Citat:
Ursprungligen postat av
Eberhard
Nu är det så att Jvs litteratur avgör vad som är läran, inte anskilda som motsäger vad Jvs ledning har skrivit. De två uttalanden jag anförde - och många fler skulle kunna citeras - säger just att man måste vara ett understödjande Jv för att överleva. Så länge ledningen inte presenterat någon ny förståelse av arken och Hes. 9, så gäller de tolkningar som redan publicerats. Jag noterar att du motsäger den publicerade ståndpunkten om "arken" och "tecknet på pannan". Men det är bara din privata uppfattning. Vakttornets uppfattning av "arken" och "tecknet på pannan" gäller fortfarande.
Visst anses det att man måste ha ett godkänt förhållande till sin skapare, men det kan man enligt Jvs ledning inte ha om man inte understödjer Jvs organisation. Så ditt påstående blir bara en fint.
Vilka eller vad skall tillintetgöras vid Harmageddon?
Dan. 2:44: ”Himlens Gud [kommer] att upprätta ett kungarike. ... Det kommer att krossa och göra slut på alla dessa kungariken, och självt kommer det att bestå till obestämda tider.”
Upp. 19:17, 18: ”Jag såg också en ängel som stod i solen, och han ropade med hög röst och sade till alla fåglarna som flyger i midhimlen: ’Kom hit, ni skall samlas till Guds stora kvällsmåltid för att äta köttstycken av kungar och köttstycken av militärbefälhavare och köttstycken av starka män och köttstycken av hästar och av dem som sitter på dem och köttstycken av alla, av fria såväl som av slavar och av små och stora.’”
1*Joh. 2:16, 17: ”Allting i världen — köttets begär och ögonens begär och det pråliga skrytet med ens resurser i livet —, det härrör inte från Fadern utan härrör från världen. Dessutom håller världen på att försvinna, och även dess begär, men den som gör Guds vilja, han består för evigt.”
Upp. 21:8: ”De fega och de som är utan tro och de som är vämjeliga i sin vidriga smuts och mördare och otuktsmän och de som utövar spiritism och avgudadyrkare och alla lögnarna, deras lott skall vara i sjön som brinner med eld och svavel. Detta betyder den andra döden.”