Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
En subdural blödning (en ansamling av blod mellan skallen och hjärnans utsida) är svår att tillskriva något annat än det kända våld, som EB utsatts för.
Men om det är en blödning inne i hjärnan, så kan obducenten (i ditt fall) välja att avstå från att uttala sig om ett event. samband med det tidigare våldet.
Obducenten behöver inte få det att se osannolikt ut att det var misshandeln som orsakade dödsfallet. Det räcker med att det lämnas öppet för att ett samband mellan misshandeln och dödsfallet ska vara möjligt att avfärda som något, som icke är bekräftat.
Obduktionsresultatet borde vara klart nästa vecka antar jag?
Jag vet fall där obducenten varit mycket oprofessionell i formuleringen av dödsorsak och lagt in gissningar om omständigheterna som framställts som fakta. Kan tänka mig att obducenten skriver något i stil med: "Sent på kvällen och under alkoholpåverkan råkade 22-åringen falla under en diskussion och slog i huvudet varvid skador uppstod"
Obducenten kanske är så rädd bli utpekad för främjande av rasism, helt utan direkta påtryckningar, att han skriver att den 22-årige svensken avled av hjärtinfarkt, åldersdiabetes eller depression.
Citat:
Ursprungligen postat av
obama-bin-laden
Det är därför man som kommentar till lagtexten skrivit att "En huvudregel vid dråp är att gemene man skulle ha förståelse för vad gärningsmannen gjort".
Gemene man är i detta fallet helt tyst, om gemene man motsvarar den bild massmedia ger av detta fall i skrivande stund som inte tycks bry sig alls och man undrar hur många som visar förståelse för om GM känt sig kränkt av svenskens politiska engagemang eller etniska härkomst.
Lagtexten ovan kan användas vid hedersmord, när en far skjutit sin egen dotter i huvudet för att hon träffat en svensk kille, då visar gemene man i denna kulturella krets förståelse och det kommer kanske då att påverka domslutet. Eftersom vi har likhet inför lagen ska då även en svensk som dödar sin dotter dömas mildare enligt svensk lag om gemene man börjar visa förståelse för att fadern känt skam över att dottern haft kontakt med en invandrare.
Om det visar sig att det var misshandeln som var orsaken och om GM har invandrarbakgrund, då får vi hedra 22-åringen med ett
minnesmonument över invandringens offer.