2015-11-19, 16:39
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Om vi spelar med diamant på mitten får vi in allihop: Lewicki som balansspelare med Ekdal - Källström (Hiljemark?) framför och Forsberg som falsk 10:a. Så har vi löst vänstermittfältsproblemet också.
Tack, precis det jag också funderat på! Diamant på mitten med Ekdal - Lewicki (sittande) - Forsberg (falsk 10a/offensiv mitt) - Hiljemark. Alternativt byter man plats på Hiljemark/Forsberg.

Men det känns som att det är dem fyra vi bör spela in ordentligt!
Citera
2015-11-19, 17:31
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Tack, precis det jag också funderat på! Diamant på mitten med Ekdal - Lewicki (sittande) - Forsberg (falsk 10a/offensiv mitt) - Hiljemark. Alternativt byter man plats på Hiljemark/Forsberg.

Men det känns som att det är dem fyra vi bör spela in ordentligt!

Tycker personligen inte att vi har ytterbackar som skulle fixa att hålla hela korridoren själva eller bidra offensivt i den utsträckningen som krävs. Plus att jag är väldigt tveksam till Forsberg som falsk 10a. Beskriv gärna hur ni att det skulle funka?
Citera
2015-11-19, 19:02
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Tycker personligen inte att vi har ytterbackar som skulle fixa att hålla hela korridoren själva eller bidra offensivt i den utsträckningen som krävs. Plus att jag är väldigt tveksam till Forsberg som falsk 10a. Beskriv gärna hur ni att det skulle funka?

Det verkar råda lite olika uppfattningar om vad en falsk 10:a är, men jag går efter Wiki: The "false 10" or "central winger"[28] is a new type of midfielder recently introduced to football. Much like the "false 9", his/her specificity lies in the fact that, unlike a traditional playmaker who stays behind the striker in the centre of the pitch, her/his goal is to drift wide when in possession of the ball to help both the wingers and fullbacks to overload the flanks.

På så sätt blir inte ytterbackarna ensam på kanterna. Min tanke med diamant var att slippa spela durmaz/Larson på högerkanten som inte håller måttet alla gånger. Tycker vi har dåligt med kompetenta yttrar överlag.
Citera
2015-11-19, 19:21
Medlem
Hunden007s avatar
kommer det vara eb Januari Turné i år?
Senast redigerad av Hunden007 2015-11-19 kl. 19:24.
Citera
2015-11-19, 19:24
Medlem
fyratretres avatar
Kommer faktiskt inte ihåg hur Wendt skötte sig under sin senaste sejour i landslaget och min uppfattning har väl nästan börjat influerats av vad andra tycker om hans plats. Så ska det ju inte gå till såklart...

Men i klubblaget kör de alltid med yttermittfältare i ett 442 och han gör det oftast godkänt, men även alldeles galant stundtals. Och sen så kommer nån miss på hans sida och han belastas för ett insläppt mål. Det är min uppfattning i alla fall.

Men vill vi ha en ytterback som drar på offensiva räder och breddar på sin kant är jag övertygad om att han skulle klara av det på i alla fall en acceptabel nivå. Men helt ensam kan han inte stänga sin kant..

Forsberg lirar ju nästintill bara ytter i RBL, tror aldrig jag har sett han centralt. Så det är svårt att sia om hur han skulle sköta sig i en central roll.

Citat:
Citera
2015-11-19, 19:25
Medlem
Lurigfaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
kommer det vara eb Januari Turné i år?

Ja, en match blir mot Finland.
Citera
2015-11-19, 19:53
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ja, problemet är väl att vi sitter med (i så fall) tre mer eller mindre centrala mittfältare och en renodlad ytter. Vore ju dock skönt (som Sodomizer- skriver) att slippa Durmaz/Zengin/Larsson på ytterkanterna.

Om man skulle låta Hiljemark spela den offensiva spetsen och istället placera Forsberg som en av de yttre i diamanten? Jag vet ärligt talat inte hur han skulle funka i en sådan roll...

Lewicki
Ekdal - Forsberg
Hiljemark
Citera
2015-11-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17
Vill se denna elva i EM:

Isak
Lustig - Johansson - Granqvist - Augustinsson(eventuellt Olsson)
Larsson - Ekdal - Lewicki - Forsberg
Guidetti - Zlatan
Det skriver jag under på!

Så jävla osexigt med spelare som Källström och Berg.
Citera
2015-11-19, 21:34
Medlem
Smerchs avatar
Jag lägger fram Hult som ett förslag igen. Såg ett par av hans första matcher i Frankrike, bland annat en träningsmatch mot Barcelona, och han imponerade stort på den nivån. Sen har han väl varit mycket skadad, och det var ju längesedan nu jag såg honom, men är han frisk har han kvickheten, tekniken, spelförståelsen och lungorna för att konkurrera om åtminstone tre positioner oavsett uppställningen är en vanlig 4-4-2, diamant eller 4-3-3. Skulle vara en given truppspelare för mig just eftersom han är såpass mångsidig.

Defensivt blir du ju mycket mer skyddad som ytterback i en diamant än i ett 4-4-2, speciellt än i ett 4-4-2 med svajiga yttermittfältare som Zengin, Kacaniklic osv som vi har haft.
Vi har många bra innermittfältare och många bra ytterbackar, det är där vi har det bäst ställt. Därför borde vi sätta in några fler innermittfältare och samtidigt få effekten att ytterbackarna får mer frihet.
Citera
2015-11-19, 22:33
Medlem
Min trupp till januariturnén! Mycket kan såklart hända med skador, klubbyten etc, men här är min trupp atm. Tveksamt om Al-Ahli släpper Bahoui till matcherna, men den saudiska ligan har ju uppehåll så chansen finns ju. Av bubblarna ligger nog Ajdarević, Johan Larsson, Wahlqvist, Andreas Johansson (trots ålder) och Kalle Johnsson närmast.

Målvakter
Patrik Carlgren
John Alvbåge
Johan Wiland

Bubblare: Johan Dahlin, Karl-Johan Johnsson, Pär Hansson

Mittbackar
Sebastian Holmén
Mattias Bjärsmyr
Rasmus Bengtsson
Emil Bergström

Bubblare: Andreas Johansson, Mikael Antonsson, Per Karlsson, Joakim Nilsson

Ytterbackar
Emil Salomonsson
Anton Tinnerholm
Ludwig Augustinsson
Adam Lundqvist

Bubblare: Johan Larsson, Linus Wahlqvist, Pa Konate, Nils-Eric Johansson

Innermittfältare
Alexander Fransson
Oscar Lewicki
Gustav Svensson
Marcus Rohdén

Bubblare: Astrit Ajdarević, Johan Mårtensson, Sebastian Eriksson, Kristoffer Olsson

Yttermittfältare
Viktor Claesson
Kerim Mrabti
Nicklas Bärkroth
Nabil Bahoui

Bubblare: Martin Broberg, Johan Blomberg, Simon Hedlund, Stefan Ishizaki

Anfallare
Gustav Engvall
Christoffer Nyman
Emir Kujović
Mikael Ishak

Bubblare: Gustaf Nilsson, Tobias Hysén, Viktor Lundberg, Robin Simović
Citera
2015-11-19, 23:01
Medlem
MLP5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Min trupp till januariturnén! Mycket kan såklart hända med skador, klubbyten etc, men här är min trupp atm. Tveksamt om Al-Ahli släpper Bahoui till matcherna, men den saudiska ligan har ju uppehåll så chansen finns ju. Av bubblarna ligger nog Ajdarević, Johan Larsson, Wahlqvist, Andreas Johansson (trots ålder) och Kalle Johnsson närmast.

Anfallare
Gustav Engvall
Christoffer Nyman
Emir Kujović
Mikael Ishak

Bubblare: Gustaf Nilsson, Tobias Hysén, Viktor Lundberg, Robin Simović

Med tanke på att Ishak blev lite halvrushad, vad är era tankar kring Engvall? Jag har inte följt Göteborg jättenoga. Men han verkar kunna leverera som 19-20åring va?
Citera
2015-11-19, 23:58
Medlem
snillet_1s avatar
Köper inte idén med Forsberg som tia, jag har sett honom både i Malmö och i landslaget en del och det är väldigt uppenbart att hans styrka är att ta löpningar från kanten in centralt och dyka upp som "gubben i lådan", lite som Ljungberg på sin tid men på ett annat sätt. Det är en spelare som skall agera i fart och vara i löpning, inte stillastående eller ta löpningar åt det motsatta hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in