2013-10-04, 16:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Vad heter tunnelbaneföraren?

Har bara sett Göran som Aner berättar om i Cover-Up. Inte sett när han hör av sig till polisen första gången och om och när han är hörd.

Ulla pratar men polis hon är bekant med, , Claes Björklund, bara ngn dag efter MOP. Hon hade själv svårt att komma fram mdd tipset men efter hjälp från CB hörs hon första gången den femte mars.

Holmer tycker hon är för detaljerad med signalementet. Det får mig och fundera över vad han kan om kvinnor. Deras iakttagelseförmåga ang kläder är tiofalt bättre än en man och förbluffar mig fortfarande.

Har du Ullas signalement på männen i gamla stan får du gärna lämna ut dom i tråden.Är på telefon och har dom inte tillgängliga just nu.
Citera
2013-10-04, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ja, herre gud, ibland kan man ju få för sig att folk tror att en del är för fred på jorden bara för att de någon gång sagt det.

2. Med profilbild så kan man ju inte veta vad du debatterar om, ifall du avser en korspostdebatt om något skrivet i en annan tråd så skulle det ju kunna vara uppsåts relevant i MOP tråden men verkar nog snarare handla om att du är sur för den debattmässiga överkörningen av någon commiedebattör som tror på tomten och att Israels massmedia per automatik ska stödja något när "den tiden går mot sitt slut". I all välmening så kommer de att "vända kappan efter vinden", precis som de alltid gjort tidigare.

3. Sedan kan man ju ha många anledningar till att skriva saker på flashback, sällan finns det en anledning eller två, som du listar. Min favoritanledning är diametralt skild från dina anledningar.

Svar på No 1: Ja, eller hur?
Svar på No 2: Det föreligger knappast ett förbud att efterforska vilka ämnen som har intresserat herrn innan han med kjöllersk svansföring förlänade oss ett besök i den här debatten. Det är inte enbart dig själv förunnat att göra dig en liten "profilbild" av folk som deltar härinne ska du veta.
Svar No 3: Jag är helt övertygad om att ditt "witty" sätt att skriva och uttrycka dig i olika trådar grundar sig i att du känner dig inneha viss makt, möjligen betald sådan, att du också ger blanka fan i vad som är sant och falskt och om världen är förljugen eller ej. Min profilbild av dig är helt enkelt att du är en tämligen skrupellös person som trots det sover hur bra som helst på nätterna. Grattis till dig! RAF-spåret är onekligen intressant men trots allt finns det ju invändningar även mot det. Man skulle ju t.ex bra gärna vilja veta vilken svensk underrättelseman det var som berättade för Anders Leopold att RAF-spåret skulle ha varit ett typiskt inplanterat spår av CIA. Men det lär vi aldrig (heller) få veta. Synd!

Iesho - Du är bara bäst för du vill iallafall ha ordning på grejerna härinne och tycker t.ex det är viktigt att skilja ut Barbro från Barbro och FRA från FRO. En kanske inte helt oviktig liten "detalj" inför den fortsatta spekulationen.
Citera
2013-10-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Svar på No 1: Ja, eller hur?
Svar på No 2: Det föreligger knappast ett förbud att efterforska vilka ämnen som har intresserat herrn innan han med kjöllersk svansföring förlänade oss ett besök i den här debatten. Det är inte enbart dig själv förunnat att göra dig en liten "profilbild" av folk som deltar härinne ska du veta.

1. Men varför nämner du då ett uppenbart faktum?, var det för att poängtera något speciellt?

2. Men det finns alltid en risk med ett sådant beteende, några helt uppenbara risker när man korstrailar en person på det viset är:
a. att tro att personen skulle uppge hela sin kompetens i sina internetskriverier.
b. att tro att personen skulle skriva om något som är viktigt för denne.
c. att tro att personen skulle vara på något vis sanningsenlig när den i själva verket skulle kunna fylla hela spektrat av lögn&sanning avseende olika inlägg.
d. att tro att ett inlägg har en koppling till ett annat inlägg och inlägg i en tråd har betydelse i en annan tråd.
e. osv. osv. osv.

Citat:
Svar No 3: Jag är helt övertygad om att ditt "witty" sätt att skriva och uttrycka dig i olika trådar grundar sig i att du känner dig inneha viss makt, möjligen betald sådan, att du också ger blanka fan i vad som är sant och falskt och om världen är förljugen eller ej. Min profilbild av dig är helt enkelt att du är en tämligen skrupellös person som trots det sover hur bra som helst på nätterna. Grattis till dig! RAF-spåret är onekligen intressant men trots allt finns det ju invändningar även mot det. Man skulle ju t.ex bra gärna vilja veta vilken svensk underrättelseman det var som berättade för Anders Leopold att RAF-spåret skulle ha varit ett typiskt inplanterat spår av CIA. Men det lär vi aldrig (heller) få veta. Synd!

1. Det finns en excellent bok skriven på 1400-talet av Machiavelli. Sedan finns även en excellent bok skriven av TSun Tzu. De är lämpliga studieobjekt för dig som säger dig pyssla med litteratur&idéhistoria. "The laws of power" är också lämplig om ej lika excellent som övriga litterära objekt.
2. Vill ej vara oschysst mot fröken, men är denna analys ett resultat som får dig med ständiga debattmässiga anspelningar?
3. Efter att ha ögnat igenom det där för första gången så kan jag direkt säga att "tapen" med Bush den äldre är totalbluff, detta för att det inte behövs några certifikat för att flytta runt sålda, osålda, försvunna, smugglade, osv. osv. vapen, det går alldeles utmärkt att placera dem på vilket fartyg som helst och köra vart man vill i världen. Tapebluffen är skrattretande dålig, liksom det mesta av det övriga som står på de där sidorna utan är bara någon form av traditionell bajskastningstävling, vanligtvis iscensatt av sparkade statstjänstemän.
Citera
2013-10-05, 10:43
Bannlyst
[quote=BehindRayban|45531043]1. Men varför nämner du då ett uppenbart faktum?, var det för att poängtera något speciellt?

2. Men det finns alltid en risk med ett sådant beteende, några helt uppenbara risker när man korstrailar en person på det viset är:
a. att tro att personen skulle uppge hela sin kompetens i sina internetskriverier.
b. att tro att personen skulle skriva om något som är viktigt för denne.
c. att tro att personen skulle vara på något vis sanningsenlig när den i själva verket skulle kunna fylla hela spektrat av lögn&sanning avseende olika inlägg.
d. att tro att ett inlägg har en koppling till ett annat inlägg och inlägg i en tråd har betydelse i en annan tråd.
e. osv. osv. osv.

1. Det finns en excellent bok skriven på 1400-talet av Machiavelli. Sedan finns även en excellent bok skriven av TSun Tzu. De är lämpliga studieobjekt för dig som säger dig pyssla med litteratur&idéhistoria. "The laws of power" är också lämplig om ej lika excellent som övriga litterära objekt.
2. Vill ej vara oschysst mot fröken, men är denna analys ett resultat som får dig med ständiga debattmässiga anspelningar?
3. Efter att ha ögnat igenom det där för första gången så kan jag direkt säga att "tapen" med Bush den äldre är totalbluff, detta för att det inte behövs några certifikat för att flytta runt sålda, osålda, försvunna, smugglade, osv. osv. vapen, det går alldeles utmärkt att placera dem på vilket fartyg som helst och köra vart man vill i världen. Tapebluffen är skrattretande dålig, liksom det mesta av det övriga som står på de där sidorna utan är bara någon form av traditionell bajskastningstävling, vanligtvis iscensatt av sparkade statstjänstemän.[/QUOTE

1. Tack men litteraturvalet ligger inte för mig men har trots det läst valda delar. Jag är humanist och ingen stridis. Skulle aldrig drömma om att kalla folk som inte faller mig i smaken för fyllon eller utvecklingsstörda i en debatt.
2. Absolut och utan tvekan.
3. Himla smart du verkar vara som genomskådar en bluff iscensatt mot Bush d.ä efter bara ett snabbt "ögnande"? Fascinerande! Och jag menar det verkligen.

Ajöken.
Senast redigerad av tundra2000 2013-10-05 kl. 11:09.
Citera
2013-10-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Det är mycket intressant det du berättar att det pågick en kuppövning, det skulle kunna förklara en hel del av de märkliga saker som inträffade under mordkvällen inte minst de brister som bröderna Poutiainen beskriver i Inuti labyrinten. Om du inte kan yppa din källas namn kan du väl redogöra för hans position och trovärdighet?

Hans position vill jag inte säga något om men vad gäller hans trovärdighet så har jag
alltid betraktat den som mycket hög.
Citera
2013-10-05, 11:50
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tre som borde känt till en ev kuppövning vid tiden för MOP.
Överste Rolf Frykhammar ,1927-2003, chef svea livgarde¨
Genmajor Krister L:son Lagersvärd,1934, chef armestaben
Amiral Bror Steffensson,1929, Chef försvarstaben
Säkert var det många som kände till kuppövningen såsom gammal rutin men denna gång gällde det tydligen att i första hand testa rättsstatens förmåga att hålla tyst om villkoren för sin existens så att NATO kunde ge sitt anhang hos massmediaregimen fortsatt tillit och beskydd.
En som definitivt visste om övningen men kanske inte vad den egentligen gick ut på var det gamla polisbefälet Jan Värnhall. Denne hade såsom säkerhetsansvarig vid regeringskansliet haft i uppgift att innan mordet göra upp en försvarsplan mot vad som faktiskt kom att hända. Enligt Jesus Alcala blev Värnhall inte kallad till förhör förrän fem år senare fastän man direkt hade fått besked om saken. Värnhall säger sig då ha raderat allt för att det råkade vara ett så pinsamt misslyckande trots att man så i varje detalj hade varit förberedd.
Istället framkom att Värnhall hade haft förbindelser med både SB och NATO. Tunander som sedan får sambanden bekräftade på sitt håll hos NATO redogör mycket tydligt i ett inofficiellt PM hur SB, maffia och prisjägare över hela världen varit förberedda i vanlig ordning och försökt överträffa varandra i hur palmeträdet skulle fällas. Allt var avsett som villospår kunde man förstå. Holmér som i lika god tid organiserar en motkupp bland poliser med kontakter i både undre världen och med officerskåren kommer dock för sent fram till att en prickskytt och medhjälpare hämtats på betydligt närmre håll och ur kretsar närmare Palme än någon kunnat ana. Alla hade blivit grundlurade.
Citera
2013-10-05, 15:57
Medlem
Citat:
1. Tack men litteraturvalet ligger inte för mig men har trots det läst valda delar. Jag är humanist och ingen stridis. Skulle aldrig drömma om att kalla folk som inte faller mig i smaken för fyllon eller utvecklingsstörda i en debatt.
2. Absolut och utan tvekan.
3. Himla smart du verkar vara som genomskådar en bluff iscensatt mot Bush d.ä efter bara ett snabbt "ögnande"? Fascinerande! Och jag menar det verkligen.

Ajöken.

1. Det där ingen stridis-litteratur, snarare något som "stridisar" inte borde få läsa. Den enda av skribenterna med direkt militär bakgrund är tsun tzu, machiavelli kan möjligtvis placeras på beställningssidan och skribenten bakom the laws of power har ingen militär kompetens alls.

2. Vad gäller de referenter som du hänvisar till så verkar knarkande och fylleri väldigt vanligt förekommande.

3.

4. Du kan ju berätta för mig varför "svenska certifikat" skulle vara nödvändiga till någonting alls, samt att sagespersonen som utger sig för att Bushs "bödel" och påstår sig ha jagat tiotals flygplan med raketbestyckade helikoptrar (en omöjlighet) skulle vara trovärdig, och ifall någon trodde på saken varför inte sätta han i finkan direkt?
Citera
2013-10-05, 17:45
Medlem
Citat:
"Härska genom att söndra."
"Allt krig är vilseledning."

Dina rekommenderade böcker har jag bläddrat i för länge, länge sedan. Sedan läste jag nyss här på FB i en helt annan debatt att en användare ansåg att alldeles för många falska påståenden här inne blir till sanningar, men att detta vetenskapsteoretiska problem kunde avhjälpas om man visste vem avsändaren är. Det påståendet var ju humor i kubik tyckte jag och det tycker säkert du också.

1. Du tycker inte att divide&conquer står i ganska stark kontrast till Tsun tzu & machiavelli när det tillämpas på den egna staten? vilseledning bör ju alltid vara en del av ett krig även om de tre författarna och deras källor ofta avser diametralt olika syften med sin vilseledning.

2. Det där är ju en vetenskapsteoretisk grej som aldrig följs någonstans men brukar sammanfattas av följ pengarna & källhänvisningen. I den här tråden så är det ju uppenbart att vissa mest försöker baja på folk i förhoppningen om att googledroids ska göra dem vedervärdigt ökända.

Citat:
Ta Boboslacke härinne exempelvis som ger sken av att vara en avsändare med imposanta kontakter och diffus bakgrund i det mesta som rör polis, militär och deras u-tjänster trots att han har jobbat i skolan och har gått på socialhögskolan i Göteborg. Han får många storögda fans härinne, men herregud vad den gubben mixtrar med uppgifter "så att de passar in i hans scenario" om man skärskådar dem med lupp. Det enda "Stalin" är vansinnigt bra på är att trycka på röda censurknappen och be moderatorerna om hjälp. Ibland misstänker jag faktiskt att Boboslacke kanske har ett förflutet i Stasi eller i KGB och att censureringen och att vissa lögner går med automatik.

1. Det finns väl en hel skara med personer som baserar sina utsagor på mytböcker om typ agent 007 eller motsvarande svenska varianter. I själva verket pysslar nog svenska underrättelsetjänster mest med interkontroller snarare än externkontroller (vilket mytböckerna alltid verkar anta).

2. Det kan ju vara bokförfattare som försöker bygga scenarion för nästa stora bok.

Citat:
Om certifikat vet jag ingenting egentligen men jag har i minne att Bofors kunde uppvisa "erfoderliga svenska certifikat" när deras krutleveranser åkte kors och tvärs på tåg genom Europa med egentlig slutdestination Iran innan de beslagstogs av tullpersonal. Eller var det kanske Irak krutet skulle levereras till? Nåväl, till ett av länderna i Europas gamla kulturvagga Mesopotamien var det i varje fall. Det är jag iallafall (ganska) säker på men vad vet jag? Jag är inte själv certifierad, så jag vet just ingenting om någonting.

Ajöken 2

1. Jasså, det är därifrån de fått det där stollerierna. Men då handlar certifikatet om lastens säkerhet för tågtransporter genom tätbefolkat område eller något liknande och är knappast något som behövs för att leverera vapen till något u-land via fartyg. En typisk byråkratbluff alltså.
2.
Citera
2013-10-05, 17:56
Medlem
Feedback66s avatar
Kan inte ni två snillen sluta svamla off topic och börja chatta med varandra istället? Ni verkar inte ha något att tillföra tråden.
Citera
2013-10-05, 18:30
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej, det kan man inte. Men Ulla Strömbäck-Larssons uppgifter pekar starkt mot att Olof Palme var övervakad i gamla stan. Om det varit frågan om en fjärrskyddsgrupp så borde den åkt med paret Palme på Tunnelbanetåget mot Rådmansgatan.

Eftersom beskrivningarna av personen i Gamla Stan och personen som gatuköksägaren såg följa efter LOP efter biobesöket är så samstämmiga funderar jag på om de är samma person. Det känns dessutom troligt att samma personer som bevakade Palme medan de tog sig till bion bevakade honom efteråt. Färre kockar. Jag vet inte hur troligt det är att Contra-Stig själv skulle gå ut och traska runt med walkie talkie - det kanske är mer sannolikt att gubben var en av Åkes.
Citera
2013-10-05, 18:32
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Hans position vill jag inte säga något om men vad gäller hans trovärdighet så har jag
alltid betraktat den som mycket hög.

Eftersom du inte besvarade mitt inlägg om vad den här mannen har berättat för dig, ska det tolkas som att du inte kommer/kan delge tråden detta? PMa gärna annars om det finns något du vill dela med dig av.
Citera
2013-10-05, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du tycker inte att divide&conquer står i ganska stark kontrast till Tsun tzu & machiavelli när det tillämpas på den egna staten? vilseledning bör ju alltid vara en del av ett krig även om de tre författarna och deras källor ofta avser diametralt olika syften med sin vilseledning.

2. Det där är ju en vetenskapsteoretisk grej som aldrig följs någonstans men brukar sammanfattas av följ pengarna & källhänvisningen. I den här tråden så är det ju uppenbart att vissa mest försöker baja på folk i förhoppningen om att googledroids ska göra dem vedervärdigt ökända.

1. Det finns väl en hel skara med personer som baserar sina utsagor på mytböcker om typ agent 007 eller motsvarande svenska varianter. I själva verket pysslar nog svenska underrättelsetjänster mest med interkontroller snarare än externkontroller (vilket mytböckerna alltid verkar anta).

2. Det kan ju vara bokförfattare som försöker bygga scenarion för nästa stora bok.

1. Jasså, det är därifrån de fått det där stollerierna. Men då handlar certifikatet om lastens säkerhet för tågtransporter genom tätbefolkat område eller något liknande och är knappast något som behövs för att leverera vapen till något u-land via fartyg. En typisk byråkratbluff alltså.
2.

Visst kan det vara bokförfattare som försöker bygga scenarior och också puffa för nästa "stora" bok, men det är då själva fan att de är så usla författare att de måste dra ner levande och döda människors namn och rykten i sin egenskapta sörja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in