2013-08-19, 01:11
Medlem
HimmelsBlaus avatar
En brun/mellanbrun överrock i bredare herringbonemönster är ju hur snyggt som helst, gärna dubbelknäppt och täcka knäna en bit ner. Synd att det är så svårt att få tag på, annars hade den varit en given kandidat i min numera rätt onödigt välfyllda vinterrocksgarderob..

I den här stilen: http://img1.etsystatic.com/000/1/5436622/il_570xN.323282257.jpg

MUMMA
Citera
2013-08-19, 16:11
Medlem
Hur brukar storlekar på rockar vara? Har hittat en rock i storlek medium (har för mig att det stod storlek 50 inom parentes.) Vet dock inte om den kommer vara alldeles för tight. Har runt 108 cm i bröstmått, dock ska jag gå ner i vikt och hade tänkt att använda rocken efteråt så man kan förhoppningsvis subtrahera några centimeter. Hur stora är rockar i medium runt bröstet? Skulle en rock i storlek medium fungera för mig eller måste jag ta den enda storleken som finns större vilket är XL?

PS: Kan tilläggas att det står på sidan att rocken är aningen stor i storleken.

Edit: Hittade en tabell där det stod att storlek medium brukar ligga på runt 38-40 inch, då blir det för smått ändå...
Senast redigerad av antikristetkukhuve 2013-08-19 kl. 16:53.
Citera
2013-08-28, 19:38
Medlem
Hej! Postade i tråden "snabba frågor" men inser nu att det ju fanns en tråd som passade bättre in här.

Fann en snygg svart overcoat från Oscar Jacobson i Wool and Cashmere material idag på secondhand. Bör gå bra till festklädsel eller finare tillställningar. Bra skick och bör vara som ny efter en kemtvätt. Betalade bara 45(!!) kronor, utförsäljning. Min fråga är - tillverkas och säljs dessa fortfarande. Skulle vara kul att se och jämföra. Har letat runt lite på internet men hittar ingen.

Hade gärna postat en bild men tyvärr har jag inte tillgång till en kamera just nu.
Citera
2013-08-28, 19:58
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pankryggberg
Hej! Postade i tråden "snabba frågor" men inser nu att det ju fanns en tråd som passade bättre in här.

Fann en snygg svart overcoat från Oscar Jacobson i Wool and Cashmere material idag på secondhand. Bör gå bra till festklädsel eller finare tillställningar. Bra skick och bör vara som ny efter en kemtvätt. Betalade bara 45(!!) kronor, utförsäljning. Min fråga är - tillverkas och säljs dessa fortfarande. Skulle vara kul att se och jämföra. Har letat runt lite på internet men hittar ingen.

Hade gärna postat en bild men tyvärr har jag inte tillgång till en kamera just nu.

Grattis till kapet. Det är nog väldigt liten chans att de fortfarande tillverkas. Oscar Jacobsson är ett renodlad trendmärke som har nya kollektioner varje säsong. Motsvarande skulle antagligen kosta 3-4000 ny.
Citera
2013-09-22, 00:48
Medlem
Har letat väldigt länge nu. Jag letar efter en överrock i denna stil (Specifikt snittet på kragen och färgen): <3

Har storlek 46, verkar vara väldigt svårt att hitta fina rockar i den storleken. Har en budget på 3000:-, kan sträcka mig till fyra om det är en riktigt fin en.

Men såg även denna rock: 2.0
Jag kan dock inte föreställa mig vad den passar till. Vad bär man med den där? Passar den som en höst och vinterrock?

Tacksam för hjälp och svar!
Citera
2013-09-22, 01:33
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tendans
Har letat väldigt länge nu..

Vad är det som hindrar dig att köpa från suitsupply?
Citera
2013-09-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Vad är det som hindrar dig att köpa från suitsupply?
Finns ej i min storlek
Citera
2013-09-22, 12:25
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Finns ej i min storlek

Den bruna rutiga finns ju i 46.
Citera
2013-09-22, 21:10
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Har letat väldigt länge nu. Jag letar efter en överrock i denna stil (Specifikt snittet på kragen och färgen): <3

Har storlek 46, verkar vara väldigt svårt att hitta fina rockar i den storleken. Har en budget på 3000:-, kan sträcka mig till fyra om det är en riktigt fin en.

Men såg även denna rock: 2.0
Jag kan dock inte föreställa mig vad den passar till. Vad bär man med den där? Passar den som en höst och vinterrock?

Tacksam för hjälp och svar!

Om du vill ha en enkel grå rock kan du ju titta vad CT och TML har, dem brukar i alla fall ha sådant.
Citera
2013-10-06, 14:34
Medlem
Bayous avatar
Hallå gott folk, vad tror ni om denna dubbelknäppta rock från suitsupply?
http://eu.suitsupply.com/coats/grey-coat-j238/J238,en,pd.html?start=1&cgid=Coats

Går det att enkelt lägga upp ärmarna på denna rock tror ni? Och hur långt ner på benen kan rocken gå innan det ser löjligt ut? Är ganska kort och har 46 i storlek på en suitsupply-kostym (napoli) så tänkte testköpa en i 46.

Jag är rätt ny på det mesta i klassisk stil, men man ska väl kunna ha en kostym under denna rock? Vad tror ni om grått? Finns i marinblått också. Vad är enklast att matcha?
Citera
2013-10-10, 11:33
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Eftersom det har varit svinkallt de senaste vintrarna tänkte jag komplettera min duffel och ullrock med en fårskinnsrock (som jag tror kommer att vara varmare?). Frågan är bara var man får tag på en till en inte allt för dyr peng? Jag har hittat lite engelska, amerikanska och australiensiska hemsidor, men dels har rockarna varit i dyraste laget för mig 5-8k (exkl. frakt) och det är bara en som har varit i närheten av vad jag tänkt mig: dubbelknäppt, halvlång (ner på halva låret) samt snedställda fickor så man lätt kan värma händerna.

Denna modell ligger ganska nära det jag är ute efter, fast jag vill ha en i Tan, Brun eller Mörkbrun, fast det finns tyvärr inga produktbilder på dessa färger: http://www.oldenglishsheepskin.com/Robert_Details_-_www.oldenglishsheepskin.com.html

Någon som har några tips? Förutom second hand?

Och som bifråga: Skulle detta passa sig i klassisk stil?

Tack på förhand!
Citera
2013-10-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayou
Hallå gott folk, vad tror ni om denna dubbelknäppta rock från suitsupply?
http://eu.suitsupply.com/coats/grey-coat-j238/J238,en,pd.html?start=1&cgid=Coats

Går det att enkelt lägga upp ärmarna på denna rock tror ni? Och hur långt ner på benen kan rocken gå innan det ser löjligt ut? Är ganska kort och har 46 i storlek på en suitsupply-kostym (napoli) så tänkte testköpa en i 46.

Jag är rätt ny på det mesta i klassisk stil, men man ska väl kunna ha en kostym under denna rock? Vad tror ni om grått? Finns i marinblått också. Vad är enklast att matcha?

Den verkar inte ha knappar i ärmarna, som brukar vara det stora hindret när det kommer till att sy ärmar, i vart fall på kavajer, så det borde gå. Jag tror inte det är någon större risk att den är för lång, moderna rockar tenderar vara ganska korta. Under knäna börjar bli lite långt, överlag.

Du kan absolut ha kostym under. Grått och marinblått är rätt så versatila färger, tycker jag. Kanske är den grå lite för ljus för att vara superenkel att matcha, men jag tror inte det kommer ställa till problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in