Citat:
Ursprungligen postat av
faradaydaniel
sorry, trodde att mer info skulle komma med...
problemet är arcsinx = arctan2x och jag vill veta hur tan^2(x) tar bort arctan i VL och HL. jag vet ju att tan tar bort arctan. men likadant där har jag inte mer förståelse än att jag VET att man kan göra det. men just nu VET jag INTE att tan^2(x) faktiskt tar bort arctan
tan^2(x) tar inte bort arctan i VL och i HL, det finns bara arctan i HL. I vilket fall, det OneDoesNotSimply gör är att hitta ett uttryck för tan^2(x) i termer av sinus. Använder man att tan^2(x) = sin^2(x)/cos^2(x) och trig. ettan får man tan^2(x) = sin^2(x)/(1-sin^2(x)). Det smidiga här är att vi kan ta tan^2(x) av arctan(2x) och sin^2(x)/(1-sin^2(x)) av arcsin(x) eftersom vi nu visat att de båda funktionerna (tan^2(x) och sin^2..) är ekvivalenta. På HL får vi:
tan^2(arctan(2x)) = (tan(arctan(2x)))^2 = (2x)^2 = 4x^2. Är detta steget oklart?
På VL får vi:
sin^2(arcsin(x))/(1-sin^2(arcsin(x))) = (sin(arcsin(x)))^2/(1-(sin(arcsin(x)))^2) = x^2/(1-x^2)
Sammantaget får vi:
x^2/(1-x^2) = 4x^2
Om det är just hur tan^2(arctan(x)) = x^2 du inte förstår vet jag inte riktigt hur jag ska förklara det annat än genom att skriva (tan(arctan(x)))^2. Med andra ord ska tan(arctan(x)) kvadreras och du vet ju att tan(arctan(x)) = x så (tan(arctan(x)))^2 = x^2.