2013-10-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, från narcissistens hämnd, exempelvis förtal, polisanmälningar, hån, nedsättande omdömen, negligering, utfrysning och allmän mobbing är steget långt till mord. Det krävs något mer tror även jag. Kanske en depression, utbrändhet och tillfällig förvirring. En tro att livet faktiskt är slut, en utmattning, personen orkar bara inte mer.

Tittar man på bilderna på hans facebook är det inte bilden av en hämndlysten man ser, utan snarare någon som har retarderat och tittar långt, långt bakåt. Han visar en bild på sig själv som barn, i samma ålder som sönerna. Bakom barndomsporträttet syns en solnedgång, precis innan det blir mörkt. Ett trauma i hans barndom kan lura i vassen.

Har han själv blivit sviken som barn? Försvann hans far ur bilden?

Jag tror att i förhållande 2 blev otroheten en krishandling, sedan spårade allt ur. Ja, han verkar inte ha varit en bra man med sitt stora kontrollbehov, men även det kan ha sin förklaring i barndomen. Jag tror att den här mannen varit med om svåra saker, och tagit med sig skiten in i sin egen familj.
Detta gör honom dock inte till oskyldig eller mindre straffvärd, som alltid måste tilläggas för att lugna svartvitt-fanatikerna.

Jada jada jada.

Självklart är det så att det finns förklaringar till alla onda människor och onda handlingar. Alla förövare har en gång själv varit offer.

Men oavsett hur trasig han än må vara så ÄR HAN ANVARIG FÖR SINA HANDLINGAR!
Citera
2013-10-03, 21:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Vad jag förstår så gick han självmant till polispådraget som sökte efter honom. Hade han verkligen en seriös avsikt att ta sitt liv hade han gott om tid på sig att göra det efter det att han tuttat eld på huset fram tills polispådraget. Man får intrycket att han vill skapa medlidande genom att rispa sig lite.
Han hade knappast heller behövt köra ner till Öland för att ta livet av sig - även om nu det där hörnet av Öland var någon sorts sommarparadis för honom. Jag får snarast intrycket att han blir tvungen att ge sig tillkänna för polisen när han inser att de har plockat bilen för honom.

Men det kan ju också handla om att han ideligen har ändrat sig. Om han hade tänkt ta sig till Öland för att hålla sig undan där, var det ju ganska osmart, och på inget sätt nödvändigt, att ha på mobiltelefonen under bilresan.
Citera
2013-10-03, 21:57
Medlem
Diagnosmanualer för fastställande av psykisk störning.

Så vitt jag kommer ihåg (från Brevik-rättegången) när i stort sett alla "experter" inom psykiatri närvarade så finns det två sk diagnosmanualer dvs ICD-10 och DSM-V som stöd för att fastställa diagnos vid personlighetsstörning av olika slag.

Kommer ihåg att för en diagnos skall flera kriterier vara uppfyllda samtidigt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykisk_st%C3%B6rning

Skall väl tilläggas att det fanns stora oenigheter om diagnosen.
Citera
2013-10-03, 21:58
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Han hade knappast heller behövt köra ner till Öland för att ta livet av sig - även om nu det där hörnet av Öland var någon sorts sommarparadis för honom. Jag får snarast intrycket att han blir tvungen att ge sig tillkänna för polisen när han inser att de har plockat bilen för honom.

Men det kan ju också handla om att han ideligen har ändrat sig. Om han hade tänkt ta sig till Öland för att hålla sig undan där, var det ju ganska osmart, och på inget sätt nödvändigt, att ha på mobiltelefonen under bilresan.

Människor som tar livet av sig tenderar att göra det på en plats som är vacker, och som betyder något för dem. Jag tror att han faktiskt kan ha tänkt ta livet av sig, just där. Han kanske trodde att det var lätt att skära sig i handlederna? Det kräver en del styrka att ta livet av sig, rent fysiskt.
Citera
2013-10-03, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, jag tror det är tänkt att användas i Mattias Flinkfall. GM är sjuk när brottet begås, men frisk när domen meddelas. Då går det inte att döma hen till vård, hen får bara vända i sjukhusentrén.
Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Flink
Nej, även med nya lagstiftningen borde Flink blivit frikänd eftersom han var otillräknelig vid gärningstillfället. Snarare vill man exempelvis rättfärdiga att Mihajlo Mihaijlovic dömdes till livstid och sedan suttit mer på SSS än Kumla.
Citera
2013-10-03, 21:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag blir illamående av det här mordfallet. Det är så fruktansvärt brutalt, horribelt och sorgligt så att hjärtat brister på en.

Gärningsmannen är ondskan personifierad. Han vill hämnas sin exfru på det mest brutala sätt möjligt. Genom att mörda alla hennes barn. Utsätta henne för det absolut värsta en förälder kan vara med om. Han offrar livet på sina EGNA barn för att orsaka någon annan lidande. Han använder sina EGNA barn och deras liiiiv för sina egna onda sadistiska syften. Precis som om barnens liv inte var värda någonting

Brottet är så fruktansvärt meningslöst. Och egentligen kvittar det vilket straff gärningsmannen får. För inget straff är tillräckligt. Det finns inget straff som kan mäta sig med ondskan i hans brott. Och inget straff kan vrida tillbaks tiden och få morden ogjorda.
Ja, det här är frågan om en ondska av de mest ofattbara dimensioner.
Det berör givetvis extra starkt med tanke på offren; de egna barnen som man väljer att
med berått mod ta livet av på grymmast tänkbara sätt.

Morden är uppenbarligen inte utförda under inflytande av ett psykotiskt tillstånd utan
det bestämda intrycket är att det makabra brottet sker mycket överlagt, högst medvetet,
i akt och mening för att utkräva en ondskefull hämnd på en kvinna som inte ville dela
livet längre med honom och vålla henne ett lidande som torde vara så jävla grymt
att orden inte räcker till för att beskriva det.
Det lidandet ville han alltså tillfoga henne, hon som valt att fortsätta livet utan honom,
vilket han absolut inte kunde acceptera.
Det här går liksom inte att greppa någonstans, det är bortom alla gränser.
Man möter ett mörker så hiskeligt att man bara ryser av starkt obehag.

Fortfarande är jag av uppfattningen att han döms till fängelse och inte rättspsykiatrisk
vård med särskild utskrivningsprövning. Att annat än livstid borde vara uteslutet i hans fall.

Det har gått en artikelserie nyligen om "kvinnor som älskar dömda mördare och
våldtäktsmän" i någon av kvällsblaskorna och det handlar alltså om donnor som skickar
brev till fängelserna och etablerar kontakt med kriminellt slödder som de blivit intresserade
och attraherade av. Det är ett ganska utbrett fenomen och i mina ögon helt jävla
obegripligt. Till och med en sån sjuk jävel som Engla-mördaren Anders Eklund har väl
lyckats få ett och annat brev tillsänt sig av kvinnor med mindre bra omdömesförmåga...
Finländske Juha V. var ju väldigt poppis inne på anstalten bland somliga damer och
massmördaren Breivik har också fått ett och annat kvinnohjärta att klappa lite hastigare...

Men den här aktuelle liraren då - kommer han vad det lider att få kärleksfulla små brev
skickade till sig, mån tro? Eller här tar det stopp? En sån som dödar sina egna barn kan
han väcka varma känslor hos någon av det motsatta könet, tro?

Det skulle inte överraska mig i och för sig. Nej, någon blåst stackare tycker väl han är söt
i sitt skägg och manlig med sitt kala huvud och hör av sig...
Citera
2013-10-03, 22:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, jag tror det är tänkt att användas i Mattias Flinkfall. GM är sjuk när brottet begås, men frisk när domen meddelas. Då går det inte att döma hen till vård, hen får bara vända i sjukhusentrén.
Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Flink
Det tror jag med. Det hade varit fasen så mycket smartare än den habrovinkel domstolen tog till, där man var tvungen att ganska lögnaktigt hävda att Flink var medveten om psykosrisken när han petade i sig alkohol.

Samtidigt hade det inte varit så jävla populärt bland Svenssons ute i stugorna om man hade dömt Rödebypappan till fängelse på den grunden. Men man kan kanske komma undan just det med att det inte är rimligt att döma till fängelse i den situationen om BO har ett väsentligt ansvar för GM:s psykosgenombrott.
Citera
2013-10-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men det lilla som ändå läckt ut talar EMOT att han skulle varit psykotisk.

Varför det? Om man tuttar eld på ett hus finns scenariot att man ångrar sig i den stund det är för sent. Då finns ingen återvändo. Dränker man bägge sina barn då finns det utrymme till att tänka efter när man dränkt det första. Det är svårt att dränka bägge samtidigt.

Men kvinnan i Sigtuna ansågs psykotisk. Ska vi sätta en peng på att en man i samma situation inte gjort det? Jag är inte psykolog men hon är ett jävla svin, precis som han. Men henne lider massmedia och anhöriga med av nån jävla märklig anledning. Man letar orsaker i hennes förflutna och redovisar personlighetsförändringar, barndom, hennes sociala nätverk och redovisar vilken fantastisk mamma hon tidigare varit. Samma med galningen i Örebro som dessutom tidigare mördat sina föräldrar. Bullshit, de är samma jävla as som han
Citera
2013-10-03, 22:05
Medlem
Cinnabars avatar
Om man tänker på barnen här, vid skilsmässa borde föräldrarna få visa upp att de på var sitt håll ordnat upp sitt boende och berätta på vilken adress barnen ska vistas som permanent adress. Hade den här killen visat upp en liten bod på i andra hand på en avlägsen tomt långt från skolor med mera då hade åtminstone inte denna plan kunna verkställas. Det där är inte lämpligt, permanent helgboende. Ett halvår minst har förflutit sedan skilsmässan och den har pappan verkar inte ha tänkt ut någon framtid för sig och barnen... det verkar som om det faktiskt skulle ta slut, där i stugan.
Citera
2013-10-03, 22:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej, även med nya lagstiftningen borde Flink blivit frikänd eftersom han var otillräknelig vid gärningstillfället. Snarare vill man exempelvis rättfärdiga att Mihajlo Mihaijlovic dömdes till livstid och sedan suttit mer på SSS än Kumla.
Varför skulle man behöva ha en ny lagstiftning för att rättfärdiga att Mijailovic dömdes - och kunde dömas - till fängelse redan under den gamla lagstiftningen?

Det var ju också före 2008 domstolen som avgjorde huruvida allvarlig psykisk störning förelåg. RPU:n är bara ett beslutsunderlag. Det enda som har ändrat sig är att domstolen nu har en teoretisk möjlighet att säga Ja, han är galen, men han ska i fängelse i alla fall, medan den tidigare för att skicka någon i fängelse var tvungna att underkänna RPU:s slutsats.
Citera
2013-10-03, 22:11
Medlem
Citat:
Om man tänker på barnen här, vid skilsmässa borde föräldrarna få visa upp att de på var sitt håll ordnat upp sitt boende och berätta på vilken adress barnen ska vistas som permanent adress. Hade den här killen visat upp en liten bod på i andra hand på en avlägsen tomt långt från skolor med mera då hade åtminstone inte denna plan kunna verkställas. Det där är inte lämpligt, permanent helgboende. Ett halvår minst har förflutit sedan skilsmässan och den har pappan verkar inte ha tänkt ut någon framtid för sig och barnen... det verkar som om det faktiskt skulle ta slut, där i stugan.

Personligen tycker jag inte att boendet i sig var något problem. Med tanke på bostadsbristen i Stockholm så är det inte så konstigt att folk tvingas till nödlösningar i samband med separationer. Och med tanke på att barnen bara bodde där varannan helg låter det inte alls så fruktansvärt. Hur många normala familjer åker inte iväg med sina barn till sina sommarstugor på helgerna liksom??
Citera
2013-10-03, 22:15
Medlem
Citat:
Människor som tar livet av sig tenderar att göra det på en plats som är vacker, och som betyder något för dem. Jag tror att han faktiskt kan ha tänkt ta livet av sig, just där. Han kanske trodde att det var lätt att skära sig i handlederna? Det kräver en del styrka att ta livet av sig, rent fysiskt.

Det är INTE svårt att ta livet av sig om någon väl har BESTÄMT sig för att göra det. Det är snarare så att det är mycket svårt att stoppa någon FRÅN att ta livet av sig när denne väl bestämt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in