2013-10-06, 13:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech201
Jo, jag vet att det är uppgifter som förekommer, där jag menar att de måste sansa sig. De sitter knappast på något rättsläkarprotokoll. Att hävda att misshandeln är direkt orsak till dödsfallet riskerar bara att utmåla SD som offerkoftor och lögnare som drar för stora växlar på allt invandringsrelaterat, igen. Gynnar ingen.

Jag har inte jobbat särskilt mycket med trauman, så det är inte min expertis, men det gör gissningsvis inte SD-politikerna heller. Det finns mer sannolika dödsorsaker man bör utesluta först.

Om någon kirurg, gärna neurokirurg, läser och vill uttala sig så vore det intressant att höra dennes synpunkter.

Det var främst avsett som ett svar på, att det skulle röra sig om suicid. Du skrev: "Min gissning skulle vara något självförvållat, även om det kan kännas lite smaklöst att spekulera om detta."

Även när dödsorsaken är oklar, så brukar omgivningen tidigt ha klart för sig, om det handlar om självmord. Men, det finns givetvis alltid undantag.

Denne Stenkvist kan t.ex ha något skruvat resonemang (och ordval) typ misshandel --> depression (vilket han kallar för "hjärnskador") --> självmord.
Citera
2013-10-06, 13:43
Medlem
Usch och fy faan. Förmodligen ett subduralhematom. Efter någon månad börjar det koagulerade blodet suga åt sig vätska. Tryck på hjärnan och ett dramatiskt förlopp och död kan komma nästan som en blixt från klar himmel. Tragiskt. Men förbannat märkligt att blödningen som förmodligen funnits... legat och väntat inte upptäckts av sjukvården. Inte för att de anhöriga mår bättre i sin sorg, men förmodligen borde Socialstyrelsens tillsynsmyndighet titta på det hela.
Citera
2013-10-06, 13:51
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Ljugholt
Har inte sett att det skrivits något i media om att han har avlidit, om det nu föranletts av misshandeln så borde vi läst det i någon tidning. Och nej jag tror inte "pk-media" väljer att inte skriva om det. Sen att dom inte skriver det på det sättet exponerat eller avpixlat gör om händelsen förstår vi nog alla. Men anledningen till att vi inte hittar det i någon av de mer etablerade tidningarna är kanske regeln om att inte skriva om självmord.

Nu vet inte jag om så är fallet utan jag spekulerar bara. Kanske är det därför inte polisen tar upp förundersökningen. Jag kan såklart ha fel.
Tänkte samma sak. Antingen är det PK-tystnad eller så som du gissar. Ett trauma mot huvudet med hjärnskakning kan ge personlighetsförändringar, och även unga flickor som drabbats av mångkulturen och kränkande sexövergrepp och våld har gått döden till mötes på detta sätt även om det indirekt varit en invandrare som varit den bakomliggande orsaken.
Citera
2013-10-06, 14:19
Medlem
Rebellion79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Vad FAN har det för betydelse!?

Tycker inte om våld, tycker inget rättfärdigar att man ska slå på någon så illa som denna mannen blev misshandlad alls.
När man inte sett eller varit på plats kan man ju aldrig egentligen veta hur omständigheterna såg ut.
Men hur som, beklagligt det som hänt, oavsett omständigheter.
Var det oprovocerat är det ju om än ännu mer beklagligt.
Var det ord utbyte dem emellan och alkohol med i bilden, är det ändå beklagligt, men då var det ju inte i egentlig mening oproverat, och historien en annan.
Så visst har det betydelse.
Märk mina ord, att det inte är min åsikt att han förtjänar detta.
Våld är meningslöst.
Löser inget.
Men det är ju välkänt att där orden tar slut tar våldet vid. Lite så menar jag.
Citera
2013-10-06, 14:28
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Absolut. Närmast absurt att ifrågasätta denna högst relevanta misstanke. Om en ung människa, endast 22 år gammal, plötsligt avlider är det självfallet adekvat att han en månad tidigare utsatts för omfattande våld mot huvudet.
Det förefaller ostridigt att BO har blivit misshandlad, detta torde innebära att brottet är grov misshandel/synnerligen grov misshandel. GM, en neger, skall ha skrikit "svenne jävul", härav torde det följa att gärningen utgör ett hatbrott.

Nu är inte obduktionen klar och rent teortisk kan man givetvis inte utesluta andra orsaker, men det förefaller synnerligt sannolikt att dödsfallet sammanhänger med misshandeln. Isåfall förligger kausallitet, och denna kausallitet är i sammanhanget adekvat. Då följer det att brottet utgör grovt vållande till annans död.

Vid en samlad bedömning torde åtalspunken vara: synnerlig grov misshandel och grovt vållande till annans död, samt att gärningen skall anses vara ett hatbrott.
Citera
2013-10-06, 14:33
Medlem
Sammalikas avatar
Kände BO sen flera år tillbaka. Jag diskuterar gärna politik och livsfilosofi med personer som är ärliga och helhjärtat tror på sina åsikter, inte har en dold agenda. Erik stod för sina åsikter även om det ibland skadade hans person. Det är helt sjukt detta. Jag vet inte hur aktiv han va inom SDU de senaste åren men vet att han var aktiv förut.

Så som jag förstått allt så har attacken varit oprovocerad och inte ha med hans politiska åsikter att göra. Alltså random attack från en säkert påtänd GM.

Min gissning är att hans kropp inte pallade sviterna av misshandeln. Mediciner+svag kropp=död

Vila i frid Erik.

edit: länk till BO's Facebook - en uppdatering han gjorde 24e Augusti.

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater
Senast redigerad av Sammalika 2013-10-06 kl. 15:18.
Citera
2013-10-06, 15:11
Medlem
Även jag kände honom och vet att han inte varit politisk aktiv på några år så blir lite ledsen att SD försöker använde honom som ett politiskt slagträ.

Visst Erik tyckte integrationspolitiken i Sverige var skit och han är en av få som stog för det också. Men än vet ingen hur han dog då obduktionen troligen kommer ske i veckan. Så jag blir upprörd att personer och grupper försöker få vinning på att han var "aktiv SDU are som misshandlades ihjäl" när han verkligen inte var aktiv längre och vi inte ännu vet dödsorsaken.
Mina tankar går till hans familj.
Citera
2013-10-06, 15:22
Moderator
Eerieyes avatar
Självmord är ett klart alternativ. Och sådant skriver tidningarna bara undantagsvis om - ett av undantagen var tjejen som blev sextrakasserad på nätet och som sedan slängde sig framför ett tåg.

Det är frågan om hur långt man kan dra lagreglerna om kausalitet. Att dödsfallet sammanhänger med misshandeln torde vara klarlagt, men hur ser det ut i strikt juridisk mening?
Citera
2013-10-06, 15:45
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Självmord[...]
Statistiskt sett mest tänkbart.
Senast redigerad av Fittspark 2013-10-06 kl. 15:48.
Citera
2013-10-06, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
I-och-för-sig verkar ditt inlägg synnerligen opåläst eller helt enkelt subjektivt.

Givetvis kan hjärnblödningar uppstå efter lång tid efter en svår misshandel av huvud ifall den tidigare misshandeln förorsakade blödningar i skallbasen, detta eftersom blodomloppet inte alltid läker ihop perfekt utan kan skapa ärrvävnad med både blodpropp som förtunnade "väggar" för blodet som resultat.

Tack för wikipedialänken, men jag arbetar som läkare och har jobbat på akutmottagningar, så jag är bekant med olika typer av hjärnblödningar och det normala förloppet och anamnesen.

Vadå opåläst och subjektivt? Har du några belägg för att det skulle handla om dödsfall direkt relaterat till misshandeln? Vet du mer än vad som står att läsa på Avpixlat? I så fall kan du väl delge detta. På vilket sätt menar du annars att det är subjektivt att säga att det är osannolikt att ett dödsfall så här sent efter en misshandel är direkt associerat till denna?

Att något KAN hända är inte samma sak som att det är vanligt eller det mest troliga. Om det är något som är opåläst eller subjektivt så är det väl att säga att dödsfallet beror på misshandeln utan att så är fastslaget? Tycker du själv att det är lämpligt eller för något positivt med sig?
Citera
2013-10-06, 15:47
Medlem
mrmoonlightss avatar
Det är allvarligt att polisen lade ner förundersökningen så fort för ett så grovt brott. Kanske håller det på bli vardagsmat att folk blir grovt misshandlade på gatan av okända gärningsmän? Om man ger så mycket som en snytning till någon annan så får man ju annars 6 månader i fängelse. Fanns det inga vittnen, han var ju på väg att kliva in i en taxi.

Det kan ju inte heller uteslutas att gärningen hade såväl rasistiska som politiska motiv. Det spelar ingen roll att man inte längre är aktiv politiker. Man kan inte ge sig på exempelvis en åklagare bara för att han är pensionerad utan att det får extra hårda konsekvenser. Men att bevisa politiska motiv måste väl vara snudd på omöjligt.
Citera
2013-10-06, 15:55
Medlem
valleros avatar
Förvånande att ingen dödsorsak kommer fram. Det lär bli en riktigt het potatis om nu misshandeln ligger bakom. Ska bli intressant hur ms media rapporterar ett konkret fall av hatbrott med tanke på deras mastodontiska pådrag för ett påstått hatbrott som visar sig vara orkestrerat/fabricerat av agenda-drivna islamalister.
Jag har dock inga höga förhoppningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in