på under dagen till 16:00. Kommer hem och däckar i soffan minst 1 timme, sedan är det dags för middag. Klockan blir 19.30 och läser lite mail och annat, tittar på tv till klockan 22. Sedan väntar sängen igen.

Jag börjar inse att det är ingen idè leva om allt ska gå ut på arbeta. Den enda avkoppling jag får är 2 timmars tv-tittande, och då har jag ingen familj. Jag vill tillbaka till mitt tidigare liv där jag kunde åka till Paris ett par dagar, spontant åka och fiska i ngn sjö, eller ta tåget till göteborg och till ngn ölbar på avenyn. Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb, men jag älskar livet också.

Man kan ha kul på slitigt jobb också.

Annars är det väl semester som gäller. Elelr ta deltidsjobb.
Citera
2013-10-10, 22:41
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vide.cor.meum
Bättre att leva livet medans man är ung,vacker och har hälsan.
Hoppas du dör ung då.
Citera
2013-10-10, 22:46
Medlem
Jaro Paros avatar
Mitt tips till dig TS är att gör jobbet lite mindre jobbigt. Är du rätt nöjd med tjänsten du har nu och inte siktar högre inom företaget (som leder till större ansvar, mer jobb som blir ännu jobbigare) så sluta maxprestera.

Hitta en nivå där du sköter ditt arbete samtidigt som du inte sliter sönder dig. Se till att få tid över till annat, ringa viktiga privat samtal, betala räkningar och umgås med trevliga likasinnade kollegor. Ett plus där är att vara lite extra kunnig, se till att man klarar av att lösa problem dina kollegor / chefer kan ha problem med. Då får dom illusionen att du jobbar bättre än alla andra fast din prestation är likvärdig eller sämre än de andra på jobbet.

Var givmild mot dina kollegor, köp kaffe och fika lite då och då. Ställ upp när dom ber om hjälp men var restriktiv med hur mycket du ber hjälp om. Få aldrig känslan att du är skyldig dina kollegor något och definitivt inte chefen.

Jobbar du nära dina kollegor och det finns några som verkar reko testa att bli vänner med dom. Har du tur så har ni roligt tillsammans. Umgås på fritiden, festa, spela tennis eller bara käka lite då och då i sådana fall.
Då blir det roligare att gå till jobbet när man har vänner där och inte bara kollegor. Rasterna blir bättre och spontana fikastunder kan bli oftare och längre. Ta en lång lunch en gång i veckan på något finare lunchhak. Jobbet blir mer trivsamt.

Då trivs du bättre på jobbet men glöm inte att sköta det viktiga. Se till att du presterar det som krävs av dig, fuska där det går och det skadar inte att vara lite tjenis med chefen. Men fjäska aldrig, det blir svårare med kollegorna och man hamnar lätt i "jag ska visa hur duktig jag är" fällan utan att få något för det.

Nu kanske du som jag måste jobba mina 40/h veckan för att få det gå ihop, eller chefen inte vill att du ska ner på 75% så tipsen hjälper inte din bristande fritid men det gör jobbet mer trivsamt och tar bort lite av ångesten.
Citera
2013-10-10, 22:56
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Jag har inte tid till att träna, tar en promenad då och då. Om jag ska börja träna så har jag absolut ingen tid kvar till att leva. Äter bra kost!!!

Jag vet inte vad du jobbar med, men jag tror att det på sätt och visst kan vara bra att ha ett härndött jobb där man inte behöver tänka.

Precis som jag befarade så är du ingen tänkande individ. Jag har redan berättat för dig att jag sover 8 timmar, och det med god sömn

dra ner på sömnen... ingen vettig vuxen människa behöver mer än 6 timmar till mans. lyxa till det och sov 8 på helgen istället
Citera
2013-10-10, 22:57
Medlem
Germanofils avatar
Håller helt med TS. Jobbade länge heltid och det sög verkligen. Just nu jobbar jag halvtid sedan juni och det är sååå mycket bättre! Lönen suger visserligen men därför har jag mycket fritid och behöver sällan eller aldrig känna mig slutförd pga jobb. Har massor med tid för att njuta av livet.

Tyvärr så har jag bara denna halvtidstjänst fram till våren, sen måste jag gå upp till heltid igen pga att en kollega går i pension. Alternativet vore förstås att säga upp sig men det känns inte så aktuellt med tanke på den usla A-kassa jag då kommer att få, och att hitta ett nytt jobb kan vara svårt och ta lång tid så jag får väl bita i det sura äpplet och hoppas på att det öppnar sig en möjlighet för deltidstjänst i framtiden igen...
Citera
2013-10-10, 23:00
Medlem
Tilteds avatar
Såg precis Brottskod på TV3. Yrkesrånare är nog ett jobb för dig. Kort arbetstid och mycket pengar till resor. Åker du fast så kan du se på hur mycket TV som helst i några år utan att du behöver betala TV-licens.

Lycka till!
Citera
2013-10-10, 23:01
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Tänk tvärtom. Vill du inte resa mycket, bo på lyxhotell och pensionera dig tidigt med mycket pengar att spendera? Eller vill du hellre pensionera dig sent med en rutten pension och utan tillgångar? Idioter som inte jobbar hårt medan dom är unga blir desperata pensionärer som gamla. Jojo, luta dig tillbaka och njut av livet och dö utfattig. Det är ditt val.

haha vad är det för vits att dö rik?du kommer inte kunna ta med dej pengarna i graven.håller med ts njut av livet istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in