2013-08-05, 18:55
Medlem
Tja, läser Religion A på ganska enkel nivå.

Har några frågor som jag behöver svar på om det finns någon schysst här inne som är duktig inom ämnet. Har redan gjort 80% av arbetet själv, behöver bara svar på det jag själv inte kunde hitta.

Frågor inom Hinduismen:
1. Vad är utmärkande för människans natur, menar hinduerna?

2. Hur ser hinduerna på rent och orent?

3. Vad menas med det indiska kastsystemet?

4. Ge exempel på några moraliska problem som finns inom hinduiska samhällen i Indien!

5. Vilka frälsningsvägar finns det inom hinduismen?

6. Hur utövar hinduer sin tro i Sverige?

Random;

1. Ge exempel på högtider som judar, kristna och muslimer firar minne av historiska händelser

Kristendomen:

1. Beskriv människans livssituation utifrån begreppen

a) gott och ont: b) ansvar c) främlingskap

2. Vilka tre huvudriktningar finns det inom den svenska frikyrkorörelsen?

SVAREN BEHÖVER INTE VARA ÖVERDRIVET LÅNGA!!
Citera
2013-08-05, 22:01
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djibouti
Tja, läser Religion A på ganska enkel nivå.

Har några frågor som jag behöver svar på om det finns någon schysst här inne som är duktig inom ämnet. Har redan gjort 80% av arbetet själv, behöver bara svar på det jag själv inte kunde hitta.

...

Såg du att du fick en del svar här?
https://www.flashback.org/t2193152
Citera
2013-09-13, 10:23
Medlem
Hej, skall göra ett arbete där jag skall skriva hötider i kristendomen.
Har valt dom tre vikigast vilket är, Juldagen, Påsken och Pingsdagen. Behöver fördjupa mig rätt rejält. Kan något mycket om sånt. (vad man har på sig, vad man äter osv.)?
Citera
2013-09-13, 14:46
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiksomGabbi
Hej, skall göra ett arbete där jag skall skriva hötider i kristendomen.
Har valt dom tre vikigast vilket är, Juldagen, Påsken och Pingsdagen. Behöver fördjupa mig rätt rejält. Kan något mycket om sånt. (vad man har på sig, vad man äter osv.)?

Man har i regel på sig vanliga kläder och äter ägg och sill och dricker nubbe.
Citera
2013-09-17, 10:28
Medlem
Hejsan.
Jag har fått en uppgift där jag ska beskriva hinduister, buddhister och humanisters syn på.

Människan
hälsa och ohälsa
Funktionsnedsättning
Livskvalité
Behandling
Vård och omsorg
Liv och död

Jag har hittat väldigt lite info om detta när jag googlat.

Någon där ute som sitter på info?
All info är intressant.
Citera
2013-09-18, 16:51
Medlem
Hej alla hinduer, buddhister och ni med kunskap inom dessa religioner!

Jag har två ganska så enkla uppgifter från skolan som jag tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig med.

Hunduism uppgiften lyder:

Förklara hur en hindus liv kan se ut och hur religionen påverkar vardagen. Sätt in 
begreppen samsara, mocksha och karma i sammanhanget. Använd även fler begrepp 
som du har lärt dig.

Buddhism uppgiften lyder:

Notera att det är 2 uppgifter men man får bara välja en. Valde att skriva ner båda två då jag inte visste vilken som var enklast.

Förklara vad Buddhas lära går ut på och sätt in de fyra ädla sanningarna och den åttafaldiga vägen i sammanhanget. Använd även fler begrepp som du har lärt dig. Gör egna reflektioner.

Vilken av riktningarna Therevada och Mahayana tror du skulle fungera bäst att utöva praktiskt i det svenska samhället? Motivera ditt svar.

Tack så jätte mycket till den som tar sin tid och hjälper mig!
Citera
2013-09-28, 14:48
Medlem
Icecold10s avatar
Hej

Ska skriva en argumenterande text på religionen om ett etiskt dilemma.
Har funderat lite och valde till slut abort. Jag undrar hur jag ska koppla det till någon etiskt teori, några exempel?

Har en till fråga, någon som har ngn lista med bra begrepp att använda inom etik och moral?

Tack

MVH
Ice
Citera
2013-09-29, 19:39
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiffilol
Hejsan.
Jag har fått en uppgift där jag ska beskriva hinduister, buddhister och humanisters syn på.

Människan
hälsa och ohälsa
Funktionsnedsättning
Livskvalité
Behandling
Vård och omsorg
Liv och död

Jag har hittat väldigt lite info om detta när jag googlat.

Någon där ute som sitter på info?
All info är intressant.
Bra info får du via FN:s mänskliga deklaration, här kopierar jag lite till dig, något man gör inom 1 minut, om så att man går på högstadie elelr gymnasium eller för annat ändamål : således detta gäller övergripande ang. etik och moral, folkrätt samt individens rätt, men anpassas givetvis utefter omständigheter och interna lagar och förodrdningar också. T,.ex vilken slags religionsfrihet som råder utefter politiska mandat och VILJOR.

*FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna antogs av i , . Texten till deklarationen om de mänskliga rättigheterna skrevs av FN:s kommission för de mänskliga rättigheterna, med som ordförande. Enligt Guinness rekordbok är dokumentet det enskilt mest översatta dokumentet i världen.Det består av 30 artiklar med generalförsamlingens syn på . Deklarationen är en del av "The International Bill of Human Rights" vilket är en ofullständig samling dokument där gällande kodifieras, som tillkom 1976. /

Både buddhister hinduer svenskar finnar ateister panteister randiga och rutiga, har universella humanistiska konventioner, eller gemensamma nämnare, i egenskap av att vara just människor med behov. En hindu är fortfarande människa, tron sitter i det "inre livets föreställning: föreställningsvärlden som är abstrakt : medan rättigheterna är KONKRETA och igenkännbara, varför de också upprättats.

Guda- eller andevärlden, kan varieras i parti och minut dag för dag utefter tycke och smak och vilja till makt.. inte rättigheterna, de främjar nämligen utveckling, medan tro syftar till att bevara makt och försök att ta makt över sådant man saknar vetskap om.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-09-29 kl. 19:43.
Citera
2013-10-07, 20:04
Medlem
Hej jag har en skoluppgift där jag behöver lite hjälp med några frågor, jag jobbar med Romarriket
Varför kunde man ha väntat sig att judar och kristna skulle ha samarbetat och känt gemenskap i Romarriket ?

Varför uppstod fiendskap mellan judar och kristna ?

Tackar för snabba svar.
Citera
2013-10-07, 20:13
Medlem
benqans avatar
Varför reagerade kyrkan så starkt på Darwins evolutionsteori?

Tjenare har som skolarbete att bland annat berätta varför kyrka reagerade såpass starkt på Darwins evolutionsteori. Det enda jag kommer fram till är att de motsätter sig vad de troende tror på. Någon här på religion delen som vet varför mer än vad jag sade ovan?

Så frågan är precis som rubriken, varför reagerade kyrkan så starkt på Darwins evolutionsteori?
Senast redigerad av benqan 2013-10-07 kl. 21:08.
Citera
2013-10-07, 20:16
Medlem
Judarna och kristna i Romarriket

Hej jag har några frågor!

1. Varför kunde man ha förväntat sig att judar och kristna skulle ha samarbetat och känt gemenskap ?
2. Varför uppstod fiendskap mellan judar och kristna?
3. Varför blev det magisk och helig handling att ta emot nattvarden?
Citera
2013-10-07, 20:26
Medlem
LkpgHardcores avatar
för att den omkullkastar hela skapelseberättelsen. Alltså Darwin teori säger alltså att Gud inte skapat människan.

vetenskap och bildning kommer alltid att vara religioners största hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in