2013-10-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Ja, men gör för guds skull inte misstaget som ttsp gjort/gör och tro att JVs läror går hand i hand med vetenskapen.
Vad du/ni tror och vad jag/vi vet, borde verkligen hållas isär.
Håller du med om detta?

Beror ju på vad man pratar om.
Många likställer ju vetenskap med evolutionsläran och har då missat att evolutionsläran också är en livsåskådning som bygger på tro och inte bevisad vetenskap.

Sedan kan inte det bibeln talar om, alltså det andliga förklaras i materiella termer vilket många försöker med.

Exakt vad du syftar på när du nämner ttsp har jag ingen aning om.
Citera
2013-10-04, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Förvisso stämmer det!

Ja vad säger man, du tror dig ha svar på allt.
Det jag uppskattar i den här världen är ödmjuka människor...
Citera
2013-10-04, 00:16
Medlem
I de följande bibelorden kan man läsa att Jesus såg satan falla ner och att Mikael kastade ner satan. Det ger ju en insikt att Mikael och Jesus är två olika uppenbarelser i himlen.

Fast Jehovas vittnen påstår att Mikael och Jesus är samma person. Klart att man blir förskräckt över att organisationer som de kommer till ditt hem med lögner för att snärja dig.

Luk 10:18 Han(Jesus) sade till dem: "Jag såg Satan falla ner från himlen som en blixt.

Upp 12:7 En strid uppstod i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, 8 men han var inte stark nog, och det fanns inte längre någon plats för dem i himlen. 9 Och den store draken, den gamle ormen, som kallas Djävul och Satan, han som bedrar hela världen, kastades ner på jorden och hans änglar kastades ner med honom.
Citera
2013-10-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag gissade att det var på det här planet din "ärlighet" låg.
Som tur är kan alla andra läsa innantill och se själva.

"Our membership as NGO" som JV själva uttryckte det i de bifogade dokumenten.

"Nyhetstjänst?
Den var rolig.

Misstag?
Är det så det heter nuförtiden?
De gör visst många "misstag" va?

Hur nödvändigt är det förresten för JV att fortfarande delta i FN:s politiska konferenser?
Är det för nyheterna?

Det var förresten väldigt många JV som blev mycket upprörda över "nyhetstjänsten"?
FN fick massor av frågor från JV-medlemmar.
Anhöriga till mig tyckte att det var ovanligt klantigt att gå med där.

Vi kan ju vända på det varför skulle JV vilja vara med i FN och stödja deras mål för att uppnå fred på människors viss när vi är övertygade om att det bara kan ske genom Guds rike?
Deltar JV i FN s politiska konferenser?
Ja och vi har inga problem med att begå misstag och rätta till dem.
Dessutom så är detta verkligen något som målas upp som något jättestort, kan du förklara för mig hur detta kan vara en stor grej.
Vi har inga problem med FN och det goda arbete de gör däremot tror vi inte på det eftersom det är en mänsklig lösning på ett problem vi tror bara Gud kan åstadkomma genom sitt rike.
Vi tror dessutom att FN kommer att ha en ledande roll i att ta bort religionen från jorden och varför skulle vi då vilja stödja aktivt deras sak?
Ja jag är övertygad om att andra kan läsa och göra sig en egen bild utan att du och några andra måste använda starka ord för att hela tiden göra poänger.
För en lugn och saklig diskussion istället.
Citera
2013-10-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Look who's talking!

Ja jag skrev faktiskt att du skulle svara så här men strök den och inväntade dina ord som ju var väldigt oväntade, not.
Citera
2013-10-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jo! det är bara du som skönmålar sektlivet inom Jv...

ja, eller hemska tanke tänk om jag beskriver exakt som det är..
Citera
2013-10-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melun
I de följande bibelorden kan man läsa att Jesus såg satan falla ner och att Mikael kastade ner satan. Det ger ju en insikt att Mikael och Jesus är två olika uppenbarelser i himlen.

Fast Jehovas vittnen påstår att Mikael och Jesus är samma person. Klart att man blir förskräckt över att organisationer som de kommer till ditt hem med lögner för att snärja dig.

Luk 10:18 Han(Jesus) sade till dem: "Jag såg Satan falla ner från himlen som en blixt.

Upp 12:7 En strid uppstod i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, 8 men han var inte stark nog, och det fanns inte längre någon plats för dem i himlen. 9 Och den store draken, den gamle ormen, som kallas Djävul och Satan, han som bedrar hela världen, kastades ner på jorden och hans änglar kastades ner med honom.

När menar du att Jesus såg Satan falla ner från himlen?
Hade det skett när han sa detta? Alltså runt år 30 vt? Eller pratar JK om framtiden vid det här tillfället?
Citera
2013-10-04, 00:32
Medlem
Citat:
Jag vet åtskilligt om Jv - mer än de flesta. Och jag har ett omfattande Jv-bibliotek - större än de flestas. Det jag vet det vet jag. Och då får de okunniga säga vad de vill. Att du förnekar att det anses mindre uppbyggligt att ta del av äldre litteratur visar bara hur lite insatt du är i den rörelse du förespråkar.

Första gången jag stötte på uppfattningen att det inte var bra att fördjupa sig i äldre litteratur var i min ungdom då jag följde med en pionjär med särskilt uppdrag hem och där träffade en äldre sjuk Jv-kvinna som låg och läste "Pastor Russells Predikningar". Pionjären förmanade den gamla att lägga Russell-boken åt sidan eftersom den innehöll så mycket som Jv inte längre stod för. Det var inte bra att ta del av det. Senare har jag hört andra Jv, framförallt släktingar, säga liknande saker. Det är inget som framhålls i Jvs litteratur, för det skulle sannerligen inte se bra ut. Men inofficiellt sägs detta när behovet är påkallat.

Att jag har "bestämt" mig för hur det skall vara beror på att jag vet vad jag pratar om. Jag visste t ex att Jvs lära är att alla icke-Jv skall dödas i Harmageddon. Det accepterade inte du, så jag framlade ett par bevis för den saken. Jag förstår att det smärtar.

Nä det smärtar inte däremot hade jag blivit glad om du berättat något från bibeln jag inte kände till och därmed berikade mitt andliga liv.
Men läran är inte att alla icke JV ska dödas i Harmageddon utav den enkla anledningen att det är Jesus som ska döma och det sker ingen kollektiv räddning utan den är på individuell basis.
Så det som betyder något då är att vara i ett godkänt förhållande inför sin skapare.
Citera
2013-10-04, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
När menar du att Jesus såg Satan falla ner från himlen?
Hade det skett när han sa detta? Alltså runt år 30 vt? Eller pratar JK om framtiden vid det här tillfället?

Det framgår inte av texten. Men eftersom han sa att han såg det så måste det redan hänt före den tidpunkten han sa det. Vidare, om satan inte redan hade varit utkastad så hade han inte kunnat fresta Jesus i öknen.
Citera
2013-10-04, 00:39
Medlem
DansandeVindurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vi kan ju vända på det varför skulle JV vilja vara med i FN och stödja deras mål för att uppnå fred på människors viss när vi är övertygade om att det bara kan ske genom Guds rike?
Deltar JV i FN s politiska konferenser?
Ja och vi har inga problem med att begå misstag och rätta till dem.
Dessutom så är detta verkligen något som målas upp som något jättestort, kan du förklara för mig hur detta kan vara en stor grej.
Vi har inga problem med FN och det goda arbete de gör däremot tror vi inte på det eftersom det är en mänsklig lösning på ett problem vi tror bara Gud kan åstadkomma genom sitt rike.
Vi tror dessutom att FN kommer att ha en ledande roll i att ta bort religionen från jorden och varför skulle vi då vilja stödja aktivt deras sak?
Ja jag är övertygad om att andra kan läsa och göra sig en egen bild utan att du och några andra måste använda starka ord för att hela tiden göra poänger.
För en lugn och saklig diskussion istället.
"Odjuret" eller vad det är? Varför just FN?
Citera
2013-10-04, 00:42
Medlem
Citat:
Detta är ett stort ämne som jag gärna diskuterar där det hör hemma. Här är det nog med att påpeka att bönen "helgat varde ditt namn" inte står i något sammanhang om förkunnelse. Innan Jesus lämnade jorden sade han att "bättring till syndernas förlåtelse i hans [=Jesu] namn skulle predikas bland alla folk". (Luk. 24:47, 1917). Detta är vad förkunnelsen skulle handla om, baserat på att Jesus uppstod från de döda, som också hörde till essensen i förkunnelsen.

I förbifarten kan jag inflika att Jesu bön "Fader vår" inte använder namnet JHWH. Det finns lika lite i den bönen som i andra Jesu böner som dokumenterats i NT. Mönsterbönen är i detta avseende fullständigt i linje med den judiska bönen "Kaddish" som "Fader Vår" i stor utsträckning är modellerad efter. Också i Kaddish ber man att Namnet skall helgas, men Namnet JHWH är inte använt en enda gång i bönen.

Syftar orden helgat vare ditt namn på Guds namn alltså på Jehova eller Jahve?

Matt 24:14 Dessa goda nyheter om riket skall bli predikade på hela den bebodda jorden och sedan skall slutet komma.

Det ska alltså predikas om det goda nyheterna, om vad?
Guds rike.
Vad ska Guds rike göra?
Helga och rentvå Guds namn.
Därav orden i mönsterbönen.
Det handlar främst om Jehova och hans namn sedan finns det också andra syften förkunnelsen t ex utgöra grunden för Jesu dom.
Citera
2013-10-04, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melun
Det framgår inte av texten. Men eftersom han sa att han såg det så måste det redan hänt före den tidpunkten han sa det. Vidare, om satan inte redan hade varit utkastad så hade han inte kunnat fresta Jesus i öknen.

(Job 2:1, 2) .*.*.Nu kom den dag då den sanne Gudens söner kom och ställde sig inför Jehova, och bland dem kom också Satan och ställde sig inför Jehova. 2*Då sade Jehova till Satan: ”Varifrån kommer du?” Satan svarade då Jehova och sade: ”Jag har strövat omkring på jorden och vandrat omkring på den.”

Detta skedde 1600 år innan Jesus kom till jorden.

Var Gud vid det här tillfället på jorden?
Eller skedde detta i himmelen?

(Uppenbarelseboken 1:1) .*.*.En uppenbarelse genom Jesus Kristus, som Gud gav honom för att visa sina slavar vad som inom kort måste ske. Och han sände ut sin ängel och framställde det i tecken genom honom för sin slav Johannes.*.*.

Detta skrevs ca 96 alltså ca 60 år efter Jesu död.

Uppenbarelseboken innehåller profetior om framtiden:

(Uppenbarelseboken 12:7-9) 7*Och krig bröt ut i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken; och draken och dess änglar stred, 8*men den fick inte övertaget, och det fanns inte längre en plats för dem i himlen. 9*Så blev den store draken nerslungad, den ursprunglige ormen, han som kallas Djävul och Satan, han som vilseleder hela den bebodda jorden; han slungades ner till jorden, och hans änglar slungades ner med honom.

Tillhör då inte detta framtiden?

(Uppenbarelseboken 12:12) .*.*.Gläd er därför, ni himlar och ni som bor i dem! Ve jorden och havet.*.*.

Kan detta tyda på att satan från detta ögonblicket inte längre hade tillträde till himmelen vilket han hade i Jobs bok men att han även då hade tillträde till jorden och dess närhet.

Detta skulle kunna innebära att det du hänvisade till i Lukas inte kan ses som att det redan hade hänt när Jesus uttalade dem orden.

Eller hur ser du på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in