2013-10-06, 12:06
Medlem
Jag finner det mycket tveksamt att misshandeln skulle vara direkta orsaken till personens död nu närmare två månader senare.

Visst händer det att man ådrar sig en subduralblödning efter trauma mot huvudet, en venös blödning som kan fyllas på långsamt. Anledningen till att man ibland missar den är just för att den fylls på långsamt, vilket gör att personen kanske inte har några symtom på akuten, går hem och lägger sig och sover och sedan aldrig vaknar.

Får man en stor ischemisk hjärnskada efter t.ex. en stroke så kan man få blödningar efter 1-2 veckor i det skadade området, men knappast det vi pratar om här.

Varför skulle han plötsligt få en ny blödning efter så här lång tid, efter en vanlig, om än brutal, misshandel? För det krävs ju en helt ny blödning, inte ett gammalt subduralhematom.

Varken förringar misshandeln eller personens död, menar bara att det underminerar trovärdigheten att börja slå på stora trumman om att det är misshandeln som är dödsorsaken när det är väldigt tveksamt att så är fallet. Min gissning skulle vara något självförvållat, även om det kan kännas lite smaklöst att spekulera om detta.
Citera
2013-10-06, 12:06
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Frågan är om en obduktion kan utröna så mycket mer än att dödsorsaken är en hjärnblödning (Om så är fallet.)

Utifrån detta blir det väl sen en ren bedömningssak om det hör samman med tidigare trauma.

Någon rättsläkare som hänger här?

Kan den utan tvekan göra. har personliga erfarenheter av liknande fall där folk dött efter skador mot huvudet som inträffat månader tidigare. Blodsamlingar och skador på hjärnan visar det.
Citera
2013-10-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurre-spratt
Fast polisen som vägrade att registrera detta som ett hatbrott gjorde fel då sedan 2009 ska även brott mot svenskar kunna räknas som hatbrott.
Se http://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/...-hatbrott.html
där man kan läsa "— Brå:s nya definition är mer inkluderande. Om du utsätts för ett främlingsfientligt eller rasistiskt hatbrott ska det inte spela någon roll om du är svensk, rom, afrosvensk, eller same, säger Anna Molarin, utredare på Brå."
Självfallet kan även svenskar utsättas för hatbrott, det följer direkt av lagtexten som ej utesluter någon etnisk grupp. BRÅ:s tidigare definition hade bara relevans för förandet av statistik, ej rättstillämpningen. BRÅ är ingen lagtolkande instans och hur de för statistik har ingenting med hur lagtext ska tolkas av domstolar att göra.

Edit Jag vet inte vad polisen grundar sin bedömning på, men om bakgrunden till misshandeln var någon form av verbalt tjafs så är ju motivet inte hatbrott, även om GM använt ett nedsättande tillmäle som anspelar på etnicitet. Men jag förstår inte hur polisen skulle veta det, allt tycks ju vara oklart. Så de borde inte utesluta hatbrott (det kanske de inte gjorde heller, i utredningen?). Jag vet dock inte vad som krävs för att ett ouppklarat brott ska klassas som hatbrott i statistiken, om man enbart går på uppgifter i anmälan eller gör någon form av sannolikhetsbedömning. Rimligen borde en sådan göras, men det är ju i så fall en oerhört svår bedömning som ska till.

För er som spekulerar i motiv så kan nämnas att BO själv inte trodde att det rörde sig om politiskt motiverat våld.

Citat:
Hejsan, jag blev så pass knockad på första slaget att jag gjorde/kunde inte göra något tillbaka. Samt att jag har alltid varit emot våld men ska nu skaffa mig lagliga självförsvarssaker eftersom detta kommer sätta sig i mitt huvud vare sig jag vill det eller inte. Men jag är inte personen man skrämmer till tystnad då jag varit aktiv i SDU och har blivit hotad förr, doc aldrig någon konkret handling. Sen om det har någon koppling till det här har jag svårt att tro då jag inte är med i styrelsen längre, jag ej har orkat vara med på aktiviteter och annat då jag haft så mycket på jobbet.

http://www.exponerat.info/svennedjav...ent-1021441729
Senast redigerad av Anomiea 2013-10-06 kl. 12:22.
Citera
2013-10-06, 12:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech201
Jag finner det mycket tveksamt att misshandeln skulle vara direkta orsaken till personens död nu närmare två månader senare.

Visst händer det att man ådrar sig en subduralblödning efter trauma mot huvudet, en venös blödning som kan fyllas på långsamt. Anledningen till att man ibland missar den är just för att den fylls på långsamt, vilket gör att personen kanske inte har några symtom på akuten, går hem och lägger sig och sover och sedan aldrig vaknar.

Får man en stor ischemisk hjärnskada efter t.ex. en stroke så kan man få blödningar efter 1-2 veckor i det skadade området, men knappast det vi pratar om här.

Varför skulle han plötsligt få en ny blödning efter så här lång tid, efter en vanlig, om än brutal, misshandel? För det krävs ju en helt ny blödning, inte ett gammalt subduralhematom.

Varken förringar misshandeln eller personens död, menar bara att det underminerar trovärdigheten att börja slå på stora trumman om att det är misshandeln som är dödsorsaken när det är väldigt tveksamt att så är fallet. Min gissning skulle vara något självförvållat, även om det kan kännas lite smaklöst att spekulera om detta.

Den här SD-politikern påstår:

Citat:
En representant för SDU har dött av hjärnskador han ådrog sig under misshandeln av en person, med orden "svennejävel" under misshandeln.

https://twitter.com/robertstenkvist/...76319510618113

Men, han kan givetvis vara felunderrättad.
Citera
2013-10-06, 12:22
Medlem
Lelianas avatar
Kasselstrand har själv skrivit ordet troligen i sin text. Dödsorsaken är oklar, men det kan lika gärna gälla självmord såväl som blödning efter misshandeln. Tills fakta är klargjort blir allt bara spekulation.
Citera
2013-10-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Den här SD-politikern påstår:

https://twitter.com/robertstenkvist/...76319510618113

Men, han kan givetvis vara felunderrättad.

Jo, jag vet att det är uppgifter som förekommer, där jag menar att de måste sansa sig. De sitter knappast på något rättsläkarprotokoll. Att hävda att misshandeln är direkt orsak till dödsfallet riskerar bara att utmåla SD som offerkoftor och lögnare som drar för stora växlar på allt invandringsrelaterat, igen. Gynnar ingen.

Jag har inte jobbat särskilt mycket med trauman, så det är inte min expertis, men det gör gissningsvis inte SD-politikerna heller. Det finns mer sannolika dödsorsaker man bör utesluta först.

Om någon kirurg, gärna neurokirurg, läser och vill uttala sig så vore det intressant att höra dennes synpunkter.
Citera
2013-10-06, 12:30
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
En subdural blödning (en ansamling av blod mellan skallen och hjärnans utsida) är svår att tillskriva något annat än det kända våld, som EB utsatts för.

Men om det är en blödning inne i hjärnan, så kan obducenten (i ditt fall) välja att avstå från att uttala sig om ett event. samband med det tidigare våldet.

Obducenten behöver inte få det att se osannolikt ut att det var misshandeln som orsakade dödsfallet. Det räcker med att det lämnas öppet för att ett samband mellan misshandeln och dödsfallet ska vara möjligt att avfärda som något, som icke är bekräftat.
Obduktionsresultatet borde vara klart nästa vecka antar jag?
Jag vet fall där obducenten varit mycket oprofessionell i formuleringen av dödsorsak och lagt in gissningar om omständigheterna som framställts som fakta. Kan tänka mig att obducenten skriver något i stil med: "Sent på kvällen och under alkoholpåverkan råkade 22-åringen falla under en diskussion och slog i huvudet varvid skador uppstod"
Obducenten kanske är så rädd bli utpekad för främjande av rasism, helt utan direkta påtryckningar, att han skriver att den 22-årige svensken avled av hjärtinfarkt, åldersdiabetes eller depression.
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Det är därför man som kommentar till lagtexten skrivit att "En huvudregel vid dråp är att gemene man skulle ha förståelse för vad gärningsmannen gjort".
Gemene man är i detta fallet helt tyst, om gemene man motsvarar den bild massmedia ger av detta fall i skrivande stund som inte tycks bry sig alls och man undrar hur många som visar förståelse för om GM känt sig kränkt av svenskens politiska engagemang eller etniska härkomst.

Lagtexten ovan kan användas vid hedersmord, när en far skjutit sin egen dotter i huvudet för att hon träffat en svensk kille, då visar gemene man i denna kulturella krets förståelse och det kommer kanske då att påverka domslutet. Eftersom vi har likhet inför lagen ska då även en svensk som dödar sin dotter dömas mildare enligt svensk lag om gemene man börjar visa förståelse för att fadern känt skam över att dottern haft kontakt med en invandrare.

Om det visar sig att det var misshandeln som var orsaken och om GM har invandrarbakgrund, då får vi hedra 22-åringen med ett minnesmonument över invandringens offer.
Citera
2013-10-06, 12:31
Medlem
Karmans avatar
BO:s död kan mycket väl vara en följdverkan av misshandeln. Hjärnan är vårt mest komplexa organ och jag har själv sett fall där hjärnan utsatts för våld, där den negativa effekten kommit långt senare. Så det kan absolut inte uteslutas mot bakgrund av det vi vi vet nu.
Citera
2013-10-06, 12:32
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurre-spratt
Fast polisen som vägrade att registrera detta som ett hatbrott gjorde fel då sedan 2009 ska även brott mot svenskar kunna räknas som hatbrott.
Se http://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/...-hatbrott.html
där man kan läsa "— Brå:s nya definition är mer inkluderande. Om du utsätts för ett främlingsfientligt eller rasistiskt hatbrott ska det inte spela någon roll om du är svensk, rom, afrosvensk, eller same, säger Anna Molarin, utredare på Brå."

Tror nog inte att någon någonsin har dömts för hatbrott mot svenskar.
Citera
2013-10-06, 12:43
Medlem
Citat:

Nu var det inte två månader utan långt närmare en månad sen, och visst fan kan det ske sådana blödningar av en såpass grov misshandel som dessutom inkluderar kollaps ner i gatan. Dessutom hävdar jag att en duktig obducent kan se rätt säkert om dödsfallet hänger ihop med misshandeln, dags för uppsalapolisen att göra lite riktig nytta.
Citera
2013-10-06, 13:02
Medlem
Citat:

I-och-för-sig verkar ditt inlägg synnerligen opåläst eller helt enkelt subjektivt.

Givetvis kan hjärnblödningar uppstå efter lång tid efter en svår misshandel av huvud ifall den tidigare misshandeln förorsakade blödningar i skallbasen, detta eftersom blodomloppet inte alltid läker ihop perfekt utan kan skapa ärrvävnad med både blodpropp som förtunnade "väggar" för blodet som resultat.

Slutligen så är det ju som så att det är lite dumt, för att inte säga synbarligen lite desperat att direkt gå ut med sådana uppgifter. Däremot verkar spekulationer om självmord vara lite smaklösa när en så ung person bara går och dör så där, efter att ha blivit misshandlad.

I övrigt kan du jämföra med http://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rnbl%C3%B6dning

Däremot kan man definitivt vara säker på att obducenten kommer att söka efter många andra anledningar till dödsfallet än hjärnblödning då detta skulle kunna antyda att läkarna som tidigare vårdade personen inte gjorde sitt yttersta för att undersöka personens skador, även om det förstås kan ha varit helt legitimt att göra så.
Citera
2013-10-06, 13:04
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
BO:s död kan mycket väl vara en följdverkan av misshandeln. Hjärnan är vårt mest komplexa organ och jag har själv sett fall där hjärnan utsatts för våld, där den negativa effekten kommit långt senare. Så det kan absolut inte uteslutas mot bakgrund av det vi vi vet nu.

Absolut. Närmast absurt att ifrågasätta denna högst relevanta misstanke. Om en ung människa, endast 22 år gammal, plötsligt avlider är det självfallet adekvat att han en månad tidigare utsatts för omfattande våld mot huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in