Citat:
Ursprungligen postat av
vemfanärtiina
Jag väntar med ett svar efterssom jag är för trött för att forumulera mig korrekt och tänka rätt.
Det här med bästismentaliteten ska jag dock definera bättre. Jag menar inte att de umgås med varandra utanför arbetsplatsen utan att de hela tiden bildar små allianser med en eller ett par andra och sedan ger sig på den som är lägst på hackordningen (oftast annan yngre kvinna) så att hon tar på sig mer jobb än hon borde, får ätstörningar O.S.V
Dessa allianser som bildas, bryts ner och ombildas är bästismentalitet.
Jag har jobbat länge med kvinnor i alla åldrar som ensam man i en arbetsgrupp. Helt klart bildas små allianser och bästismentaliteten regerar. Oftast handlar det om en liten kärna på 3-4 personer som styr. Det kan räcka med att en person byter jobb för att alliansen ska kollapsa och då kan flera i gruppen sluta, sen börjar nya och då bildas en ny allians. Många äldre 50+ kvinnor är som någon skrev väldigt bittra, medan de yngre tjejerna är gladare och positivare.
På kvinnliga arbetsplatser finns osynliga regler, vad gäller att ge komplimanger, ställa upp, vara med på insamlingar, bjuda på sig själv, byta pass, bjuda på fika m.m
Bryter man mot "hyfs" reglerna, så uppstår intrigerna.
Man behöver inte följa hyfs-reglerna, men man ska vara trevlig, alltid hälsa och respektera sina kollegor.
Har varit på manliga arbetsplatser också och de är inte bättre. Råare jargong och inte sällan fysisk konfrontation om nån känner sig kränkt.