2013-10-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Hur uppfattar ni försvarsadvokatens svar på frågan "Kan du berätta, vilka motiv hade han för att göra det han gjorde?" i P4 Radio Stockholm?
Advokaten: "Ja det kan jag berätta. I första hand var syftet att ta sitt eget liv och i samband med det så var tanken att även familjen skulle stryka med, så att säga. Så att man kan säga att hela scenariot är ett fall av försök till utvidgat självmord, så att säga. Så det är det som är bakgrunden och upprinnelsen till det som har inträffat."

Ibland måste en advokat gno för arvodet, och sälja ord. Huvudsaken blir att klienten är nöjd, för kunden har alltid rätt. Det blir många klienter och gott rykte/reklam i kriminella kretsar med advokat som hittar förmildrande omständigheter.

En sak är säkert, utbildning i psykiatri ingår inte i utbildningen. I detta fall kan jag inte se att dessa floskler skulle ge klienten fördelar. Det bästa för denne mördare är låg profil och lite uppmärksamhet, för alla som följer denna sak vill se denne gärningsman inlåst på livstid. Domstolar är känsliga för media, och opinionen påverkar mer än vad folk tror. Och folk är inte så dumma som de dumma tror.
Citera
2013-10-04, 11:01
Medlem
Som sagt, om det finns människor med sunt förnuft där "pappan"
är och kommer att vara under en lång tid framöver, så kommer han
inte att få permission för begravning.
Och advokaten...vad ska han säga, vad säger man? Han måste ju göra sitt
jobb och bygga upp någon form av försvar.
Citera
2013-10-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskiluskan72
En liten försynt fråga från en "färsk" medlem men som läst här på FB i åratal...

När en moderator går in och skriver "sluta chatta" gäller inte det då? Tråden handlar nu mestadels om olika psykiska diagnoser, medlemmar som genom rent ordbajseri försöker att "bräcka" varandra och gör det på en sandlådenivå som är direkt pinsam.

- Jag är inte intresserad av amatördiagnoser och rena fantasispekulationer, jag är intresserad av fakta.

- Jag är inte intresserad av att läsa inlägg på inlägg där medlemmar beter sig som jag beskrev ovan.

- Jag anser att "privata" små krig mellan diverse personer inte ska ta över en tråd på detta viset och jag hoppas att någon kliver in snart och styr upp. Ett annat alternativ är att ni som vill dividera om olika psykiska störningar helt enkelt startar en ny tråd och avhandlar era spekulationer på annat håll. Då kanske jag som vanlig FB-nörd slipper läsa igenom skiten för att inte missa något som är relevant i den faktiska tråden.
Ehhh så det är inte relevant i tråden om den misstänkte kan komma att dömas till LRV eller fängelse, respektive vad som gjort att han handlat som han gjort???

Vad fan är relevant menar du???
Citera
2013-10-04, 11:03
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Ja, kanske, om inte även hustrun svävade i fara. Polisen tycktes ju tro det.

Eller så tog man det säkra före det osäkra utifall hon var i fara. Det var inte i ett läge där polisen kunde chansa.

Försvarsadvokaten låter krystad.
Citera
2013-10-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ibland måste en advokat gno för arvodet, och sälja ord. Huvudsaken blir att klienten är nöjd, för kunden har alltid rätt. Det blir många klienter och gott rykte/reklam i kriminella kretsar med advokat som hittar förmildrande omständigheter.

En sak är säkert, utbildning i psykiatri ingår inte i utbildningen. I detta fall kan jag inte se att dessa floskler skulle ge klienten fördelar. Det bästa för denne mördare är låg profil och lite uppmärksamhet, för alla som följer denna sak vill se denne gärningsman inlåst på livstid. Domstolar är känsliga för media, och opinionen påverkar mer än vad folk tror. Och folk är inte så dumma som de dumma tror.

Även om jag har utbildning i psykiatri så tror jag inte man måste ha just det för att inse att det är stört att elda upp barn. Sina egna dessutom . . . . . gravt jävla stört!
Citera
2013-10-04, 11:04
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
En liten försynt fråga från en "färsk" medlem men som läst här på FB i åratal...

När en moderator går in och skriver "sluta chatta" gäller inte det då? Tråden handlar nu mestadels om olika psykiska diagnoser, medlemmar som genom rent ordbajseri försöker att "bräcka" varandra och gör det på en sandlådenivå som är direkt pinsam.

- Jag är inte intresserad av amatördiagnoser och rena fantasispekulationer, jag är intresserad av fakta.

- Jag är inte intresserad av att läsa inlägg på inlägg där medlemmar beter sig som jag beskrev ovan.

- Jag anser att "privata" små krig mellan diverse personer inte ska ta över en tråd på detta viset och jag hoppas att någon kliver in snart och styr upp. Ett annat alternativ är att ni som vill dividera om olika psykiska störningar helt enkelt startar en ny tråd och avhandlar era spekulationer på annat håll. Då kanske jag som vanlig FB-nörd slipper läsa igenom skiten för att inte missa något som är relevant i den faktiska tråden.

Ja, och när man gått från att ställa amatördiagnoser (pinsamt att läsa för de som faktiskt har professionell erfarenhet av psykiatri) så går man över till att ordinera medicin också.
När det inte finns mer att tillföra där så börjar man förgöra varandra.
Att det här fallet engagerar är inte så konstigt men varför väcker det upp hat mot andra debattörer istället för eftertanke?
Citera
2013-10-04, 11:07
Medlem
Som sagt, om det finns människor med sunt förnuft där "pappan"
är och kommer att vara under en lång tid framöver, så kommer han
inte att få permission för begravning.
Och advokaten...vad ska han säga, vad säger man? Han måste ju göra sitt
jobb och bygga upp någon form av försvar.
Citera
2013-10-04, 11:10
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, du, en intressant och viktig fråga. Det kanske finns forskning gjord inom ämnet? Leta gärna. Vad jag förstått är i alla fall att faderlösa barn är mer sårbara, och oftare blir kriminella. Hur sårbara vi är är individuellt.

Det har kommit rön om att pappan är ännu viktigare än mamman för ett barns skapande av sin identitet. Det är bland annat därför jag inledningsvis tände till på frågan i tron att här var det ännu en mor som förvägrat fadern att ha kontakt med barnen, vilket gör mig upprörd då jag vet hur viktigt det är att barn har kontakt med båda sina föräldrar, och som det visat sig nu, särskilt med sin far.

? Ja vi ser det!
Närkontakt med sin far, resultat? Innebrända barn.
Det här var väl ändå helt fel inlägg att göra. För alla föräldrar. Även för dessa, han hade inte förvägrats dessa barn, han förvägrades hoppa mellan två kvinnor.
Återigen visar du din egen dumhet.
Citera
2013-10-04, 11:12
Medlem
Bernbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Kommer han att få permission för begravningen, som Bobbys mamma fick?

Brukar mordhäktade få gå på begravningar? Någon som vet säkert?
Citera
2013-10-04, 11:15
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Även om jag har utbildning i psykiatri så tror jag inte man måste ha just det för att inse att det är stört att elda upp barn. Sina egna dessutom . . . . . gravt jävla stört!

Hur resonerar du kring det som många här tvistar om, ondska kontra störning? Ondska som begrepp? Jag ser det som att under den ondska vi ser, finns det en orsak, i det här fallet en störning. Andra hävdar att ondska är ondska, punkt slut. Ingen vidare reflektion över vad den onda handlingen bottnar i. "Människan är ond. Punkt". Jag tror inte att människan är ond, men att vi alla under vissa omständigheter kan överväga onda handlingar, medan de flesta besinnar sig, stoppknappen finns. Den här gm saknade stoppknapp, och är då en personlighetsstörning tillräckligt, eller behövs det något mer? En depression, stress, utmattning, vad?
Citera
2013-10-04, 11:23
Medlem
mercys avatar
Det rättsliga efterspelet när tror ni det kommer gå av stapeln? GM har ju erkänt. Kan man tänka sig februari, mars? Vad tror ni?
Citera
2013-10-04, 11:23
Medlem
Citat:

För det första så är du inte försynt och för det andra så är ditt ordval om "ordbajseri" endast relevant på dig själv. Snacka om att vara självgod och nedlåta sig till att ge sig in i en debatt.

De diagnoser som kommer in i tråden är mer vederhäftiga än de psykiatrin levererat i de stora fallen vi alla känner till. Som kommer på löpsedlarna och säljer tidningar. De stora fall som diskuteras för jämnan och till och med kallas för rättsskandaler. Har du läst om Qvicks öden och äventyr utan diagnos inom psykiatrin?

Många fall med diagnoser som i efterhand visat sig felaktiga, eller ifrågasatta av andra inom psykiatrin och domstolar. Är du inte intresserad behöver du inte lära dig, men jag och många andra lär oss mycket genom trådarna och i länkarna finns första klassens information om det mesta.

Vad menar du med beter sig? En del är arga när de skriver och det är det som gör tråden intressant, för det visar att saker berör. Om du kallar det som avhandlas för "skiten" så visar du på lika dåligt omdöme som en del åklagare som sorterar bort i Fupen, det som kallas slasken, där guldkornen ofta hittas.

Jag ser inga privata krig, men jag ser hetsiga diskussioner mellan folk som annars aldrig skulle mötas eller tala öppet om vad de tycker. Det är just den omständighet att i Sverige så har vi den officiella korrekta åsikten för dagen som gör forumet intressant, för här visar sig, att vi delar inte alla samma åsikt och informationen tolkas annorlunda än i media. Och även de du inte gillar kommer till tals!
Senast redigerad av Vresrosen 2013-10-04 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in