2013-10-07, 21:10
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Har du samma storlek i både mockaskorna och läderskorna? Tänkte om du ev. gått ner 0.5 i mockaskon eftersom de töjer sig mer. Jag är faktiskt lite sugen på att köpa mockaskon eftersom jag inte har någon sko i mocka, bara chukkas och kängor.

Grejen är att läder-Connaughten var en av de första skor jag köpte på Ebay, och de är i 9,5 medan mockan är i 9 och borde således passa (har UK 9 i alla skor, bortsett från erkänt stora Santoni). I chestnutten har skomakaren slängt i en sula, så den är lagom så tanken är att om inget annat hjälper att jag ska göra likadant med mockan och se om det blir bättre.
Citera
2013-10-07, 21:55
Medlem
På något vänster så har innerlädret på mina Connaught spruckit i hälen, och sakta men säkert börjat flagna loss i små bitar. Någon som har en aning om vad man kan tänkas få ge för att få det åtgärdat?
Citera
2013-10-07, 22:59
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabrage
På något vänster så har innerlädret på mina Connaught spruckit i hälen, och sakta men säkert börjat flagna loss i små bitar. Någon som har en aning om vad man kan tänkas få ge för att få det åtgärdat?

Några hundra kostar de för en skomakare att sätta i nytt hälfoder. Ett standardingrepp. Det är kombinationen salt svett och hård nötning från din häl som fått hälfodret att torka ut och tillslut flagna loss i bitar.
Citera
2013-10-07, 23:32
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag frågade tidigare om John Brommel och tänkte upprepa denna fråga.

Det jag är ute efter är ett bra bra vinterkängor. Jag fastnade lite för Brommel, men tyvärr har de dragkedja. Så jag har tre frågor här:

1) Vad har ni för erfarenheter av Brommels vinterkängor?

2) Dragkedja på en vintersko?

3) Tips på vinterkänga som inte har dragkedja?

Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
2. Fuck no.
Lust att utveckla lite? Jag tänkte att det skulle vara värdelöst för att det inte är helt tätt, men å andra sidan är ju de där skorna mer lämpade för -30 än nollgradigt.
Citat:
3. Finns hur många sådana skor som helst, särskilt if money's not an issue.
Ca 5k.
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Enligt Davidssons i Uppsala lämpar de sig ypperligt för de absolut kallaste vinterdagarna, men blir alltför varma om man ska ha de inomhus mer än mycket korta stunder. Personligen är jag inget fan av dragkedjan rent estetiskt, däremot är det onekligen praktiskt. Gillar man det faktum att de är fårskinnsfodrade finns ju alltid chealseabooten.
Mjo, jag kanske skulle testa några sådana. Synd bara att Davidsson bara har moccachelseas från JB.

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Fast vill man ha en snörad vintersko kan man ju faktiskt bemöda sig med att söka i den här tråden (eller den gamla tråden), det har avhandlats rätt många gånger.
Tro det eller ej, men jag har försökt. Jag kanske är kass, men jag hittade inget vettigt.
Citera
2013-10-07, 23:41
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Lust att utveckla lite? Jag tänkte att det skulle vara värdelöst för att det inte är helt tätt, men å andra sidan är ju de där skorna mer lämpade för -30 än nollgradigt.
Ca 5k.

Mjo, jag kanske skulle testa några sådana. Synd bara att Davidsson bara har moccachelseas från JB.

Tro det eller ej, men jag har försökt. Jag kanske är kass, men jag hittade inget vettigt.

Crockett jones Coniston

Carmina har massa snygga boots...
Citera
2013-10-08, 00:00
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Dragkedjor har man på funktionsplagg och inte på klassiska herrskor. Dessutom har de den fula ovanan att lättare släppa in väta. Visst, skall du prompt använda dem när temperaturen är nere och nosar runt -30° spelar det väl ingen roll men är det inte smartare att då investera i ett par mer mångsidiga kängor som inte behöver extrema minusgrader för att kunna fungera? I all välmening.
Citera
2013-10-08, 00:03
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ca 5k.

Med den budget tycker jag att du ska köpa en Vass MTO. Då får du precis det du vill ha med grym kvalitet.
Citera
2013-10-08, 01:14
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
Crockett jones Coniston

Carmina har massa snygga boots...
Ska kika lite där, men jag kanske skulle ha specificerat att det är rejäla (men snygga) vinterkängor jag är ute efter. Jag har redan ett par Northcote från C&J, som jag tänkte skulle fungera bra så länge det inte är dödskallt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Dragkedjor har man på funktionsplagg och inte på klassiska herrskor. Dessutom har de den fula ovanan att lättare släppa in väta. Visst, skall du prompt använda dem när temperaturen är nere och nosar runt -30° spelar det väl ingen roll men är det inte smartare att då investera i ett par mer mångsidiga kängor som inte behöver extrema minusgrader för att kunna fungera? I all välmening.
Se ovan. I första hand ska skorna vara funktionsskor, men de ska samtidigt se bra ut när man handlar julklappar. Så länge det inte kryper under -20 tror jag ett par Northcote med bra strumpor fungerar rätt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Med den budget tycker jag att du ska köpa en Vass MTO. Då får du precis det du vill ha med grym kvalitet.
Jag hade ingen aning om vad detta var innan du tipsade mig. Nu behöver jag rymligare kalsonger. Har du något tips?

Jävlar anamma. Fy fan vad köpsugen jag blev. Satan. Bespoke var inte så jäkla farligt heller, och då jag har lite olika storlek på fötterna blir det nog något sådant när jag ska köpa skor inför våren.
Citera
2013-10-08, 06:35
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ska kika lite där, men jag kanske skulle ha specificerat att det är rejäla (men snygga) vinterkängor jag är ute efter. Jag har redan ett par Northcote från C&J, som jag tänkte skulle fungera bra så länge det inte är dödskallt.

Se ovan. I första hand ska skorna vara funktionsskor, men de ska samtidigt se bra ut när man handlar julklappar. Så länge det inte kryper under -20 tror jag ett par Northcote med bra strumpor fungerar rätt bra.

Jag hade ingen aning om vad detta var innan du tipsade mig. Nu behöver jag rymligare kalsonger. Har du något tips? Googla Vass köpguide.

Personligen så tycker jag att en känga på P2-lästen skulle passa bäst eftersom du har en på en mejslad läst. Dubbel dainitesula eller kommandosula, vilken färg är ju svårt att tipsa om. Mocka är ju inte helt fel om det ska vara en vintersko.

Om du syftar på Vass bespoke så är det semibespoke där de anpassar befintliga läster efter din fot.

Jävlar anamma. Fy fan vad köpsugen jag blev. Satan. Bespoke var inte så jäkla farligt heller, och då jag har lite olika storlek på fötterna blir det nog något sådant när jag ska köpa skor inför våren.

Gå in och kolla på Vass hemsida, kör en bildgoogling och sen tycker jag du ska läsa köpguiden som finns på en populär blogg
Citera
2013-10-08, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Några hundra kostar de för en skomakare att sätta i nytt hälfoder. Ett standardingrepp. Det är kombinationen salt svett och hård nötning från din häl som fått hälfodret att torka ut och tillslut flagna loss i bitar.
Aha, då var det ju inte så farligt ändå. Tack för infon!
Citera
2013-10-08, 09:29
Medlem
Grytters avatar
Idag kom paket...

http://imageupload.co.uk/files/lt5butlil4fge29m3lv0.jpg

Carmina...kostade bara 80 euro så kunde inte säga nej! Väldigt nöjd...lite fel säsong kanske de hade tåjärn också. Inte använda mycket alls.
Citera
2013-10-08, 13:23
Medlem
AlisterGs avatar
En dagens: http://i.imgur.com/gphYdjo.jpg

Vass austerity brogue U-last New gold museum calf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in