2013-10-05, 09:07
Bannlyst
Tror Gud kan vara både god och ond men är för det mesta god.

Han har koll över Satan, Satans demon, häxan och Lucifer i helvetet.

Herregud säger ni helsvennar. Ni komformerade kan tro på Gud och Herren.

Sen är det Kristus som har vilken roll i Guds släkträd? Eller är han amerikanska Lucifer som dom trodde om innan han korsfästes som räddade liv enligt er. Komplicerat allt det här om Kristus. Finns många tro om Jesus.
Citera
2013-10-05, 09:08
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilkett substanslöst pladder. Istället för sån mental akrobatik är det väl enklare att börja med att skilja mellan 'faith' och fact'.
Enligt mig definieras "faith" som tillit för någon/något. Och "faith" uppstår inte förrän man har "facts" om någon/något.
Citera
2013-10-05, 09:16
Bannlyst
Gillar asa gudarna mer utom Oden. Är bara vanliga Gud och Kristus jag kan tro på annars men mina böner hjälper inte eller så lyssnar dom inte på mina böner. Eller ska jag vara ateist.
Senast redigerad av Steel-Garden 2013-10-05 kl. 09:19.
Citera
2013-10-05, 09:17
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:

Citat:
Det finns goda skäl till att en tekanna inte existerar i rymden, med det finns goda skäl till att en metafysisk existens existerar.

Vilka "goda skäl" är det?

Då vi vet att en tekanna är en mänsklig produkt, så bör den inte existera naturligt i rymden. Den finns två alternativ för hur den hamnat där: antingen har slumpen format den, eller så har en människa skickat den. Enda logiska alternativ är att en människa skickat den. Påstår du att en människa skickat det, så vill jag veta vem.

Citat:
Citat:
Förnekar du möjligheten för en metafysisk existens, eller anser du dig inte veta?

Är såna "goda skäl" t.ex. bevisbörda-jonglerande? Ett sånt resonemang är nonsens.
Anser du dig veta eller inte veta om en metafysisk existens? Så fort man påstår att man inte vet, så har man inte förnekat möjligheten för en metafysisk existens. Håller du med?
Senast redigerad av kunskap1 2013-10-05 kl. 09:20.
Citera
2013-10-05, 09:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Enligt mig definieras "faith" som tillit för någon/något. Och "faith" uppstår inte förrän man har "facts" om någon/något.

Det var mig allt besynnerliga premissser, och på köpet i din standard-tappning av semantisk frikostighet.

Vi är väl som vanligt inne i bubblan av din retoriska hitta-på 'verklighet'.
Citera
2013-10-05, 09:26
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Det där är bara din åsikt. Jag håller inte med. Jag skulle t o m hålla tekannan för mer sannolik. Vi VET tex att det finns tekannor. Och vi VET att det går att åka till Saturnus. Vad har du angående gudar som kan mäta sig med det bevisläget?
Jag tycker inte att en tekanna är mer sannolik. Vi vet att tekannor finns på jorden och att de är en mänsklig produkt. Om du påstår att en tekanna är i omloppsbana runt Saturnus, så vill jag veta syftet? Om du påstår att en människan skickat den, så vill jag veta vem.

Citat:
Förnekar du möjligheten för en tekanna i omloppsbana kring Saturnus, eller anser du dig inte veta?
Nej, jag förnekar inte möjligheten för en tekannas existens i rymden. Jag anser mig inte veta.

Förnekar du möjligheten för Guds existens, eller anser du dig inte veta?
Citera
2013-10-05, 09:28
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Det var mig allt besynnerliga premissser, och på köpet i din standard-tappning av semantisk frikostighet.

Vi är väl som vanligt inne i bubblan av din retoriska hitta-på 'verklighet'.
"Faith" betyder tillit, håller du med? Om inte, varför?
Citera
2013-10-05, 09:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då vi vet att en tekanna är en mänsklig produkt, så bör den inte existera naturligt i rymden.

"Bör" ..... enligt vilka regler? Och med vilken typ tekanna som referens-punkt? Dugar en ohålig lavablock?

Citat:
Den finns två alternativ för hur den hamnat där: antingen har slumpen format den, eller så har en människa skickat den.

Drickar rymdbröderna inte te?

Citat:
Enda logiska alternativ är att en människa skickat den.

För dig, men logik är inte din starka sida.

Citat:
Påstår du att en människa skickat det, så vill jag veta vem.

Nej det påstår jag inte.

Citat:
Anser du dig veta eller inte veta om en metafysisk existens?

Nej.

Citat:
Så fort man påstår att man inte vet, så har man inte förnekat möjligheten för en metafysisk existens. Håller du med?

Så fort man börjar jonglera med bevisbördan har man demonstrerat att man 1/ inte är alltför klippsk och 2/ att man lidar av ett pådyvlningskomplex.
Citera
2013-10-05, 09:32
Bannlyst
Ortodox har flera gudar. Zeus, Bog och Kristus. Vilken är störst av dessa?

Äldsta guden i ortodox är Zeus väl? Men han passar inte i min smak. Säkert utdöende om han är äldst av alla gudar som finns av alla religioner.
Citera
2013-10-05, 09:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Faith" betyder tillit, håller du med? Om inte, varför?

1/ Nej.

2/ Jag misshandlar inte språket såsom du gör med din hitta-på retorik.
Citera
2013-10-05, 09:36
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Tekannan är mer trolig. Vi känner till tekannor, så det är enbart ett logistikproblem.
Det metafysiska har vi aldrig kunnat bekräfta, alltså är det mer långsökt än Russels tekanna.
Vi har aldrig bekräftat utomjordingar, menar du att de inte finns? Eller ska vi bara kort och gott säga att vi inte vet?

Citat:
Jag tror ingen förnekar möjligheten till något hittils okänt, men det behöver inte vara metafysiskt för det. Dessutom är det löjeväckande när troende argumenterar för en okänd metafysisk existens eftersom den troende påstår sig inte bara veta, utan att den metafysiska existensen har interagerat med oss och finns i vår närhet, inte någonstans okänt.
Även om det okända existensen inte interagerat med oss, så behöver man inte förneka möjligheten för dess existens. Vi bör bara säga att vi inte vet, helt enkelt. Men vissa är arroganta och säger bestämt att den inte existerar. Har man en sådan attityd, så bör man förneka möjligheten för utomjordiskt liv.
Senast redigerad av kunskap1 2013-10-05 kl. 09:47.
Citera
2013-10-05, 09:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tycker inte att en tekanna är mer sannolik. Vi vet att tekannor finns på jorden och att de är en mänsklig produkt. Om du påstår att en tekanna är i omloppsbana runt Saturnus, så vill jag veta syftet? Om du påstår att en människan skickat den, så vill jag veta vem.

Nej, jag förnekar inte möjligheten för en tekannas existens i rymden. Jag anser mig inte veta.

Förnekar du möjligheten för Guds existens, eller anser du dig inte veta?

Du är makalös. Istället för att hålla dig till akademisk logik (och en vettig semantik) lyckas du med att trassla dig in i den mest absurda skolastiska retorik varje gång du skall fylla ett hål i dina religions-pådyvlande resonemang.

Tyvärr är det enda rationella bemötande (med ett öga på tid, energi och effekt) att numera sammanfatta kritiken av din demagogi i: Trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in