2013-10-04, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vi kan väl köra lite till med psykopatprylen så därför länkas här ett intressant
uppsatsarbete :
http://www.esh.se/fileadmin/erstaskondal/Uppsatser/socarb/c-upps_02/b-i_movall_cupps.pdf

Det finns en naturteori, sociobiologin, som anser att psykopati är ett uttryck för en särskild
betingad reproduktionsstrategi och ingen psykiatrisk störning. Strategin går ut på att sprida
individens egna gener genom att sätta så många barn till världen som möjligt.

Liraren här hade väl hela 6 barn vilket får anses vara anmärkningsvärt många.
Nu är två av dem borta och det har han själv sett till att det blivit så.

Ja fast nu är det ju "bara" en definitionsfråga vad som är en psykiatrisk störning eller ej. Jag vet inte om man kan se det som moraliskt försvarbart att vissa individer har ett beteendemönster som får dem att elda upp barn, bara för att de vill föröka sig så mycket som möjligt? Speciellt snurrigt blir ju det resonemanget när det var hans egna barn han eldade upp.

Jag tycker nog att det ger oss rätt att sätta "störningsstämpel" på det här förfarandet. (Att det sedan inte kvalificerar för LRV, är helt i sin ordning, tycker jag.)
Citera
2013-10-04, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror det finns en annan orsak till telefonen. Han räknade kallt med att bli triangulerad så att han skulle bli räddad från "självmordsförsöket". Att dö var det sista han ville, precis som Schurrer dom också iscensatte självmordsförsök och såg till att bli hittad.
Jag tror att han absolut inte vill hamna på rättspsyk. Straffen blir ofta lägre om morden kombineras med självmordsförsök. Detta vet gm.

Precis så är det, han har gjort en Hans och Greta, lagt ut brödsmulor hela vägen till Öland
men allt drog ut på tiden eftersom planen inte riktigt gick som den skulle. Högst troligt hade han möjligheter till internet på sin telefon och visste att flickan överlevde, inte ens det fick han att slutföra hittepå-självmordet. Han har säkert följt media rapporteringen från sin sjöbod på Öland.

Som jag tidigare skrev, ingen kommer att köpa utvidgat-självmord förklaringen,
JW kommer själv att förstå det och det är först då han seriöst kommer att försöka ta bort sig själv,
naturligtvis av själviska själ inte för någon annans skull.
Citera
2013-10-04, 10:17
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Två offer, särskilt skyddslösa, som dessutom var beroende av honom. Nog kan det bli livstid.

Om han döms till fängelse. Att han är knäpp är ju uppenbart, frågan är bara på vilket sätt han är knäpp.

Tre offer varav 1 överlevde

Kan inte risken för att hämnas få honom bakom bom på riktig livstid?
Citera
2013-10-04, 10:22
Medlem
Dom här människorna existerar - i det här fallet en man/pappa som mördar sina barn.
Jag har själv erfarenhet av en separation som jag bara vill glömma.
Om jag nu gissar ganska friskt, så är "pappan" helt knäckt nu.
MEN inte för att barnen är döda. Nej, han är knäckt för att han tycker så fruktansvärt synd
om sig själv. För när hon ville skiljas så skadade hon hans EGO. Han kunde bara tänka på hur
han skulle göra för att tillfoga henne samma smärta som han kände. Barnen naturligtvis, den
kanske den enda svaga punkten hos mamman. Och eftersom han, mördarpappan, inte är kapabel att
älska sina barn som alla "normala" föräldrar gör, dvs att om man befinner sig i en situatio där man
kan RÄDDA sina barn från att dö men dör själv på kuppen -då räddar man sina barn.
Så min diagnos på denna lågvatten-"pappa" är: en människa med fruktansvärt stort EGO som verkligen
har ställt till det för sig genom att åka fast. Hoppas det finns människor med sunt förnuft där han
kommer att befinna sig, som ser till att han aldrig någonsin får träffa sina levande barn. Och som inser
att terapi är meningslöst.
Slut
Citera
2013-10-04, 10:27
Medlem
Minimois avatar
Kommer han att få permission för begravningen, som Bobbys mamma fick?
Citera
2013-10-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Dom här människorna existerar - i det här fallet en man/pappa som mördar sina barn.
Jag har själv erfarenhet av en separation som jag bara vill glömma.
Om jag nu gissar ganska friskt, så är "pappan" helt knäckt nu.
MEN inte för att barnen är döda. Nej, han är knäckt för att han tycker så fruktansvärt synd
om sig själv. För när hon ville skiljas så skadade hon hans EGO. Han kunde bara tänka på hur
han skulle göra för att tillfoga henne samma smärta som han kände. Barnen naturligtvis, den
kanske den enda svaga punkten hos mamman. Och eftersom han, mördarpappan, inte är kapabel att
älska sina barn som alla "normala" föräldrar gör, dvs att om man befinner sig i en situatio där man
kan RÄDDA sina barn från att dö men dör själv på kuppen -då räddar man sina barn.
Så min diagnos på denna lågvatten-"pappa" är: en människa med fruktansvärt stort EGO som verkligen
har ställt till det för sig genom att åka fast. Hoppas det finns människor med sunt förnuft där han
kommer att befinna sig, som ser till att han aldrig någonsin får träffa sina levande barn. Och som inser
att terapi är meningslöst.
Slut
Nej jag lutar också åt att det här är fråga om någon typ av personlighetsstörning av narcissistisk med inslag av instabil emotionell typ.

Och nej, personlighetsstörningar går inte att "bota" om inte den drabbade inser att hen är störd.
Citera
2013-10-04, 10:31
Medlem
Orsas avatar
Hur uppfattar ni försvarsadvokatens svar på frågan "Kan du berätta, vilka motiv hade han för att göra det han gjorde?" i P4 Radio Stockholm?
Advokaten: "Ja det kan jag berätta. I första hand var syftet att ta sitt eget liv och i samband med det så var tanken att även familjen skulle stryka med, så att säga. Så att man kan säga att hela scenariot är ett fall av försök till utvidgat självmord, så att säga. Så det är det som är bakgrunden och upprinnelsen till det som har inträffat."
Citera
2013-10-04, 10:54
Medlem
En liten försynt fråga från en "färsk" medlem men som läst här på FB i åratal...

När en moderator går in och skriver "sluta chatta" gäller inte det då? Tråden handlar nu mestadels om olika psykiska diagnoser, medlemmar som genom rent ordbajseri försöker att "bräcka" varandra och gör det på en sandlådenivå som är direkt pinsam.

- Jag är inte intresserad av amatördiagnoser och rena fantasispekulationer, jag är intresserad av fakta.

- Jag är inte intresserad av att läsa inlägg på inlägg där medlemmar beter sig som jag beskrev ovan.

- Jag anser att "privata" små krig mellan diverse personer inte ska ta över en tråd på detta viset och jag hoppas att någon kliver in snart och styr upp. Ett annat alternativ är att ni som vill dividera om olika psykiska störningar helt enkelt startar en ny tråd och avhandlar era spekulationer på annat håll. Då kanske jag som vanlig FB-nörd slipper läsa igenom skiten för att inte missa något som är relevant i den faktiska tråden.
Citera
2013-10-04, 10:54
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Som några upptäckt, gm hade troligen inte läst på riktigt, eller förstått, hur man ska ta livet av sig genom att skära sig i handlederna. Som jag sagt tidigare, så lätt är det inte, om man inte vet hur. Det en del hånfullt och narcissistiskt kallar för "rispa" kan mycket väl vara ett allvarligt självmordsförsök.

Allvarligt självmordsförsök?
Han hade alla chanser det dygnet, lägga sig i stugan, 45 mils väg att köra ihjäl sig, hoppa över bro, snitta på alla möjliga ställen på kroppen mm

Så väljer han handleder! Eftersom han kom gåendes till Polisen på morgonen kan det inte vara stora snitt.
Och det kallar du allvarligt?!

För mig betyder det -Titta, jag har också gjort illa mig! Det är synd om mig

Ja du är en empatisk godhjärtad själ som försvarar och förklarar och ursäktar småbarnsmördaren.
Sätt dig framför lillflickan och mamman, hans syskon och förklara för dem!
-Din pappa ville ju att du också.... han menade att ta sitt eget... Det är synd om pappa...
Han ska väl inte vältra över sin smärta på sin familj??
Tycker du att det är konstigt att man blir heligt förbannad?
Förstår inte du att man har inte rätt att ta andras liv speciellt inte sina barns liv? Det här hade ju ens ens med barnen att göra, vilket gör det hela ännu sämre.

Förstod inte hur man tar sig liv? Du är bara för mycket! Men han hade läst på eller förstod hur han skulle ta ungarnas liv. Så varför låg han inte bredvid?? Näru han skulle leva och se/veta mammans reaktion, han skulle förgöra henne.
Du är hånfull mot offren. Skäms på dig!
Citera
2013-10-04, 10:56
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Hur uppfattar ni försvarsadvokatens svar på frågan "Kan du berätta, vilka motiv hade han för att göra det han gjorde?" i P4 Radio Stockholm?
Advokaten: "Ja det kan jag berätta. I första hand var syftet att ta sitt eget liv och i samband med det så var tanken att även familjen skulle stryka med, så att säga. Så att man kan säga att hela scenariot är ett fall av försök till utvidgat självmord, så att säga. Så det är det som är bakgrunden och upprinnelsen till det som har inträffat."

Tror att "utvidgat självmord" är det halmstrå försvarsadvokaten tillgriper för att överhuvudtaget hitta en förmildrande omständighet till sin klients mål. Det är ju hans jobb. Att JW inte själv la sig i stugan med sina barn och brann upp känns ju dock som en stor jävla motsägelse till att kunna hävda utvidgat självmord?

Vet dock inte hur det rent juridiskt fungerar med termen?
Citera
2013-10-04, 10:57
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Varför inte upplysa fadern om det? Besinna dig, din ilska gynnar ingen. Gm kan ha haft tunnelseende, allra troligast, han hade en plan, och den avvek han inte ifrån. Jag tror inte att gm är så smart, han hade inte tagit reda på allt, och han saknade definitivt konsekvenstänkande. Han förmådde inte att analysera sig själv, och kunde inte fatta rätt beslut. Rätt beslut hade varit att gå till en psykolog, men det är inte så accepterat i vissa kretsar, tyvärr. Man ska inte underskatta psykologi, det kan rädda liv.

Jävla lång tunnel till Öland! Köra bil 45 mil med tunnelseende? Du försöker inte ens. Skriv en roman istället. Du trollar!
Citera
2013-10-04, 10:58
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
Tror att "utvidgat självmord" är det halmstrå försvarsadvokaten tillgriper för att överhuvudtaget hitta en förmildrande omständighet till sin klients mål. Det är ju hans jobb. Att JW inte själv la sig i stugan med sina barn och brann upp känns ju dock som en stor jävla motsägelse till att kunna hävda utvidgat självmord?

Vet dock inte hur det rent juridiskt fungerar med termen?

Ja, kanske, om inte även hustrun svävade i fara. Polisen tycktes ju tro det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in