Du behöver inte räkna ut funktionsvärden alls! Kolla bara en enhetscirkel. Argumentet 1001 grader kommer att ge samma punkt som 1001-2*360=281 grader, alltså 4e kvadranten.
Fick också till det till 4e kvadranten, men facit säger 1a kvadranten aja får väl köra på 4a ändå.
En liten sten kastas i en damm. Då skapas en våg i form av en cirkel på vattenytan. Enligt en förenklad modell kan man anta att cirkelns radie ökar med den konstanta hastigheten 1,5 m/s. Med vilken hastighet ändras cirkelytans area 6,0 sekunder efter det att stenen träffat vattenytan?
Då använde jag: dA/dt = dA/dr * dr/dt => 2pi*r * 1.5 Men hur får jag ut radien efter 6 sekunder?
En liten sten kastas i en damm. Då skapas en våg i form av en cirkel på vattenytan. Enligt en förenklad modell kan man anta att cirkelns radie ökar med den konstanta hastigheten 1,5 m/s. Med vilken hastighet ändras cirkelytans area 6,0 sekunder efter det att stenen träffat vattenytan?
Då använde jag: dA/dt = dA/dr * dr/dt => 2pi*r * 1.5 Men hur får jag ut radien efter 6 sekunder?
Eftersom radien rör sig med konstant hastighet kan man skriva
r(t)=kt+m
r'(t)=k=1.5
Om t=0 är tiden när stenen träffar vattenytan blir
Hej. Postade innan om 3 * sqrt(2)*sin(x) - sqrt(8)*cos(x) = -3. Och tack för hjälpen, lyckades lösa den.
Men nu blir jag lite orolig om det kan finnas 2 lösningar, lyckas inte hitta mer än 1.
Så här har jag gjort
Eftersom radien rör sig med konstant hastighet kan man skriva
r(t)=kt+m
r'(t)=k=1.5
Om t=0 är tiden när stenen träffar vattenytan blir
r(0)=m=0
Alltså r(t)=1.5*t
r(6)=1.5*6 s
Tackar! Vet ni hur man kan lösa denna fråga: Ett badkar har formen av ett rätblock med längden 160 cm, bredden 80cm och djupet 50cm. När man tappar ut vattnet rinner det ut med en hastighet av 20 l/min. Hur snabbt sjunker vattennivån i badkaret?
Det jag vet är att volymen av ett rätblock är = l * b * h.
Senast redigerad av Alti 2013-10-09 kl. 19:58.
Tackar! Vet ni hur man kan lösa denna fråga: Ett badkar har formen av ett rätblock med längden 160 cm, bredden 80cm och djupet 50cm. När man tappar ut vattnet rinner det ut med en hastighet av 20 l/min. Hur snabbt sjunker vattennivån i badkaret?
Det jag vet är att volymen av ett rätblock är = l * b * h.
Första steget är att införa beteckningar. Jag föreslår x för vattendjupet och V för volymen. Nu behövs samband mellan V och x för att sedan kunna beräkna dx/dt.