2013-08-14, 17:06
Medlem
litendockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Älskar att Berny påstår att hon knivhuggit folk (ja, plural). Peppar på nästa story om henne som bordellmamma eller knarkdrottning med springpojkar som sköter hennes smutsiga byk och matat henne med vindruvor i hennes sovrum med marmorväggar.

Du, har man inte drivit bordellverksamhet vet man inte hur det är! Hon kräver inte att du ska förstå. Man gör det man måste för att överleva och för att skydda dem man älskar.

/ironi
Citera
2013-08-14, 17:30
Medlem
doris123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Älskar att Berny påstår att hon knivhuggit folk (ja, plural). Peppar på nästa story om henne som bordellmamma eller knarkdrottning med springpojkar som sköter hennes smutsiga byk och matat henne med vindruvor i hennes sovrum med marmorväggar.

knivhuggit folk? haha, vad har jag missat nu? var har hon skrivit det?
Citera
2013-08-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazxc
Läste också precis om den eftersom man hänger i den här tråden.

I slutet av boken så avtar Ranvi och Bernys kontakt. Om jag minns rätt så gick R på droger och det kan ha varit en anledning, tillsammans med att hon inte riktigt orkade dra med sig Berny som var långt inne i psykisk sjukdom.
Dock skrev ju Berny nyligen om Ranvis barn och sa att hon skulle bli den bästa "mostern" och skriva barnbok till barnet. Så enligt det är de ju fortfarande "änglasystrar".

Jag tänkte också på det med Jesper. Kanske beror det på att han inte accepterar hennes nej utan tränger sig på henne med kyssar och tafs fast hon inte vill? Kanske slutade de att vara kompisar?
Han är ju död nu i alla fall.

Ja, enligt boken har de ju fått jättefin kontakt i slutet av boken. Man undrar ju vad som hände. Och framför allt undrar man vad som är sant.

Precis.
vingklippt slutar ju så hoppfullt, det är faktiskt lite sorgligt att det gått som det gått.
Citera
2013-08-14, 18:01
Medlem
doris123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nifelheim
Precis.
vingklippt slutar ju så hoppfullt, det är faktiskt lite sorgligt att det gått som det gått.

slutet i boken behöver ju inte vara "sanning", hon kan ju såklart bara ha skrivit nåt fint som ett avslut som ett "och så levde dom lyckligt i alla sina dar" ungefär. skulle väl se bra ut, inge något slags hopp hos läsaren.
Citera
2013-08-14, 19:43
Medlem
Lite OT men är det någon som vet hur det gick med Jennyfer Stars pappa? Hennes syrra skrev ju nån bok som handlade om hennes barndom, hur pappan förgrep sig på henne och deras bror(?).
Citera
2013-08-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dodelijk
Lite OT men är det någon som vet hur det gick med Jennyfer Stars pappa? Hennes syrra skrev ju nån bok som handlade om hennes barndom, hur pappan förgrep sig på henne och deras bror(?).

vad heter boken?
Citera
2013-08-14, 21:20
Medlem
Att Berny ska ha knivhuggit någon ser jag faktiskt inte som osannolikt överhuvudtaget.
Som jag redan råkat nämna så känner jag en del missbrukare (sagt upp kontakt nu dock för man orkar verkligen inte stötta en person som gör allt för att förstöra sig själv) och jag tänker framförallt på en tjej. Hon liknar Berny på många vis - tyvärr. Denna tjej hade redan vid 19års ålder knivhuggit två personer. Hon är idag 23. Hon har varit hemlös, tagit alla droger hon fått tag på, hon har undkommit fängelse med en hårsmån och hon har bevittnat mord (ännu inte prostituerat sig vad jag vet).

Eftersom att jag ser många likheter, framförallt i "det snabba livet" de lever så ser jag det nästan som osannolikt att Berny inte skulle ha knivhuggit en person vid det här laget. Jag tror många av oss har svårt att förstå vilket liv de faktiskt lever/har levt och nu pratar jag om hemlösa och narkomaner i helhet. Bruden jag nyss nämnde har en man som nu sitter i fängelse (vilket är något jag bara väntat på, det är hans tredje volta förvisso) och jag har luskat lite i hans historia via hans släktingar. Denna man tog sin första spruta när han var femton år och det var hans far som satte den, fadern skryter om detta - jag dör inombords. Jag tror inte man kan förstå RIKTIG misär förrän man upplevt den på nära håll.

Detta är inget försvar, som jag skrivit tidigare anser jag att varje människa är ansvarig för sina val och handlingar. Berny nämner detta i Känn Pulsen Slå (som jag nyss börjat läsa om lite), att hon medvetet VÄLJER att ta droger, att ta den lätta vägen och ingen ångest i världen kan försvara ett missbruk.

EDIT; Framförallt inte efter den långa tid hon var hemlös.
Senast redigerad av Jomika 2013-08-14 kl. 21:34.
Citera
2013-08-14, 21:40
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemanya
vad heter boken?

Tror det är denna ni söker.
Citera
2013-08-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doris123
slutet i boken behöver ju inte vara "sanning", hon kan ju såklart bara ha skrivit nåt fint som ett avslut som ett "och så levde dom lyckligt i alla sina dar" ungefär. skulle väl se bra ut, inge något slags hopp hos läsaren.

absolut, men hon verkar vara mycket "klarare" i slutet av vingklippt än i känn pulsen slå..
i känn pulsen slå förstår man att det bara kommer gå utför typ.
Citera
2013-08-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dodelijk

Här finns en tråd om detta:
https://www.flashback.org/t1065093
Citera
2013-08-14, 23:27
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av objektivmuggen
Här finns en tråd om detta:
https://www.flashback.org/t1065093

Det är så mycket där som stämmer överens med Bernys nuvarande situation att det bara blir för mycket att hon dessutom går att knyta till ett par av huvudpersonerna i verkliga livet. Och hur var det nu, hennes andra vän Elisa skriver väl också en bok om övergrepp och går igenom en rättsprocess? Hur många tillfälligheter kan man se förbi innan man börjar tvivla, liksom?

En sak jag funderat på är också varför Bernys familj och Opus Dei bara lät henne gå, om de nu hade så invecklade och storslagna planer för henne? Enligt henne blev hon ju bland annat "specialtränad till författare" som skulle jobba för dem, utsatt för långdragna rituella övergrepp med bajsätande, nunnor och präster som övervakade henne osv. Allt var mycket planerat och ondskefullt helt enkelt. Vad hände sedan? De bara släppte allt, lät henne börja sin psyket-karriär, uppmärksamhetshora på internet och skriva böcker om sig själv...och räknade kallt med att hon aldrig någonsin skulle berätta för folk om helvetesbehandlingen som tydligen kom av sig? Om man ska försöka tänka ur "förövarens" synvinkel (och någorlunda motivmässigt) här så får man ju inte alls ihop det.
Senast redigerad av sinfon 2013-08-14 kl. 23:30.
Citera
2013-08-15, 00:09
Medlem
litendockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Det är så mycket där som stämmer överens med Bernys nuvarande situation att det bara blir för mycket att hon dessutom går att knyta till ett par av huvudpersonerna i verkliga livet. Och hur var det nu, hennes andra vän Elisa skriver väl också en bok om övergrepp och går igenom en rättsprocess? Hur många tillfälligheter kan man se förbi innan man börjar tvivla, liksom?

En sak jag funderat på är också varför Bernys familj och Opus Dei bara lät henne gå, om de nu hade så invecklade och storslagna planer för henne? Enligt henne blev hon ju bland annat "specialtränad till författare" som skulle jobba för dem, utsatt för långdragna rituella övergrepp med bajsätande, nunnor och präster som övervakade henne osv. Allt var mycket planerat och ondskefullt helt enkelt. Vad hände sedan? De bara släppte allt, lät henne börja sin psyket-karriär, uppmärksamhetshora på internet och skriva böcker om sig själv...och räknade kallt med att hon aldrig någonsin skulle berätta för folk om helvetesbehandlingen som tydligen kom av sig? Om man ska försöka tänka ur "förövarens" synvinkel (och någorlunda motivmässigt) här så får man ju inte alls ihop det.

Nej, det är faktiskt detta som får mig att tvivla mer än något annat. Varför skulle släkten plötsligt släppa sitt blivande helgon/martyr efter 16-17 års tortyr? Makes no sense.

En snabb fråga till dig, Sinfon, som inte alls handlar om detta men som jag hoppas att du kan svara på: utan att gå in på några identifierande detaljer, bor Berny i de "finare" delarna av Malmö eller i något av de lite mindre attraktiva områdena? Eller någonstans i mitten? En vän och jag diskuterade detta och kom fram till att det enklaste vore att fråga dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in