2013-10-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DansandeVindur
Det är ungefär samma sak i alla religioner,Alla anser sig själva vara det utvalda folket,alla som inte tillhör det kommer att antingen få komma till helvettet eller dö i harmageddon. Skrämmer bara upp folk. Detdär vidriga "Vi är bättre än alla andra" beteendet

Nja men det är väl så att om man trodde att sanningen fanns hos en annan grupp så skulle man väl byta?
Det finns ca 10 000 sekter och samfund i världen och alla säger sig ha sanningen.
Vilket är omöjligt eftersom de lär ut olika saker.
Har någon av grupperna "sanningen"?
Eller har alla fel?
Det är ju upp till varje individ att svara på det.
Citera
2013-10-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Hur ser Jehovas på:
"Den av er som är utan synd skall kasta första stenen"?

Följer ni det dom säger blint bara. Låter er tryckas ner genom era synder.

Vi alla kämpar ju mot dem. Även vi avfällingar eller vad ni kallar oss.

Förstår inte riktigt din frågeställning.
Citera
2013-10-04, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Evolutionsteorin har inget med "liv från livlös materia" att göra.
Även om en gud skapade det första livet så gäller evolution. Vi kan se det. Det är bevisat.

Men som sagt. Evolutionsteorin behandlar det biologiska livets variation, inte livets uppkomst.

En dag kanske vetenskapen kan svara på hur det första livet kom till. Fram tills den dagen tycker jag att det är ärligast att säga att man inte vet.
Kan man inte visa att någonting är på ett visst sätt, då är det ganska oärligt att låtsas som att man faktiskt vet. Det tycker iaf jag.
OM man hittar svaret till den frågan, så kommer den fortfarande inte ha något med evolutionsteorin att göra.

Ok så om jag förstår dig rätt så skulle det kunna vara så att Gud satte igång livet och sedan så fortsatte utvecklingen av livet genom evolutionen?

Ger fossilen stöd för att det ska ha varit en lång utveckling från enkla livsformer till mera komplicerade?
Vilka övergångsformer skulle du vilja visa upp för att visa på de här stegen?
Citera
2013-10-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej du är INTE insatt i evolutionsteorin (en för övrigt bevisad teori)...inte om du kallar det för tro, blandar ihop det med livets uppkomst m.m.

Din "kunskap" om vetenskap får du från lögnaktig Jv-litteratur det är ju uppenbart!

Att du inte skäms för att ljuga...det står ju i bibeln att man inte ska fara med osanning! Eller så är det så illa att du inte ens fattar att du ljuger...då är du djupt nere i sekt-träsket.

Du sysslar med personangrepp.
Dessutom har du en retorik där du använder starka ord för att ge eftertryck åt din argumentering.
Over and Out.
Citera
2013-10-04, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Då kanske du kan tala om vad Organisationen menar med de skriftställen som Eberhard citerade!

Klipper in citaten, så du får en ny möjlighet att fundera över vad som sägs:

" "Den motbildlige mannen i linnekläder sprider Guds flammande budskap utöver kristenheten som ett meddelande om att Gud snart skall ge utlopp åt sin vrede över kristenheten och återstoden av det stora Babylon. De som vägrar att lyssna på Jehovas "väktare" har naturligtvis inget hopp om att få överleva." (s. 14,15)

"Alldeles som Noa och hans gudfruktiga familj bevarades vid liv i arken, så måste enskilda människor ha tro och lojalt ge sitt stöd åt den jordiska delen av Jehovas universella organisation för att få överleva." (Vakttornet 15 maj 2006, s. 22,23)"

Håller du med om att Organisationen framhålls som vår tids ark?
Hur många människor anser du överlevde utanför arken?
Hur kan Organisationen vara arken nu, om människor ska kunna överleva utanför denna ark, som du påstår?

Och, framförallt, varför säger litteraturen dels
1. att de som ska överleva måste "lyssna på Guds väktare" = JVs budskap och
2. dels "ha tro och lojalt ge stöd åt den jordiska delen av Jehovas organisation för att få överleva"
om detta INTE är JVs lära???

Hur mycket mer i litteraturen stämmer inte enligt dig?

Det stämmer precis det som står här och jag har aldrig sagt något annat.
Däremot så är det inte så enkelt för frälsningen är inte kollektiv utan beror på om människan står i ett godkänt förhållande till sin skapare.
Tror du inte att det är viktigt att lyssna på Guds väktare eller budskapet från Gud?
Spelar det ingen roll hur man lever för att få Guds godkännande?
Pratar bibeln om universell räddning?
Citera
2013-10-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Nu är det så att Jvs litteratur avgör vad som är läran, inte anskilda som motsäger vad Jvs ledning har skrivit. De två uttalanden jag anförde - och många fler skulle kunna citeras - säger just att man måste vara ett understödjande Jv för att överleva. Så länge ledningen inte presenterat någon ny förståelse av arken och Hes. 9, så gäller de tolkningar som redan publicerats. Jag noterar att du motsäger den publicerade ståndpunkten om "arken" och "tecknet på pannan". Men det är bara din privata uppfattning. Vakttornets uppfattning av "arken" och "tecknet på pannan" gäller fortfarande.

Visst anses det att man måste ha ett godkänt förhållande till sin skapare, men det kan man enligt Jvs ledning inte ha om man inte understödjer Jvs organisation. Så ditt påstående blir bara en fint.

Har inte motsagt den.
Citera
2013-10-04, 18:45
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ok så om jag förstår dig rätt så skulle det kunna vara så att Gud satte igång livet och sedan så fortsatte utvecklingen av livet genom evolutionen?

Ja, jag antar det. Men, då måste man ju också kunna visa att så är fallet.
Just nu vet vi ju inte hur livet startade. Vi kan bara spekulera för tillfället.

Citat:
Ger fossilen stöd för att det ska ha varit en lång utveckling från enkla livsformer till mera komplicerade?

Ja. Utan tvekan.

Citat:

"Övergångsformer" är ju i sig ett ganska knäppt uttryck om du tänker efter. Alla varelser, växter och mikrober som någonsin levat är ju en övergångsform.
Du och jag är en övergångsform. Det finns ju inte någon utdöd art som varit någon sorts "freak of nature" i väntan på att bli en "normal" art. Vi ändras allihopa, sakta, sakta... Inte individ för individ, men population för population.

Så jag vet inte riktigt vad du förväntar dig att se när du säger "övergångsform"?! För mig innebär det bara ytterligare ett fossil i läroböckerna.
Senast redigerad av Norrbottens 2013-10-04 kl. 18:47.
Citera
2013-10-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah

Alla fossil är "övergångsformer" efter som evolutionen inte har ett mål, det finns inte och kommer ej heller aldrig att finnas någon färdig "produkt". SAMTLIGA fynd och vetenskapliga framsteg stödjer evolutionsteorin som den enda förklaringsmodell på artrikedomen vi ser på den här planeten.

Har du ett endaste ynka litet bevis som stödjer det motsatta så kan du nog kamma hem ett nobelpris, så sätt igång bara!
Citera
2013-10-04, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du har misslyckats med att presentera en enda text om FÖRKUNN ELSEN som säger att denna främst handlar om att rentvå Guds namn. Människor blir frälsta eller förkastade för hur de ställer sig till "talet om korset" (1 Kor. 1:18, 1917) och budskapet att "göra bättring" (Apg. 17:30, 1917). Så ofta förkunnelsen som sådan beskrivs handlar den om detta.

"Ordet "namn" betecknar ibland personen själv, och "helga" betyder "göra helig, avskilja eller hålla som helig". Det är Vakttornet som har sagt så, i numret för 15 maj 1990, s. 17. Detta skulle kristna be om, men det var inte det som evangeliet handlade om.

Eftersom alla människor är syndare, förtjänar de med rätta döden, och det är bara tack vare Guds oförtjänta omtanke och barmhärtighet som någon kommer att få liv. (Rom 5:12, 21; 1Jo 4:9,*10) Jehova är inte skyldig människor någonting, och de som får evigt liv får det som en gåva, inte som en lön de gjort sig förtjänta av. (Rom 5:15; 6:23; Tit 3:4,*5) Det är sant att Jehova har visat mänskligheten en kärlek som saknar motstycke. (Joh 3:16; Rom 5:7,*8) Men det skulle vara i strid med Bibeln och vara ett felaktigt synsätt att betrakta människans räddning som den allra viktigaste frågan eller som en måttstock som kan användas för att bedöma Guds rättvisa, rättfärdighet och helighet. Psalmisten visade att han hade det rätta perspektivet när han ödmjukt och full av beundran utbrast: ”Jehova, vår Herre, majestätiskt är ditt namn över hela jorden, du vars värdighet förkunnas över himlen! ... När jag ser din himmel, dina fingrars verk, månen och stjärnorna som du har berett, vad är då en dödlig människa, att du kommer ihåg henne, och en människoson, att du tar dig an honom?” (Ps 8:1, 3,*4; 144:3; jfr Jes 45:9; 64:8.) Helgandet av Jehova Guds namn tillskrivs med rätta större betydelse än alla människors liv. Därför bör människan, som Guds Son visade, älska sin nästa som sig själv, men älska Gud av hela sitt hjärta och sinne och hela sin själ och styrka. (Mk 12:29–31

Anser du att Guds namn är Jehova eller Jahve?
Citera
2013-10-04, 18:57
Medlem
Citat:

Så jag vet inte riktigt vad du förväntar dig att se när du säger "övergångsform"?! För mig innebär det bara ytterligare ett fossil i läroböckerna.

Misstänker att det är en crockoduck som efterfrågas.
Citera
2013-10-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men vill ni inte rädda era medmänniskor från harmageddon? Jag trodde att det var ert primära syfte. Att sprida budskapet så att fler räddas??

En del i budskapet är att människor ska få den kunskap som leder till att de får ett frid med sin skapare.
Citera
2013-10-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ja, jag antar det. Men, då måste man ju också kunna visa att så är fallet.
Just nu vet vi ju inte hur livet startade. Vi kan bara spekulera för tillfället.

Ja. Utan tvekan.

"Övergångsformer" är ju i sig ett ganska knäppt uttryck om du tänker efter. Alla varelser, växter och mikrober som någonsin levat är ju en övergångsform.
Du och jag är en övergångsform. Det finns ju inte någon utdöd art som varit någon sorts "freak of nature" i väntan på att bli en "normal" art. Vi ändras allihopa, sakta, sakta... Inte individ för individ, men population för population.

Jag återkommer.
Du verkar ju vettig i ditt sätt att argumentera det uppskattas mycket.
Jag ska förtydliga mig men nu ska jag till en kompis och ta en öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in