2013-10-04, 12:04
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
... och var ligger ölvulkanen, Tinuviel?
I det DFSM kallar för himlen. I begynnelsen skapade han för mycket land (han glömde att han skapade "land" dag två och upprepade sig av misstag den tredje dagen). Då det inte fanns plats för så mycket land på jorden lyfte han upp en del av marken (den del som hade ölvulkaner) och kallade det himlen.

Så du har inte fel när du kallar det för himlen, Kunskap1 - det är t om ett litet erkännande av DFSM:s legitimitet som Skapare.

Citat:
Som du vet så menas blind tro att man litar blint på något/någon som man inte ifrågasätter. Profeterna har en tillit på Gud, och en tillit uppstår efter en lång process av ifrågasättande. När man väl har en tillräcklig stark tillit på någon som behöver man inte längre ifrågasätta denne. Så fungerar vårt samhället och den fungerar på tillit. Inte väl ska du ifrågasätta dina föräldrar som du har ett starkt tillit för, eller gör du det?
Var står det att Abraham och Job hade en lång process av ifrågasättande?
Citat:
Jag tror att du missförstod exemplet med tillverkaren. Om en tillverkare tillverkar knivar, och syftet med knivarna var att användas till ett gott syfte, så är tillverkaren inte ansvarig om hans knivar skulle används till att göra ondska med. Samma sak gäller för Gud. Gud skapade skapelsen för ett gott syfte, och han är inte ansvarig om någon skulle göra något ont här på jorden. Gud är alltså inte ansvarig om Satan skulle orsaka ondska här på jorden, även om Gud visste det. Men samtidigt visste Gud att fördelarna med sin skapelse övervägde nackdelarna, därför valde han att skapa.

Skapades djävulen i ett gott syfte, menar du? Visst inte Gud hur det skulle gå?
Citat:
Först och främst, hur vet man att denne är en sann eller falsk profet? Om någon påstår sig vara en profet, ja då har vi rätt att kräva belägg från denne. För annars blir det bara blind tro.

Ja, hur tar du reda på det? Mannen står ju framför dig med kniven mot ett barns strupe.
Citat:
Precis, enligt berättelses så var Abraham en sann profet. Och sanna profeter är inga psykiskt sjuka människor, Tinuviel.
Hur vet du att Abraham var en sann profet?
Citat:
Bibeln hävdar varken 1 eller 2. Du tolkar det som 1, och jag tolkar det som 2. Och en av oss här rätt och vem som har rätt får vi låta vara upp till läsaren att avgöra.
Eftersom det står klart och tydligt att Gud lyfter sin hand från Job och uppmanar djävulen att beröva honom allt tror jag att de flesta som är läskunniga och inte ägnar sig åt önsketänkande på selektiv bas kommer fram till samma slutsats som jag.
Citat:
DFSM var ju evig, så det betyder att han finns HELA tiden. Därför kan han inte skifta till icke-existens, för annars bryter han mot sin definition (eller sanna natur).
Vad har du för bas för att påstå att detta inte ÄR DFSM:s sanna natur?
Citera
2013-10-04, 14:45
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Som du vet så menas blind tro att man litar blint på något/någon som man inte ifrågasätter. Profeterna har en tillit på Gud, och en tillit uppstår efter en lång process av ifrågasättande. När man väl har en tillräcklig stark tillit på någon som behöver man inte längre ifrågasätta denne. Så fungerar vårt samhället och den fungerar på tillit. Inte väl ska du ifrågasätta dina föräldrar som du har ett starkt tillit för, eller gör du det?
Jag återupprepar en fråga som jag ställde innan som du av någon konstig/bekväm anledning inte svarade på:
Så eftersom du jämför med föräldrar, om din mamma hade sagt till dig att döda din son så skulle du såklart lyda eftersom du ju litar på din mamma. Eller hur? Det handlar ju inte om blind lydnad utan om tillit helt enkelt. Eller hur?

Citat:
Du behöver inte anstränga dig, för bevisbördan är inte din. De som påstår att DFSM existerar bör bevisa det.
Du menar precis som du har bevisat att din småaktiga psykopatgud finns?

Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
En omnipotent, omniscient, och omnibenevolent figur skapade alltså allergiker som inte kan förtära spaghettimonstrets himself i.e DFSM är motbevisat.
Vad i begreppet "ointelligent design" är det som får dig att tro att DFSM inte skulle skapa en sån grej? Alltså... Han skapade discomusik och Jar Jar Binks, allergier är ju ingenting i jämförelse med den idiotin.
Citera
2013-10-04, 18:06
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag återupprepar en fråga som jag ställde innan som du av någon konstig/bekväm anledning inte svarade på:
Så eftersom du jämför med föräldrar, om din mamma hade sagt till dig att döda din son så skulle du såklart lyda eftersom du ju litar på din mamma. Eller hur? Det handlar ju inte om blind lydnad utan om tillit helt enkelt. Eller hur?
I vilket syfte skulle min underbara mamma säga till mig att döda min son?

Citat:
Du menar precis som du har bevisat att din småaktiga psykopatgud finns?
Ja, du... hur ska jag bevisa en metafysisk existens som inte går att observera med de empiriska verktygen. Om du ger mig förslag hur jag ska gå tillväga så ställer jag upp, är vi överens?
Citera
2013-10-04, 18:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
I vilket syfte skulle min underbara mamma säga till mig att döda min son?
Av samma anledning gud bad Abraham, för att testa din kärlek till henne?
Citera
2013-10-04, 19:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
I det DFSM kallar för himlen. I begynnelsen skapade han för mycket land (han glömde att han skapade "land" dag två och upprepade sig av misstag den tredje dagen). Då det inte fanns plats för så mycket land på jorden lyfte han upp en del av marken (den del som hade ölvulkaner) och kallade det himlen.

Så du har inte fel när du kallar det för himlen, Kunskap1 - det är t om ett litet erkännande av DFSM:s legitimitet som Skapare.
Det finns ju trots allt bara en himmel, och dit går alla goda människor, eller hur?

Citat:
Var står det att Abraham och Job hade en lång process av ifrågasättande?
Till exempel, Abraham ifrågasatte Gud om hur han skulle få ett barn då han och hans fru var gamla. När det visade sig att Gud hade rätt så ökade Abrahams tillit för honom.

Citat:
Skapades djävulen i ett gott syfte, menar du? Visst inte Gud hur det skulle gå?
Gud skapade skapelsen för ett gott syfte, och visste hur det skulle gå med djävulen. Gud har två alternativ, antingen skapa skapelsen eller inte. I och med att Gud visste att godheten övervägde ondskan på jorden, så valde han att skapa skapelsen, annars skulle han inte gjort det.

Citat:
Ja, hur tar du reda på det? Mannen står ju framför dig med kniven mot ett barns strupe.
I och med att jag inte vet om denna man är en sann eller falsk profet, så är min första bedömning att denna man skulle bara en psykiskt sjuk människa.

Citat:
Hur vet du att Abraham var en sann profet?
Eftersom jag har tillit för att skriften är sann, efter min subjektiva undersökning givetvis.

Citat:
Eftersom det står klart och tydligt att Gud lyfter sin hand från Job och uppmanar djävulen att beröva honom allt tror jag att de flesta som är läskunniga och inte ägnar sig åt önsketänkande på selektiv bas kommer fram till samma slutsats som jag.
Det är ju trots allt din subjektiva tolkning av texten. Min subjektiva tolkning av texten är att Gud lyfte sin hand från Job, och därmed var det fritt fram för Satan att göra sitt jobb. Gud har gett tillåtelse för Satan att härja fritt här på jorden under en viss tid, och kommer sedan att stå till svars för sin onda handlingar som han har utfört här på jorden. Och Gud är inte ansvarig för Satans onda handlingar. Kom ihåg detta.

Citat:
Vad har du för bas för att påstå att detta inte ÄR DFSM:s sanna natur?
Menar du att DFSM inte är evig? Eller har jag kanske missförstått dig?
Senast redigerad av kunskap1 2013-10-04 kl. 19:07.
Citera
2013-10-04, 19:09
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Av samma anledning gud bad Abraham, för att testa din kärlek till henne?
Och vad har min mamma för tankar om utfallet? Är mitt barn levande eller dött efter testet?
Citera
2013-10-04, 19:45
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Fast inget inom vetenskapen är en absolut sanning. Det är inte så vetenskapen fungerar. Superposition sker. Det råder ingen debatt bland vetenskapsmän vad gäller detta. Det finns människor som tjafsar om evolution, det betyder inte att evolution har skett och sker.
Påstår du att alla vetenskapsmän och forskare är överens om superposition?

Citat:
Superposition är ett system i när vi inte observerat det. Det är hela definitionen, comprende?
Därmed kan vi inte observera ett system i superposition. Så fort vi observerar systemet är det inte i superposition längre. Så definieras superposition, eller hur? Man kan bara motsäga sig själv när man påstår att man kan observera ett system i superposition, eller hur?

Citat:
Den är både levande och död samtidigt enligt kvantmekanikens definition.
Ja, det är så den definieras och man kan därför inte observera om en katt är både levande och död samtidigt. Gör du det, så väntar ett nobelpris.

Citat:
Ärligt talat måste du lära dig hur kvantmekaniken fungerar. Man jobbar bara med sannolikheter där.

Dessa forskare har jobbat inom kvantfysik många många år. Du är inte tillräckligt påläst för att ens uttala dig, för att inte säga racka ner på deras arbete.
Ja, det handlar om sannolikheter och inte om motsägelser. Niels Bohr har aldrig påstått att en elektron kan finnas på två platser samtidigt. Han påstod bara att man inte kan VETA var en elektron befinner sig, man kan bara räkna ut sannolikheten var den befinner sig. Så har jag i alla fall förstått det.

Citat:
Inom kvantfysiken fungerar inte din logik. En och samma partikel, och är, överallt samtidigt, innan man observerar den.
Ser du hur motsägelsefullt det låter? Hur kan du påstå att en partikel är överallt samtidigt när vi inte kan observera det? Som sagt, om du kan observera det så väntar dig ett nobelpris.
Citera
2013-10-04, 21:01
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ja, du... hur ska jag bevisa en metafysisk existens som inte går att observera med de empiriska verktygen. Om du ger mig förslag hur jag ska gå tillväga så ställer jag upp, är vi överens?
Precis på samma sätt som vi ska bevisa DFSM:s existens antar jag.

Citat:
Och vad har min mamma för tankar om utfallet? Är mitt barn levande eller dött efter testet?
Det kommer ju till himlen, bara positiva saker alltså. Och vad spelar det för roll? Du har ju sagt att man inte ska ifrågasätta dom man har tillit till och du har tillit till din mamma sa du innan. Så då är det väl bara att döda sonen? Eller menar du att ditt resonemang inte håller?
Citera
2013-10-04, 23:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Är inte det samma fråga du ska ställa till Gud?
Citera
2013-10-04, 23:49
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Påstår du att alla vetenskapsmän och forskare är överens om superposition?
Ja, alla forskare inom relevanta områden (Fysik, teknik, delvis astronomi osv) är överens om superposition.

Citat:
Därmed kan vi inte observera ett system i superposition. Så fort vi observerar systemet är det inte i superposition längre. Så definieras superposition, eller hur? Man kan bara motsäga sig själv när man påstår att man kan observera ett system i superposition, eller hur?

True dat, men ser inte problemet?

Citat:
Ja, det är så den definieras och man kan därför inte observera om en katt är både levande och död samtidigt. Gör du det, så väntar ett nobelpris.

Jag har aldrig påstått att man ska kunna observera den. När man för det, bryts ju vågfunktionen ner.

Citat:
Ja, det handlar om sannolikheter och inte om motsägelser. Niels Bohr har aldrig påstått att en elektron kan finnas på två platser samtidigt. Han påstod bara att man inte kan VETA var en elektron befinner sig, man kan bara räkna ut sannolikheten var den befinner sig. Så har jag i alla fall förstått det.

Sant, och innan man bestämmer var den är, är den överallt på samma gång.

Citat:
Ser du hur motsägelsefullt det låter?
Detta är kvantfysik. Vanliga naturlagar appliceras inte här.

Citat:
Hur kan du påstå att en partikel är överallt samtidigt när vi inte kan observera det?
Innan vi observerar den är den per definition överallt på samma gång. Vad är det som du inte förstår?
Citat:
Som sagt, om du kan observera det så väntar dig ett nobelpris.
Ja, för då skulle jag krossa stora delar av hela våran världsbild, och kvantfysiken skulle få skrotas, tillsammans med annat.

Du är väl medveten om att din dator och mobil är beroende av superposition för att ens kunna fungera.
Citera
2013-10-05, 10:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
En omnipotent, omniscient, och omnibenevolent figur skapade alltså allergiker som inte kan förtära spaghettimonstrets himself i.e DFSM är motbevisat.

Det finns pasta för alla. Möjligen med undantag för individer med 100% allergi mot alla typer av kolhydrater (om såna finns).
Citera
2013-10-05, 10:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som du vet så menas blind tro att man litar blint på något/någon som man inte ifrågasätter. Profeterna har en tillit på Gud, och en tillit uppstår efter en lång process av ifrågasättande. När man väl har en tillräcklig stark tillit på någon som behöver man inte längre ifrågasätta denne. Så fungerar vårt samhället och den fungerar på tillit.

Definitions-dansande.

Citat:
Inte väl ska du ifrågasätta dina föräldrar som du har ett starkt tillit för, eller gör du det?

Falsk analogi.

Citat:
Jag tror att du missförstod exemplet med tillverkaren. Om en tillverkare tillverkar knivar, och syftet med knivarna var att användas till ett gott syfte, så är tillverkaren inte ansvarig om hans knivar skulle används till att göra ondska med. Samma sak gäller för Gud.

Falsk analogi.

Citat:
Gud skapade skapelsen för ett gott syfte, och han är inte ansvarig om någon skulle göra något ont här på jorden.

Napkinism och cirkelargumentation.

Citat:
Gud är alltså inte ansvarig om Satan skulle orsaka ondska här på jorden, även om Gud visste det.

Jo.

Citat:
Men samtidigt visste Gud att fördelarna med sin skapelse övervägde nackdelarna, därför valde han att skapa.

Napkinism och cirkelargumentation.

Citat:
Först och främst, hur vet man att denne är en sann eller falsk profet? Om någon påstår sig vara en profet, ja då har vi rätt att kräva belägg från denne. För annars blir det bara blind tro.

Precis, förstå vad du själv implicerar.

Citat:
Precis, enligt berättelses så var Abraham en sann profet.

Napkinism.

Citat:
Och sanna profeter är inga psykiskt sjuka människor, Tinuviel.

Premiss-antagen cirkelargumentation.

Citat:
DFSM var ju evig, så det betyder att han finns HELA tiden. Därför kan han inte skifta till icke-existens, för annars bryter han mot sin definition (eller sanna natur).

Det finns ingen "hela tiden" i en extra-kosmisk existensform. Det är ett av dina hitta-på koncepter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in