2013-09-19, 08:11
Medlem
borrizs avatar
Hyresgästföreningen tycker följande om lyhörda lägenheter:
Citat:
Om det är så lyhört att det bedöms som en olägenhet för er som bor i huset kan
värden bli tvungen att åtgärda lyhördheten. Kontakta miljö- och
hälsoskyddskontoret i din kommun och se vem som kan bedöma det.
http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Kan-jag-krava-att-varden-ska-ljudisolera.aspx
Citera
2013-09-19, 08:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Hyresgästföreningen tycker följande om lyhörda lägenheter:

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Kan-jag-krava-att-varden-ska-ljudisolera.aspx

Tack så mycket. Då vet jag vart jag kan vända mig om det är så att jag känner att jag inte kan leva med grannens kissande. Tycker själv att det är ganska fjantigt, men känns lite olustigt att behöva veta varje gång en granne uträttar sina behov.
Citera
2013-09-19, 15:23
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Är väl egentligen inte en besvärlig granne och jag är väl lite fjantig som ens bryr mig men undrar hur man bäst bär sig åt med en granne som tydligen bara måste stå upp och kissa och sikta ner i vattnet. Väldigt lyhörd lägenhet så jag hör hans porlande varje gång han uträttar sina behov. Kan vara klockan 1-2 på natten (om jag är vaken då) eller mitt på dagen.

Ju tystare man har det desto mer störd blir man av de ljud som ändå hörs. Jag föreslår därför att du istället för att försöka få det tystare ser till att du har något som låter i ditt sovrum. Det finns apparater som ger havsbrus eller andra ljud. Själv använder jag sedan många år en fläkt.

Det kan ta några nätter att vänja sig, men när hjärnan har vant sig vid ljudet så märker man det inte längre och alla andra ljud som är lägre hörs inte längre: Jag störs inte längre av grannens tv-spelande, när de går omkring i lägenheten eller när de sätter igång dammsugaren klockan åtta på en söndagsmorgon.
Citera
2013-10-06, 18:41
Medlem
Hejsan...

Jag vet inte vad jag ska väda mig till men berättar historian:

Jag är inneboende med en bekant som äger bostadsrätt, grannen där nere är en kärring på 70bast och klagar konstant på oss trots det är inte vi som har gjort något ljud:

.Hon har fortsatt att anklaga att vi var högljuda trots ingen var i huset närmaste veckorna.
.Hon klagar att vi duschar sent när kl är 23.00-00.00, men vi både jobbar kväll och behöver dusch innan sängdags.
.Hon klagar att vi spolar WC efter 21.00
.Hon påstod att vi hade jävla ravefest i mitt lägenhet, fast vi har inte haft i den här lägenhet närmaste 12mån, då var det middagskväll där vi drack vin och åt god mat.
.Hon klagar att vi har stereo & TV på 24/7, vår TV var trasig under den perioden och vi använder ingen stereo p.g.a. vi kör med laptop med hörlurar.
.Hon klagar att hon hör oavsett vilken tid på dygnen.
.Hon går ut och spionera på oss, antecknar vilken tid vi har haft lampan öppet och om det är köket, vardagsrummet etc.

Detta vad vi självmant försökt åtgärda:

.Duscha kort, max 5min om det är efter 23.00
.Mattor för att dämpa ljud när vi går i lägenhet.
.Hörlurar när vi lyssna musik
.Informerad henne sen de installerade de nya fönster så fixade de även luftpassage som kommer från utsidan och värmer luften, för att spara på el (alla har fått samma installation), nackdelen att man hör mer ljud från utsidan.
.Slutat prata på skype...för hon klagar trots vi har hörlurar och mic och vi är ingen araber som skriker på samtalen (ta ej illa upp, jag har varit hos vänners familjer från MENA, de är högljuda )
.SAGT TILL HENNE HON ÄR VÄLKOMMEN ATT KONTAKTA OSS OM HON BLIR STÖRD OCH KAN NÅ OSS 24/7, vi även erbjöd henne komma till oss för att hon kan se vi som inte avger ljud.
Vi frågade även om någon av oss kunde komma ner till henne under tiden jag satt på laptop med hörlurar på, för att hon ska se det är inte vi som avger ljud.

Citat:
Vi vet sanningen att det är våra grannar som festar men det är 3familjer och de bor på andra sidan gården och det enda som festar samma byggnad är en ung grabb, men det är bottenvåning m.a.o. det är nya fönster-installation som gör att man kan höra bättre än någonsin från utsidan, men fortfarande störs jag av inte ljudet

Resultat

. Hon ska anlita firma för att höra vårt dB-nivå
. Hon går runt på gården och snackar skit om oss hela tiden
. Hon hotade med polisanmällning
. Hon snackar bakom vårt rygg hos föreningen.
. Hon leker detektiv och spionera oss, nej jag tar inga hallucinogena droger, hon gör verkligen detta!!!

Hade det varit hyresrätt hade jag tagit kontakt med hyresgästföreningen. Men detta är bostadsrätt och jag vet inte vart jag ska vända mig till, detta är rena trakasseri, specielt mot mig för hon påpekade att jag gör allt oväsen sen jag flyttade in, men jag och min polare är borta hela dagarna för att slita på jobbet och kommer hem för att sova, fanimig även på helgerna har vi extra jobb.
Detta känns som fängelse, vi får inte göra något, m.a.o. vi får inte existera i denna byggnad.

Hon klagar att det är så högt att hon sover med hörselvärn som används på flygplats eller något annat högljud arbete, detta är rent överdriveri från hennes sida.
Hon har fått förslag att köpa sådant apparat som avger havsljud, för det brukar hjälpas om man störs av ljud, hon avböjde.

Jag ber om ursäkt för rörande text men jag vet inte hur jag ska lösa problemet, jag kan inte slå ihjäl henne och jag verkligen hatar att blanda in polisen.

Därför ber jag i förhand för all hjälp, vill påpeka detta är bostadsrätt så jag kan inte få hjälp av hyresgästföreningen....att tvinga flytta iväg henne ute i skogen var det bästa lösningen...men det kommer aldrig att gå....fundera nästan att förgifta henne....det går att ordna.

Det finns gnällspikar men fanimig helvete jag försöker leva ett lugnt liv....vart kan jag vända mig?

PS Jag ska nu till vicevärden och berätta om trakasseri, men om det inte löser sig...vette fan vad jag ska göra =S

mvh
Citera
2013-10-06, 19:32
Moderator
Tystnads avatar
Kärringen tillhör dom 5 % som ALDRIG blir nöjda vad man än gör.
Så du kan glömma att hon kommer att ändra sig ,så som du beskriver det har hon helt enkelt fått en fix ide att ni stör henne detta plus att hon har för mycket "fritid" ,kan nog inte uteslutas att hon har någon form av demenssjukdom med förföljelsefixering.

Mycket tråkigt för er.

Tycker ni skall ge henne ett ultimatium : Ni stör INTE och har gjort vad ni kan för att uppfylla kraven ,är det så att hon fortsätter kommer ni att Polisanmäla henne för trakasserier.

Snacka med Vice värden först innan polisanmälan.
Citera
2013-10-06, 19:40
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrNic3Guy
Hejsan......

Prata med era övriga grannar och hör vad de anser om er och om ni stör, förmodligen är det ej fallet då kan ni använda det som argument mot kvinnan som gnäller på er. Det kan även vara så att hon är välkänd sedan tidigare över att klaga på allt och inget och att ni nu har råkat hamna i skottgluggen för hennes gnäll.

Sådana här saker är aldrig kul men prata med grannarna samt bostadsrättsföreningens styrelse om situationen som uppkommit, förhoppningsvis är de vettiga och avfärdar hennes gnäll som ogrundade.

Sådana här personer kan man behöva sätta på plats så nästa gång hon hotar med att polisanmäla er kanske ni ska göra slag i saken och polisanmäla henne för tackraseri mot er och kanske andra lämpliga saker som hot osv.

En annan sak ni kan föreslå åt styrelsen är att de samordnar så att de dels finns på plats i er lägenhet samt i kvinnans och lyssnar på det hon anser är störande ljud, då får de så att säga se/höra med egna öron och bilda sig en uppfattning om ni är så störande som hon gör gällande.

Då kan ni göra saker som hon anser är störande så som att spela musik med hörlurar och spola i toaletten / duschen osv.
Senast redigerad av v50 2013-10-06 kl. 19:43.
Citera
2013-10-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Kärringen tillhör dom 5 % som ALDRIG blir nöjda vad man än gör.
Så du kan glömma att hon kommer att ändra sig ,så som du beskriver det har hon helt enkelt fått en fix ide att ni stör henne detta plus att hon har för mycket "fritid" ,kan nog inte uteslutas att hon har någon form av demenssjukdom med förföljelsefixering.

Mycket tråkigt för er.

Tycker ni skall ge henne ett ultimatium : Ni stör INTE och har gjort vad ni kan för att uppfylla kraven ,är det så att hon fortsätter kommer ni att Polisanmäla henne för trakasserier.

Snacka med Vice värden först innan polisanmälan.

Citat:
Ursprungligen postat av v50
Prata med era övriga grannar och hör vad de anser om er och om ni stör, förmodligen är det ej fallet då kan ni använda det som argument mot kvinnan som gnäller på er. Det kan även vara så att hon är välkänd sedan tidigare över att klaga på allt och inget och att ni nu har råkat hamna i skottgluggen för hennes gnäll.

Sådana här saker är aldrig kul men prata med grannarna samt bostadsrättsföreningens styrelse om situationen som uppkommit, förhoppningsvis är de vettiga och avfärdar hennes gnäll som ogrundade.

Sådana här personer kan man behöva sätta på plats så nästa gång hon hotar med att polisanmäla er kanske ni ska göra slag i saken och polisanmäla henne för tackraseri mot er och kanske andra lämpliga saker som hot osv.

En annan sak ni kan föreslå åt styrelsen är att de samordnar så att de dels finns på plats i er lägenhet samt i kvinnans och lyssnar på det hon anser är störande ljud, då får de så att säga se/höra med egna öron och bilda sig en uppfattning om ni är så störande som hon gör gällande.

Då kan ni göra saker som hon anser är störande så som att spela musik med hörlurar och spola i toaletten / duschen osv.

Hejsan.

Jag fick tag på vicevärden och berättade om trakasseriet som har pågot för långt, när jag berättade allt som hände och hot om polisanmällning och spionering på oss (som hon har erkänt), fick jag reda på idag att vicevärdens man jobbar som polis med högre befogenhet.
Han berättade om kärringen polisanmäller mig så ska han ta snack med sina kollegor och han ska personligen gå till henne och skälla ut kärringen.
För jag fick reda på att hon har gjort att andra har flyttad/vräkt med sina falska anklagelser men vi gick på botten och drog hem till henne.

För första gången satt jag på alla datorer utan hörlurar, vi kopplade in även stereo till datorn och spelade musiken till max samt hade vattenkran rinnande i köket, allt störrande ljud som gick....
När vi var hos henne med vicevärden märkte vi inte ett enda ljud och hon påstod att "dunkadunka" musiken hörs och började hon berätta att hela lägenheten skakas, fast vi var där.

Slutligen sa vicevärden att hon har varit runt grannar för att utreda vad störrande ljudet kom ifrån (då kärringen skriver brev konstant till värden om oljud etc) men att hon ska till läkaren och kolla upp om hon har tinitus eller hör "röster".....slutade med att hon nekar allt och hon ska imorgon anlita firma för att undersöka dB-nivån samt kommer polisanmälla oss

Skitsamma....ber om ursäkt för långt text men jag tror jag behövde prata ut om det hela på FB samt ViceV, har lyckats komma ner i varv

När jag bodde i annan stad förrut har jag haft jobbiga grannar som anklagade mig konstant (som jag hade alibi att jag var bortrest med kvitto etc) fast då knockade jag grannen för att han var dryg, full och väckte mig genom att sparka på min dörrr och skriker svordomar mot mig, när jag sov efter hårda arbetsskift...
...det hade inte sett bra ut om jag knockade sönder en gammal kärring

Tack för hjälpen och tack att ni hade tid att läsa igenom min gnäll-text

mvh

glömde en grej till...när kärringen frågade om resurser (våra skattepengar) att anlita firma för att utreda vårt "oväsen", sa vicevärden att hon fan kan fixa sina jävla egna pengar själv och anlita dem
Senast redigerad av mrNic3Guy 2013-10-06 kl. 22:23.
Citera
2013-10-06, 22:28
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrNic3Guy
Hejsan.

Jag fick tag på vicevärden och berättade om trakasseriet som har pågot för långt, när jag berättade allt som hände och hot om polisanmällning och spionering på oss (som hon har erkänt), fick jag reda på idag att vicevärdens man jobbar som polis med högre befogenhet.
Han berättade om kärringen polisanmäller mig så ska han ta snack med sina kollegor och han ska personligen gå till henne och skälla ut kärringen.
För jag fick reda på att hon har gjort att andra har flyttad/vräkt med sina falska anklagelser men vi gick på botten och drog hem till henne.

För första gången satt jag på alla datorer utan hörlurar, vi kopplade in även stereo till datorn och spelade musiken till max samt hade vattenkran rinnande i köket, allt störrande ljud som gick....
När vi var hos henne med vicevärden märkte vi inte ett enda ljud och hon påstod att "dunkadunka" musiken hörs och började hon berätta att hela lägenheten skakas, fast vi var där.

Slutligen sa vicevärden att hon har varit runt grannar för att utreda vad störrande ljudet kom ifrån (då kärringen skriver brev konstant till värden om oljud etc) men att hon ska till läkaren och kolla upp om hon har tinitus eller hör "röster".....slutade med att hon nekar allt och hon ska imorgon anlita firma för att undersöka dB-nivån samt kommer polisanmälla oss

Skitsamma....ber om ursäkt för långt text men jag tror jag behövde prata ut om det hela på FB samt ViceV, har lyckats komma ner i varv

När jag bodde i annan stad förrut har jag haft jobbiga grannar som anklagade mig konstant (som jag hade alibi att jag var bortrest med kvitto etc) fast då knockade jag grannen för att han var dryg, full och väckte mig genom att sparka på min dörrr och skriker svordomar mot mig, när jag sov efter hårda arbetsskift...
...det hade inte sett bra ut om jag knockade sönder en gammal kärring

Tack för hjälpen och tack att ni hade tid att läsa igenom min gnäll-text

mvh

glömde en grej till...när kärringen frågade om resurser (våra skattepengar) att anlita firma för att utreda vårt "oväsen", sa vicevärden att hon fan kan fixa sina jävla egna pengar själv och anlita dem

Så med andra ord var det som jag misstänkte att hon tillhör kategorin gnälliga människor som söker fel att gnälla på. Bra att ni var ner och lyssnade i hennes bostad om ni kunde höra det hon påstår sig störa sig på och fick bekräftat att hon bara svamlar. Det är även bra att vicevärden själv ser att hennes gnäll ej är befogade då kommer de inte ta hennes klagomål på så stort allvar framöver.

Förhoppningsvis så lugnar hon ner sig i sitt gnällande eller så kanske hon håller låg profil ett tag för att sedan börja igen på samma sätt som hon gjort hittills men det lär ni märka.
Citera
2013-10-07, 10:19
Medlem
Hur får jag ljud att störa grannarna över mig?

OP, snälla flytta tråden om du vet en bättre katogeri för frågan:

Hur får man ljud att sprida sig till lägenheten över mig? Vill spela upp porr-ljud så det dånar över mig! Bakgrunden till min vilja är:

Har en förskola över mig med en idiot som föreståndarinna. Deras lokal är stor och jag har den enda bostaden som ligger under lokalen, men lokalen är så stor så de har endast typ 2 av 12 rum som är ovan mig. Jag pratade med föreståndarinnan en gång och frågade om de inte kunde flytta barnens lekrum till något av deras andra 10 rum då ingen bor under dem. Hon svarade som en riktig ragata:- nej, det är dagis här och då får man tåla oljud.
Då vill jag alltså spela upp knullljud så det dånar i barnens lekrum så de måste flytta lekrummet. Kommer ragatan ned och ber mig sänka kommer jag säga:- sorry, men jag bor här och har rätt att kolla på porr, och det låter inte mer än när era barn leker.
Vill hämnas!!!
Citera
2013-10-07, 10:27
Medlem
Porr är väl inte så lämpligt? Spela nå skit musik istället lr någon sorts signal
Citera
2013-10-07, 10:33
Medlem
ThingThings avatar
Känns det inte mera lämpligt att ligga i mer med klagandet, sådär som vi normala människor som är villiga att lösa problem ordentligt gör?

Kanske klaga hos ev. hyresvärd eller något som kan snacka med dagisfolket?
Citera
2013-10-07, 10:34
Medlem
Som sagt, porr är väl inte lämpligt alls. Vem vet vad du kan bli åtalad för. Spela musik eller klaga hellre hos hyresvärden.
Förstår inte riktigt hur oljud från din sida kommer att göra din situation bättre.
Blir det lättare att bo i din lya när startar krig?

Tänk på att de är fler än vad du är. Det finns säkert tjugo ungar som kan hoppa runt på golvet dagarna långa just i rummen ovanför dig, bara för att jäklas tillbaka.
Orkar du med det?
Det nyaste rummet på dagiset kanske blir disco-rummet, gissa vars det kommer att placeras?

Be kommunen lägga in mattor som dämpar ljudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in