I det DFSM kallar för himlen. I begynnelsen skapade han för mycket land (han glömde att han skapade "land" dag två och upprepade sig av misstag den tredje dagen). Då det inte fanns plats för så mycket land på jorden lyfte han upp en del av marken (den del som hade ölvulkaner) och kallade det himlen.
Så du har inte fel när du kallar det för himlen, Kunskap1 - det är t om ett litet erkännande av DFSM:s legitimitet som Skapare.
Skapades djävulen i ett gott syfte, menar du? Visst inte Gud hur det skulle gå?
Ja, hur tar du reda på det? Mannen står ju framför dig med kniven mot ett barns strupe.
Så du har inte fel när du kallar det för himlen, Kunskap1 - det är t om ett litet erkännande av DFSM:s legitimitet som Skapare.
Citat:
Var står det att Abraham och Job hade en lång process av ifrågasättande?
Som du vet så menas blind tro att man litar blint på något/någon som man inte ifrågasätter. Profeterna har en tillit på Gud, och en tillit uppstår efter en lång process av ifrågasättande. När man väl har en tillräcklig stark tillit på någon som behöver man inte längre ifrågasätta denne. Så fungerar vårt samhället och den fungerar på tillit. Inte väl ska du ifrågasätta dina föräldrar som du har ett starkt tillit för, eller gör du det?
Citat:
Jag tror att du missförstod exemplet med tillverkaren. Om en tillverkare tillverkar knivar, och syftet med knivarna var att användas till ett gott syfte, så är tillverkaren inte ansvarig om hans knivar skulle används till att göra ondska med. Samma sak gäller för Gud. Gud skapade skapelsen för ett gott syfte, och han är inte ansvarig om någon skulle göra något ont här på jorden. Gud är alltså inte ansvarig om Satan skulle orsaka ondska här på jorden, även om Gud visste det. Men samtidigt visste Gud att fördelarna med sin skapelse övervägde nackdelarna, därför valde han att skapa.
Skapades djävulen i ett gott syfte, menar du? Visst inte Gud hur det skulle gå?
Citat:
Först och främst, hur vet man att denne är en sann eller falsk profet? Om någon påstår sig vara en profet, ja då har vi rätt att kräva belägg från denne. För annars blir det bara blind tro.
Ja, hur tar du reda på det? Mannen står ju framför dig med kniven mot ett barns strupe.
Citat:
Hur vet du att Abraham var en sann profet?
Precis, enligt berättelses så var Abraham en sann profet. Och sanna profeter är inga psykiskt sjuka människor, Tinuviel.
Citat:
Eftersom det står klart och tydligt att Gud lyfter sin hand från Job och uppmanar djävulen att beröva honom allt tror jag att de flesta som är läskunniga och inte ägnar sig åt önsketänkande på selektiv bas kommer fram till samma slutsats som jag.
Bibeln hävdar varken 1 eller 2. Du tolkar det som 1, och jag tolkar det som 2. Och en av oss här rätt och vem som har rätt får vi låta vara upp till läsaren att avgöra.
Citat:
Vad har du för bas för att påstå att detta inte ÄR DFSM:s sanna natur?
DFSM var ju evig, så det betyder att han finns HELA tiden. Därför kan han inte skifta till icke-existens, för annars bryter han mot sin definition (eller sanna natur).